dacrymyces chrysospermus(palmatus)??

Gestart door Ismael, februari 26, 2009, 01:18:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Deze typische trilzwam-achtige kwam uit de bast van een verbrande jeneverbes. Je denkt al snel dat het dan wat speciaals is, verbrand en jeneverbes  ;) . Na een tip dat het misschien dacrymyces chrysospermus kan zijn daar even naar gespeurd en het lijkt erg ja. Nu heb ik geen idee of deze soort uberhaubt in nederland voorkomt? Opvallend was in ieder geval de kleur en tja de kern. Nu hoor ik al denken kerntrilzwam, zou kunnen maar met een dergelijke kleur ook? Ik hoor graag suggesties. Ik heb hem meegenomen dus wie zich geroepen voelt ;)
Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

#3
http://www.mykoweb.com/CAF/species/Dacrymyces_palmatus.html

http://www.messiah.edu/Oakes/fungi_on_wood...%20palmatus.htm

ik ben er vrijwel zeker van dat het deze betreft. In het nederlands heet de soort variabele druppelzwam (D chrysospermus is weer gelijk aan D palmatus  :wacko: )

edit--> de soort komt voor op naaldhout waarbij decorticated betekent dat de bast loslaat, wat in dit geval ook klopt
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#4
Citeerde soort komt voor op naaldhout waarbij decorticated betekent dat de bast loslaat, wat in dit geval ook klopt
Hoi Ismael,
Dat van die bast zegt me niet zoveel bij een Juniperus.
Lijkt er sterk op maar ja  :lol:  :mic
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

groetjes,
Dini

knabenkraut

groetjes,
Dini

Corryabbink

#7
Dini, mooie opname maar zie er niets bekends op. Misschien een conidiënstadium.

Ismael ook al aan Gymnosporangium clavariiforme gedacht?
Ik ken alle stadia niet van die soort.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

#8
De complimenten komen Ismael toe, af en toe veranderd hij van geslacht en naam :D .

Ik kan alleen maar toevoegen dat die "bolletjes met staartjes" wel wat weg hebben van Hypobasidien ën het  conidiënstadium daar hebben we inderdaad ook al aan gedacht.
Morgen ga ik naar Marian, misschien dat zij ons verder kan helpen.
groetjes,
Dini

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

#10
Arme Marian :unsure:  .............. als het nu een mooie slijmzwam was.

Eigenlijk dacht ik bij de buitenopname ook aan Gymnosporangium clavariiforme (niet dat ik die ken). Krijg het morgen nog druk met je Ismaël, de post is ook nog niet geweest voor je Skeletocutis.



Ismael

#11
:D het wordt zeeeer gewaardeerd! Dini de skeletocutis gegeven en misschien een Lichtgrijze Poria - Diplomitoporus lindbladii (dini hierbij de naam duus voor als je het vergeet) alsof jullie nog niet genoeg hadden  :D Oja en we hebben inderdaad ook naar gymnosporangium gekeken
Groeten Ismaël Wind

Marian en Bert

#12
Hoi Ismaël,

Je Skeletocutis heeft mooie geïncrustreerde cystide achtige hyfen en de kleine maanvormige sporen. Ze waren te veel aan het dansen. Hopelijk lukt het nog om een sporee te maken en de sporenmaat op te meten. Maar ik ga er vanuit dat de soortnaam S. carneogrisea klopt.

Je witte korst, dat vermoedde je al, Diplomitoporus lindbladii. We hebben  de KOH test gedaan (dat blijft een leuk gezicht) waarbij je de cystiden in hoog tempo ziet oplossen.

Dan de zwam van deze topic. Dacht ik uit de foto op te maken dat de vruchtlichamen een redelijk formaat zou hebben (toch minimaal een 8 - 10 cm lang). Blijkt dat ze verdroogd, amper 1 cm groot zijn. Daarmee wordt maar weer eens bevestigd hoe je je kunt verkijken op foto's.

Wetende dat Tremellaceae in water weer opzwellen heeft een van de vruchtlichaampjes gebadderd terwijl we ondertussen de eerste mic. gegevens noteerden. Toch een bekende? Wordt vervolgd eerst e.e.a.  nog opschrijven.

Alvast een foto

Groeten van Marian en Dini

Ismael

Heej dames goed zeg :duim: Werd hij nog zo groot ja? Zal toch de kerntrilzwam zijn dan zoals ik al aangaf in het begin. Dan zal het korstje wat er ook op groeide de dennenbloedzwam (werd idd rood bij krassen) zijn. Het is soms zo makkelijk :lol: Mooi dat de andere soorten ook kloppen :duim:  
Groeten Ismaël Wind

Marian en Bert

#14
Hoi Ismaël,

Inderdaad geen Dacrymyces chrysospermus(palmatus). Die soort heeft stemvorkachtige basidien en heeft geen gespen. Helaas ........... Dat van de basidiën had Dini kennelijk gisteren al aangegeven en jouw materiaal bevatte gespen.
Maar ook geen Gymnosporangium clavariiforme, Perenroest. Dat was direkt duidelijk toen het doosje open ging.

Opgepiept in water werd het vruchtlichaampje zo'n 1,7 x 1,3  x 1,1 cm groot en lichtroze van kleur. Hersenachtig gevormd aan de buitenzijde met binnen in een mooie witte pit. Dat gaf macroscopisch al gelijk te denken dat het inderdaad Tremella encephala, Kerntrilzwam zou zijn. Nu heb ik, net als Ida, ook wel iets met Tremelaceae (gelukkig geef ik het sneller op) en leek het me leuk om aan de hand van de gegevens van jouw vondst het geslacht eens door te spitten en alles wat we zouden tegenkomen een beetje te bekijken. Een aardig klusje voor op een regenachtige middag ............ In ruil voor onze inspanningen verwachten we nog wel een keer een leuke tegenprestatie (je bedenkt vast wel wat).

Het begon goed. Dini was het boek van Jühlich vergeten. Gelukkig heb ik "Breitenbach deel 2" en "Die Grosspilze von Baden-Württenbergs deel 1, Krieglsteiner". Breitenbach is handig vanwege de macr. en mic. plaatjes. In Krieglsteiner wordt een indeling in 5 groepen gemaakt. Exobasidium, Tulasnellales, Dacryomycetales, Tremellales en Auriculariales. Op grond van de vorm van de basidiën van jouw vondst (met 1-2 vertikale scheidingswand(en)) bleek het spoedig een Tremella te zijn. We hebben de hele sleutel doorgenomen en kwamen eigenlijk ook al vrij snel uit bij T. encephala. Maar we hadden wel een paar problemen. Volgens de literatuur zou deze soort 2 sterigmen hebben aan de basidiën. We vonden zowel 2,3 als 4 sterigmen (Nordic macromycetes deel 3 er bij gepakt maar daar in staat niets vermeld over het aantal sterigmen). Ook het vinden van sporen bleek een probleem. Er waren er niet veel te vinden maar het was ook nogal eens lastig om te zien of we met sporen te maken hadden of met jonge basidiën (nog zonder sterigmen of met een beginsel). Uiteindelik hebben alle andere mogelijkheden in de deelsleutel bekeken, eigenlijk kwam alleen Craterocolla cerasi nog in aanmerking (die we niet kennen) maar die viel af omdat die geen gespen heeft.

Inmiddels was je zelf ook al tot de conclusie gekomen dat het dan toch een Kerntrilzwam zou moeten zijn. Zie ook de laatste foto, macroscopisch lijkt ie daar (opgepiept) inderdaad goed op. Daar houden we het dus ook op. Dini en ik hebben er ons goed mee vermaakt en we hebben er weer e.e.a. van opgestoken. Over de korst die er naast op de foto te zien is doen we uiteraard geen uitspraak. Korstjes van een foto determineren werkt niet. Maar dat de Kerntrilzwam parasiteert op Stereum sanquinolenta is bekend. Overigens tref je de Kerntrilzwam ook wel aan zonder korst (de schimmel zit in het hout).

Bijgaand nog wat foto's.
Groeten van Marian

Hyfen met gespen (in water)

Marian en Bert

#15
Foto basidiën met drie (en een klein beetje sterigmen) in kongorood

Marian en Bert

#16
Basidiën in water (2 sterigmen)

Marian en Bert


Ismael

moet m zijn. Heel hartelijk dank dames. Ik bedenk vast wel wat ja :duim:  
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#19
Hallo Ismael,
Dat heb je toch weer mooi voor elkaar gekregen. Twee dames voor jou aan het werk :D

Marian,
Eigenlijk zie ik op de foto's van de Tremella(hersteld) min of meer hetzelfde beeld dan op die van Ida. Er zit ook een uitstulping onder het basidium(foto 2).

Mooie foto's :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

#20
CiteerEigenlijk zie ik op de foto's van de Myxarium min of meer hetzelfde beeld dan op die van Ida. Er zit ook een uitstulping onder het basidium(foto 2).

Hoi Corry,

Lastig om daar achteraf iets over te zeggen. Schijn bedriegt misschien wel. Bij het maken van mic. foto's is de scherptediepte nogal eens een probleem. Of op foto 2 misschien toch iets te zien is wat niet aan de steel van de basidie vast zit, durf ik zo niet te zeggen. Ik moet vaak lang zoeken voor er iets te vinden is wat vlak ligt en vrij is van achtergrond ruis (achterliggende structuren) en dat viel gisteren niet mee door de lange sterigmen. We heben overigens ook niet gelet op de verschillen tussen de basidiën. Het lijkt me wel leuk om, ook n.a.v. de topic van Ida, daar eens wat beter naar te kijken aan de hand van een paar bekende trilzwammen.

Een soort die niet in de Gele bijbel staat vermeld.
Eichleriella alliciens, een waskorstzwam. Zie Coolia 47(3) 2004 blz. 168. De soort staat ook kort beschreven in het boek van Baden Württtenbergs.

Groeten van Marian

Corryabbink

#21
CiteerHet lijkt me wel leuk om, ook n.a.v. de topic van Ida, daar eens wat beter naar te kijken aan de hand van een paar bekende trilzwammen.
Dag Marian,
In ieder geval heb ik hier een trilzwam met een klontje achter het huis liggen. Klontjestrilzwam durf ik al haast niet meer te zeggen........ :D
Ik ben benieuwd wat er te zien is. De soort heb ik al eens onder de mic gehad en zag er toen niets vreemds aan. Jammer genoeg heb ik toen geen micfoto gemaakt maar dat zal nu gebeuren.

De waskorstzwam heb ik aan de GB toegevoegd. Heb jij die gevonden?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

#22
Hoi Corry,

Ja, begin januari. Dat trilzwammen er ook als een korstje uit kunnen zien was weer een leuke ontdekking. Ik kwam er niet uit maar had er ook geen idee welke soorten er nu wel en niet in Ned. voorkomen. Bernard de Vries heeft hem gedetermineerd. Het materiaal op mijn foto is niet zo mooi maar op de NMV-site van de NMV, Bijzondere waarnemingen 2007, begin november staat een duidelijkere foto.

Vandaar ook het voornemen om eens wat beter naar trilzwammen te kijken. In ieder geval de sleutel, om daar wat handiger mee te worden. Ismaël z'n vondst was daarvoor een mooie gelegenheid. Dini had ook een korst met heterobasidiën meegenomen maar daar kwamen we nog niet uit (ook door tijdgebrek). Die ligt er dus nog.

Groeten van Marian


Eichleriella allieciens (vruchtlichaam op de foto zo'n 2,5 cm breed)

Marian en Bert

Mic. foto basidiën in kongorood

knabenkraut

CiteerDini had ook een korst met heterobasidiën bij zich, zo te zien maar daar kwamen we nog niet uit (ook door tijdgebrek). Die ligt er dus nog.

Die van mij vonden we cystiden op, dan denk je dus een aanknopingspunt te hebben maar dat viel ook weer tegen.
Vanmorgen even weer een vers exemplaar opgehaald en met wat aanwijzingen van Hermien ga ik opnieuw aan de slag.

Onderstaande foto's van het oudere exemplaar, mic. foto's gemaakt door Marian.  
groetjes,
Dini

knabenkraut

#25
[/QUOTE]
basidien
groetjes,
Dini

knabenkraut

groetjes,
Dini

knabenkraut

groetjes,
Dini

alphonsius

#28
Citeercystiden
Erg mooie microscopische foto's, Marian.
Basidien lijken wel kwalletjes in een aquarium.

Groetjes, Alfons.
Met vriendelijke groet, Alfons.

bruggeman

CiteerHallo Ismael,
Dat heb je toch weer mooi voor elkaar gekregen. Twee dames voor jou aan het werk :D

Marian,
Eigenlijk zie ik op de foto's van de Myxarium min of meer hetzelfde beeld dan op die van Ida. Er zit ook een uitstulping onder het basidium(foto 2).

Mooie foto's :duim:
Corry, de kerntrilzwam is dacht ik een Tremella en die hebben geen myxaroid basidium

(ik raak ook altijd in de war van die kernen en klontjes)
groet,
Ida