Formica rufa?

Gestart door Eddy Clerx, februari 25, 2009, 22:29:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Eddy Clerx

In kolonne de boom op en af onderussen slachtoffers makend.

Eddy Clerx


LakeSide

Ziet er goed uit, zowel de determinatie als de foto's!

Eddy Clerx


jack_windig

Waarom geen Formica polyctena, de kale rode bosmier? Of misschien wel de Bloedrode Roofmier Formica sanguinea? Ik vind het moeilijk om de verschillen op foto's te zien, maar misschien weten jullie wel een duidelijk verschil?

Overigens, waarom zijn alle waarnemingen van de rode bosmieren vervaagd? Die zijn toch allebei algemeen, of heb ik iets gemist en zijn er bedreigingen als iedereen precies kan zien waar de nesten zijn?  

han.endt

#5
Volgens mij is het door de vorm van de clypeus (een halfronde inkeping aan de onderzijde) van het onderste exemplaar juist Formica sanguinea.

Eddy Clerx

kun je hier wat mee?

Eddy Clerx

Ik moet deze nog plaatsen Jack, we zullen zien wat gebeurt . Voorlopig F spec?

lo.troisfontaine

Citeer
Overigens, waarom zijn alle waarnemingen van de rode bosmieren vervaagd? Die zijn toch allebei algemeen, of heb ik iets gemist en zijn er bedreigingen als iedereen precies kan zien waar de nesten zijn?
Hoi Jack,

volierevogelliefhebbers willen nog wel eens een nest kraken voor de eitjes of poppen als voer. (heel eiwitrijk, heb ik me laten vertellen).

Dat is de grootste bedreiging, dacht ik.

groeten,

Lo

han.endt

#9
Daar hebben we zeker wat aan. De clypeus wijst toch op Formica rufa, F. polyctena of F. pratensis. De laatste is behaarder. Op de eerste foto oogt het borststuk toch erg kaal, dus ik neig meer naar F. polyctena dan naar F. rufa. Overigens zijn er ook intermediaire, waarschijnljk hybride-populaties.

Eddy Clerx

Ik denk dat ik je kan volgen Han aan de hand van dit gepikte :blink:  plaatje...( antclub.ru)
de kale bast 34, de ronde snuit,

Eddy Clerx

borststuk

p.boer

Het gaat om de kale vorm (die heette tot voor kort Formica polyctena) van de gewone bosmier Formica rufa.
Peter Boer

Eddy Clerx

Kale rufa, Dank u heer Boer.

han.endt

Citaat van: p.boer op mei 04, 2009, 20:00:26 PM
Het gaat om de kale vorm (die heette tot voor kort Formica polyctena) van de gewone bosmier Formica rufa.
Peter Boer

Dus de splitsing in F. polyctena en F. rufa is verleden tijd?