trilzwam met klontje

Gestart door bruggeman, februari 25, 2009, 20:53:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Vanmiddag zijn Marian en ik  ook tegen het zelfde probleem aangelopen met o.a een zwammetje van Ismael.

Wij hebben myxaroid geinterepeerd als lang gesteeld.

Misschien is onderstaande site iets voor jullie?

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http...ficial%26sa%3DN
groetjes,
Dini

Nico Dam

Ida,
Je foto van 27 feb, 17:58 toont wat mij betreft niet-myxarioide basidien. Met NM kom ik dan op Exidia thuretiana (leuk, heb ik zelf nog nooit gevonden).
Overigens ben ik het met je eens dat de glossary niet overeenkomt met de genusbeschrijving, niet netjes. (De glossary is incorrect.)
Groet,
Nico

Corryabbink

#32
CiteerIda,
Je foto van 27 feb, 17:58 toont wat mij betreft niet-myxarioide basidien. Met NM kom ik dan op Exidia thuretiana (leuk, heb ik zelf nog nooit gevonden).
Overigens ben ik het met je eens dat de glossary niet overeenkomt met de genusbeschrijving, niet netjes. (De glossary is incorrect.)
Groet,
Nico
CiteerMaar wat ik wel denk is dat zonder zorgen mijn zwammetjes Myxarium nucleatum kan noemen omdat ze een myxaroid basidium hebben DAT AFWIJKT VAN EEN echt myxaroid basidium door dat er gespen zijn en verwijde stukken in de hyphen en ook de sporegrootte klopt.

Ida dan heb je nu weer een probleem  :D

Edit:
Ik heb ook een paar Klontjestrilzwammen gevonden. Mogelijk kom ik er morgen aan toe en geeft het weer nieuw licht op de materie.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bruggeman

#33
Ja en nee. Ik ben er nu denk ik wel achter wat een myxaroid basidium is. Zie plaatje. Maar het heeft vooral met de ontwilkkelingsgeschiedenis te maken en ik betwijfel of het in alle gevallen met zekerheid zonder meer te herkennen zal zijn. In elk geval in mijn plaatje de groene delen de basidia. De rechtse figuur laat het myxaroide basidium zien. Beide lijken dus gesteeld, alleen hoort in het ene geval de steel bij het basidium en in het andere juist niet. (de onderste gesp in de linker figuur heb ik er bij getekend om aan tegevven hoe veel de twee typen op elkaar kunnen lijken). Juelich zegt in zijn sleutel:

Maar mijn soort kan ik nog steeds niet met zekerheid determineren. Het is zeker geen Exidia thuretiana. Mijn zwam is meestal resipinaat en kan zich over vrij grote afstanden uitstrekken, omdat hij bovendien gespen en geen myxaroid basiumn (fide Nico) heeft moet het een Exidiopsis zijn.

Ik zie echter dingen die ik niet met zekerheid durf te interpreteren. Zoals korte, dikke, gevulde hypen (zitten er niet altijd in). Een keer zag ik aan het einde van zo'n hyphe een spore. Dat kun je interpreteren als een kiemende spore, of als een hyphe die een oideum afgeeft. Een exemplaar geeft dan niet genoeg informatie. Zonder die spore zou je draden voor chloecystiden kunnen verslijten.

Het wordt nog even puzzelen dus
groet,
Ida

Corryabbink

#34
Het rechter exemplaar zou ik het myxarium-type noemen. Daarover zijn we het denk ik wel eens. Misschien moet je eens bij dit item kijken.
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...opic=70278&st=0
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bruggeman

Bij het linker exemplaar gaat het om het groene deel, het eigenlijke "basidium", de ssteel met gespen kan er zijn of niet, maar eigenlijk ben ik terug in dit topic omdat ik nu 100 % zeker weet dat ik zowel met Juelich als met Nordic alleen maar uit kan komen op EXIDIOPSIS EFFUSA (wat overigens vanzelfsprekend is als je ziet dat ze dezelfde sleutelkenmerken gebruiken. Daar houd ik het dus op.
groet,
Ida

Corryabbink

Hallo Ida,
Bekijk deze ook eens.
http://waarneming.nl/waarneming/view/2067150
Er staan mooie microfoto's bij.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nico Dam

Ida,
Sorry, maar ik geloof dat je foto van een paar posts eerder echt geen myxarioide basidien laten zien. Ik heb al een andere suggestie gedaan. Maar de beslissing laat ik aan jou, natuurlijk.
Groet,
Nico

bruggeman

#39
CiteerIda,
Sorry, maar ik geloof dat je foto van een paar posts eerder echt geen myxarioide basidien laten zien. Ik heb al een andere suggestie gedaan. Maar de beslissing laat ik aan jou, natuurlijk.
Groet,
Nico
Wat betreft die basidia ben ik inmiddels overtuigd.

Maar Exidiopsis heeft geen myxariod basidium. Ik zal er vanavond nog een allerlaatste keer kijken,of het echt geen stijfselzwam is, maar als ik me goed herinner kloppen de maten  en het bovendien is een korstvormige geel tot blauwgrijze soort, geen Exidia vruchtlichaam dus
groet,
Ida

bruggeman

#40
Op dezelfde tak en er pal naast en microscopisch gezien hetzelfde. Als je goed kijkt zie je dat deze onder de schors ook geel.  Sorry dat kun je zo niet zien ik zal proberen het uit te vergroten
groet,
Ida

bruggeman

groet,
Ida

bruggeman

Nico,
ik heb het nogmaals bekeken en kom er niet met zekerheid uit. De maten overlappen te veel, het zou allebei kunnen. Ik vind da vruchtlichamen niet gewimperd (volgens Juelich is dat het geval bij de stijfselzwam, maar de maten klopen net iets beter bij de stijfselzwam dan met de Exidiopsis). Ik voeg nog wat plaatjes toe waarin je het ding in al zijn variatie kunt zien (ik heb ze allemaal microscopisch bekeken en vond daar geen verschillen). De enige variatie waar ik geen foto van heb is een berijpte grijze vorm die ook gezien heb.

Als jij na al deze foto's nog steeds zegt "stijfselzwam" dan geloof ik en zet er een punt achter.

groet,
Ida

bruggeman

#43
close up van ongewimperde randzone

En natuurlijk bedankt voor je hulp en geduld, Nico
groet,
Ida

bruggeman

en hier de laatste foto
groet,
Ida

Nico Dam

Hmmm, nee, Stijfselzwam lijkt me voor al die resupinate dingen ook geen goede oplossing. (Maar de foto's tonen wel erg verschillende vormen!) Dan wordt het inderdaad Exidiopsis. In je eerste mail had je het over E. umbrina, maar die moet cystiden hebben (zie ik op geen enkele foto). E. effusa is niet zo zeldzaam, maar ik betwijfel of ik alle soorten die beschreven zijn zelf wel zou kunnen onderscheiden.
Lastig, dus.
Groet,
Nico

bruggeman

#46
Dag Nico,
ik heb een foto gewist. De rest is van verschillende plekken en verschillende dagenen verschillende weerstypen van dezelfde tak (zegt natuurlijk niet alles).

Ik denk dat ik maar wat meer soorten moet zien te verzamelen om vergelijkingsmateriaal te hebben. Ik heb er inmiddels een van de kopse kant van een populier (die andere zaten op beuk). Die verschilt van die andere exemplaren doordat de basidiendragende hyphen vaak elliptische zwelling vertonen. Er zitten er vaak meerdere op een rijtje, met verschillende diameters. Die zwellingen lomen ook eindstandig voor. Zijn dat cystiden denk je, of kunnen die uitsluitend eindstandig voor komen?

Verder loop ik tegen het probleem aan dat het plaatje van Exidiopsis effusa in The Danish resupinate Fungi van Christiansen met heel onregelmatig paraphyen een totaal andere soort lijkt dan de Exidiopsis effusa NM fig. 49, maar misschien interpreteer ik iets verkeerd.

Hier zo'n verdikking in een hyphe
groet,
Ida

bruggeman

hier een eindstandige verdikking
groet,
Ida

Nico Dam

#48
Uhmmm Ida,
Mag ik toch voorstellen in het vervolg geen foto's van allemaal verschillende collecties door elkaar bij een onderwerp te posten? Het is al lastig genoeg... :) Je wilt dan wel graag zeker weten welke microscopie bij welke macroscopie hoort.
Groet,
Nico