Hoofdmenu

Welke zeehond

Gestart door ArjenDrost †, februari 24, 2009, 22:21:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Ha allen

Onderstaand beest heb ik altijd een Ringelrob (Ringed Seal, Pusa hispida) genoemd, maar om de een of andere reden blijf ik toch twijfelen (Gewone Zeehond komt daar ook voor). Ik mis namelijk een beetje de kenmerkende ringen van de Ringed Seal. Bovendien zie ik daar eigenlijk nooit Ringed Seals vlak langs de kust op stenen (of op het strand) liggen, iets wat Gewone Zeehonden wel doen.

Wie geeft me zekerheid?

Alvast bedankt

Arjen

Date Lutterop

Sorry, ik niet. Er bestaat al een enorm verschil in (uiterlijk) voorkomen tussen bijvoorbeeld een Gewone zeehond uit Frankrijk en eentje uit de Waddenzee. Hoe ze er daar op Spitsbergen uitzien - geen idee.
Ringelrobben ken ik alleen maar als in Nederland aangespoeld jong, en die zien er weer heel anders uit dan volwassen dieren.
Ik neig zelf wel een beetje naar Ringelrob. Die ringen zie je vooral bij adulte beesten. Dus het zou een onvolwassen dier kunnen zijn. Heb je de hele rug van de gefotografeerde zeehond gezien?

Groet,

Date


ArjenDrost †

CiteerHeb je de hele rug van de gefotografeerde zeehond gezien?
Nee, helaas. In ieder geval niet op de foto. Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat het een Ringelrob was, maar enige twijfel blijft toch

Op zich is Ringelrob ook wel het meest waarschijnlijk. Baardrob en Zadelrob zijn het iig niet, en er is maar 1 kolonie van de Gewone Zeehond op Spitsbergen, en die is zo'n 100km zuidelijker.