Hoofdmenu

oudje

Gestart door bruggeman, februari 24, 2009, 19:10:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Op berk. Vorig jaar maart. Niet bewaard en niet micr. bekeken. Iemand enig idee?  
groet,
Ida

bruggeman

onderkant  
groet,
Ida

xenion

Heeft wel wat weg van Cerocorticium molare, maar dat is wel een soort die voornamelijk op eik zit. En anders misschien een mycoacia?
Groeten,
Martin

bruggeman

#3
Nog een plaatje waar je de tandjes wat beter op ziet, Van die berk kan ik echt geen eik maken
groet,
Ida

bruggeman

Dank Martin, ik ken alleen Mycoacia uda en die vind ik erg anders, Ik houd het op Cerocorticum molare. En als ik hem weer vind gaat hij voor alle zekerheid onder de micr.
groet,
Ida

xenion

CiteerEn als ik hem weer vind gaat hij voor alle zekerheid onder de micr.
Lijkt me aan te bevelen, Hyphodontia barba-jovis schijnt ook nog een goede mogelijkheid te zijn.
Groeten,
Martin

Marian en Bert

#6
Hoi Ida,

Cerocorticium molare ziet er zo uit. De twee keer dat ik die heb gezien was ie bruiner gekleurd en de stekels lijken anders dan op jouw foto. Maar ja, ................ korstjes determineren van foto's! In het veld zou ik hem denk ik wel herkennen.

groeten van Marian

bruggeman

Dank iedereen,

ik brand van verlangen om deze zwam of zijn dubbelgangers weer in handen te krijgen
groet,
Ida

Corryabbink

CiteerHoi Ida,

Cerocorticium molare ziet er zo uit. De twee keer dat ik die heb gezien was ie bruiner gekleurd en de stekels lijken anders dan op jouw foto. Maar ja, ................ korstjes determineren van foto's! In het veld zou ik hem denk ik wel herkennen.

groeten van Marian
Marian,
De mijne zag er zo uit.
http://waarneming.nl/foto/view/612474?_popup=1
Dat is dus het verraderlijke met die zwammen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

CiteerDat is dus het verraderlijke met die zwammen.
Hoi Corry,

Vandaar toch ook, dat er steeds maar weer op gehamerd wordt dat korsten onder de mic. moeten.

Groeten van Marian  

Corryabbink

Citeer
CiteerDat is dus het verraderlijke met die zwammen.
Hoi Corry,

Vandaar toch ook, dat er steeds maar weer op gehamerd wordt dat korsten onder de mic. moeten.

Groeten van Marian
Klopt maar je zult het toch met me eens zijn dat die van Ida verdraaid veel op die van mij lijkt :D  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

#11
CiteerKlopt maar je zult het toch met me eens zijn dat die van Ida verdraaid veel op die van mij lijkt :D
Hoi Corry,

Lastig om daar een antwoord op te geven en meer om jou een plezier te doen (zie hier onder), "Ja".:rolleyes:
Als je een korst een paar keer gezien hebt (zo ook met mijn fotovoorbeeld) denk je hem te herkennen maar eigenlijk zou je dus veel meer stadia moeten zien en dat lukt zo snel niet. Gebrek aan ervaring dus. Naast de mogelijkheid van gelijkende soorten is natuurlijk ook een probleem dat een korst er, net als een paddenstoel waar dat veelal gemakkelijker aan te zien is, van jong tot oud en afhankelijk van de omstandigheden (vochtig, verdroogd) geheel anders kan uit zien.

Een voorbeeld, Een korst als de Gele korstzwam, ziet er jong totaal anders uit dan oud. In een bepaalde fase is de soort goed herkenbaar maar eenmaal oud kan hij verrekt veel op de Waaierkorstzwam lijken.

Microscopische kenmerken hebben inmiddels m'n voorkeur omdat dat vaste gegevens zijn (aangeleerd gedrag op veler advies) tot ik er zelf van overtuigd ben dat bepaalde soorten voor mij ook in het veld te herkennen zijn. Maar ook met behulp van mic. en literatuur blijven, in ieder geval bij mij (ook al gebrek aan ervaring) nog vaak genoeg vondsten onbenoemd.

Groeten van Marian

Corryabbink

#12
Marian ik ben het helemaal met je eens. Heb hier ook nog 2 grote dozen met materiaal staan te wachten. Denk niet dat ik zo simpelweg iets benoem :o
Het leren kijken en iedere keer weer controleren kost veel tijd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"