Neushoornkever

Gestart door huysse, mei 18, 2006, 18:27:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Tot mijn verbazing vond ik vandaag bij het geraniums poten de Neushoornkever, die ik laatst op meikeverspeurtocht ( http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=6872 ) had gevonden, weer terug in de bloembak, waar ik hem ook het laatst gezien had.
Betekent dit dat deze kevers net zo'n cyclus hebben als de Meikevers?
Deze kroop zo de grond weer in toen ik hem terug zette.
Maar eerst even op de foto geweest, hij (zij?) was in het begin aardig duf, dus dat lukte redelijk!

Hier de sterkste kever van Nederland!
Marijke

huysse

Nog wat foto's

huysse

nog een

huysse

nog een

huysse

laatste

marcel123

#5
Hij of zij ziet er gaaf uit. Ik ben jaloers. vertel eens iets meer over die bloembak.

huysse

De bloembak is een ouwerwets lavet, waar sinds vandaag dus weer geraniums in staan. Nog een geluk dat ik hem niet met het schepje gekliefd heb!
Toen ik de Neushoornkever laatst 's avonds zag heb ik hem in de bak gezet, daarna was hij ook vlot weer verdwenen, weggevlogen dacht ik. Maar kennelijk had hij zich ingegraven, ging nu ook vrij snel. Als het goed is zit hij er dus nu nog in!
Ben benieuwd of er larven komen die mijn geraniums gaan opeten??????? ( Mag wel hoor!)

Groet,
Marijke

Jeroen Nagtegaal

waar had je hem oorspronkelijk vandaan?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

markenleij

#8
Bij een plaatselijke boomkweker die houtsnippers en schors laat composteren om tussen het kweekgoed te strooien worden altijd larven van de neushoornkever gevonden. Had zelf enkele jaren geleden een paar kuub houtsnippercompost. Daar heb ik ook een aantal larven en adulten in gevonden.  

Jeroen Nagtegaal

waar zit dat bedrijf dan, dan wil ook wel wat van dat spul
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

markenleij

In Noord-Brabant omgeving Breda. Volgens mij is een stapel houtsnippers die groot genoeg is en enkele jaren mag blijven liggen voldoende om de kevers aan te trekken.

huysse

Citeerwaar had je hem oorspronkelijk vandaan?
Hij is aan komen vliegen!

Ik keek 's avonds meikevers na of er ook Bosmeikevers bij waren en toen zat hij opeens op de grond!
Ik heb wel een grote stapel takken ergens liggen ( voor egels enzo) zou dat ook gunstig zijn i.p.v. houtsnippers?

Marijke