Bevers: vervagen of niet?

Gestart door mlahaye, februari 23, 2009, 19:37:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

mlahaye

Beste waarnemers,

Van één van Nederlands bekendste bever-onderzoekers (Freek Niewold) kreeg ik de vraag waarom de waarnemingen van bevers of beversporen tegenwoordig zo vaak worden vervaagd? Freek houdt de ontwikkeling (uitbreiding) van de bever in Nederland goed in de gaten en gebruikt waarneming.nl daarbij als een belangrijke bron. Alleen met vervaagde waarnemingen is door hem vrij weinig (niets) te beginnen. Bij deze dan ook de vraag om bever-waarnemingen zo min mogelijk op 'vervagen' te zetten. Belangrijke overwegingen hierbij zijn dat bever, op beverburchten na, nauwelijks storingsgevoelig zijn. Vaak betreffen de waarnemingen knaagsporen die iedereen altijd duidelijk kan en zal herkennen. Het is natuurlijk aan eenieder zelf om te beslissen zijn/haar waarnemingen van bevers te vervagen, maar zonder vervaging lever je in ieder geval ook een bijdrage aan de monitoring van de bever in Nederland. Da's toch een mooi extraatje van waarneming.nl!

Vriendelijke groeten,
Maurice
admin


wimtegels

Heb zelfs mijn twijfels over de verstoringsgevoeligheid van burchten als ik naar een aantal locaties van bij mij bekende bruchten kijk
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Kees van Bochove

#2
Los van de discussie of bevers vervaagd ingevoerd 'moeten' worden.
Als die persoon de waarnemingen voor een serieus monitoringsproject wil gebruiken dan kan hij die waarnemingen toch gewoon bij waarneming.nl opvragen? Of werkt dat niet zo eenvoudig?
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

mlahaye

Goede vraag. Ik weet niet of dat ook kan voor vervaagde waarnemingen of waarnemingen op embargo? Wordt vervolgd.

Maurice

frankw

#4
CiteerGoede vraag. Ik weet niet of dat ook kan voor vervaagde waarnemingen of waarnemingen op embargo? Wordt vervolgd.

Maurice
Zou mij verbazen als dat wel zo zou zijn.
Mensen  vervagen vaak niet voor niets, beetje raar dat deze gegevens dan toch aan anderen/3-en worden doorgegeven. Voor dit project zie ik niet direct een probleem, maar aan wie wordt het een volgende keer vrijgegeven...

Doe mij anders de volgende keer ook ff de locatie van een Rotslijster oid.. :angel:

(dat laatste is niet helemaal serieus bedoelt natuurlijk :angel: )

Jeroen Nagtegaal

Gegevens gaan naar VZZ, en via VZZ kunnen ze toch gewoon voor zulke onderzoeken gebrukt worden. Echter is directer (dus via waarneming.nl) sneller en zinvoller.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com