Parelduikers langs de Brouwersdam....

Gestart door Peter Meininger, februari 23, 2009, 19:32:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jord

Terecht deze kritische blik! Leuk topic, Peter!
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

GertJ

#31
Leuk topic inderdaad.

Peter, kun je dit verhaal in het Frans vertalen dan kan deze buitenlandse vogelaar zijn waarneming ook heroverwegen... ( :D ):
http://waarneming.nl/waarneming/view/41816195
Groet Gert Jager

Peter Meininger

CiteerLeuk topic inderdaad.

Peter, kun je dit verhaal in het Frans vertalen dan kan deze buitenlandse vogelaar zijn waarneming ook heroverwegen... ( :D ):
http://waarneming.nl/waarneming/view/41816195
Ik heb wel een poging gedaan commentaar te leveren, zonder woordenboek!... mais, en Francais!

P.
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

Certhia

CiteerLeuk topic inderdaad.

Peter, kun je dit verhaal in het Frans vertalen dan kan deze buitenlandse vogelaar zijn waarneming ook heroverwegen... ( :D ):
http://waarneming.nl/waarneming/view/41816195
Gaan we nu elke Parelduiker aan de buitenzijde van de Brouwersdam in twijfel trekken?

Marc

JohanvantBosch

CiteerIn de Voordelta (voornamelijk Brouwersdam) werden 5970 Roodkeelduikers geteld, tegen vijf Parelduikers. Het percentage van 0,06 % Parelduikers is zelfs nog lager dan dat van de "Deltavogelaars". De sitiuatie op de zoute meren is geheel anders: op de Grevelingen werden 48 Roodkelen gezien, tegen maar liefst 69 Parelduikers! het Veerse Meer leverde 16 Roodkelen en 14 Parels op.

De Oosterschelde 23 Roodkeelduikers en zeven Parelduikers, en de Westerschelde alleen 22 Roodkelen.
Dan weten we meteen ook waar we ze wel zouden kunnen zoeken.... ;)

Ik vind het goed dat je dit hebt aangesneden, Peter. Want die krengen (parels) zijn inderdaad errug lastig. Ik kom bijna elke winter zeker een keer of 3, 4 bij de Brouwersdam (niet genoeg om een delta-vogelaar te zijn, misschien), maar dat ik er een parelduiker zag is echt al jaren geleden (zo ik er al ooit een zag). Afgelopen weekend was de score 200:0 voor roodkeel.

GertJ

#35
Citeer
CiteerLeuk topic inderdaad.

Peter, kun je dit verhaal in het Frans vertalen dan kan deze buitenlandse vogelaar zijn waarneming ook heroverwegen... ( :D ):
http://waarneming.nl/waarneming/view/41816195
Gaan we nu elke Parelduiker aan de buitenzijde van de Brouwersdam in twijfel trekken?

Marc
Nee hoor, niet per se. Maar hier zou het gaan om een groepje van 4.
Precies op de plek waar veel roodkeelduikers zitten.

Grt Gert Jager
Groet Gert Jager

Vincent Hart

CiteerOei, was ik te moeilijk bezig. :huh:
Nee hoor, hij was leuk  :duim:
Alleen in mijn geval 'pareltjes voor de zwijnen'  ;)  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Peter Meininger

Citeer
Gaan we nu elke Parelduiker aan de buitenzijde van de Brouwersdam in twijfel trekken?

Marc [/quote]
Tja, 120 berichtjes toevoegen aan de ingevoerde Parelduikers langs de Brouwersdam is een flinke klus. Ik heb ook niet de illussie dat ook maar een paar procent van de invoerders dit onderwerp in het forum leest.

Maar een korte vraag om heroverweging met een verwijzing naar dit bericht zou wel op zijn plaats zijn.

Dus, collega - admins: ga tekeer!

vr groet,

Peter Meininger
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

Bram Rijksen

Citeer
Maar een korte vraag om heroverweging met een verwijzing naar dit bericht zou wel op zijn plaats zijn.

Dus, collega - admins: ga tekeer!

vr groet,

Peter Meininger
Nou, de kop is eraf; bij de meest opvallende meldingen tot 2000 commentaar geplaatst en om heroverweging verzocht.

Dirk van Straalen

Citaat van: mein1 op februari 24, 2009, 22:24:13 PM
Citeer
CiteerWaarnemerseffect? Ik ga als Limbo niet alle Roodkelen tellen, een regiovogelaar vaak wel toch? Dus is het niet zo dat de regiopersonen ook gemiddeld meer roodkelen per waarneming hebben dan Oosterlingen?
Ben toch benieuwd naar deze cijfers...
Deltavogelaars: gemiddeld 23,5 Roodkeel per ingevoerde waarneming.
Binnenlandvogelaars: 14,0 Roodkeelduiker per ingevoerde waarneming.

Verklaring:
* Deltavogelaars kijken beter
* Deltavogelaars hebben meer keuze bij hun bezoek, en zien meer Roodkeelduikers door meer bezoeken bij gunstiger weersomstandigheden;
* Deltavogelaars voeren alleen grotere aantallen Roodkelen in, en vinden een klein aantal "te gewoon" (dat zou betekenen dat ze relatief nog minder Parelduikers zien dan eerder gemeld!).

Zou allemaal kunnen...

vr groet,

Peter
Ik heb langs de Brouwersdam geen enkele zekere Parelduiker, al kom ik er wekelijks. Binnenzijde (Grevelingen) wel, slecht 1 maal een exemplaar. Paar weken terug werden op een vrijdag opeens parelduiker en ijsduiker gemeld langs de brouwersdam. Heb me uren rot gezocht, alleen de ijsduiker gevonden (en aan binnenzijde een leuke groep van 52 witbuikrotganzen). Deze winter was het tot nu toe niet altijd prijs wat betreft de aantallen duikers.
Als Deltavogelaar voer ik zelden(/niet?) roodkeelduikers in, je kan wel bezig blijven. Als ik alle soorten moet invoeren ben ik een dag per week kwijt, aangezien ik vanwege mijn werk aardig wat uren vogel in de Delta. Dus lijkt me de laatste conclusie van Peter terrecht.
In dit nieuwe jaar al drie mogelijke parel aan binnen/buitenzijde gehad, maar door licht, golven, afstand enz. enz. blijft het lastig als je mij vraagt.

Jeroen Brandjes

Citaat van: Dirk van Straalen op februari 01, 2011, 13:13:58 PM
Citaat van: mein1 op februari 24, 2009, 22:24:13 PM
Citeer
CiteerWaarnemerseffect? Ik ga als Limbo niet alle Roodkelen tellen, een regiovogelaar vaak wel toch? Dus is het niet zo dat de regiopersonen ook gemiddeld meer roodkelen per waarneming hebben dan Oosterlingen?
Ben toch benieuwd naar deze cijfers...
Deltavogelaars: gemiddeld 23,5 Roodkeel per ingevoerde waarneming.
Binnenlandvogelaars: 14,0 Roodkeelduiker per ingevoerde waarneming.

Verklaring:
* Deltavogelaars kijken beter
* Deltavogelaars hebben meer keuze bij hun bezoek, en zien meer Roodkeelduikers door meer bezoeken bij gunstiger weersomstandigheden;
* Deltavogelaars voeren alleen grotere aantallen Roodkelen in, en vinden een klein aantal "te gewoon" (dat zou betekenen dat ze relatief nog minder Parelduikers zien dan eerder gemeld!).

Zou allemaal kunnen...

vr groet,

Peter
Ik heb langs de Brouwersdam geen enkele zekere Parelduiker, al kom ik er wekelijks. Binnenzijde (Grevelingen) wel, slecht 1 maal een exemplaar. Paar weken terug werden op een vrijdag opeens parelduiker en ijsduiker gemeld langs de brouwersdam. Heb me uren rot gezocht, alleen de ijsduiker gevonden (en aan binnenzijde een leuke groep van 52 witbuikrotganzen). Deze winter was het tot nu toe niet altijd prijs wat betreft de aantallen duikers.
Als Deltavogelaar voer ik zelden(/niet?) roodkeelduikers in, je kan wel bezig blijven. Als ik alle soorten moet invoeren ben ik een dag per week kwijt, aangezien ik vanwege mijn werk aardig wat uren vogel in de Delta. Dus lijkt me de laatste conclusie van Peter terrecht.
In dit nieuwe jaar al drie mogelijke parel aan binnen/buitenzijde gehad, maar door licht, golven, afstand enz. enz. blijft het lastig als je mij vraagt.

Ha Dirk, dat dat "opeens" gebeurde was voor mijzelf natuurlijk de grootste verrassing. Sinds 1994 kom ik 3-4 keer per jaar op de Brouwersdam. Het aantal Roodkelen heeft daarbij gevarieerd van een enkele tot enkele 100-en, IJsduikers waren altijd eenlingen, is uit mijn hoofd in 17 jaar nu 5 x gebeurd (incl. de "opeens"-vogel http://waarneming.nl/waarneming/view/51932462 die jij gelukkig nog hebt teruggevonden en ca. 10 mensen de dag daarna ook nog). Maar Parelduiker had ik tot de "opeens-dag" nog nooit aan de buitenzijde gezien (maar zie bijvoorbeeld wel: http://waarneming.nl/waarneming/view/46445198), dus je begrijpt hoe vrolijk gestemd ik die ochtend was!

Maar waarom ik eigenlijk even reageerde (doe ik normaal nooit op een forum): jouw zinnetje "Heb me uren rot gezocht, alleen de ijsduiker gevonden..." suggereert een beetje dat "mijn" Parelduiker die ochtend er mogelijk geen was en dat je met jouw bericht nog maar eens wilt onderstrepen hoe lastig die Parel-materie kan zijn... Dat laatste ben ik met je eens (en met Peter, en met de rest) en 'men' blundert inderdaad regelmatig maar raak, maar mocht je twijfelen, ik kan je verzekeren dat http://waarneming.nl/waarneming/view/51934694 wel degelijk een Parelduiker was, zoals de dag erna fotografisch bevestigd werd door Jan de Jong (http://waarneming.nl/waarneming/view/51942183). Goddank zou ik bijna willen zeggen, want poeh, al die foutjes, gemakzucht, gebrek aan ervaring etc. van anderen keren zich onderhand bijna tegen de ervaren mensen die Parelduikers WEL adequaat op naam brengen, kritisch zijn, dan wel ze simpelweg NIET op naam brengen als er onzekerheden blijven bestaan (bijv. http://waarneming.nl/waarneming/view/50997811). En op zich is die argwaan natuurlijk terecht, en gelukkig is niemand feilloos, maar to-the-point:

Drie soorten duikers binnen een half uur aan de BUITENZIJDE van de Brouwersdam, het is een droomscenario, ik had het nog nooit meegemaakt, maar het KAN. Dat jij, Dirk, je uren rot hebt lopen zoeken, het spijt me verschrikkelijk voor je, maar ook Parelduikers kunnen vliegen  ;D  ... en overigens de volgende dag op exact dezelfde plek weer aanwezig zijn...  ;)   :P .

Gemiddeld genomen zal de Delta- vs. binnenland-vogelaar-bespiegeling van Peter heus wel (statistisch) kloppen, maar zee(land)-ervaring hoeft niet altijd te maken te hebben met woonplaats of bezoekfrequentie. Zo is de ware passie van ondergetekende "binnenlander" (Naarden) toch echt meer pelagisch dan terrestrisch (wat dan bijvoorbeeld resulteert in http://waarneming.nl/waarneming/view/50992415). Niet voor niets heb ik in september 2004 op de sterfdag van André Hazes (da's wel héél erg terzijde, maar weet ik toevallig nog...) de regionale 'zeetrektelpost' Muiden opgericht (je moet wat als je niet aan zee woont) en zo waar, het heeft bij NW6+ al veel opgeleverd... Helaas is het wat duikers betreft tot nu toe nog een beetje stilletjes gebleven, met uitzondering van Hans' (v. Oosterhout) http://gooi.waarneming.nl/waarneming/view/3220060.

Zo, ik wilde mijn punt "dat statistiek niet altijd alles zegt", niet AL te narcistisch weergeven, maar ik zie (teruglezend) dat dat niet is gelukt. Sorry  ;) .

Groeten, Jeroen Brandjes

Ruben Vermeer

Laatste foto uit de reeks van Jan de Jong lijkt mij overigens een roodkeelduiker. Waarschijnlijk een verkeerde upload..
Groeten, Ruben Vermeer

Justin Jansen

Citaat van: Ruben Vermeer op februari 04, 2011, 16:29:13 PM
Laatste foto uit de reeks van Jan de Jong lijkt mij overigens een roodkeelduiker. Waarschijnlijk een verkeerde upload..
Kun je van de rest v.d. foto's een zekere Parelduiker maken, ik niet......
M.v.g., Justin Jansen


Ruben Vermeer

ik ook niet, maar die laatste is er zowiezo geen eentje ;)
Groeten, Ruben Vermeer

laurens455

De foto's van Jan de Jong laten anders wel het steile voorhoofd zien iets wat een roodkeelduiker niet heeft.

Folkert Jan

Op de eerste foto ook de flankvlek en rechte snavel.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

laurens455

De laatste foto is ontertussen verwijderd.

Justin Jansen

Citaat van: laurens455 op februari 04, 2011, 19:58:39 PM
De laatste foto is ontertussen verwijderd.
Maakt geen verschil op de rest dat deze is verwijderd. Op de rest van de foto's staat ook een zeer waarschijnlijk een Roodkeelduiker. Ik zie niets wat op Parelduiker 100 % zeker maakt. Ook zie ik de dijvlek niet waar FJ op duid noch zie ik de donkere onderdelen (het licht waaronder de foto is gemaakt maakt alles donker), en determinatie is niet vast te stellen aan de hand van deze foto's. Dus er is dus geen bewijs voorgelegd van een zekere Parelduiker.
M.v.g., Justin Jansen


Guus Peterse

Vreemd; kijken we wel naar dezelfde foto's? Zeker op de bovenste twee zie ik toch echt een behoorlijk overtuigende parelduiker. Kan daar echt niks roodkeelduikerachtigs aan ontdekken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

Citaat van: Justin Jansen op februari 04, 2011, 20:36:52 PM
Citaat van: laurens455 op februari 04, 2011, 19:58:39 PM
De laatste foto is ontertussen verwijderd.
Maakt geen verschil op de rest dat deze is verwijderd. Op de rest van de foto's staat ook een zeer waarschijnlijk een Roodkeelduiker. Ik zie niets wat op Parelduiker 100 % zeker maakt. Ook zie ik de dijvlek niet waar FJ op duid noch zie ik de donkere onderdelen (het licht waaronder de foto is gemaakt maakt alles donker), en determinatie is niet vast te stellen aan de hand van deze foto's. Dus er is dus geen bewijs voorgelegd van een zekere Parelduiker.

Kijken we allebei naar deze foto?

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Justin Jansen

Citaat van: guusp op februari 04, 2011, 20:42:47 PM
Vreemd; kijken we wel naar dezelfde foto's? Zeker op de bovenste twee zie ik toch echt een behoorlijk overtuigende parelduiker. Kan daar echt niks roodkeelduikerachtigs aan ontdekken.
En wat zie je dan dat de determinatie van Parelduiker 100 % rond krijgt? Welke diagnostische kenmerken?
M.v.g., Justin Jansen


Guus Peterse

#52
Brede, vrij scherp begrensde donkergrijze achterhals en bovenkop waar oog in wegvalt, rechte snavel, ietsje hoekig voorhoofd.
Wedervraag is natuurlijk: waarom zou het 'zeer waarschijnlijk een Roodkeelduiker' zijn? Diagnostische kenmerken?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Justin Jansen

#53
Citaat van: guusp op februari 04, 2011, 22:21:33 PM
Brede, vrij scherp begrensde donkergrijze achterhals en bovenkop waar oog in wegvalt, rechte snavel, ietsje hoekig voorhoofd.
Wedervraag is natuurlijk: waarom zou het 'zeer waarschijnlijk een Roodkeelduiker' zijn? Diagnostische kenmerken?
De kenmerken genoemd in Roodkeelduiker varieert (snel bij elkaar geraapt);
Donkergrijze achterhals
Rechte snavel, (vooral erg lastig met zo'n afstand), zie deze vogel is het al lastig te bepalen
En hoekig voorhoofd
Bovendien is Roodkeelduiker heel algemeen en Parelduiker dwaalgast hier.... dus veel waarschijnlijker zie eerdere discussies


Ik kan niets met deze kleine donkere fotos om een vogel naar Parelduiker te beredeneren.
M.v.g., Justin Jansen


Vincent Hart

Het is toch echt een parelduiker.
@FJ: Het wit wat je ziet is de zijflank, niet de dijvlek.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Citaat van: Justin Jansen op februari 04, 2011, 22:33:41 PMBovendien is Roodkeelduiker heel algemeen en Parelduiker dwaalgast hier.... dus veel waarschijnlijker
Dat is weliswaar waar, maar mag natuurlijk nooit als determinatiekenmerk gelden. Het gaat hier juist om de vraag of parelduiker niet toch heel af en toe opduikt langs de Brouwersdam. Deze foto's lijken me daarvoor op zijn zachtst gezegd een sterke aanwijzing.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

pwolf

Citaat van: Justin Jansen op februari 04, 2011, 22:33:41 PM
Citaat van: guusp op februari 04, 2011, 22:21:33 PM
Brede, vrij scherp begrensde donkergrijze achterhals en bovenkop waar oog in wegvalt, rechte snavel, ietsje hoekig voorhoofd.
Wedervraag is natuurlijk: waarom zou het 'zeer waarschijnlijk een Roodkeelduiker' zijn? Diagnostische kenmerken?
De kenmerken genoemd in Roodkeelduiker varieert (snel bij elkaar geraapt);
Donkergrijze achterhals
Rechte snavel, (vooral erg lastig met zo'n afstand), zie deze vogel is het al lastig te bepalen
En hoekig voorhoofd
Bovendien is Roodkeelduiker heel algemeen en Parelduiker dwaalgast hier.... dus veel waarschijnlijker zie eerdere discussies


Ik kan niets met deze kleine donkere fotos om een vogel naar Parelduiker te beredeneren.

Rustig Justin, rustig. Op de eerste drie (van de vijf nog resterende) foto's staat toch echt een heel erg overtuigende Parel, ook al is het dan aan de zeezijde van de Brouwerdam. Het gaat natuurlijk niet alleen om de kleur van de achterhals maar ook om de breedte van de donkere tekening. Kort door de bocht heeft Roodkeel een witte hals met een donkere achterrand en Parel een donkere hals met een duidelijke lichte voorzijde (snappie?) Nog niet ruiende juveniele Roodkelen hebben ook een erg donker gezicht maar een mooi strak tweekleurig koppie zoals de vogel van JdJ is wel een goede aanwijzing voor Parelduiker.
Overigens is Parel geen Dwaalgast aan de Brouwersdam, dat is de discussie ook niet. Het punt is dat de Brouwersdam bezocht wordt door vele vogelaars die niet allemaal evenveel ervaring met duikers hebben en toch wel erg graag een parelduiker willen zien. De reden voor het eerste bericht in dit topic was om al die bezoekende vogelaars te attenderen op het feit dat Parel erg schaars is aan de zeezijde en ze zodoende iets kritischer op hun eigen waarnemingen te maken.

Overigens, ik vind deze vogel helemaal geen steil voorhoofd hebben. Maakt ook niets uit want het is in het onderscheid tussen Roodkeel en Parel van geen enkele waarde.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Erwin Reinstra

#57
Durf te stellen dat er al sinds het begin van dit jaar in ieder geval één parelduiker (af en toe) rondhangt langs het Zuid-Hollandse deel van de Brouwersdam, (mogelijk) afwisselend aan de binnenzijde en de buitenzijde.

Ik had begin januari namelijk deze waarneming in het noordelijke haventje, samen met mijn vader: http://waarneming.nl/waarneming/view/51580092.
Wat mij betreft een 100% zekere parelduiker. Zie genoemde kenmerken. Zat ook goed dichtbij, hetgeen determinatie relatief eenvoudig maakte. Gezien de bij mij bekende zeldzaamheid van parelduiker langs de Brouwersdam (uiteraard) zorgvuldig de diverse kenmerken nagelopen.

Moment van waarneming was laat in de middag (schemering), toen (er waren die middag wel vele vogelaars aanwezig), de meeste vogelaars al vrijwel allemaal weg waren.
Wel waren er nog twee medewaarnemers, één waarneming betreft (zeer) waarschijnlijk deze: http://waarneming.nl/waarneming/view/51636660.
Eén van deze waarnemers heeft ook nog foto's gemaakt. Volgens haar waren het gezien de weers- en lichtomstandigheden wel erg matige foto's (daarom niet geplaatst?!?!).

Dag later zat deze parelduiker aan de binnenzijde van de Brouwersdam: http://waarneming.nl/waarneming/view/51606830.

Verder is er nog de volgende waarneming aan de buitenzijde op de 13e januari nabij het haventje: http://waarneming.nl/waarneming/view/51819743 (juveniel kleed, verder zonder beschrijving, wel goedgekeurd).

En dan dus de deels al hierboven besproken diverse waarnemingen van 21 en 22 januari daar ook in de buurt. Wel jammer dat er bij deze waarnemingen verder niets vermeld wordt over het kleed van de vogel(s).
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Dirk van Straalen

#58
Citaat van: Jeroen Brandjes op februari 04, 2011, 15:28:52 PM
Citaat van: Dirk van Straalen op februari 01, 2011, 13:13:58 PM
Citaat van: mein1 op februari 24, 2009, 22:24:13 PM
Citeer
CiteerWaarnemerseffect? Ik ga als Limbo niet alle Roodkelen tellen, een regiovogelaar vaak wel toch? Dus is het niet zo dat de regiopersonen ook gemiddeld meer roodkelen per waarneming hebben dan Oosterlingen?
Ben toch benieuwd naar deze cijfers...
Deltavogelaars: gemiddeld 23,5 Roodkeel per ingevoerde waarneming.
Binnenlandvogelaars: 14,0 Roodkeelduiker per ingevoerde waarneming.

Verklaring:
* Deltavogelaars kijken beter
* Deltavogelaars hebben meer keuze bij hun bezoek, en zien meer Roodkeelduikers door meer bezoeken bij gunstiger weersomstandigheden;
* Deltavogelaars voeren alleen grotere aantallen Roodkelen in, en vinden een klein aantal "te gewoon" (dat zou betekenen dat ze relatief nog minder Parelduikers zien dan eerder gemeld!).

Zou allemaal kunnen...

vr groet,

Peter
Ik heb langs de Brouwersdam geen enkele zekere Parelduiker, al kom ik er wekelijks. Binnenzijde (Grevelingen) wel, slecht 1 maal een exemplaar. Paar weken terug werden op een vrijdag opeens parelduiker en ijsduiker gemeld langs de brouwersdam. Heb me uren rot gezocht, alleen de ijsduiker gevonden (en aan binnenzijde een leuke groep van 52 witbuikrotganzen). Deze winter was het tot nu toe niet altijd prijs wat betreft de aantallen duikers.
Als Deltavogelaar voer ik zelden(/niet?) roodkeelduikers in, je kan wel bezig blijven. Als ik alle soorten moet invoeren ben ik een dag per week kwijt, aangezien ik vanwege mijn werk aardig wat uren vogel in de Delta. Dus lijkt me de laatste conclusie van Peter terrecht.
In dit nieuwe jaar al drie mogelijke parel aan binnen/buitenzijde gehad, maar door licht, golven, afstand enz. enz. blijft het lastig als je mij vraagt.

Ha Dirk, dat dat "opeens" gebeurde was voor mijzelf natuurlijk de grootste verrassing. Sinds 1994 kom ik 3-4 keer per jaar op de Brouwersdam. Het aantal Roodkelen heeft daarbij gevarieerd van een enkele tot enkele 100-en, IJsduikers waren altijd eenlingen, is uit mijn hoofd in 17 jaar nu 5 x gebeurd (incl. de "opeens"-vogel http://waarneming.nl/waarneming/view/51932462 die jij gelukkig nog hebt teruggevonden en ca. 10 mensen de dag daarna ook nog). Maar Parelduiker had ik tot de "opeens-dag" nog nooit aan de buitenzijde gezien (maar zie bijvoorbeeld wel: http://waarneming.nl/waarneming/view/46445198), dus je begrijpt hoe vrolijk gestemd ik die ochtend was!

Maar waarom ik eigenlijk even reageerde (doe ik normaal nooit op een forum): jouw zinnetje "Heb me uren rot gezocht, alleen de ijsduiker gevonden..." suggereert een beetje dat "mijn" Parelduiker die ochtend er mogelijk geen was en dat je met jouw bericht nog maar eens wilt onderstrepen hoe lastig die Parel-materie kan zijn... Dat laatste ben ik met je eens (en met Peter, en met de rest) en 'men' blundert inderdaad regelmatig maar raak, maar mocht je twijfelen, ik kan je verzekeren dat http://waarneming.nl/waarneming/view/51934694 wel degelijk een Parelduiker was, zoals de dag erna fotografisch bevestigd werd door Jan de Jong (http://waarneming.nl/waarneming/view/51942183). Goddank zou ik bijna willen zeggen, want poeh, al die foutjes, gemakzucht, gebrek aan ervaring etc. van anderen keren zich onderhand bijna tegen de ervaren mensen die Parelduikers WEL adequaat op naam brengen, kritisch zijn, dan wel ze simpelweg NIET op naam brengen als er onzekerheden blijven bestaan (bijv. http://waarneming.nl/waarneming/view/50997811). En op zich is die argwaan natuurlijk terecht, en gelukkig is niemand feilloos, maar to-the-point:

Drie soorten duikers binnen een half uur aan de BUITENZIJDE van de Brouwersdam, het is een droomscenario, ik had het nog nooit meegemaakt, maar het KAN. Dat jij, Dirk, je uren rot hebt lopen zoeken, het spijt me verschrikkelijk voor je, maar ook Parelduikers kunnen vliegen  ;D  ... en overigens de volgende dag op exact dezelfde plek weer aanwezig zijn...  ;)   :P .

Gemiddeld genomen zal de Delta- vs. binnenland-vogelaar-bespiegeling van Peter heus wel (statistisch) kloppen, maar zee(land)-ervaring hoeft niet altijd te maken te hebben met woonplaats of bezoekfrequentie. Zo is de ware passie van ondergetekende "binnenlander" (Naarden) toch echt meer pelagisch dan terrestrisch (wat dan bijvoorbeeld resulteert in http://waarneming.nl/waarneming/view/50992415). Niet voor niets heb ik in september 2004 op de sterfdag van André Hazes (da's wel héél erg terzijde, maar weet ik toevallig nog...) de regionale 'zeetrektelpost' Muiden opgericht (je moet wat als je niet aan zee woont) en zo waar, het heeft bij NW6+ al veel opgeleverd... Helaas is het wat duikers betreft tot nu toe nog een beetje stilletjes gebleven, met uitzondering van Hans' (v. Oosterhout) http://gooi.waarneming.nl/waarneming/view/3220060.

Zo, ik wilde mijn punt "dat statistiek niet altijd alles zegt", niet AL te narcistisch weergeven, maar ik zie (teruglezend) dat dat niet is gelukt. Sorry  ;) .

Groeten, Jeroen Brandjes
Jeroen,
Je kent me al langer als vandaag! Jouw waarneming wordt door mij zeker nergens in twijfel getrokken, anders had ik er ook geen uren energie in gestoken om dat beest terug te vinden. Dat 'opeens' daar wil ik niet mee suggereren dat ik twijfel, maar dat kun je als min of meer foute woordkeus zien. Of als een opeens in de positieve zin van het woord. Als iemand kritisch is en goed kan vogelen dan ben jij het wel, laten we dat even benadrukken! (Niet voor niets dat we collega's plus bureaukamergenoten zijn :D :P)
Zowel George Tanis als ik hebben verdachte/mogelijke parelduikers gezien op die dag en de dag daarna, de vogel die op de Grevelingen zat/zit heeft (hopelijk voor hem/haar) ook vleugels. Je kan meestal geen zinnig woord zeggen over de juistheid van de determinatie als er geen foto's zijn en aangezien we het niet hebben over een geelsnavelduiker is ophef hierover ook weinig zinvol.

Ps. Volgens mij zijn er minimaal 2 parelduikers waargenomen door (o.a.) Mark Hoekstijn.

georgetanis

Vandaag bij de spuisluis in een groepje van 47 roodkelen 1 donker expl. (zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/52371745 ) Door alleen al de houding van de kop een zekere roodkeel (2e kj??) De vogel had een geheel donkere hals. Leek me overigens geen olie of vuil. Ik kan begrijpen dat met zulke beesten fouten worden gemaakt zeker zoals vandaag met grauw weer en op enige afstand.
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp