Isidro (en anderen), echte zekerheid over wat er nu klopt van al die Parelduikermeldingen heb je nooit. We constateren echter heel vaak dat:
1. Ervaren vogelaars uit de regio heel zelden een Parelduiker zien langs de Brouwersdam.
2. Minder ervaren vogelaars uit de regio, maar ook mensen van elders heel regelmatig wel een Parelduiker melden. Meestal ook nog zonder opmerkingen, beschrijvingen, foto's erbij, omdat ze er (onterecht) vanuit gaan dat dit een prima plek voor Parelduikers is. Komt bij dat wanneer je niet zo vaak Roodkeelduikers ziet, je ook niet altijd even goed kunt inschatten hoe groot de variatie bij Roodkeelduikers is. Kenmerken als een donkere bovenzijde en een witte dijvlek hebben Roodkeelduikers ook regelmatig.
3. Gefotografeerde 'Parelduikers' aan de buitenzijde van de dam op basis van de foto toch om een Roodkeelduiker blijkt te gaan.
Misschien snap je onze scepsis nu een beetje. Ik herken me overigens niet helemaal in het eerder geschrevene, dat Parelduikers 'veel algemener in het noorden van Nederland' zouden zijn. Ik zie ook maar weinig meldingen van Parelduikers langs de Hollandse, Friese of Groninger kust die de toets der kritiek kunnen doorstaan. Zoals al eerder gemeld, bij duikers op binnenwateren gaat het relatief vaak om Parel- of IJsduiker. Op zee meestal om Roodkeelduikers, soms om IJsduiker, en heel soms om Parelduiker.