Om de kwaliteit van de database van waarneming.nl te bewaken, is het onze taak als “admin” (een soort kwaliteitsborger) bij de waarnemers te vragen om nadere details als er (een spoor van) twijfel is over de juistheid van de determinatie.
Het was mij en enkele andere kritische Zeeuwse vogelaars opgevallen dat er met regelmaat Parelduikers worden gemeld aan de Noordzeezijde van de Brouwersdam, soms zelfs meerdere exemplaren (twee, vier, vijf, tot zelfs tien exemplaren). En dat terwijl wij hier vaker IJsduikers zien dan Parelduikers. Vele waarnemers hebben inmiddels van mij een opmerking gehad of ze zeker zijn van de determinatie als Parelduiker, aangezien er ook onvolwassen Roodkeelduikers zijn met veel grijs op de hals, de houding van de kop niet kenmerkend is, de vogels vaak ver zitten, en dat Parelduikers gewoon erg schaars lijken te zijn langs de Brouwersdam!
Soms trekken waarnemers de waarneming in, omdat ze beginnen te twijfelen, soms trekken waarnemers echter van leer, en verdedigen hun waarneming tegenover de admin die het vuige lef heeft hun waarneming in twijfel te trekken. Wil ik soms de Parelduiker met terugwerkende kracht tot dwaalgast promoveren?
Wat getallen om over na te denken… In de database van waarneming.nl zijn tussen 1 januari 1998 en 19 februari 2009 1725 waarnemingen ingevoerd van Roodkeelduikers en Parelduikers (verder “duikers” genoemd) langs de Brouwersdam. Eén waarneming van 1025 Roodkeelduikers door een professionele teller (vanaf een schip) heb ik buiten beschouwing gelaten.
Bij de waarnemers heb ik onderscheid gemaakt tussen “Deltavogelaars” (wonend in Zeeland, een enkele op Goeree-Overflakkee) en – wat generaliserend – “Binnenlanders”. Rijp en groen zijn niet gescheiden, en beide categorieën bevatten derhalve zowel ervaren als onervaren waarnemers, zowel jonge honden als krasse knarren.
In totaal werden 23365 duikers ingevoerd. De Deltavogelaars determineerden van de 3901duikers er tien als Parelduiker (0,26%), de Binnenlanders kwamen op 19464 duikers, waarvan 225 Parelduikers (1,16%). De Binnenlanders zagen dus ruim vier keer zoveel Parelduikers dan de Deltavogelaars. Mijn indruk is dat het percentage als Parelduiker gedetermineerde duikers rechtevenredig is met de afstand tussen kust en woonplaats van de waarnemer, en omgekeerd evenredig met de bezoekfrequentie (Ja, Limburgers, Achterhoekers en jaarlijsters, denk daar maar even over na!).
Hebben die Deltavogelaars dan zeesla in hun ogen? Zeepokken in hun telescoop? Herkennen ze soms geen Parelduikers? Zou kunnen, maar dat speelt dan alleen langs de Brouwersdam. Verder zien de Deltavogelaars met regelmaat Parelduikers: langsvliegend bij Westkapelle, of verblijvend in de voor deze soort karakteristieke gebieden: Veerse Meer, Grevelingen(meer), beschutte havens Neeltje Jans, Westkapelse Kreek etc. Niet zelden in groepjes, vaak keurig gedocumenteerd met foto’s.
De boodschap: let bij een bezoek aan de Brouwersdam extra goed op correct en 100% zeker gedetermineerde Parelduikers, voorzien van een goede beschrijving van waargenomen kenmerken, waarnemingsomstandigheden en zo mogelijk met een foto.
Kijk nog eens met terugwerkende kracht naar jouw ingevoerde Parelduikers. Ben je er nog steeds 100% zeker van? Zo niet: voorzien van een vraagteken of – beter nog – afvoeren!
Met vriendelijke groet,
Peter Meininger