Parelduikers langs de Brouwersdam....

Gestart door Peter Meininger, februari 23, 2009, 19:32:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Meininger

Om de kwaliteit van de database van waarneming.nl te bewaken, is het onze taak als "admin" (een soort kwaliteitsborger) bij de waarnemers te vragen om nadere details als er (een spoor van) twijfel is over de juistheid van de determinatie.  

Het was mij en enkele andere kritische Zeeuwse vogelaars opgevallen dat er met regelmaat Parelduikers worden gemeld aan de Noordzeezijde van de Brouwersdam, soms zelfs meerdere exemplaren (twee, vier, vijf, tot zelfs tien exemplaren). En dat terwijl wij hier vaker IJsduikers zien dan  Parelduikers. Vele waarnemers hebben inmiddels van mij een opmerking gehad of ze zeker zijn van de determinatie als Parelduiker, aangezien er ook onvolwassen Roodkeelduikers zijn met veel grijs op de hals, de houding van de kop niet kenmerkend  is, de vogels vaak ver zitten, en dat Parelduikers gewoon erg schaars lijken te zijn langs de Brouwersdam!

Soms trekken waarnemers de waarneming in, omdat ze  beginnen te twijfelen, soms trekken waarnemers echter van leer, en verdedigen hun waarneming tegenover de admin die het vuige lef heeft hun waarneming in twijfel te trekken.  Wil ik soms de Parelduiker met terugwerkende kracht tot dwaalgast promoveren?

Wat getallen om over na te denken...  In de database van waarneming.nl zijn tussen 1 januari 1998 en 19 februari 2009 1725 waarnemingen ingevoerd van Roodkeelduikers en Parelduikers (verder "duikers" genoemd)  langs de Brouwersdam. Eén waarneming van 1025 Roodkeelduikers door een professionele teller (vanaf een schip) heb ik buiten beschouwing gelaten.

Bij de waarnemers heb ik onderscheid gemaakt tussen "Deltavogelaars" (wonend in Zeeland, een enkele op Goeree-Overflakkee) en – wat generaliserend – "Binnenlanders". Rijp en groen zijn niet gescheiden, en beide categorieën bevatten derhalve zowel ervaren  als onervaren waarnemers, zowel jonge honden als krasse knarren.

In totaal werden 23365 duikers ingevoerd. De Deltavogelaars determineerden van de 3901duikers er tien als Parelduiker (0,26%), de Binnenlanders kwamen op 19464 duikers, waarvan 225 Parelduikers (1,16%). De Binnenlanders zagen dus ruim vier keer zoveel Parelduikers dan de Deltavogelaars.  Mijn indruk is dat het percentage als Parelduiker gedetermineerde duikers  rechtevenredig is met de afstand tussen kust en woonplaats van de waarnemer, en omgekeerd evenredig met de bezoekfrequentie (Ja, Limburgers, Achterhoekers en jaarlijsters, denk daar maar even over na!).

Hebben die Deltavogelaars dan zeesla in hun ogen? Zeepokken in hun telescoop? Herkennen ze soms geen Parelduikers? Zou kunnen, maar dat speelt dan alleen langs de Brouwersdam. Verder zien de Deltavogelaars met regelmaat Parelduikers:  langsvliegend bij Westkapelle, of verblijvend in de voor deze soort karakteristieke gebieden: Veerse Meer, Grevelingen(meer), beschutte havens Neeltje Jans, Westkapelse Kreek etc. Niet zelden in groepjes, vaak keurig gedocumenteerd met foto's.

De boodschap: let bij een bezoek aan de Brouwersdam extra goed op correct en 100% zeker gedetermineerde Parelduikers, voorzien van een goede beschrijving van waargenomen kenmerken, waarnemingsomstandigheden en zo mogelijk met een foto.
Kijk nog eens met terugwerkende kracht naar jouw ingevoerde Parelduikers. Ben je er nog steeds 100% zeker van? Zo niet: voorzien van een vraagteken of – beter nog – afvoeren!

Met vriendelijke groet,

Peter Meininger
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

Jeroen Nagtegaal

Waarnemerseffect? Ik ga als Limbo niet alle Roodkelen tellen, een regiovogelaar vaak wel toch? Dus is het niet zo dat de regiopersonen ook gemiddeld meer roodkelen per waarneming hebben dan Oosterlingen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

CiteerWaarnemerseffect? Ik ga als Limbo niet alle Roodkelen tellen, een regiovogelaar vaak wel toch? Dus is het niet zo dat de regiopersonen ook gemiddeld meer roodkelen per waarneming hebben dan Oosterlingen?
Omgekeerd zou ik dan logischer vinden eigenlijk. Als niet zee-vogelaar is een Roodkeelduiker ook leuk, dus zul je die eerder tellen dan wanneer je dagelijks bij de Brouwersdam komt...

BramtK

Ik denk dat het 'waarnemerseffect' daarin zit dat waarnemers graag een lang lijstje vogelen. Hetzelfde effect zal je ontdekken bij Fuut/Roodhalsfuut/Kuifduiker/Geoorde fuut.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Bram Rijksen

Als je één keer per jaar aan de Brouwersdam komt, is het erg verleidelijk om niet al te krek te kijken tussen de 40 à 50 duikers die een paar honderd meter uit de kust liggen.. ("hier zal toch zeker wel een pareltje tussen liggen? Zag ik daar geen witte dijvlek..? Hopla: invoeren maar. Laat ze maar 's bewijzen dat er géén Parelduiker tussen zwom!").
Ik kom er bijna wekelijks, maar de keren dat ik daar een Parelduiker zag is toch echt al weer een jaartje of wat geleden (in tweevoud, dat dan weer wel..). Inmiddels heb ik daar inderdaad heel wat vaker IJsduikers gezien...


Jaap Denee

#5
Hoe het ook zij, we kunnen wel concluderen dat toen het Zeeuws meisje zei: "Ons bin zuunig", ze wist waar ze het over had...

Ik zelf begrijp nú pas dat dat ging over Parelduikers aan de buitenzijde van de Brouwersdam.

Maar ondertussen hebben we wel een bloedserieus probleem. Als het klopt wat Peter en Bram suggereren dan is het omgekeerde vast ook waar. Stel je eens voor dat al die Zeeuwen in 'de binnenlanden' komen vogelen: je moet er niet aan denken wat er dán allemaal gestringd wordt!

;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

CiteerHoe het ook zij, we kunnen wel concluderen dat toen het Zeeuws meisje zei: "Ons bin zuunig", ze wist waar ze het over had...

Ik zelf begrijp nú pas dat dat ging over Parelduikers aan de buitenzijde van de Brouwersdam.

Maar ondertussen hebben we wel een bloedserieus probleem. Als het klopt wat Peter en Bram suggereren dan is het omgekeerde vast ook waar. Stel je eens voor dat al die Zeeuwen in 'de binnenlanden' komen vogelen: je moet er niet aan denken wat er dán allemaal gestringd wordt!

;)
Dat geldt niet alleen voor Zeeuwen c.s. maar voor allerlei niet-autochtonen:
We hebben heel wat 'Glanskoppen' moeten wegpoetsen in het Leenderbos ten tijde van de Dwerguil..........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Peter Meininger

#7
Mijn slotsalvo over Parelduikers langs de Brouwersdam:

Zoals wellicht bekend worden iedere maand complete watervogeltellingen uitgevoerd in alle grote (zoute) wateren van het Deltagebied. De rapporten zijn als pdf-bestand op te halen van  http://www.watermarkt.nl . Deze tellingen worden grotendeels uitgevoerd door zeer deskundige en ervaren beroepsvogeltellers, enkele belangrijke gebeiden in de Westerschelde worden al jaren geteld door een trouwe groep deskundige vrijwilligers.

De tellingen worden uitgevoerd in het kader van de Monitoring van de Waterstaatkundige toestand van het Land (MWTL) in opdracht van Rijkswaterstaat.

Onderstaande gegevens zijn afkomstig uit het MWTL-programma, waarvoor dank.

Deze dataset vertoont waarschijnlijk vrijwel geen overlap met de in waarneming.nl ingevoerde gegevens. De gegevens hebben betrekking op de periode juli 1999 t/m juni 2008 (negen telseizoenen).

In de Voordelta (voornamelijk Brouwersdam) werden 5970 Roodkeelduikers geteld, tegen vijf Parelduikers. Het percentage van 0,06 % Parelduikers is zelfs nog lager dan dat van de "Deltavogelaars". De sitiuatie op de zoute meren is geheel anders: op de Grevelingen werden 48 Roodkelen gezien, tegen maar liefst 69 Parelduikers! het Veerse Meer leverde 16 Roodkelen en 14 Parels op.

De Oosterschelde 23 Roodkeelduikers en zeven Parelduikers, en de Westerschelde alleen 22 Roodkelen.

vr groet,


Peter Meininger
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

hdijk

De schrik sloeg me om't hard  :o, maar ik heb alleen Parels op het Veerse Meer en Stellendam.... :whistle:  
Hendrik Jan van Dijk

Jaap Denee

CiteerDe schrik sloeg me om't hard  :o, maar ik heb alleen Parels op het Veerse Meer en Stellendam.... :whistle:
Ik hoop niet dat de schrik te hard om 't hart sloeg.

Zelf zou ik met de huidige kennis van zaken gelukkiger zijn met een zekere Parelduiker aan de buitenkant van de Brouwersdam dan op het Veerse meer.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

hdijk

Citeer
CiteerDe schrik sloeg me om't hard  :o, maar ik heb alleen Parels op het Veerse Meer en Stellendam.... :whistle:
Ik hoop niet dat de schrik te hard om 't hart sloeg.

Zelf zou ik met de huidige kennis van zaken gelukkiger zijn met een zekere Parelduiker aan de buitenkant van de Brouwersdam dan op het Veerse meer.
Nee hoor, maar ik kwam op het idee te controleren of ik dergelijke "jeugdzonden" in m'n lijst had staan.....
Hendrik Jan van Dijk

snwja3

#11
Hmmm,
als ik de discussie zo volg zijn Zeeuwen ervaren kustvogelaars, maar zodra ze landinwaarts trekken zijn ze niets meer waard.
In hoeverre kloppen dan de genoemde aantallen op de Zeeuwse 'binnen'wateren?
Daar moet toch wel een wiskundig formuletje op los te laten zijn ....... :P

Maar ja, ik kan Peter's verhalen wel bevstigen.
O.a begin januari naar de 2 IJsduikers gaan kijken. Daar aangekomen werd gemeld dat er ook een Parelduiker zou zwemmen. Ik zoeken voor mijn jaarlijst .... zag alleen maar Roodkelen.....vroeg hulp en de vogel werd mij aangewezen ..... een Roodkeelduiker. De vogel zwom wat hoger op het water, liet daardoor witte flanken zien (die echter veel verder naar voren doorliepen door de hoge ligging) en uiteindelijk gaf (bijna) iedereen toch schoorvoetend toe dat het om een Roodkeel ging ..... dat noemen ze de determinatie 'hart' maken.

En alsof het toevallig is, die Amsterdammers maken in de Delta van elk drijfsijsje een pareltje, zie: http://groups.yahoo.com/group/Amsterdams_V...t/message/13324
Wietze Janse

Ben Wielstra

Ik vermoed dat het voorkomen van Pareluidkers ook op andere plekken dan de Brouwersdam nog wel eens overschat wordt. Zeker buiten de typische doortrekperiode.

Edwin Russer

CiteerIk vermoed dat het voorkomen van Pareluidkers ook op andere plekken dan de Brouwersdam nog wel eens overschat wordt. Zeker buiten de typische doortrekperiode.
Dan ben ik wel benieuwd hoe het met deze determinatie c.q. vogel zal vergaan :rolleyes:

http://groups.yahoo.com/group/vogelinfolimburg/message/16236
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Justin Jansen

Citeer
CiteerIk vermoed dat het voorkomen van Pareluidkers ook op andere plekken dan de Brouwersdam nog wel eens overschat wordt. Zeker buiten de typische doortrekperiode.
Dan ben ik wel benieuwd hoe het met deze determinatie c.q. vogel zal vergaan :rolleyes:

http://groups.yahoo.com/group/vogelinfolimburg/message/16236
Leuk, al de tweede voor die plek, de eerste is door dezelfde man gevonden.  
M.v.g., Justin Jansen


Diana Lakerveld

Sorry, maar kan het niet gewoon puur enthousiasme zijn?
Ik vogel ook nog niet zolang en vergis me ook weleens. Misschien weten deze waarnemers niet dat dit forum er is om te vragen, het lijkt nu net of ze het expres verkeerd invoeren, dat lijkt me toch niet, want dan ben je echt een beetje triest :unsure:  

Vincent Hart

CiteerEn alsof het toevallig is, die Amsterdammers maken in de Delta van elk drijfsijsje een pareltje, zie: http://groups.yahoo.com/group/Amsterdams_V...t/message/13324
Dit snap ik ff niet, volgens de genoemde link maken ze er juist allemaal roodkeeltjes van. En wat is 'hart maken'?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

CiteerSorry, maar kan het niet gewoon puur enthousiasme zijn?
Ik vogel ook nog niet zolang en vergis me ook weleens. Misschien weten deze waarnemers niet dat dit forum er is om te vragen, het lijkt nu net of ze het expres verkeerd invoeren, dat lijkt me toch niet, want dan ben je echt een beetje triest :unsure:
Het is veel meer een kwestie dat je met een gezonde kritische blik vogels op naam probeert te brengen. Tevens een goede determinatiegids/kenmerkengids erbij en je komt al een eind verder. Zie het voorbeeld van Wietze. Een duiker die wat hoger op het water ligt en daardoor een zgn. witte dijvlek vertoont is niet per definitie een Parelduiker. Zo zullen ongetwijfeld wel meer Parels ingevoerd worden. Het is niet een kwestie van bewust verkeerd invoeren, dat komt maar zeer zelden voor. Ik heb dat zelf maar één keer mogen ervaren door de bewuste waarneming meteen op het semafoonnetwerk te gooien. Maar je kunt jezelf wel een kritische vraag van een admin besparen.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Martijn Bot

#18
Citeer
CiteerEn alsof het toevallig is, die Amsterdammers maken in de Delta van elk drijfsijsje een pareltje, zie: http://groups.yahoo.com/group/Amsterdams_V...t/message/13324
Dit snap ik ff niet, volgens de genoemde link maken ze er juist allemaal roodkeeltjes van. En wat is 'hart maken'?
Lees even de begeleidende tekst bovenaan de soortenlijst (ik moest ook even goed zoeken voor ik het begreep...). En "hart maken" moet ongetwijfeld "hard maken" zijn. Tsja, spelling en dit forum...

Edwin Russer

Citeer
CiteerEn alsof het toevallig is, die Amsterdammers maken in de Delta van elk drijfsijsje een pareltje, zie: http://groups.yahoo.com/group/Amsterdams_V...t/message/13324
Dit snap ik ff niet, volgens de genoemde link maken ze er juist allemaal roodkeeltjes van. En wat is 'hart maken'?
Hoi Vincent,

Ik denk dat Wietze meer doelt op de kwaliteit van de waarnemingen die zij die dag hebben waargenomen. Dan kan bij wijze van spreken de waarneming van een Paarse Strandloper in hun ogen al een pareltje zijn. Het is maar net met welke insteek en doel je naar de Delta gaat om vogels te willen observeren. In ieder geval hebben ze wel, mag ik aannemen, alle Roodkeelduikers zeer goed en dus kritisch bekeken ;) Hard maken wil niets anders zeggen dat je met harde/sluitende kenmerken, die elke andere soort uitsluit, de vogel definitief op naam probeert te brengen.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

gerdwichers8

#20
Wietze wenst de snodaarts natuurlijk in het hart te raken.

Vincent Hart

Sorry Wietze, slecht gelezen

Verder volg ik GerT  :P  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

Oei, was ik te moeilijk bezig. :huh:

Om misverstanden te voorkomen:
- De Amsterdamse kwestie sloeg inderdaad terug op de eerste zin in het bericht, waarin ze al hun waarnemingen 'pareltjes' noemden. Woordspelinkje dus, slaat niet terug op hun determinatie, Merijn weet wel wat hij ziet.
- 'hart' maken, was een bewuste spelfout, terugwijzend naar de al of niet bewuste spelfouten in dit woord in eerdere reacties.
Wietze Janse

Diana Lakerveld

Citeer
Het is veel meer een kwestie dat je met een gezonde ervaren door de bewuste waarneming meteen op het semafoonnetwerk te gooien. Maar je kunt jezelf wel een kritische vraag van een admin besparen.



[/quote]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel eens ben aangesproken en dat vond ik ook niet leuk.
Er stond toen (toevallig bij een roodkeelduiker) dat op de foto te zien was dat hij in zee zwom en of ik hem ook even goed op de kaart wilde zetten.
Maar hij zwom helemaal niet op zee, maar op het plasje dat ik aangegeven had en toch werd ik een beetje aangevallen, dat was niet leuk.
Natuurlijk wel goed dat jullie dingen checken hoor.
Groetjes Diana

Jeroen Nagtegaal

CiteerWaarnemerseffect? Ik ga als Limbo niet alle Roodkelen tellen, een regiovogelaar vaak wel toch? Dus is het niet zo dat de regiopersonen ook gemiddeld meer roodkelen per waarneming hebben dan Oosterlingen?
Ben toch benieuwd naar deze cijfers...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

@Diana: Even geheel offtopic, maar zie dit topic over het hoe en waarom van de kwaliteitscontrole.
Is dus echt niet om mensen lastig te vallen ;)

frankneijts

CiteerWietze wenst de snodaarts natuurlijk in het hart te raken.
Geintje Gerd? Veel meer fouten kun je immers in die snoodaards niet maken .... B)  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Diana Lakerveld

#27
Citeer@Diana: Even geheel offtopic, maar zie dit topic over het hoe en waarom van de kwaliteitscontrole.
Is dus echt niet om mensen lastig te vallen ;)
Oké! :D
Diana

gerdwichers8

1 is de allerergste: Niet op de snode aard , of in dit geval, de aard van de snoodheid terugkomen. ^_^  

Peter Meininger

Citeer
CiteerWaarnemerseffect? Ik ga als Limbo niet alle Roodkelen tellen, een regiovogelaar vaak wel toch? Dus is het niet zo dat de regiopersonen ook gemiddeld meer roodkelen per waarneming hebben dan Oosterlingen?
Ben toch benieuwd naar deze cijfers...
Deltavogelaars: gemiddeld 23,5 Roodkeel per ingevoerde waarneming.
Binnenlandvogelaars: 14,0 Roodkeelduiker per ingevoerde waarneming.

Verklaring:
* Deltavogelaars kijken beter
* Deltavogelaars hebben meer keuze bij hun bezoek, en zien meer Roodkeelduikers door meer bezoeken bij gunstiger weersomstandigheden;
* Deltavogelaars voeren alleen grotere aantallen Roodkelen in, en vinden een klein aantal "te gewoon" (dat zou betekenen dat ze relatief nog minder Parelduikers zien dan eerder gemeld!).

Zou allemaal kunnen...

vr groet,

Peter
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/