Siberische Braamsluiper

Gestart door Bram Rijksen, februari 19, 2009, 20:00:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

In tegenstelling tot de eerdere winterse braamsluipers in Nederland, is bij de Houtense vogel met zekerheid de ondersoort vastgesteld: na DNA-onderzoek door Peter de Knijff, en een beoordeling van de resultaten door Urban Olsen blijkt dat het -toch wel enigzins verrassend- niet om de ondersoort 'halimodenri' (Vale Braamsluiper), maar om 'blythi' gaat: Siberische Braamsluiper, een nieuwe ondersoort voor Nederland.
Met dank aan Ellen, Nils, Andre, Peter, Arnoud en Urban..!

http://waarneming.nl/waarneming/view/41446710

Theovanv

Ditmaal geen hoax of carnavalsgrap?



Gave ontdekking dan! Wel jammer dat het "maar" een ondersoort is.
Theo van Veenendaal

Hans Bossenbroek

Gefeliciteerd! Nu maar hopen voor je dat ze die braamsluipers gaan splitsen ;)  

ArjenDrost †

CiteerWel jammer dat het "maar" een ondersoort is.
Waarom nou weer jammer? Ik ben juist blij dat er ook voor lagere taxa zoveel aandacht is. We zouden gewoon taxa moeten gaan tellen ipv soorten, zou voor de determinatiekennis een stuk beter zijn.

Maar mooi dus, gefeliciteerd Ellen, Nils, Andre, Peter, Arnoud en Urban!

Theovanv

Citeer
CiteerWel jammer dat het "maar" een ondersoort is.
Waarom nou weer jammer? Ik ben juist blij dat er ook voor lagere taxa zoveel aandacht is. We zouden gewoon taxa moeten gaan tellen ipv soorten, zou voor de determinatiekennis een stuk beter zijn.

Maar mooi dus, gefeliciteerd Ellen, Nils, Andre, Peter, Arnoud en Urban!
Ik bedoel juist dat de vogels misschien meer aandacht krijgen als ze niet alleen als ondersoort worden beschouwd, maar het moet natuurlijk taxonomisch wel kloppen, dus misschien moeten we inderdaad gewoon anders gaan tellen :)
Theo van Veenendaal

Jan Harteman

Ik ben benieuwd hoe ze tot DNA onderzoek zijn gekomen...
Hebben ze de vogel gevangen en een vers veertje geplukt?
Zo ja, waar is het vergelijkingsmateriaal vandaan gehaald?

Nice 2 Know!  ^_^  

Jeroen Nagtegaal

#6
Inderdaad gevangen, en helaas overleden (maar daar is ook een topic over) en dan ook in andere landen vangen en veertjes en je hebt vergelijkingsmateriaal.

een ander topic over dit beestje
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...hl=braamsluiper
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

egilio

Citeer
Citeer
CiteerWel jammer dat het "maar" een ondersoort is.
Waarom nou weer jammer? Ik ben juist blij dat er ook voor lagere taxa zoveel aandacht is. We zouden gewoon taxa moeten gaan tellen ipv soorten, zou voor de determinatiekennis een stuk beter zijn.

Maar mooi dus, gefeliciteerd Ellen, Nils, Andre, Peter, Arnoud en Urban!
Ik bedoel juist dat de vogels misschien meer aandacht krijgen als ze niet alleen als ondersoort worden beschouwd, maar het moet natuurlijk taxonomisch wel kloppen, dus misschien moeten we inderdaad gewoon anders gaan tellen :)
Tsja, het ligt er maar aan welk soortconcept volgt.
Maar in de taxonomen-wereld spreekt het merendeel van de taxonomen over taxa en en hebben ze het al jaren niet meer over ondersoorten...
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

j.steenbergen

Goed, determinatie is dus rond maar ik weet niet goed hoe dit te interpreteren. Deze vogel is dus zeker een Siberische. Volgens de Kenmerkengids is dit een intermediair tussen de nominaat en halimodendri. Dat betekent dat ze van minder ver komen? En hoe groot is de kans dat de eerdere ongedetermineerde Braamsluipers ook Siberische zijn? Wie zit er meer in deze materie en kan mij wat wijzer maken?  
Jeroen Steenbergen

Edwin Russer

CiteerGoed, determinatie is dus rond maar ik weet niet goed hoe dit te interpreteren. Deze vogel is dus zeker een Siberische. Volgens de Kenmerkengids is dit een intermediair tussen de nominaat en halimodendri. Dat betekent dat ze van minder ver komen? En hoe groot is de kans dat de eerdere ongedetermineerde Braamsluipers ook Siberische zijn? Wie zit er meer in deze materie en kan mij wat wijzer maken?
Hoi Jeroen, hierbij.

Ha Edwin,
Ik probeerde direct op het forum te antwoorden, maar ik had weer eens ruzie met inloggen...
Zou jij het willen doorgeven, ik maak tzt wel en nieuw account aan.
Antwoord aan Jeroen: terechte vraag, maar de Kenmerkengids is inmiddels 7 jaar oud en wat daar in staat geldt volgens de toenmalige kennis. Inmiddels is er veel werk verricht binnen het gehele Braamsluiper-complex en de nieuwe inzichten gaan de boel i.i.g. aardig door elkaar schudden. De resultaten zijn echter nog niet gepubliceerd en dus ik kan en mag er nog niets over zeggen (en ik ken de conclusies ook slechts gedeeltelijk).
Groet, Nils
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

g.j.p.gelderblom

#10
Terzijde: Weet iemand wanneer de beloofde herziene druk van de Van Duivendijk verwacht wordt?

Edwin Russer

CiteerTerzijde: Weet iemand wanneer de beloofde herziene druk van de Van Duivendijk verwacht wordt?
Ik zou het je niet durven zeggen, maar het zou mij niet verbazen als Nils daarmee wacht tot de publicatie van het braamsluiper-complex rond is. En wellicht zijn er nog andere taxa die de nodige aandacht behoeven.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

j.steenbergen

Goed, wachten we daar op. Bedankt voor de reactie.  
Jeroen Steenbergen

Edwin Russer

CiteerGoed, wachten we daar op. Bedankt voor de reactie.
Hoi Jeroen,

Dit kreeg ik vandaag nog via de mail van Arnoud binnen.


Dag Edwin

De huidige taxonomische indeling van braamsluipers is te vinden in de DB-namenlijst van 2008 (de bijgewerkte versie staat op de DBA-website onder WP-namen). Je ziet daar dat halimodendri, blythi en minula taxa zijn die thans als ondersoorten van curruca worden erkend, door sommige autoriteiten als soort worden gezien (anders zouden ze niet apart in de namenlijst worden vermeld) en in de westelijke WP zijn vastgesteld. Wat betreft minula is er echter een probleem want dit taxon staat weliswaar in enkele landen op de lijst (Israel bijvoorbeeld) maar zal mogelijk op halimodendri betrekking hebben gehad. Dat wordt pas duidelijk met de publicatie van het lang verwachte taxonomische braamsluiperartikel.

HGR

A




Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2