groene larve (waterdier)

Gestart door robin, maart 17, 2009, 18:24:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

robin

vandaag tijdens het inventariseren van water ben ik een dier tegen gekomen dat ik nog nooit heb gezien. deze larve was groen. ong 2 cm lang en had de vorm van een rups. het dier had op de rug 'haren' die halverwege vertakten tot een gevorkte haar. de dieren werden gevonden in opgekrulde toestand. na enige tijd rust ontkrulde het zich.

in het zelfde water: waterpissebed, kokerjuffersoorten, eenoogkreeftjes, kleine watersalamander.

hopelijk kan iemand me verder helpen.
groeten robin kraaij

Stijn Schreven

#1
Het zou makkelijker zijn als je een foto had, of even een tekening plaatst (van wat je je nog kan herinneren). Nu denk ik het meest aan een haftelarve of muggenlarve, die beiden een soort kieuwharen op het lijf hebben, al dan niet vertakt. Maar beiden deze tracheeën aan de zijkant of uiteinden van het lijf, niet op de rug. Ook het feit dat ze zich oprollen past hier niet zo goed bij. Kortom: er zijn teveel mogelijkheden; een tekening/foto is echt nodig.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

David Tempelman

#2
Als het echt een rups was, zoals je beschrijft, is Parapoynx stratiotata een mogelijkheid. Een echte aquatisch levende rups is dat.
Er is ook een muggelarve die er een beetje aan doet denken, nl. Phalacrocera replicata. Die lijkt wel wat op een rups. Leeft in veenmos aan de oever van het water.
Ook de keverlarve Peltodytes caesus zou kunnen.
Misschien helpt een beetje googlen met deze namen je verder.
Anders gewoon even het fraaie boekje van De Pauw & Vannevel aanschaffen  :P
met vriendelijke groet,
David