duizendpoten

Gestart door LakeSide, februari 22, 2009, 08:09:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

Gisteren, toen we gingen wandelen in de Drunense duinen, besloot ik om onder de bast van wat bomen te kijken.

De volgende duizendpoten heb ik daarbij gevonden. Is het mogelijk om er een naam op te plakken?

1: jonge exemplaren (van dezelfde soort?)






2: een groot expemplaar (4-5 cm)



Arp

#1
Hoi Jaco,

kweeniezoveel van veelpoten, maar misschien heb je hier toch alvast wat aan: De Miljoenpootjes zullen wel Blaniulidae zijn, mogelijk iets van Proteroiulus fuscus, maar er zijn er ongetwijfeld meer die er grofweg zo uitzien.

De afmeting van de Duizendpoot zal wat enthousiast geschat zijn - het is nogal moeilijk om ze goed te schatten met die lang naar achteren uit stekende achterpoten ;) maar als we even van "enorm" uitgaan is de kans erg groot dat het Lithobius forficatus zal zijn (tot grofweg 30-35mm?). Wat ik kan herkennen van de relatieve breedte van segmentjes en tandjes op de hoeken spreekt dat ook niet direct tegen, maar ik moet daar nog een keer beter voor gaan zitten.

Misschien dat je hier wat mee kunt:
  • Matty Berg (1999) Naamlijst van de Nederlandse duizendpoten (Myriapoda: Chilopoda), Nederlandse Faunistische Mededelingen, nr.8, pp.67-76. Download PDF (89KB)
  • Matty Berg en Chris Evenhuis (2001) Determinatietabel voor de nederlandse duizendpoten (myriapoda: chilopoda), Nederlandse Faunistische Mededelingen nr.15, pp.41-78. Download PDF (860KB) en bijbehorende errata uit NFM-17: PDF (165KB)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

LakeSide

CiteerHoi Jaco,

kweeniezoveel van veelpoten, maar misschien heb je hier toch alvast wat aan: De Miljoenpootjes zullen wel Blaniulidae zijn, mogelijk iets van Proteroiulus fuscus, maar er zijn er ongetwijfeld meer die er grofweg zo uitzien.

De afmeting van de Duizendpoot zal wat enthousiast geschat zijn - het is nogal moeilijk om ze goed te schatten met die lang naar achteren uit stekende achterpoten ;) maar als we even van "enorm" uitgaan is de kans erg groot dat het Lithobius forficatus zal zijn (tot grofweg 30-35mm?). Wat ik kan herkennen van de relatieve breedte van segmentjes en tandjes op de hoeken spreekt dat ook niet direct tegen, maar ik moet daar nog een keer beter voor gaan zitten.

Misschien dat je hier wat mee kunt:
  • Matty Berg (1999) Naamlijst van de Nederlandse duizendpoten (Myriapoda: Chilopoda), Nederlandse Faunistische Mededelingen, nr.8, pp.67-76. Download PDF (89KB)
  • Matty Berg en Chris Evenhuis (2001) Determinatietabel voor de nederlandse duizendpoten (myriapoda: chilopoda), Nederlandse Faunistische Mededelingen nr.15, pp.41-78. Download PDF (860KB) en bijbehorende errata uit NFM-17: PDF (165KB)
Dank je voor de hulp Arp. De lengte zal inderdaad iets te enthousiast zijn geweest (zal niet de eerste x zijn :D).

Ik zal eens kijken wat ik in die PDF's kan vinden.

mberg

Hej Arp,

2 uit 2! Kan er wel mee stoppen.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

CiteerKan er wel mee stoppen.
Astebliefnie!  :o

Maar wel leuk om eens een keertje raak te gokken  :grin:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)