Hoofdmenu

fotografie

Gestart door Geert Janssen, februari 20, 2009, 19:33:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geert Janssen

Ik wil overgaan tot het aanschaffen van een Canon 450D voor het fotograferen van vogels. Mijn vraag is: welke lens kan ik hier het beste bij kopen.
Lukt het ook om te fotograferen met telelens zonder statief?
Heeft iemand hier ervaring in? Tips zijn welkom.

Geert Janssen
Geert   Janssen

pia zz

het mooiste is natuurllijk een 500 mm lens. Maar deze zijn heel erg verschillend in prijs. Zelf heb ik een       http://www.pixmania.nl/nl/nl/787815/art/si...po-150-500.html        en die bevalt mij heel erg goed, ook uit de hand fotograferen is geen probleem , zit een goede stabilisator in, en deze lens is ook nog betaalbaar, rond de 800 euro. Je moet wel even kijken of ie op je camera past, heb zelf een nikon, maar volgens mij kan hij ook op een canon.
  groet Pia.

Theovanv

#2
Zorg er zoiezo voor dat je beeldstabilisatie hebt, of in de lens, of in de body (Sony en volgens mij ook Pentax) en iig een USM/HSM/SSM lens met een supersnelle autofocusmotor, dat is nog veel belangrijker dan het aantal mm's. Als een vogel 50 meter ver zit heb je aan geen enkele telelens genoeg. Zorg dus dat je een lens koopt die kwalitatief goed is, vooral ook op de verste zoom. Er zijn op internet genoeg testresultaten te vinden. Sommige lenzen zijn op de verste zoom vrij soft. Lichtsterkte is ook heel belangrijk, hoe groter het maximaal diafragma, hoe beter.

Qua camera ontloopt het elkaar allemaal niet veel. Sony, Pentax, Canon of Nikon. Kijk wel even hoeveel beelden per seconde de camera kan nemen, want het is vaak een kwestie van snel veel foto's maken. Ook is het belangrijk dat de camera bij hogere isowaarden weinig ruis heeft, ook dat kun je in testresultaten vinden. Je hebt snelle sluitertijden nodig om vogels en andere bewegende onderwerpen te fotograferen, dus dan is het prettig als je de ISO wat omhoog kan gooien, maar hoger dan ISO400 zul je meestal toch niet gaan voor kwalitatief goede platen.

Verder is een goed statief ook heel belangrijk, bezuinig daar niet op! Vuistregel is dat het aantal mm zoom je minimale sluitertijd moet zijn. Voorbeeld: 500mm = 1/500 Dat ga je niet altijd redden, dus beeldstabilisatie, een hogere isowaarde en een lichtsterke lens zijn dan heel belangrijk en een statief scheelt ook een slok op een borrel. Met een tripod ben je niet echt wendbaar, dan kun je beter een goed stevig monopod nemen, maar dan heb je weer iets meer trilling. Succes met je keuze! :)
Theo van Veenendaal

pia zz

stabilisatie in je lens is overigens beter dan stabilisatie in je body ;)  
  groet Pia.

Theovanv

Citeerstabilisatie in je lens is overigens beter dan stabilisatie in je body ;)
Waar baseer je dat op?
Theo van Veenendaal

Rene de Ruijter

Heb zelf sinds 2 maanden
http://www.kamera-express.nl/index.php?pag...uct&product=749
Bevalt goed,maar ik moet nog veel oefenen,ook omdat ik tegelijkertijd een Canon 40d er bij heb gekocht.
De lens van Pia werd in de winkel afgeraden omdat de focus langzamer zou zijn.
Weet echter niet hoeveel dat dat uitmaakt.
Wel heb je dan 100mm meer en hij is 450 euro goedkoper!
http://www.kamera-express.nl/index.php?pag...t&product=24368

Onderstaande foto is uit de hand genomen op de volle 400mm,iso800 en
1/320 sec.
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Jeroen Nagtegaal

Wat wil je er mee? Dat is het belangrijktste.
Verder zou ik voor een 50D of eventueel 40D, net wat meer functies en zwwarder en groter! Ligt dan steviger in de hand, zeker met een zwaardere lens.
En je budget is uiteraard ook bepalend.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

pia zz

Citeer
De lens van Pia werd in de winkel afgeraden omdat de focus langzamer zou zijn.
Weet echter niet hoeveel dat dat uitmaakt.
Wel heb je dan 100mm meer en hij is 450 euro goedkoper!
En dat zijn de keuzes die je moet maken, wat heb je ervoor over, wat kun je besteden......jouw foto is overigens prachtig. :D  Het wat trager reageren van de lens kan soms wat hinderlijk zijn, maar in de regel kan ik er prima mee uit de voeten ;)  
  groet Pia.

pia zz

Citeer
Citeerstabilisatie in je lens is overigens beter dan stabilisatie in je body ;)
Waar baseer je dat op?
Bij een beeldstabilisatie in de lens blijf je in je zoeker steeds hetzelfde beeld zien dat in wezen vastgelegd gaat worden, bij stabilisatie in de body niet.
Gestabiliseerde lenzen doen vooral beter hun werk dan stabilisatie in de body bij lange tele-lenzen vanwege de afstand die het stabiliserend element (sensor of lens-element in het optische midden) gaat afleggen.
  groet Pia.

Theovanv

Citeer
Citeer
Citeerstabilisatie in je lens is overigens beter dan stabilisatie in je body ;)
Waar baseer je dat op?
Bij een beeldstabilisatie in de lens blijf je in je zoeker steeds hetzelfde beeld zien dat in wezen vastgelegd gaat worden, bij stabilisatie in de body niet.
Dat ben ik helemaal niet met je eens. Stabilisatie in de body werkt zeer goed. Je moet bedenken dat het belangrijkste deel van de optische kwaliteit door de lens bepaald wordt en er wordt beweerd dat de stabilisatie invloed kan hebben op de optiek en mechaniek van de lens. Daarnaast werkt in-body stabilisatie op alle lenzen en scheelt het je veel geld. Ik denk dat je dat geld wat je elke keer opnieuw bij elke lens moet betalen voor de stabilisatie beter in een optisch betere of lichtsterkere lens kan stoppen. Dat levert uiteindelijk een veel grotere meerwaarde op voor je foto's.

Het heeft in ieder geval allebei voor- en nadelen en ik denk dat het een eeuwige discussie is.  
Theo van Veenendaal

pia zz

Citeer

Het heeft in ieder geval allebei voor- en nadelen en ik denk dat het een eeuwige discussie is.

Inderdaad, er is al menig discussie over gevoerd wat het beste is, je moet gewoon doen, waar je jezelf het beste bij voelt, voor mij is dat stabilisatie in de lens, voor jou dus in de body. ;)  
  groet Pia.