Jan,
een jaar of 5 geleden ben ik zelf begonnen met de Tirion Nieuwe bloemengids, ondertitel de wilde bloemen van noord-west europa, door R. Fitter, A. Fitter en M. Blamey. Die gebruik ik nog steeds graag, en is voldoende om veel van de planten in Nederland en Duitsland te identificeren.
Het boekje heeft ook een aantal nadelen: er zit geen sleutel bij (een serie ja/nee vragen die je stap voor stap naar de juiste plant brengen), je zult op bloemvorm, plaatje en beknopte tekst moeten zoeken. 2e hands is die nog wel te koop, schat ik zo in.
Een betere gids, maar wel verouderd, zijn de geillustreerde Flora's van Nederland door Heimans, Heinsius en Thijsse. Gemakkelijker dan de Heukels, omdat er meer plantenbegrippen staan uitgelegd die je be de determinatie gebruikt.
De Flora van Heukels is nieuw vrij prijzig, maar wel professioneel en behoorlijk up-to-date.
De nieuwe plantengids voor onderweg ken ik helaas niet. Als ik de beschrijving lees, zou ik zelf aan Tirion nieuwe bloemengids de voorkeur geven,omdat je hem gemakkelijk mee wilt nemen. Planten determineren doe je nl altijd ter plaatse: je laat de bloem altijd staan en zo veel mogelijk intact.