ED: Wel of geen kleurcorrectie

Gestart door Theovanv, februari 18, 2009, 17:39:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Hoe zit het nou met de toevoeging ED (Extra low Dispersion glass)? Als ik bijvoorbeeld naar de Bynolyt T80 ED kijk staat er bij vermeld:

De basis van zijn kwaliteit ligt onder andere in het gebruik van zogenaamd Extra Low Dispersion glas, glas met een heel lage kleurdispersie oftewel kleurschifting. Daardoor is de optiek erg goed kleur gecorrigeerd, nog veel beter dan standaard achromatisch optiek. U ziet met de T80 ED geen kleurranden langs het door u bekeken object, zodat u een contrastrijker, scherper en kleurgetrouwer beeld heeft.

Soortgelijke beschrijvingen vind je ook bij andere scopes. Maar anderen hoor ik vertellen dat ED-glas alleen extra licht doorlaat en vrijwel tot geen kleurcorrectie leidt.
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

Ik heb hier "Het verrekijkerhandboek" liggen van Jan van Daalen van de House of Outdoor.
Ik weet niet of deze vraag er in beantwoord wordt, maar wel veel kennis over glas.

Kom 'm maar een keer ophalen, je weet me te vinden  ;)

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Nagtegaal

Zoals mij laatst vertelt is (bij foto Rooijmans) is ED en HD een kleurgecorigeerde versie die ook scherper is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

Foto Rooijman wist mij juist te vertellen dat ED amper helpt tegen chromatische aberratie en dat je daarvoor APO of HD-glas moet hebben. Helaas staat er niks over in het verrekijkerhandboek van Jan van Daalen.
Theo van Veenendaal

frankw

Ten aanzien van 'gewoon' glas geeft ED een beter beeld, dus daar hebben ze gelijk in. Maar of het 1% verbetering is, of 50%, dat is de vraag...

Herman van der Klis

CiteerHoe zit het nou met de toevoeging ED (Extra low Dispersion glass)? Als ik bijvoorbeeld naar de Bynolyt T80 ED kijk staat er bij vermeld:

De basis van zijn kwaliteit ligt onder andere in het gebruik van zogenaamd Extra Low Dispersion glas, glas met een heel lage kleurdispersie oftewel kleurschifting. Daardoor is de optiek erg goed kleur gecorrigeerd, nog veel beter dan standaard achromatisch optiek. U ziet met de T80 ED geen kleurranden langs het door u bekeken object, zodat u een contrastrijker, scherper en kleurgetrouwer beeld heeft.

Soortgelijke beschrijvingen vind je ook bij andere scopes. Maar anderen hoor ik vertellen dat ED-glas alleen extra licht doorlaat en vrijwel tot geen kleurcorrectie leidt.
Hallo Theo

Ik heb je post op birdforum ook gelezen.  ED glasses don't compensate for color bias.....
Zelf heb ik vele van die testen en reviews gelezen, voordat ik besloot mijn nieuwe verrekijker aan te schaffen.
Wat ik ervan begrepen heb uit Amerikaanse testen ( Amerikanen zijn daar stapelgek op ) dat de ED toevoeging nauwelijks enige verbetering gaf t.a.v. CA en dus een contrastrijk beeld. Een contrast beeld  daar gaat het in wezen om.
De enkele honderden dollars extra die je soms daar voor meer moest neertellen , was het absoluut niet waard.
De zogeheten FMC ( fully multy coated ) toevoegingen aan obtiek gaf significant de beste verbeteringen t.o.v zelfs multy coated lenzen, en ik denk dat dat ook een beter criterium is en voor de koper ook een beter houvast is dan de toevoeging ED-glasses.


Herman van der Klis
Herman van der Klis

Theovanv

Ok, bedankt voor de informatie. Zou dan dus eigenlijk net zo goed voor de Bynolyt T80 kunnen gaan als voor de 80 ED. Bij Foto van der Waal zeiden ze dat de 80 ED ook APO glas heeft, maar daar kan ik nergens iets over vinden. Ook moet ik nog even uitzoeken of deze scope FMC is. Anders is de Meopta S1 75 misschien toch weer beter, alhoewel deze niet veel goedkoper is dan de Bynolyt. Het blijft ingewikkeld ;)
Theo van Veenendaal