(Mibo) Barendrecht man of vrouw?

Gestart door August, februari 17, 2009, 19:47:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

bramborkent

Citeer
CiteerDus de middelste bonte specht van Barendrecht is nu een officieel territorium (volgens de normen die SOVON hanteert). Leuk!
ik snap t ff niet. Welk norm is dat dan? (ben er niet helemaal in thuis)

Voor elke vogelsoort gelden bepaalde normen als het gaat om het officieel vaststellen van het aantal territoria. Hoe vaak moet de vogel worden gezien, tussen welke datumgrenzen, etc. Deze normen worden gebruikt als standaard in Broedvogel Monitoring Projecten (BMP) van SOVON en op die manier worden aantalsontwikkelingen van vogels bijgehouden. Tabellen van deze criteria kan je bijvoorbeeld vinden in de BMP handleiding van SOVON.

Voor de Mibo geldt (en ik citeer uit de SOVON Nieuwsbrief Overijssel): "Territoria voldoen pas aan de criteria als de vogel twee keer binnen een straal van 500m met meer dan tien dagen verschil tussen de waarnemingen is waargenomen. Eén van de waarnemingen moet tussen de datumgrenzen 1 maart-20 juni liggen. Alle waarnemingen zijn geldig, ook die van niet-roepende individuen."

Dus Zuid-Holland heeft zijn eerste territorium, gefeliciteerd!
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Bram Rijksen

Zuid-Holland hád z'n eerste territorium volgens mij.. Vanmiddag tig rondjes gelopen en ik weet niet hoe lang staan blauwbekken bij een korfje met vetbollen. Tussen half één en half vijf géén mibo, en ik sprak twee vogelaars die een paar uur ervoor ook al ruim anderhalf uur tevergeefs hebben gezocht.
Wel een Boomklever luid roepend, en dat is voor die omgeving ook best aardig, meen ik.

Adri Clements

@Bram: zeker! Op IJsselmonde niet meer dan 3 vogels/territoria. Waarschijnlijk minder, omdat er vermoedens zijn dat de boomklever(s) bij park huis te kinderdijk in alblasserdam af en toe naar de gorzen (ridderkerk) vliegen. Ik heb zelf enkele keren gezien dat er een boomklever vanuit het park huis te kinderdijk richting de gorzen vloog.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

JohanvantBosch

Citeer....
....
Alle waarnemingen zijn geldig, ook die van niet-roepende individuen
kijk..... dit wist ik niet. Daar ging het me om.

snwja3

CiteerZuid-Holland hád z'n eerste territorium volgens mij.. Vanmiddag tig rondjes gelopen en ik weet niet hoe lang staan blauwbekken bij een korfje met vetbollen. Tussen half één en half vijf géén mibo, en ik sprak twee vogelaars die een paar uur ervoor ook al ruim anderhalf uur tevergeefs hebben gezocht.
Wel een Boomklever luid roepend, en dat is voor die omgeving ook best aardig, meen ik.
Toch nog aanwezig: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=14368&page=1
Wietze Janse