(Mibo) Barendrecht man of vrouw?

Gestart door August, februari 17, 2009, 19:47:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

August

Op de informatie van waarneming.nl over de Mibo http://waarneming.nl/soort/info/290
staat een schitterende foto van Martin van Schalk ,van de vogel van Barendrecht maar er staat dat het een mannetje is.
Hoe kunnen jullie dat zien? Heb de vogel zelf ook twee keer gezien maar ik zie het niet (Als ik zou gokken denk ik aan vrouwtje omdat ik deze wat valer vind).
Heb het zelf Martin gevraagt maar die weet het ook niet.

August van Rijn

laatvlieger

Maar als hij het zelf niet weet, waarom voert hij hem dan als man in?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Neig hier ook naar wijfje: geel voorhoofd, minder vurig gekleurde kruin, weinig roze op onderzijde etc. Zelfs een duidelijke 1e w. man die ik zag bij Valkenswaard in nov. 2005 had al een rodere kruin en meer gekleurde onderzijde.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

August

CiteerMaar als hij het zelf niet weet, waarom voert hij hem dan als man in?
Heeft hij niet zie
http://waarneming.nl/waarneming/view/41791100

groetjes  
August van Rijn

laatvlieger

#4
Als hij het zelf niet heeft gedaan, dan zou een admin dat gedaan moeten hebben? Bij foto's die zo mooi zijn, dat ze ook in de soortoverzichten worden getoond, doen we ( ik) zoiets nog wel eens. Misschien dat andere admins dat af en toe ook doen?
Ik doe het echter alleen als ik er 100% zeker van ben en er eigenlijk nauwelijks discussie mogelijk is. En ik doe dat alleen als er niks was ingevuld, anders gebeurt zoiets alleen in overleg met de waarnemer. Ik wijzig niks, vul hooguit aan. Hier zou ik dat toch niet zo gauw doen, ik vermoed dat er overlap in de kenmerken zit.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

August

Oke dus moet het veranderd worden in onbekend of als Fank het zeker weet in een vrouwtje!.
Maar bedankt voor de uitleg
August van Rijn

martinharskamp

Ik dacht juist dat het een mannetje was. In de DB-kenmerkengids staat dat bij mannetje: rode kruin scherp begrensd door zwarte nek. Bij vrouwtje: Rode kruin vervaagt op achterhoofd en vaag begrensd door zwarte nek. Als ik dan de vogel van Barendrecht vergelijk met deze: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=151655 dan lijkt die van Barendrecht mij een mannetje en die van Birdpix een vrouwtje. Ik kan het helemaal mis hebben (heb ik waarschijnlijk ook want Frank neigt naar vrouwtje) dan hoor ik het graag.

frankneijts

CiteerIk dacht juist dat het een mannetje was. In de DB-kenmerkengids staat dat bij mannetje: rode kruin scherp begrensd door zwarte nek. Bij vrouwtje: Rode kruin vervaagt op achterhoofd en vaag begrensd door zwarte nek. Als ik dan de vogel van Barendrecht vergelijk met deze: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=151655 dan lijkt die van Barendrecht mij een mannetje en die van Birdpix een vrouwtje. Ik kan het helemaal mis hebben (heb ik waarschijnlijk ook want Frank neigt naar vrouwtje) dan hoor ik het graag.
De vogel op Birdpix is gefotografeerd in november Martin en is vermoedelijk een jonge vogel (zie ook het zwart onder de zijrand van de rode kruin). Maar 1e w./2e kj. vogels in februari zijn zeker geheel geruid en zien er min of meer uit als adulte vogels. Dus een (1e w./2e kj.) wijfje in februari kan er wat markanter uitzien dan een (1e w./1e kj.) wijfje in november en een ouder wijfje zeker.
Maar 100% zeker onderscheid tussen man en vrouw is erg lastig en "some are indistinguishable" (Handbook BWP).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Christian

Foto met gespreide vleugel gewenst dus
Christian Brinkman

JohanvantBosch

CiteerDe vogel op Birdpix is gefotografeerd in november Martin en is vermoedelijk een jonge vogel (zie ook het zwart onder de zijrand van de rode kruin).
Even voor mijn lering ende vermaak, Frank...
Een jonge grote bonte heeft natuurlijk een rode kruin met zwart er langs, maar dit heeft een jonge middelste toch niet? Zou dit niet gewoon binnen de normale variatie aan zwart/rood/wit verhouding vallen?

martinharskamp

Citeer
CiteerIk dacht juist dat het een mannetje was. In de DB-kenmerkengids staat dat bij mannetje: rode kruin scherp begrensd door zwarte nek. Bij vrouwtje: Rode kruin vervaagt op achterhoofd en vaag begrensd door zwarte nek. Als ik dan de vogel van Barendrecht vergelijk met deze: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=151655 dan lijkt die van Barendrecht mij een mannetje en die van Birdpix een vrouwtje. Ik kan het helemaal mis hebben (heb ik waarschijnlijk ook want Frank neigt naar vrouwtje) dan hoor ik het graag.
De vogel op Birdpix is gefotografeerd in november Martin en is vermoedelijk een jonge vogel (zie ook het zwart onder de zijrand van de rode kruin). Maar 1e w./2e kj. vogels in februari zijn zeker geheel geruid en zien er min of meer uit als adulte vogels. Dus een (1e w./2e kj.) wijfje in februari kan er wat markanter uitzien dan een (1e w./1e kj.) wijfje in november en een ouder wijfje zeker.
Maar 100% zeker onderscheid tussen man en vrouw is erg lastig en "some are indistinguishable" (Handbook BWP).
Ok, bedankt. De tijd van het jaar waarin de foto is gemaakt speelt natuurlijk ook mee, niet aan gedacht. Ik blijf het lastig vinden die rui. Het herkennen van oude/nieuwe, verse/gesleten veren. Komt nog wel een keer denk ik.  

martinharskamp

CiteerFoto met gespreide vleugel gewenst dus
Misschien effe vangen?  ;)  

Albert de Jong

#12
Op enkele foto's lijken de handpennen wat bruiner, bijvoorbeeld op deze: http://waarneming.nl/fotonew/6/628896.jpg Ik weet niet hoe Dendrocopos spechten ruien, van buiten naar binnen?

Overigens vind ik de roze zweem lastig in te schatten op de foto's. Toen ik zaterdag de vogel in bewolkt weer zag, vond ik de zweem wel prominent voor een MiBo. Opvallend vind ik trouwens ook dat de vogel totaal geen territoriaal gedrag vertoont d.w.z. niet roept en niet roffelt.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Christian

#13
Aannemend dat de rui bij Middelste hetzelfde gaat als Grote dan: Partial postjuvenile moult including, body feathers, primaries, lesser and median, coverts and tail, so greater coverts, primary coverts, secondaries and tertials remain
unmoulted.

Ze ruien handpennen van binnen naar buiten
Grote bonte kan voorderest volledig 'at random' handdekveren ruien..
Een soort Groenling dus  :D

Bij 1e/2e KJ Grote bonte kan je kijken naar de witte stippen aan het einde van de buitenvlag van de arm- en handpennen, die hebben adulte niet.
Christian Brinkman

frankneijts

Citeer
CiteerDe vogel op Birdpix is gefotografeerd in november Martin en is vermoedelijk een jonge vogel (zie ook het zwart onder de zijrand van de rode kruin).
Even voor mijn lering ende vermaak, Frank...
Een jonge grote bonte heeft natuurlijk een rode kruin met zwart er langs, maar dit heeft een jonge middelste toch niet? Zou dit niet gewoon binnen de normale variatie aan zwart/rood/wit verhouding vallen?
Johan, hierbij een foto van een (zeer waarschijnlijk) jong mannetje Mibo in november 2005 bij Driebruggen, Valkenswaard. Een behoorlijk fanatiek roepend baasje (na een beetje uitlokken...) met al uitgebreid roze op onderdelen, fel rood kruintje maar dit is duidelijk (deels) zwart om(onder-)lijnd. Zie ook 'Woodpeckers of Europe' van Gerard Gorman die dit ook duidelijk afbeeldt bij jonge vogels.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bas vd Burg

Voor degenen die het boek "Woodpeckers of Europe" van Gerard Gorman niet hebben. Hij heeft ook een mooie website http://woodpeckersofeurope.info/
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

martinharskamp

CiteerVoor degenen die het boek "Woodpeckers of Europe" van Gerard Gorman niet hebben. Hij heeft ook een mooie website http://woodpeckersofeurope.info/
Wow, dank je!

BramtK

#17
Interessante site zeg! Overigens schrijft Gorman in een bijschrift bij een foto van een vrouwtje Middelste bonte; "Female... the flanks are not as well marked as on males". Gezien de (m.i.) toch nogal rode kruin denk ik dan toch een mannetje.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

August

(Above: Female, Kamond, Hungary (Gábor Vasuta). The red crown peters out at the rear and is rather dull, and the flanks are not as well marked as on males.)

Ik dacht juist aan vrouw toen ik dit las (ik vind de vogel juist minder rood) en de flanken minder getekend dan de vogel  op de foto (man)van deze site.
http://woodpeckersofeurope.info/?q=middle_spotted_woodpecker
en de foto van J.Swiebe (man)op de info plek van waarneming.nl maar lijkt wel meer op de foto van J.Swiebe (Vrouw).
http://waarneming.nl/soort/info/290
Maar nogmaals ik vergelijk alleen de foto,s.  ps het feit dat de vogel niet roept en roffelt tot nu toe wil dat ook nog wat zeggen ivm met geslachtbepaling?



August van Rijn

BramtK

Juist, dat citaat haalde ik dus ook al aan. Tsja, die streping... Ik gooi ook maar een knuppel in het hoenderhok. Was me eigenlijk niet bewust van het kenmerk, maar als de vogel in Barendrecht inderdaad een vrouw betreft dan is flankstreping wel een weinig onderscheid kenmerk.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankmeer

Voordat ik er maandag naar toe ging, zat ik even door de waarnemingen te bladeren; het viel me op dat de vogel al zowel als man als als vrouw is ingevoerd.

Het is overigens wel leuk om te vermelden dat we maandag de vogel aan de oostkant van het parkje ook even op de grond bij een slootje zagen zitten, zowel poetsend als drinkend.
Frank van der Meer

Ben Wielstra

Even tussendoor: Zouden mannetjes misschien niet wat meer exploratiedrang vertonen dan vrouwtjes? Moeilijk om dat vast te stellen aangezien mannetjes wel weer veel opvallender gedrag vertonen en dus eerder opvallen...

Cygnus

CiteerBij 1e/2e KJ Grote bonte kan je kijken naar de witte stippen aan het einde van de buitenvlag van de arm- en handpennen, die hebben adulte niet.
Dat is m.i. alleen een kenmerk in de periode dat de jongen ook nog een rode kruin hebben. Vanwege de rode kruin herken je die vogels direct al als eerste kalenderjaar vogels. De witte stippen zijn later in het seizoen bij veel jongen niet meer aanwezig.
De rui verloopt bij alle Dendrocopos spechten min of meer hetzelfde. De Grote Bonte Specht kan dus als voorbeeld dienen voor de Middelste Bonte Specht. Bij de juvenielen van de Grote Bonte Specht is er een kleurverschil tussen de vleugeldekveren en de handpendekveren en de duimvleugel. Op bijgesloten foto van een eerste kalenderjaar Grote Bonte Specht (man) is dit duidelijk te zien. Deze foto is begin november gemaakt. Eind januari heb ik diezelfde vogel nog een keer gevangen en deze zag er, wat de zojuist genoemde kenmerken betreft, nog precies hetzelfde uit. Op de foto zijn "1" de vleugeldekveren, "2" de handpendekveren en "3" de duimvleugel.
Bij enkele foto's van de vogel van Barendrecht, namelijk:
http://waarneming.nl/foto/view/629180, http://waarneming.nl/foto/view/628567 en http://waarneming.nl/foto/view/628313 zie ik een vergelijkbaar kleurverschil tussen de vleugeldekveren en de handpendekveren/duimvleugel. Zou de vogel dus toch niet een tweede kalenderjaar (eerste winter) vogel kunnen zijn? Dit zou ook om een andere reden aannemelijker zijn. Volwassen spechten zijn uitgesproken standvogels, dispersie komt bij jongen echter veelvuldig voor. Ver van het reguliere verspreidingsgebied is dus eerder een juveniele Middelste Bonte Specht te verwachten dan een volwassen exemplaar.  
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Christian

#23
Ik snap je niet helemaal Trinus. Waarom zou het alleen een kenmerk zijn in de periode dat de vogels nog een rode kruin hebben?
Check deze foto
Een duidelijke 1e winter vogel (foto eind December gemaakt) o.a vanwege de door jouw genoemde kenmerken wat betreft handdekveren. Zie ook de ongeruide buitenste grote dekveren (ook te zien op jouw vogel). Deze vogel heeft geen rode kruin meer en toch de stippen op het einde van de buitenvlaggen..

Nog een pro voor 2eKJ (mits medius en major weer genoeg op elkaar lijken, wat ik maar even aanneem) de iris is bruinig, adulten hebben een meer rode iris.
Christian Brinkman

Cygnus

CiteerIk snap je niet helemaal Trinus. Waarom zou het alleen een kenmerk zijn in de periode dat de vogels nog een rode kruin hebben?
Check deze foto
Een duidelijke 1e winter vogel (foto eind December gemaakt) o.a vanwege de door jouw genoemde kenmerken wat betreft handdekveren. Zie ook de ongeruide buitenste grote dekveren (ook te zien op jouw vogel). Deze vogel heeft geen rode kruin meer en toch de stippen op het einde van de buitenvlaggen..

Nog een pro voor 2eKJ (mits medius en major weer genoeg op elkaar lijken, wat ik maar even aanneem) de iris is bruinig, adulten hebben een meer rode iris.
De witte stippen op het eind van de buitenvlag van de door jou en mij gefotografeerde vogels hebben m.i. niet iets te maken met de leeftijd. Die stippen maken volgens mij onderdeel uit van het normale patroon van een slagpen van een Grote Bonte Specht. De betreffende slagpennen zijn al geruid van jeugdkleed naar adulte kleed. Dit kenmerk van witte veerpunten is m.i. alleen van toepassing voordat de herfstrui van de juvenielen is afgesloten. Het gaat ook niet alleen om een punt op de buitenvlag van een slagpen, maar om een witte punt van de gehele veer, dus binnenvlag en buitenvlag. In het boek "Identification Guide to European Non-Passerines" van Kevin Baker staat hierover bij de Grote Bonte Specht in 1e kalenderjaar: "Primaries TIPPED white". Dit kenmerk heeft doorgaans alleen betrekking op de buitenste slagpennen. Op de illustratie in het boek is dat duidelijk te zien.
Bijgesloten een foto van een Grote Bonte Specht gemaakt op 16 september 2008. Het betreft een juveniel (1e kalenderjaar), duidelijk te zien aan de (nog) rode kruin. Hoogstwaarschijnlijk betreft het een mannetje. Deze vogel heeft de primaries tot en met 5 geruid. Op sommige van die veren is op de buitenvlag een witte vlek te zien. Slagpen 6 is bezig te groeien. Slagpennen 7 tot en met 9 zijn nog niet geruid. Die slagpennen 7, 8 en 9 zijn niet zwart maar bruin en hebben nog de eerder genoemde witte top (dus niet alleen een vlek op de buitenkant van de slagpen). Enkele weken later zijn zowel de rode kruin verdwenen als de slagpennen van het jeugdkleed. Dan is alleen nog maar op basis van de kleurverschillen tussen de geruide vleugeldekveren en de ongeruide handpen- en slagpendekveren een leeftijdsbepaling mogelijk.
Hopelijk kunnen de mensen die nog naar de Middelste Bonte Specht van Barendrecht gaan extra letten op de kenmerken, zodat vastgesteld kan worden of het een adult is of een juveniel.  
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Christian

Je hebt helemaal gelijk Trinus, ik was een beetje aan het raaskallen  :wub:  
Christian Brinkman

bramborkent

Dus de middelste bonte specht van Barendrecht is nu een officieel territorium (volgens de normen die SOVON hanteert). Leuk!


Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Tinok

potjandorie een eigen territorium voor de mibo en wij hebben hem niet eens niet gezien afgelopen zaterdag..... :(  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

BramtK

CiteerDus de middelste bonte specht van Barendrecht is nu een officieel territorium (volgens de normen die SOVON hanteert). Leuk!
Aha, dan ben ik wel benieuwd of mensen daar tapen om de vogel te kunnen zien...

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

JohanvantBosch

CiteerDus de middelste bonte specht van Barendrecht is nu een officieel territorium (volgens de normen die SOVON hanteert). Leuk!
ik snap t ff niet. Welk norm is dat dan? (ben er niet helemaal in thuis)