Bruinesuikerzwam ...

Gestart door Gert Kremer, februari 17, 2009, 11:43:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Deze trilzwam groeide tussen een serie eikentrilzwam, is dit nu een vergroeiing van de eiken..... of ??
Het hout is Els zonder barst wat op de groen ligt. Ook zitten er Judasoor op het hout. Oor met blaren?

6856 bovenkant zwam
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

6857 onderkant zwam
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

#2
Gert,
het lijkt me een eikentrilzwam, de stoppeltjes en zelfs de vorm lijken nog min of meer in tact. Alleen de kleur en het glade oppervlak hebben (vorst)schade.  
groet,
Ida

Gert Kremer

CiteerGert het lijkt me een eikentrilzwam, de stoppeltjes en zelfs de vorm lijken nog min of meer in tact. Alleen de kleur heeft (vorst)schade.
Dag Ida,
Dat denk ik ook, maar de rest (10/15 stuk) waren allen zwart en net zo oud. Dus...
Maar bedankt voor de reaktie.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Misschien is hij geinnfecteerd met iets. Ik zou zelf geneigd zijn om te kijken of ik de aanwezigheid van een of ander organisme in de blaren kon vinden (en waarschijnlijk niets vinden).
groet,
Ida

Gert Kremer

Ida / Gerrit bedankt,
Zal morgen eens door de mic. kijken.

Gerrit,
Is het zinvol om deze in te voeren? met jou opmerkingen.


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Citeer
CiteerIs het zinvol om deze in te voeren? met jou opmerkingen.
Gert,
Alleen als je de galvlieg of -wesp (ook) zeker weet te determineren.
Ok, we doen ons best. bedankt.  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

#7
Gert,
gallen klinkt niet  onwaarschijnlijk. Maar ze kunnen door van alles veroorzaakt zijn. "Grote larven", kleine trilzwammen, echt vele diergroepen en plantengroepen omvatten soorten die een gastheer aan kunnen zetten tot woekeren. Maak ze voorzichtig op (voorzichtig want het is onaangenaam een eventuele larve te halveren of aan te snijden) en kijk wat je vindt. Als er geen larve in zit maak dan een preparaat. En als je er zelf geen zin in hebt mag je hem ook naar mij sturen. Ik zal er waarschijnlijk geen naam bij vinden, maar daarna waarschijnlijk wel iets meer kunnen zeggen over het verschijnsel

Verder zou je hem op het gallenforum kunnen zetten. Er staan geen gallen op trilzwammen in het gallenboek, maar misschien kennen ze hem daar toch
groet,
Ida

bruggeman

#8
Hallo Gert,

Ik ben onder de indruk van het materiaal. Zo vers en zo groot: 4 cm in diameter, waren de gezonde exemplaren ook zo groot?


Het zijn in elk geval gallen en in dit geval worden die veroorzaakt door een zwam. De gallen bestaan voor het grootste deel uit een lichtgekleurde gelei. Die bestaat waarschijnlijk uit gastheerweefsel, van de eikentrilzwam dus. Er omheen ligt een miniem donker laagje met weefsel van de parasiet die gal heeft veroorzaakt. Ik heb daar tot nog toe van alles in gevonden (onder andere conidioforen), maar nog geen basidien of iets dergelijks. Ik blijf nog even zoeken.

Ik ben er nog wel even zoet mee  denk ik en zal waarschijnlijk hulp gaan inroepen.

Leuk ding Gert!
groet,
Ida

Gert Kremer

Hallo Ida,

(waren de gezonde exemplaren ook zo groot?)

Van gezonde eikentrilzwammen waren er enkelen wel 6cm in doorsnee.
Het zijn/waren prachtig glanzend zwart van binnen en ruw/dof aan de buitenzijde.
Hier een foto van een (gezonde) zwam, ook zo'n grote. 4 dagen eerder geknipt op het zelfde hout.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Dank Gerrit voor de tip en Gert voor de aanvulling. Ik ben nog wel een tijdje zoet met de zwam, als ik het rond heb zal ik wat foto's laten zien
groet,
Ida

Nico Dam

Jongelui,
De oorspronkelijke foto is toch gewoon een Ascocoryne sarcoides sl., met een paar imperfecte stukjes eraan?
Groet,
Nico

Gert Kremer

CiteerJongelui,
De oorspronkelijke foto is toch gewoon een Ascocoryne sarcoides sl., met een paar imperfecte stukjes eraan?
Groet,
Nico
Afwachten :D  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

#13
Hebben die dan ook stoppeltjes, Nico?

Ik heb hem nogmaals bekeken en gauw een deel gedroogd want de kwaliteit gaat achter uit. Geen spoor van asci of basidie, maar massa's sporen en vertakte sporenproducerende orgaantjes. Te weinig contrasrijk en te drimensionaal voor een foto. Ik heb geen idee hoe Coryne dubia er microscopisch uitziet (staat op mijn lijstje, maar het is er nog niet van gekomen).

Woensdag gaat hij naar het CBS (hij staat op hun verzoek in de koelkast). Dan horen we wel wat er van komt.

Ten overvloede nog twee plaatjes

1: de stoppels
groet,
Ida

bruggeman

2: doorsnede
groet,
Ida

bruggeman

en nu ik toch bezig ben: de blaren/gallen
groet,
Ida