Jonge Chorthippus dorsatus?

Gestart door Harm digitaal, februari 16, 2009, 20:42:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Ook op 01-08-2008, op hetzelfde akkertje als waar de volwassen C.dorsatus zaten, gefotografeerd.
Is het correct?
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Harm digitaal

Is dit een oudje van dezelfde soort? Hij is wel erg zwart(donker). Zat ook op dezelfde locatie(Tonnay Boutonne) op 01-08-2008.
Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Wim Bakker

Bovenste niet te determineren.

Onderste: een typische vorm van een Weidesprinkhaan, maar met deze foto is helaas een Kustsprinkhaan niet uit te sluiten. Het gaat om de vorm van het radiaalveld in de voorvleugel en dat zit hier net achter de achterpoot...

Wim + Wiene
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Harm digitaal

Bedankt Wim,
Het blijft toch lastig.  :(
Wat zijn die twee halfronde donker gekleurde vlekken op de bovenkant van het nekschildje?
Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Mark van Veen

Dit zou ook een vrouwtje Negertje kunnen zijn. Ik vind de vorm van de zijkielen op het halsschild (recht op eerste helft, uitwijkend op tweede helft) niet bij Chorthippus passen.
groet,

Mark van Veen

Harm digitaal

#5
Hallo Mark,
Ik denk dat je het over de eerste foto hebt(van de nimf)? Of toch over de 2e foto?
Wat denk je van de 2e foto? C.dorsatus of C.albomarginatus? Of is het niet te bepalen;vind hem/haar wel erg donker getekend(ouderdom?)
Is deze 3e foto ook van een hele jonge nymf van 't negertje?
Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

tekenaar

#6
Ik heb nog nooit zulke donkere albomarginatus gezien, bij dorsatus komt dit soort kleurpatronen regelmatig voor (altans in SLO). Ik zou hier een vrij zekere dorsatus van maken. Vlekjes op halsschild zijn individuele variatie. Luisteren naar zingende mannetjes is vaak het makkelijkste.

Die nymph: van alles zou kunnen, durf ik weinig van te zeggen. In Zuid Europa is het heel normaal om 10-15 soorten op 1 locatie te vinden.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Wim Bakker

#7
Volgens ons is het geen Negertje want:
  • op het voorste stuk van de zijkielen is geen bocht, bij een Negertje zou dat wel zo moeten zijn
  • er is geen witte zoom op de zijkielen
  • volgens ons is het een mannetje
  • en wij menen toch een chortippuslobje te kunnen zien
Wim

Oeps, tussendoor was alweer gereageerd...

EDIT: voor de duidelijkheid, wij hebben het hier over foto 2.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Harm digitaal

OK Wim en Paul,
Dus foto 2 is een donker getekende C. dorsatus?
Foto 1 en 3 Nymfen van 't negertje-Omocestus rufipes?
Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Wim Bakker

CiteerDus foto 2 is een donker getekende C. dorsatus?
Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat dit een C. dorsatus is.

CiteerDie nymph: van alles zou kunnen, durf ik weinig van te zeggen. In Zuid Europa is het heel normaal om 10-15 soorten op 1 locatie te vinden.
Ik sluit mij aan bij Paul en durf helemaal niets te zeggen over de nimfen.

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Mark van Veen

Citeer
CiteerDus foto 2 is een donker getekende C. dorsatus?
Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat dit een C. dorsatus is.

CiteerDie nymph: van alles zou kunnen, durf ik weinig van te zeggen. In Zuid Europa is het heel normaal om 10-15 soorten op 1 locatie te vinden.
Ik sluit mij aan bij Paul en durf helemaal niets te zeggen over de nimfen.

Wim
precies en helemaal mee eens. Foto 1 en 3 zijn ondetermineerbaar. Leuk om te leren dat Ch. dorsatus zo donker kan zijn. Daar de soort in Nederland vrijwel niet voorkomt, moet ik het van mijn buitenland-ervaringen hebben. De laatste keer dat ik ze in grote aantallen zag was Öland (zweden) en daar waren ze nooit donker. Weer wat geleerd dus.
groet,

Mark van Veen