Hoofdmenu

onbekende juffer

Gestart door Robert Heemskerk, mei 17, 2006, 18:56:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

Vanmiddag zag ik deze juffer in het Amsterdamse Bos.

Ik vraag me af wat het voor juffer is?

Zelf heb ik er al naar gekeken maar kom er totnutoe nog niet uit..

Als iemand kan helpen, graag!

groet, Robert Heemskerk

Robert Heemskerk

foto 2)

Robert Heemskerk

foto 3)

Mark van Veen

Watersnuffel vrouw. Zie de brede lichte schouderstreep.
groet,

Mark van Veen

Robert Heemskerk

Bedankt Mark  :duim:

en ook snel!

groet, Robert

kroonp

#5
CiteerZelf heb ik er al naar gekeken maar kom er totnutoe nog niet uit..
Met zulke mooie foto's moet dat toch niet moelijk zijn ;)

Ik heb zelf sinds kort een de ODON-tabel. Als je zo'n tabel gebruikt dan leer je al snel wat de kenmerken zijn waar je op moet letten. Al snel sla je hele stappen over en kun je in één  oogopslag zien welke soort het is.

Bij deze bijvoorbeeld: brede schouderstreep en één streepje op zijkant van borststuk = watersnuffel. Veel zwart op het achterlijf = vrouwtje.

Ben intussen geloof ik aangestoken met het libellen-virus :gap:
Ik vind het echt een heel interessante diergroep.
Groet

Peter Kroon

Mark van Veen

CiteerIk heb zelf sinds kort een de ODON-tabel. Als je zo'n tabel gebruikt dan leer je al snel wat de kenmerken zijn waar je op moet letten. Al snel sla je hele stappen over en kun je in één  oogopslag zien welke soort het is.
Ook bij de Jeugdbondsuitgeverij  ^_^

Grote aanrader!
groet,

Mark van Veen

Jeroen Nagtegaal

Citeer
CiteerIk heb zelf sinds kort een de ODON-tabel. Als je zo'n tabel gebruikt dan leer je al snel wat de kenmerken zijn waar je op moet letten. Al snel sla je hele stappen over en kun je in één  oogopslag zien welke soort het is.
Ook bij de Jeugdbondsuitgeverij  ^_^

Grote aanrader!
En als je dan ook nog eens de libellen van noordwest europa hebt, samen met de veldgids, dan is waarneming.nl overbodig. je zut er altijd uitkomen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

kroonp

CiteerIk heb zelf sinds kort een de ODON-tabel...
Ik heb gelogen! Ik heb geen ODON, maar Libellen van Noordwest-Europa.
Foutje.. :P
Groet

Peter Kroon

Mark van Veen

CiteerEn als je dan ook nog eens de libellen van noordwest europa hebt, samen met de veldgids, dan is waarneming.nl overbodig. je zut er altijd uitkomen.
Het forum bedoel je, de waarneming blijft natuurlijk welkom. Het papier geeft niet aan waar de soorten nu waargenomen zijn. Vergis je overigens niet in afwijkende exemplaren die niet geheel volgens het boekje gaan. Die komen hier wel weer terecht.
groet,

Mark van Veen

grunsven

De ODON heeft veel kenmerken die makkelijker te zien zijn maar soms variabel of moeilijker te beoordelen. De NW europa heeft harde kenmerken zoals vorm van legschede en halsschildjes die altijd kloppen maar moeilijk te zien zijn.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

kroonp

CiteerDe ODON heeft veel kenmerken die makkelijker te zien zijn maar soms variabel of moeilijker te beoordelen. De NW europa heeft harde kenmerken zoals vorm van legschede en halsschildjes die altijd kloppen maar moeilijk te zien zijn.
Dat heb ik ook gemerkt. Soms zit er maar in kenmerk in de sleutel. Bijvoorbeeld wel of geen vulvaardoorn. Het zijn vaak kenmerken die alleen te controleren zijn bij gevangen libellen. Maar ja, dat zijn idd wel de meest harde kenmerken.
Groet

Peter Kroon

Viv Anch

Citeer
CiteerIk heb zelf sinds kort een de ODON-tabel...
Ik heb gelogen! Ik heb geen ODON, maar Libellen van Noordwest-Europa.
Foutje.. :P
IK vind de Odon makkelijker hoor die andere heeft wel prschtige en gedetaileerde illustraties maar in het veld is ie net iets te wetenschappelijk en de Odon wat praktischer. Ik kom er met de Odon eigenlijk altijd wel uit...

groetjes  ;)  
was getekend Vivianne

Goyatlah

CiteerIk kom er met de Odon eigenlijk altijd wel uit...
Probeer deze eens:

Zwarte juffer

B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

Ik gebruik ze beide vrijwel nooit maar heb gemerkt dat als ik het niet meer weet de ODON me niet meer verder helpt. De NW europa of de veldgids wel.
Zoben ik een keer eind augustus bij Venlo bij ondiepe pas gegraven plasjes in de uiterwaarde op honderden net uitgeslopen Sympetrums gestuit. Allemaal van die bleke beesten waar niets aan te zien is.
Het enige waar ik ze uiteindelijk op kon determineren was hamulus en legschede. Het bleek allemaal fonscolombii.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

Voor uitgekleurde beesten is idd de odon erg geschikt, de NW europa is erg geschikt voor net uitgeslopen beesten die nog moeten uitkleuren.  Ik heb ook nog een tabel van Tim Faasen, deze is ook erg goed, ik werk wisselend met de 3 maar altijd in combinatie met de Veldgids.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

kroonp

Er raken nu al bladzijden los van m'n NW-europa. En ik heb hem nog geen maand :(

Dat vind ik toch wel een beetje erg snel.
Groet

Peter Kroon

Jeroen Nagtegaal

CiteerEr raken nu al bladzijden los van m'n NW-europa. En ik heb hem nog geen maand :(

Dat vind ik toch wel een beetje erg snel.
Te intenzief gebruikt, je moet hem ook niet in het water gooien, Stuur anders een mailtje naar de JBU, is wel heel bizar, ik heb hem al 2 jaar en hij is nog heel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

kroonp

Citeerje moet hem ook niet in het water gooien...
Nee dat was ik ook niet van plan :lol:

Intensief gebruik valt wel mee, ik heb hem alleen nog maar binnen gebruikt en zo slordig ben ik nou ik weer niet dat iets binnen een paar weken uit elkaar valt.
Dit exemplaar is misschien niet goed gelijmd.

Ik heb hem gekregen van iemand, hij zag er toen iig nog nieuw uit.
Ik zal ermee moeten leren leven ;)
Groet

Peter Kroon

Jeroen Nagtegaal

#19
zo duur is hij niet hoor, Kijk maar op www.jeugdbondsuitgeverij.nl, 10 euro ofzo.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

Is een bekend probleem met de NW europa.
Ik heb heel lang de Belg gebruikt (ook nadat de ODON uit was gekomen) verder de Veldgids. De NW europa heb ik ook maar gebruik ik vrijwel niet. Voor buiten West Europa de Askew en de Belg voor Europa.

De Belg (Libellentabel voor België) vind ik een erg goede maar is volgens mij niet meer aan te komen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

CiteerIs een bekend probleem met de NW europa.
Ik heb heel lang de Belg gebruikt (ook nadat de ODON uit was gekomen) verder de Veldgids. De NW europa heb ik ook maar gebruik ik vrijwel niet. Voor buiten West Europa de Askew en de Belg voor Europa.

De Belg (Libellentabel voor België) vind ik een erg goede maar is volgens mij niet meer aan te komen.
heb je een isbn nummer?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

Hij heeft geen ISBN nummer. Maar het is een uitgave van JNM België uit 1982 met een herdruk in 1991. Denk niet dat hij nog te koop is. De NW europa volgt de Belg in grote lijnen. Heeft ook veel detail kenmerken.
Maar binnenkort komt er een gids voor Europa uit met fraaie tekeningen en goede beschrijvingen. Daar verwacht ik ook veel van.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden

In de winkel van de Belgische JNM is de Belg (EN de Belgische tabel voor de Europese soorten!!!) nog gewoon te koop hoor; kosten geen dr*l en zijn beiden erg goed.

Zie http://jnm.be/uitgeverij4.php?cat=34