Nog een Mos van het hoogveen.

Gestart door Cees Veenema, april 26, 2006, 21:17:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

1.
Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

Corryabbink

Hallo Cees,

Hoe groot was deze soort? Vormt ze hoge kussens, stond ze in het water ?

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Het sopte aardig, water ronddom,  en inderdaad hoge kussens , zie ondermeer schaduweffect eerste foto  
Groet,

Cees

Corryabbink

#4
Ze is me niet rood genoeg voor Hoogveenveenmos. Bovendien kloppen de hoofdjes dan voor zover ik het bekijken kan niet. Waarschijnlijk is het Wrattig veenmos(Sphagnum papillosum)maar het kan ook zomaar een andere zijn. Zekerheid krijg je pas onder de microscoop.

Bij dit soort mossen is het verstandig ook een pluk van opzij te fotograferen. Veenmossen zijn erg moeilijk en moeten bijna altijd microscopisch onderzocht worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Van opzij fotograferen ? terwijl er water om heen staat ? bovendien is foto 2 al aardig van opzij. Maar het hindert niet Ik zet ze wel weg bij de voorlopig onbekenden.
Bedankt voor de moeite.
Groet,

Cees

Corryabbink

Hoi Cees,

Even een plukje eruit halen en op het droge fotograferen zou toch kunnen of heb je met de telelens gewerkt. Ik wou dat ik een telemicroscoop had dan zou ik je de naam zeggen het is geen onwil maar onmacht mijnerzijds. Je zult gewoon moeten accepteren dat sommige soorten niet met een foto op naam gebracht kunnen worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Hallo Corry,

Natuurlijk neem ik je niet kwalijk als je ergens geen  naam aan kunt verbinden.
Ben ik met de paddestoelen toch ook al aan gewend.
Met een telelens werk ik niet bij dergelijke opnames die gaan in de macro stand.
Natuurlijk had ik er een pluk uit kunnen trekken maar dat heb ik niet gedaan.
Leek mij niet zo moeilijk,  ... maar toch.
Nogmaals bedankt
Groet,

Cees

Corryabbink

Veenmossen zijn de moeilijke soorten onder de mossen daar loopt bijna iedereen met een boog omheen. En niet vanwegen het water :lol:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

Het compacte uiterlijk, de kapvormige blaadjes en de oranjeachtige kleur (mn tweede foto) wijzen op Sphagnum compactum (kussentjesveenmos).
Ik kan niet zien of de stengel donker is, dat is ook nog een kenmerk.
Groet, Ron

Cees Veenema

Hallo Ron,

Bedankt dat je even reageert op deze waarneming.
Zoals je hebt kunnen lezen heb ik alle beschikbare gegevens aangeleverd.
Het spijt mij achteraf dat ik er niet een pluk uitgetrokken heb dan had ik ook geweten wat de kleur of kleuring van de stengel  was.
Ik zou wel graag nog vernemen hoe zeker je bent van kussentjesveenmos om de waarneming eventueel toch in te kunnen voeren.
Groet,

Cees

Ron Poot

Hallo Cees,

Door de compacte bouw van het veenmos waar je nauwelijks onderscheid ziet in kopje, stengel en takjes ben ik er behoorlijk zeker van. S. molle heeft dat ook, maar is veel meer roze/paars van kleur. Vergelijk anders nog even met de fotos op mijn website (KNNV Twenthe). Twee pagina's:

http://www.knnv.nl/twenthe/sphagnum_compactum.htm
http://www.knnv.nl/twenthe/veenmossen.htm
(De laatste met 10 soorten die je kunt vergelijken, vergelijk ook met S. papillosum die Corrie noemde en S. molle).

Groet, Ron

Cees Veenema

Beide pagina's bekeken Ron,  Wrattig veenmos  komt no het dichtst in de buurt, n.m.mening. Ik blijf het moeilijk vinden en wacht het groene sein dus maar af.
Groet,

Cees

Ron Poot

Hallo Cees

Wrattig veenmos vormt losse pollen, waar je de afzonderlijke plantjes makkelijk uit kunt trekken. Zoals bij Gewoon veenmos.

Kussentjesveenmos vormt heel dichte en compacte kussens, de afzonderlijke plantjes zijn niet zo gemakkelijk uit elkaar te halen.

Kun je met deze kenmerken er niet uitkomen, dan zit er niets anders op dan ze onder de mikroskoop te determineren om zekerheid te krijgen.

Groet, Ron

Cees Veenema

#14
Hallo Ron,

Ik heb ze helaas niet bij mij  in de buurt gevonden en kan dus niet zomaar even terug gaan anders had ik dit al lang gedaan.

Wij houden het maar bij een goede les.

Dank je wel.
Groet,

Cees