Enkele geleedpotigen

Gestart door LakeSide, februari 16, 2009, 00:01:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

Vandaag zijn we naar Burgers Zoo geweest en in de Bush vond ik enkele geleedpotigen. Kan iemand mij vertellen om welke soorten het hier gaat (als het al Nederlandse soorten zijn)?

1: miljoenpoot, man en vrouw:






2: Pissebed:


Arp

#1
Hoi Jaco,

De miljoenpoten zouden de Kasplatrug kunnen zijn (Oxidus gracilis), maar in zo'n omgeving zou het ook zomaar iets anders gelijkends (en veel exotischer) kunnen wezen. Maar wellicht dat Matty, David of anderen er meer gehakt van kunnen maken.

De pissebed durf ik wel als een zekere exoot te bestempelen ^_^

Dat is tof :P  maar ook een probleem  :o  De kans dat we, ook met een aantal foto's uit andere perspectieven echt tot de naam komen is matig - maar houd je vooral niet in:

FOTO'S! - FOTO'S! - FOTO'S!  :gap:

Als je hebt, vooral goede detailopnames van kop en staart (en onderkant  :whistle: )

Maar om de soort echt voor Nederland te kunnen vastspijkeren zullen ongetwijfels één of meer exemplaren bij Matty ofzo in een collectie moeten landen. Heb je er per ongeluk een paar meegenomen?

P.S. @Matty/David: Durven jullie aan deze Polydesmus die tussen de Kasplatruggen is geland de juiste soortnaam te plakken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

LakeSide

Helaas geen andere foto's of gevangen exemplaren. Ik zocht er eerlijk gezegt ook niet zoveer achter :D

Arp

CiteerHelaas geen andere foto's of gevangen exemplaren.
Hè vervelend, nou ben ik bijna wel verplicht zelf weer eens in de Bush the gaan rondneuzen ...  :gap:

Heb je misschien van deze toch nog grotere uitsnedes van kop (met antennes) en 'staartgebied' ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

LakeSide

Citeer
CiteerHelaas geen andere foto's of gevangen exemplaren.
Hè vervelend, nou ben ik bijna wel verplicht zelf weer eens in de Bush the gaan rondneuzen ...  :gap:

Heb je misschien van deze toch nog grotere uitsnedes van kop (met antennes) en 'staartgebied' ?
Ik zal vanavond eens even proberen te croppen. Hier nog even een grotere versie van dezelfde foto (Originele versie, dus schrik niet!):




Arp

Hoi Jaco,

Met het origineel zijn de crops natuurlijk niet meer nodig ;)

Helaas is hierop ook niet te zien hoeveel segmenten de antenneseflagel heeft, maar wel een markante kop. Ga er vannacht eens mee puzzelen ...  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

hey de pissebed is toch "gewoon "  Porcellionides pruinosus?
die heb ik daar ook wel eens gevangen  :P
de miljoenpoot: geen idee  :o  
met vriendelijke groet,
David

Arp

Citeerhey de pissebed is toch "gewoon "  Porcellionides pruinosus?
Nee joh!  :grin:

Wattie wel enigszins met P.p. gemeen heeft is de achterrand/hoek van het 1e segment (waardoor inderdaad een hoop andere soorten afvallen), maar het achterlijf is niet/nauwelijks ingesprongen, het beest lijkt me niet "bestoven", heeft niet de dunne geringde antennes en last but not least een echt enorme laterale lap onder het oog die P.p. beslist niet heeft.

P.laevis is het ook niet (heeft ook ongeveer zo'n 1e seg, maar is o.a. veel hoger gewelfd en heeft veel langere uropoden), dus dan houdt het een beetje op met de NL-beesten ... toch?!

De kopvorm vind ik erg typisch - voor zover te zien geen "neusje" maar is wel de hele kop in het midden wat naar voren getrokken - een beetje Leptotrichus-achtig, maar hebben die zulke enorme laterale lappen? En zijn die ook niet gewelfder?

Ook al even naar Orthometopon zitten kijken, die lijken wat vlakker, maar passen verder ook niet echt lekker (langere, dunnere voelers? Zelden zulke grote ooglappen?) ...

Maar goed, het is allemaal gerommel in de marge want ik heb hier veel te weinig literatuur liggen voor buitenlandse beesten, dus op naar BB om er wat te ontvoeren.

@Jaco: Was deze in de Bush zelf, of in dat woestijngebeurendinggens? Onder iets? Of lieptie zomaar bovenop ergens?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Louis.Boumans

Porcellio dilatatus heb ik ook wel eens in kas gevonden. Maar, als ik het me goed herinner, lijkt die qua hoofd toch meer op P. scaber .. ik weet niet. Lijkt me toch wel een Porcellio, deze.

Arp

#9
Ja, P. dilatatus lijkt héél erg op scaber en zou ik onder deze kijkhoek ook niet ervan durven onderscheiden. Is dus ruwer dan deze en heeft net als scaber ook een voorhoofdslob die hier lijkt te ontbreken, maar het meest eenduidige kenmerk op deze foto is die achterrand/hoek van de (epimere van) seg1 die bij al onze Porcellio's minimaal heel ietsjes s-vormig is (zelfs bij laevis heel iets). Bij Porcellionides juist weer eerder iets sterker naar voren gebogen dan bij deze.

Dat eerste segment van dit dier is dus heel kenmerkend, ook dat knikje in de voorrand, verder de wat vlakke habitus, redelijk gladde rugstruktuur, die enorme zijlobben, naar voren getrokken schedel (zonder voorhoofdslob?!), realtief korte en stevige antennes en breed pleon met uitgetrokken epimeren en gemiddeld lange uropoden ... zijn toch al een hoop dingen die je in een vergelijking kunt gebruiken en past gewoon op geen enkele NL-soort.

Het kan inderdaad best een Porcellio zijn hoor, daar zijn er ook zo belachelijk veel van, alleen kan ik tussen de soorten die ik ken, c.q. waar ik afbeeldingen van kon vinden er geen enkele vinden met een rechte achterkant van S1 die wel enorme laterale lobben heeft, maar geen voorhoofdslob. Zo van de zijkant af had ik de indruk dat de kopvorm wat meer in de richting gaat van wat ik van o.a. Leptotrichus gezien heb (een bijna driehoekig vooruit stekende, maar wel afgronde "schedel" zonder al te duidelijke linea frontalis en/of voorhoofdslob met redelijke laterale lobben. Maar verder vind ik het beest er niet op lijken, alleen die kopvorm dus, en dan heeft deze ook nog eens lobben die echt erg groot zijn ipv een beetje groot.

Maar er zullen in Porcellio ook best nog wel zulke beesten zitten en ook ongetwijfeld nog een stuk 10 andere genera zijn met vergelijkbare beesten - ik heb ook nagenoeg nul info over Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse modellen.

Maar het hoeft in feite niet eens een Porcellionidae te zijn, want we kunnen de segmentjes in de antenneflagel niet tellen ... wie weet zit er bijvoorbeeld bij Alloniscus ook wel iets vergelijkbaars - ik weet er duidelijk weer eens veel te weinig van om wat zinnigs te kunnen zeggen, maar dattet geen Nederlander is, dat durf ik dan nog net wel  :rolleyes:  

Wel leuk om naar opzoek te gaan natuurlijk.  ^_^
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

LakeSide

Hey Arp,

ze zaten echt in de Bush zelf. Ik heb er vrij veel gezien, verspreid door het hele stuk, soms met een paar bij elkaar. Die vind je zeker wel als je op zoek gaat.

De miljoenpoten zaten met z'n 3en op een boom.

Arp

#11
Citeer... zijn toch al een hoop dingen die je in een vergelijking kunt gebruiken en past gewoon op geen enkele NL-soort.
Met schaamrood op mijn kaakjes moet ik schoorvoetend bekennen dat het toch wel een reeds voor NL bekende soort is :o  alleen ik kende hem nog niet en heb de tekeningen iets verkeerd geïnterpreteerd.

Na een inventarisatierondje in de Bush (en Dessert) onder de bezielende leiding van ons aller meester Hay Wijnhoven, kom ik tot de conclussie dat het Nagurus cf. cristatus moet zijn  -_-  Ik had denk ik een iets donkerder contrasterend pleon verwacht (maar welbeschouwd is het inderdaad wel donkerder) en ook min of meer verwacht vanaf dit laterale perspectief toch iets van de typische neus te kunnen herkennen - niet dus.

Een paar eigen kiekjes, veeeeeel slechter dan die van Jaco, laten geen twijfel over - vooral de typische vorm van het eerste segment die ik nergens op thuis kon brengen (scheel gekeken dus) past precies.

Ik heb er nu nog even een "cf" in geplakt, omdat één van de exercities die we door willen lopen, is om nog eens heel precies te controleren of alle "uitheemse" soorten die we vaak nogal gemakkelijk een naam geven van een eerder in een kas gevonden exemplaar ook daadwerkelijk die ene soort zijn die we dan aannemen. Wordt bij deze lastig, want weinig/geen mannetjes van te vinden (ongeslachtelijke voortplanting), maar toch eens alle documentatie voor het genus Nagurus erbij zoeken dus   B)

P.S. Ter "verdediging" voor mijn falen/afgang wil ik toch nog wel even aanvoeren dat de de foto van Jaco ook wel van belachelijk hoge kwaliteit is voor zo'n klein dier - op de één of andere manier had ik er mede daardoor in gedachten ook al een afmeting van 8-12mm opgeplakt ipv de 4-5mm van de Nagurus in de Bush  -_-  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Heren,

De miljoenpoten zijn inderdaad Oxidus gracilis, een algemene soort van tropische kassen. De kleur is echter geen indicatie voor het geslacht. De tweede foto laat een net vervelt exemplaar zien, die moeten nog uitkleuren.

De pissebed is inderdaad hoogst waarsschijnlijk Nagurus cristatus. Goed gezien Arp! Vanaf de zijkant bekeken is het dier te gewelft voor een Porcellio of verwanten, die zijn veel platter. Maar er komen ongetwijfelt soorten voor in verwante geslachten die hier sterk op lijken. Ikzou hem als onzeker wegzetten.

Met groet,

Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

CiteerDe miljoenpoten zijn inderdaad Oxidus gracilis, een algemene soort van tropische kassen.
Geen andere exoten die erop lijken dus? Da's lekker duidelijk dan :)

Citeerer komen ongetwijfelt soorten voor in verwante geslachten die hier sterk op lijken.
Gaan we tot op de bodem uitpluizen :grin: Heb terplekke een stuk of twintig van deze verzameld en als dat één soort blijkt te zijn, dan denk ik dat het aannemelijk is dat die van Jaco ook dezelfde soort is... nu alleen nog alle documentatie van Nagurus en aanverwante opscharrelen  :rolleyes:

Het schijnt dat een of meer soorten die tegenwoordig in Tritracheoniscus (of Protracheoniscus?) zijn ondergebracht vroeger bij Nagurus werden gerekend, die dus ook maar bekijken.

Heeft Matty of iemand anders nog suggesties voor andere beesten met zo'n gedeukte neus en vijf "longen" ??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

LakeSide

#14
Leuk dat jullie ook zijn gegaan!

Bedankt voor de complimenten over de foto's en succes met verder uitpluizen waar nodig :)

mberg

Heb er nog eens over nagedacht. Het zou Venezillo parvus kunnen zijn. Zie Soesbergen 2003 Nederlandse faunistische Mededelingen 18 voor een beschrijving.

Met groet,

Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

#16
Citaat van: mberg op april 09, 2009, 09:22:29 AMHet zou Venezillo parvus kunnen zijn.
Huh? Heb je het nou over de pissebed van Jaco hierboven, of bedoel je wat anders?

Venezillo parvus loopt er inderdaad wel rond (in Burgers' Bush) - één van de algemenere soorten zelfs, maar het is een Armadillidae en die van Jaco niet (zie uropoden etc). Joep Wensing (huisbioloog van Burgers' Zoo) had die soort overigens nog niet op z'n lijstje staan (van een inventarisatie van 2007?), dus die is wel "nieuw voor de Bush"  :D

Ben er zelf wel van overtuigd dat die van Jaco dezelfde is als de "Nagurus cristatus" die we daar verzameld hebben, met alleen enig voorbehoud of die beesten inderdaad allemaal N. cristatus zijn of dat het misschien toch wat anders (andere Nagurus?) is c.q. meer soorten - maar dat verwacht ik eigenlijk niet echt.

Voor het idee wat (slechte) kiekjes van een verzamelde Nagurus en enkele Venezillo.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)