Chorthippus mollis?

Gestart door Harm digitaal, februari 15, 2009, 19:28:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Foto gemaakt op 26-07-2008 in Zuid frankrijk.
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Gert Veurink

gelet op de smalle lange vleugel denk ik eerder aan Bruine sprink - C. brunneus, maar lever nog C. spec. gelet op de grote overlap tussen de verschillende Chortippus-soorten. Maar ook hier ben ik benieuwd naar een deskundig oordeel.
groet!
Gert Veurink



Harm digitaal

Misschien dat deze foto nog kan leiden tot een soortnaam?
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Mark van Veen

Het makkelijkste kenmerk is het geluid, heel anders dan ratelaar of bruine sprinkhaan. Heb je iets gehoord? Zo ja, wat dan?
De tweede foto doet overigens qua voorvleugelrand sterk aan snortikker denken.
groet,

Mark van Veen

Gert Veurink

CiteerDe tweede foto doet overigens qua voorvleugelrand sterk aan snortikker denken.
inderdaad, maar ik vraag me af of de twee foto's van dezelfde sprink zijn, ik snap dat hoek kan vertekenen, maar dan nog lijkt me de vleugel van de eerste echt voorbij de achterlijfspunt te komen en op de tweede niet...
groet!
Gert Veurink



Harm digitaal

Hallo Mark en Gert,
Zelf dacht ik ook het meest aan de snortikker(Chorthippus mollis),echter het zou hier goed kunnen dat deze 2 foto's niet hetzelde exemplaar betreft.
Is de eerste dan misschien toch C. brunneus of een andere chorthippus soort?
De 3e foto is wel van dezelfde sprinkhaan als de eerste foto.
Voegt dat nog wat toe?
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Gert Veurink

met zo'n lange vleugel denk ik bij 1 en 3 aan C. brunneus ja,
Zoals Mark al zei, geluid is een stuk eenvoudiger.
Als het m'n eigen foto's waren zou ik zeggen 1 en 3 waarschijnlijk brunneus, 2 waarschijnlijk mollis, maar waarschijnlijk is niet zeker en dus spec...

Maar misschien dat Mark of Wim (of Floor of Wiene) het toch voldoende vinden om ze 'af te maken'
groet!
Gert Veurink



Harm digitaal

Bovenaanzicht van 2e foto;C.mollis?
Al deze sprinkhane zaten in hetzelfde stukje(biotoop langs langzaam stromende sloot aan de rand van het bos en in de buurt van een laag gelegen volkstuintje.
Dus hoorde je alle geluiden doorelkaar en aangezien ik nog niet geoefend ben in geluiden herkenning is dit voor mij niet te doen.
Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Wim Bakker

Foto's 2 + 4 lijkt geen Snortikker vanwege de zijkielen. We denken dat het mogelijk een Weidesprinkhaan is. Maar we hebben geen ervaring met deze soort dus horen we dat graag bevestigd.

Wim + Wiene
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Harm digitaal

Bedankt Wim voor je reaktie,
Ik heb nog even gegoogled op plaatjes van C.dorsatis en zag dat er behoorlijk wat kleurvariaties voorkomen,maar ik denk dat je gelijk hebt!
Zie volgende link ter vergelijking met foto nr.2 en 4.
Macro

Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

tekenaar

weidesprinkhaan met zulke geknikte kielen op het halsschild? Gevoelsmatig zou ik hier toch echt een bruine/snortik/ratelaar complex exemplaar van maken.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Mark van Veen

De veelheid van foto's die al dan niet hetzelfde dier zijn maken het lastig. Weidesprinkhaan heeft net zulke rechte kielen als kustsprinkhaan. De mannetjes hebben inderdaad een verbreedde costaalcel (cel pal op voorvleugelrand), dus de gedachten van wimpeltje zijn de moeite van het overwegen waard. Op basis van de halskielen zou ik Weidesprinkhaan verwerpen. Ik zou geluid gaan oefenen voor de volgende keer, deze groep is van foto zeer lastig te determineren.
groet,

Mark van Veen

RoyKleukers

Ik denk bij 2 en 4 toch ook aan weidesprinkhaan, maar ben niet zeker. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Harm digitaal

Ik zal 2 + 4 op weidesprinkhaan zetten met een vraagteken en 1 + 3 op bruine sprinkhaan met een vraagteken.
Mee eens?
Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson