Bescherming van dwaalgasten

Gestart door maartenwielstra, februari 15, 2009, 19:19:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

Misschien handig/van belang als apart topic, gesplitst van topic over zeldzaamheden.

Klaas van Dijk

hoi Maarten,

Een goed idee. Zonet Google even gevraagd hoe het ook alweer zat met de preparateur die 'de' Dunbekwulp uit NW Duitsland had opgezet. Gelukkig wist mr. G meteen het antwoord, zie http://www.lauwersmeer.com/php/wnmain.php?...nl&soort=zoeken

Maar ja, wat moet je doen? Alles geheim houden? Alles 24 uur / dag in de gaten houden? Dat gebeurde vroeger ook met nesten van Zeearenden in West-Duitsland. Daar hebben in een grijs verleden nog allerlei Nederlandse vogelaars een bijdrage aan geleverd.

Groetjes,

Klaas

Max Berlijn

Mensen,

Voor diegene die het interesant vind:

De bezitter van de balg van de/een haakbek is per mail aangeschreven met de vraag om uitleg te geven.

De preperateur is inmiddels "aangemeld" bij de AID met het hele verhaal.

Wordt vervolgd hopelijk (en dan hoop ik eigenlijk dat alles niet waar is en dat er gewoon een nieuw geval van de Haakbek op de NL lijst komt (andere vogel)).

Groet  
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Justin Jansen

#3
Zoals ik net ook al gepost hebt in het Avifauna Groningen;

Voordat we mensen proberen te beschadigen, zowel persoonlijk als in hun kostwinnersschap, maar eerst bronnen verifieren en dan pas hoog van de toren blazen. Vind het al bijzonder zonder dat mensen zonder iets checken, over illegale zaken praten, en of de zekerheid dat het de Bijum Haakbekken betreft. Eerst maar eens een check en dan de handelingen aan bevoegde instanties over laten. Vind het wel kwalijk dat Max/Klaas zo de preparateur benoemd (een beetje zoekactie brengt zijn naam naam voren), en wil hem met klem vragen de tekst aan te passen. Iemand is pas schuldig als deze veroordeeld is, en dat is nu niet het geval. Ik ken de preparateur, en zal alles nauwkeurig nazoeken.
Graag een beetje rust i.p.v. emoties te laten overheersen. Ook met betrekking tot de huidige eigenaar, veel mensen kennen deze aardige man, dus graag eerst een check met foto's of het hier echt deze vogel betreft en dan pas actie ondernemen.
M.v.g., Justin Jansen


Klaas van Dijk

hoi allemaal,

Kennelijk is er een gevoelige snaar die ik bij sommigen raak. Nou, dat is al de eerste winst. Zeker nu ik hoor dat dit verhaal al >1 jaar bekend is (niet dus bij mij).

Maar vergeet niet dat ik gewoon boodschapper / journalist ben en me gewoon op geschreven bronnen baseer die op een ander topic op waarneming.nl staan. Les 1: niet boos worden op de journalist die dingen opschrijft die iedereen kan vinden.

Alles is dus al gewoon allang te lezen en anders wel te vinden door gewoon mr. G. even te vragen.

Waarom zijn er niet allang veel foto's (tientallen foto's) van de opgezette Haakbek op de schoorsteenmantel? Dat is tegenwoordig een fluitje van een cent. Bijna iedere vogelaar heeft wel een digitale camera (zelfs ik).

Groetjes, Klaas


Justin Jansen

#5
CiteerLes 1: niet boos worden op de journalist die dingen opschrijft die iedereen kan vinden.

Alles is dus al gewoon allang te lezen en anders wel te vinden door gewoon mr. G. even te vragen.
Betaal je dan ook de schade als je iemand beschuldigd (dus de preparateur en de houder van de vogel) en dat blijkt onterecht te zijn? Het is de broodwinning voor de preparateur (en het is nog een goeie preparateur ook nog, iemand die zijn vak verstaat i.t.t. de vele slechte stukken die ik in de musea tegenkom die ik met regelmaat bezoek)...

Ben je een journalist trouwens Klaas, als je hier een berichtje post? (dit laatste is eigenlijk off-topic)
M.v.g., Justin Jansen


Max Berlijn

JJ,

Eerst goed lezen dan pas zelf van de toren blazen.

Jij weet zelf heel goed hoe ik weet welke preperateur het betreft...

Een preperateur mag niet zo maar een haakbek opzetten die bij hem wordt aangedragen (zie o.a. de tekst van Peter van Wetter voor de procedure en overleg met Ed Opperman). Welke Haakbek het ook is. Kostwinnerschap of niet.

Verder zijn er door mij geen beschuldigingen geuit. Het is alleen goed dat dit tot op de bodem uitgezocht wordt. Het verhaal en de stellingen dat het om dezelfde Haakbekken van Groningen gaat is vooralsnog afkomstig van een aantal Groningse vogelaars.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

jessezwart

heb ik iets gemist over de haakbek ?

Justin Jansen

Citeer


CiteerJij weet zelf heel goed hoe ik weet welke preperateur het betreft...
Klopt dat was ook in vertrouwen, en niet om op het net te zetten.

CiteerEen preperateur mag niet zo maar een haakbek opzetten die bij hem wordt aangedragen (zie o.a. de tekst van Peter van Wetter voor de procedure en overleg met Ed Opperman). Welke Haakbek het ook is. Kostwinnerschap of niet.
Dus het moet onderzocht worden of de vogel legaal of illegaal is opgezet, maar dit soort discussies voer je niet openbaar geloof ik. Terwijl het nu wel gebeurd.

Maar goed ik hou er mee op....
M.v.g., Justin Jansen


Max Berlijn

JJ en anderen,

Bij dit soort kwesties ken ik "geen in vertrouwen info" op de naam van de bezitter na (voorlopig).

Als de preperateur zoals jij zegt "kundig" is kent hij de regels en heeft hij niets te verbergen als de AID hem opzoekt (als dit echt gebeurt, helaas heeft dit soort zaken niet al te veel prioriteit).

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Klaas van Dijk

hoi Jesse,

Kijk maar eens op het forum van www.avifaunagroningen.nl

Daar staat een samenvatting van wat in een eerder topic op waarneming.nl stond te lezen.

Groetjes, Klaas

Max Berlijn

Mensen,

De bezitter van de balg heeft mij geantwoord.

Helaas het verhaal klopt zoals gesteld en hij is in het bezit van de balg van een van de bekende Haakbekken. Hij heeft dit echter pas later ontdekt nadat hij de vogel als cadeau had gekregen voor een speciale gelegenheid. Van mijn kant zal zijn naam daarom ook niet genoemd worden.

Ik heb hem gevraagd alles nu bij de AID neer te leggen zodat zij na deze bekentenis verder kunnen met de zaak.

Het belangrijkste is natuurlijk de vanger te vinden, zolang die onbekend is zijn vele tamme dwaalgasten in gevaar. Ook zullen preperateurs beter de regels moeten kennen en hierop gewezen moeten worden.

Ik zal voortaan met een ander gevoel naar mijn prachtige platen van de Haakbekken kijken....

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

@Gert: Even los van morele overwegingen, als de preparateur en de  huidige 'eigenaar' van de haakbek op enig moment wisten van de foute herkomst van de vogel, waren ze vanaf dat moment strafbaar. De preparateur wist daarnaast dat hij fout zat, gezien het (lijkt me) ontbreken van een geldig vervoersdocument.

Wat meer moreel: Ik kan me voorstellen dat niet iedereen het eens is met 'who cares? als het toch al dood is, kan het mooi op de schoorsteenmantel', maar ik neem aan dat je opmerking bedoeld is om de boel op scherp te zetten...

Overigens vind ik het vreemd dat de mensen die hier al een tijdje vanaf wisten schijnbaar nooit actie hebben ondernomen. Maar goed, zonder het hele verhaal en achteraf is het natuurlijk makkelijk l...:censored:. In elk geval hulde voor Max' actie!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

redmar_woudstra

#13
Citeer@Gert: Even los van morele overwegingen, als de preparateur en de  huidige 'eigenaar' van de haakbek op enig moment wisten van de foute herkomst van de vogel, waren ze vanaf dat moment strafbaar. De preparateur wist daarnaast dat hij fout zat, gezien het (lijkt me) ontbreken van een geldig vervoersdocument.
Het lijkt mij dat de eigenaar vanaf het moment dat hij/zij besefte dat het een van de Groningse vogels betrof, zelf aangifte had moeten doen. Ik kan me nog voorstellen dat je een opgezette vogel bij n erkende/bekende preparateur koopt. Als kado lijkt het mij helemaal slecht te beoordelen.

Ik ben juridisch zeer matig onderlegd, maar ik denk dat dit enigszins te vergelijken is met heling. Als ik een fiets voor 10 euro van een junk koop, weet ik dat het een gestolen fiets is. Koop ik een fiets bij een erkende fietsenhandel voor 50 euro en blijkt die later gestolen te zijn, dan is dat niet iets wat ik had hoeven te weten. Ik koop immers bij een erkende fietshandel, waar je er vanuit kan gaan dat je bonafide verkregen tweedehands fietsen koopt. Bij het kado krijgen weet ik niet hoe dit zit, maar er is vast wel n jurist die dit een beetje op kan helderen.
groet,
Redmar

Vincent Hart

CiteerHet lijkt mij dat de eigenaar vanaf het moment dat hij/zij besefte dat het een van de Groningse vogels betrof, zelf aangifte had moeten doen. [...] Bij het kado krijgen weet ik niet hoe dit zit, maar er is vast wel n jurist die dit een beetje op kan helderen.
Lijkt me dat het eerste het antwoord is op het tweede: Je weet (vanaf moment 'x') dat je iets in eigendom hebt dat illegaal verkregen is. In elk geval vanaf dat moment lijkt het in het bezit hebben me strafbaar. Daarnaast weet je vanaf dat moment dat er strafbare handelingen zijn gepleegd, en ook het verzwijgen daarvan is strafbaar. Hier in de buurt moet je trouwens erg goed zoeken voor een 'legale' tweedehands fiets voor 50 Euro ;)  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

redmar_woudstra

Citeer
CiteerHet lijkt mij dat de eigenaar vanaf het moment dat hij/zij besefte dat het een van de Groningse vogels betrof, zelf aangifte had moeten doen. [...] Bij het kado krijgen weet ik niet hoe dit zit, maar er is vast wel n jurist die dit een beetje op kan helderen.
Lijkt me dat het eerste het antwoord is op het tweede: Je weet (vanaf moment 'x') dat je iets in eigendom hebt dat illegaal verkregen is. In elk geval vanaf dat moment lijkt het in het bezit hebben me strafbaar. Daarnaast weet je vanaf dat moment dat er strafbare handelingen zijn gepleegd, en ook het verzwijgen daarvan is strafbaar. Hier in de buurt moet je trouwens erg goed zoeken voor een 'legale' tweedehands fiets voor 50 Euro ;)
In Groningen kan dat gewoon haha

Wat bedoel je met "moment X". Ik kan me voorstellen dat dat moment helemaal niet in je opkomt. Bij een gekregen i-pod in orginele verpakking ga ik er vanuit dat die in de winkel gekocht is en niet van de vrachtwagen gevallen. Dat zou ook het geval kunnen zijn met gekregen Haakbek. Het lijkt me mogelijk dat die legaal verkregen zou kunnen zijn. Ik heb iig van allerlei opgezette dieren zien staan in een souvenirwinkel in Kiruna, Zweeds Lapland, waaronder Haakbekken (maar ook Lynx, Eekhoorn etc.). Of je dat moreel gezien wilt hebben is weer een tweede, maar ik zou er, als ik dat zou kopen in een EU-land, er vanuit gaan dat het legaal is. Dat is weer n ander verhaal voor een zeehondenhuid van de vismarkt in Bergen, Noorwegen (geen EU-lid).  
groet,
Redmar

Vincent Hart

Max gaf aan (als ik hem goed begrijp) dat de huidige eigenaar er pas nadat hij het kado gekregen had achter kwam wat er de herkomst van was. Het moment dat hij de (foute) herkomst kende is mijn 'moment x'. Overigens moeten voorzover mij bekend (overal in de EU) hier gekweekte vogels een gesloten voetring hebben. Aangenomen dat de gewraakte haakbek dat niet had/heeft, had de huidige eigenaar eigenlijk al argwaan moeten krijgen. Tenzij hij er te goeder trouw vanuit ging dat een van de Groningse haakbekken (of een verder onbekend gebleven exemplaar uit dezelfde invasie?) een natuurlijke dood was gestorven en door iemand met goede bedoelingen, met een geldig vervoersdocument bij de preparateur was afgeleverd, had hij of een illegaal gevangen, of een illegaal gehouden vogel op de schoorsteen staan. In jouw voorbeeld had er 'Ipot' op de verpakking gestaan...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Mensen,

Nog even over de Haakbekken:

De preperateur mag geen vogels opzetten zonder gesloten ring (dan gekweekt in gevangenschap) of een goed verhaal met vervoersbewijs van de vondst. Beide waren niet aanwezig. Tevens wist de preperateur op enig moment de werkelijke herkomst van de vogel en beschermt hij tot heden ten dage de vanger door deze niet bekend te maken. Genoeg redenen om een gesprek aan te gaan.

De houder van de balg had eerder moeten melden door dit niet te doen beschermd hij de preperateur en de vanger. Dat weet hij inmiddels.

Nu de vanger nog. Wie was er vroeg op die bewuste zondag ochtend (toen de vogels weg waren)? Mede onder ingeving van Jan van der Laan vrees ik dat we met een vanger te maken hebben die ook twitcht en daarom valt zijn aanwezigheid niet op....

Gr Max

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

JohanvantBosch

CiteerMensen,

Nog even over de Haakbekken:

De preperateur mag geen vogels opzetten zonder gesloten ring (dan gekweekt in gevangenschap) of een goed verhaal met vervoersbewijs van de vondst. Beide waren niet aanwezig. Tevens wist de preperateur op enig moment de werkelijke herkomst van de vogel en beschermt hij tot heden ten dage de vanger door deze niet bekend te maken. Genoeg redenen om een gesprek aan te gaan.

De houder van de balg had eerder moeten melden door dit niet te doen beschermd hij de preperateur en de vanger. Dat weet hij inmiddels.

Nu de vanger nog. Wie was er vroeg op die bewuste zondag ochtend (toen de vogels weg waren)? Mede onder ingeving van Jan van der Laan vrees ik dat we met een vanger te maken hebben die ook twitcht en daarom valt zijn aanwezigheid niet op....

Gr Max

Groet Max
Het kan ook nog iemand zijn die er zaterdag aan het einde van de middag was en bv heeft gezien waar de vogels zijn gaan slapen... nadat alle andere vogelaars weg waren, kon ie zijn slag slaan?

Max Berlijn

Mensen,

Ik heb inmiddels van een van de bezoekers begrepen dat er vanaf vroeg in de morgen mensen rond liepen (al in de schemer).

In Israel heb ik vorige week (wederom) geleerd dat geoefende vangers vogels vangen in situaties die wij voor onmogelijk achten. Uilen en klapeksters bijv. heb je met een speciale val en een muis vaak in no time te pakken ook gedurende de nacht (gezien met een Woestijn Oehoe).

Mogelijk zijn de vogles gevangen tijdens het slapen??

Als iemand iets gezien heeft waar we wat aan kunnen hebben laat maar weten.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Dylan

#20
CiteerNu de vanger nog. Wie was er vroeg op die bewuste zondag ochtend (toen de vogels weg waren)? Mede onder ingeving van Jan van der Laan vrees ik dat we met een vanger te maken hebben die ook twitcht en daarom valt zijn aanwezigheid niet op....
Ik was er die zondagochtend samen met Matthijs Broere, redelijk vroeg maar niet als allervroegste. Volgens mij kwamen we o.a. Michel Veldt tegen, die ons vertelde dat de vogels nog niet gezien waren. Eenmaal op de plek aangekomen was er al behoorlijke bedrijvigheid. Uiteindelijk is er in de omgeving gezocht, maar gezien het feit dat de vogels tot dan toe altijd plaatsvast waren hebben wij relatief snel opgegeven en zijn richting Eemshaven gegaan.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

peterlindenburg

Zou het misschien kunnen dat de dader er erg dicht bij woonde? Ik kan me herinneren dat niet iedereen in de buurt even blij was met de enorme toeloop van vogelaars. Ik ben destijds bijvoorbeeld een woedende man tegengekomen.

Edwin Russer

Het zal de vanger in ieder geval niet veel moeite hebben gekost om de vogels te vangen :unsure:

http://galerij.avifaunagroningen.nl/displa...album=98&pos=30
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HJDT

Zoals ik op EBNNL ook al gemeld heb was ik er inderdaad al erg vroeg op die zondagmorgen, in ieder geval ruim voor zonsopkomst. Ik heb (samen met nog enkele anderen - maar wie zou ik niet meer weten) een tijd bij het veldje gestaan en ook in de omgeving gezocht. Een eventuele vanger zou dus al ruim voor die tijd zijn slag geslagen moeten hebben. Het viel me wel op dat er nogal wat mensen rondliepen die ik niet kende en waarvan ik niet direct het idee had dat ze fanatieke twitchers waren maar dat gebeurt eigenlijk altijd bij een aansprekende soort die er al een tijd zit. . .
Dat er een Groningse vogelaar is met Haakbekken op zijn schoorsteenmantel is me duidelijk maar hoe nou keihard bewezen is dat het de twee van Groningen zijn is me tot nu toe nog niet duidelijk. Maar misschien komt dat wel als ik de rest van de berichten lees.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Klaas van Dijk

hoi Michel,

De teksten heb ik even handzaam samengevat op een topic hierover op de site van Avifauna Groningen, zie
http://www.avifaunagroningen.nl/index.php?...opic.php?t=1022

en zie mijn tweede bijdrage.

Is het zo wat duidelijker?

Groetjes,

Klaas

HJDT

#25
Zo is het inderdaad duidelijker, Klaas. Waar ik nog steeds razend benieuwd naar ben is op welke manier er KEIHARD bewezen is dat het de vogel van Beijum is die opgezet is. Zo lang dit niet onomstotelijk vast staat is er volgens mij weinig reden om daar vanuit te gaan lijkt me.

Tel voor de grap eens het aantal voorbijgangers bij een zeldzame soort die zeggen "Oh, maar die zit er al minstens 2 weken" of "Is die vogel echt zo bijzonder?? Ik zie ze elk jaar de hele zomer in mijn tuin."

Groet Michel

EDIT: Ik wil hiermee natuurlijk niet ontkennen dat er ongetwijfeld veel gebeurt waar wij simpele zielen niks vanaf weten. Nederland is in dat opzicht een prima land om in te leven, de controle is nihil en de opbrengst omgekeerd evenredig daaraan. . . Sta je echter een keer midden in de nacht op een zandweggetje op de hei voor een Nachtzwaluw dan staat er plotseling WEL iemand achter je die een boete uitdeelt.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Max Berlijn

CiteerZo lang dit niet onomstotelijk vast staat is er volgens mij weinig reden om daar vanuit te gaan lijkt me.

Michel en anderen, even voor jullie info. De houder van de balg en de preperateur geven beide toe dat het een van de vogels van Beijum is.

Van mij mag je blijven ontkennen, maar het lijkt me op zijn minst verontrustend betreffende de echtheid van het verhaal.

Met de instelling "het zal wel een broodje aap verhaal zijn" kunnen de lieden gewoon hun gang blijven gaan....

Welterusten Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Max Berlijn

Mensen,

Nog even een aanvulling

Ik heb inmiddels begrepen dat de vogels op de avond ervoor mogelijk niet tot donker zijn gevolgd. Een aantal fotograven (altijd die weer...geintje) is weggegaan toen het licht slecht werd. Lijkt me een mogelijkheid dat er toen is toegeslagen.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

ArjenDrost †

CiteerZoals ik op EBNNL ook al gemeld heb was ik er inderdaad al erg vroeg op die zondagmorgen, in ieder geval ruim voor zonsopkomst.
Hmmm, dit maakt je nu natuurlijk wel verdacht, Michel ;)

Klaas van Dijk

hoi Michel,

Je schreef: "Waar ik nog steeds razend benieuwd naar ben is op welke manier er KEIHARD bewezen is dat het de vogel van Beijum is die opgezet is. Zo lang dit niet onomstotelijk vast staat is er volgens mij weinig reden om daar vanuit te gaan lijkt me."

Er zijn op dit forum door een aantal mensen uitspraken gedaan en op grond daarvan kom ik tot deze conclusie. En lees de bijdrage van Max ook maar ("Feb 16 2009, 16:41 PM  Michel en anderen, even voor jullie info. De houder van de balg en de preperateur geven beide toe dat het een van de vogels van Beijum is.")

Toch is de volgende stap heel logisch hoor.

Er zijn wel >1000 (of misschien ook wel >>1000) foto's van deze Haakbek gemaakt en in allerlei tijdschriften en op allerlei websites gepubliceerd (en nog veel meer in allerlei digitale bestanden bij de fotografen aanwezig).

Ga met een aantal goede fotografen en een stel camera's en voldoende geheugenkaarten naar de opgezette Haakbek op de schoorsteenmantel.

Zet de opgezette Haakbek op een plek dat je van alle kanten foto's kunt maken (buiten op een klein tafeltje?).

Ga VEEL foto's maken (van alle kanten, met allerlei soorten belichtingen etc.).

En vervolgens vergelijkingen maken met de foto's van de levende Haakbek.
(en natuurlijk de opgezette Haakbek ook nauwkeurig onderzoeken).

Natuurlijk moet deze discussie in het openbaar (via internet, via waarneming.nl?) plaatsvinden, zodat iedereen er zijn / haar zegje over kan doen.

Heel simpel toch?

Groetjes,

Klaas