Mensen,
Ik ben niet alles wetend. Zie hierbij de tekst die de houder van de balg mij gestuurd heeft gisteren avond. Iedereen mag zelf uitmaken wie het meest waarschijnlijke verhaal vertelt.
Betreffende de details. Indien iedereen zich weer (onterecht?) in slaap laat sussen door "de feiten van JJ" is het van belang het geloof in het onderzoek levend te houden , immers als het waar is wat we hier bespreken loopt er een vogelvanger rond waar andere vogels last van blijven houden, vandaar dit vrijgeven van de tekst:
Beste Max,
je naam is me bekend, maar dat is niet zo vreemd als je het DBA wereldje een beetje volgt.
Van XXX had ik al gehoord dat er een discussie op Waarneming liep, die heb ik gisteren gelezen.
Ik stel het zeer op prijs dat je de moeite neemt om mijn verhaal te willen horen.
Een paar jaar na de ontdekking van de Haakbekken, kreeg ik van XXX een opgezette Haakbek (hou me ten goede; ik weet niet meer precies wanneer dat was).
Ik trok in die tijd veel met XXX op, als voorbereiding voor mijn preparateursexamen.
Ik was zeer verrast door het cadeau; het was en is een heel mooi preparaat.
Hij gaf het me ivm met mijn XXXX, (rond dat cadeau speelde nl nog een andere vervelende zaak met iemand anders en XXX had me op die manier juist willen opbeuren, wat ik zeer op prijs stelde).
Een paar maanden daarna kreeg ik te horen wat de herkomst van de vogel was en je kunt je voorstellen dat ik het uiterst bizar vond, zo'n rare samenloop van omstandigheden dat de Haakbek van Groningen zo opeens weer opdook.
Ik baalde ervan dat er dit achter weg kwam; de fleur van de vogel was er wel af om het zo maar te zeggen.
Ik heb XXXX erop aangesproken en dat was geen prettig gesprek.
Niet uit vriendjespolitiek zoals je misschien zou denken, maar juist vanwege de vriendschap is het niet leuk om iemand daar op aan te spreken, terwijl het cadeau zelf helemaal te waarderen was. Kortom: ik voelde me op een vervelende manier klem zitten.
In het gesprek met XXXX heb ik er op aan gedrongen dat hij de betreffende man zou aangeven, of mij de naam wilde noemen, maar daar wilde hij niet van weten.
XXXX gaf aan dat hij ook pas later tehoren had gekregen waar de vogel vandaan kwam: voor hem was het destijds alleen maar een kooivogel.
Ik had de Haakbek wel terug kunnen geven en dat had ik achteraf misschien beter kunnen doen? Ik weet het niet: de vogel is legaal opgezet (als kooivogel), ik heb hem cadeau gekregen, en heb hem aangenomen, me nergens van bewust.
(Ik zou hem zeker niet gekocht hebben als ik vooraf wist hoe de vork in de steel zat; daardoor zou de vogel gewoon 'besmet' zijn geweest.)
Dat ik de vogel niet weg heb gedaan is omdat ik me niet schuldig voel, wel vervelend.
Ik ben hier op een vreemde manier in betrokken geraakt maar heb zelf niet iets strafbaars gedaan. En ja: de Haakbek roept nog steeds gemengde gevoelens op: er kleeft nog steeds een vervelend verhaal aan de prachtige vogel.
Misschien heeft ie zijn langste tijd hier ondertussen wel gehad, zeker na deze discussies.
Ik weet niet wat je verdere actie is, maar ik beschouw dit als een prive mail aan jou.
Ik neem aan dat je deze mail niet integraal op Waarneming zet.
Ik verzoek je vriendelijk me te mailen of bellen als je nav deze mail reageert op Waarneming.
Ik waardeer het dat je mijn naam niet noemt, niet uit schaamte, maar ik heb niet zoveel zin in deze ongewilde publiciteit. De Groningers weten er toch al van en de rest kent me niet.