Slechtvalk, jagers en zo wat

Gestart door birdingholland, februari 15, 2009, 18:52:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

birdingholland

Meneer of mevrouw Berbers,

als vogelaar voel ik mij ernstig misleid en wil ik graag reageren op uw argumentering.
In uw volgorde:
1)Een persoon met een geweer op de arm is per definitie minder veilig (bezig) dan een fotograaf. Ervan uitgaande dat de foto inderdaad vandaag genomen is, kunt u mij als jager ongetwijfeld vertellen waarom er een ontheffing zou zijn afgegeven. Daarnaast is het enige wat ik aan de hand van de foto kan constateren, het feit dat er een slechtvalk tussen de fotograaf en een persoon met een geweer vliegt. Niet meer, niet minder. U kunt, net als anderen, klaarblijkelijk aan de hand van de foto vaststellen dat wat de persoon met geweer ook aan het doen is, het in ieder geval niets onoorbaars is.
2) Uit uw opmerking maak ik op dat u niet bekend bent met het begrip aannemelijkheid, noch met de wet van de grote getallen. Ik wil u dit op verzoek graag proberen te verduidelijken. Uw reactie nu is enkel een scheefgaande redenering.
3)Nogmaals, ik kan niets anders van de foto afleiden dan als boven beschreven. Ik heb echter geen reden om aan te nemen dat meneer Soer liegt als hij beweert dat er gejaagd werd. U impliceert uitdrukkelijk dat meneer Soer dat wel doet, en na deze suggestie ontkracht u dat meteen weer (MITS moet in deze zin overigens TENZIJ zijn, dit voor een beter begrip van de argumenten), en weet u te melden, dat ook al mag er niet meer gejaagd worden, er toch gejaagd mag worden en alles dus goed is.
Beheer is in deze een eufemisme voor jacht en het doen voorkomen alsof er verschil tussen beiden zou zijn, is niets anders dan PR-middel.
4) Hieruit kan ik opmaken dat een jager gemiddeld genomen bovenmatig veel vrije tijd heeft, het gros van zijn vrije tijd spendeert aan het in het veld zijn, dan wel in zijn dagelijkse beroep in het veld is of moet zijn. Graag zie ik een onderbouwing van het percentage van 95 ten aanzien van jagers die bijna dagelijks in hun veld zijn.
Is het een jager toegestaan om 's avonds en/of 's nachts (zonder expliciete vergunning) te jagen in "zijn" veld? Iets zegt mij, dat als dat wel zo was, uw redenering niet zo sterk zou zijn, en er dus ook 's avonds en 's nachts gejaagd zou worden.

Prachtig dat u nesten beschermd heeft het afgelopen jaar. Hoeveel subsidie heeft u hiervoor gekregen? Waarom beschermt u nesten van de fazant als u ze later in het jaar bejaagt? Moet een prachtig veld zijn wat u mag beschermen, met niet minder dan 2 slechtvalken nesten, gelukkig dat iemand daar op let.
Vraagt u zich wel eens af wat er zou gebeuren als u niet deze aantallen vogels (en 11 vossen) zou afschieten in een jaar? Alle grutto's uitgestorven, geen kieviten meer? Toch zie ik het meeste grutto's in gebieden waar niet gejaagd mag worden, en niet in gebieden die zo vakkundig "beheerd" worden. Dat is niet bepaald een goede onderbouwing van uw argumentatie nietwaar?

11 rolcontainers die u uit het veld gehaald heeft: prachtig!
Ik vind het ook altijd zo vervelend als ik in de natuur last heb van anderen, die menen er meer recht op te hebben, bijvoorbeeld om rolcontainers te dumpen. Persoonlijk heb ik nogal eens last van jagers die de vogels die ik zo bewonder en waar ik vol genot naar kijk, opjagen, opschrikken, angstig maken en mij daarbij, als ik daar eens een opmerking over maak, bedreigen, gewapend en wel. Wel met het geweer over de arm, zoals de man op de foto, dat dan weer wel....

Om uw vraag te beantwoorden: nee, ik laat mijn troep niet liggen. Ik neem al mijn troep, tot het kleinste snoeppapiertje met mij mee terug. Soms ook de troep van anderen, al mag ik daarvoor niet een veld inlopen om het te pakken. Dat veld is meestal "beschermd" of wordt "beheerd" door een jagersgroep - of moet ik Wildbeheerseenheid zeggen? - en is voor mij, als vogelaar, niet toegankelijk, zelfs niet voor het opruimen van andermans troep. De enigen die ik, naast de boer, in het veld zie lopen, zijn de jagers, zo rond kerst. Lekker een haas uit een beschermd weiland....

Hoeveel van de ruim 11.500 Euro schade aan uw veld heeft u vergoed gekregen? Rechtstreeks teruggekregen en/of indirect teruggekregen door uw veld te verhuren aan een Wildbeheereenheid. Het feit dat u schade heeft, wil niet zeggen dat die schade niet vergoed wordt, iets wat u hier suggereert.

Tot slot, meneer of mevrouw Berbers: hoeveel waarnemingen heeft u de afgelopen tijd ingevoerd op waarneming.nl? Aan hoeveel discussies heeft u deelgenomen op het forum? Van meneer Soer zie ik geregeld het één en ander voorbij komen, ik kan mij uw naam hier echter niet voor de geest halen.

U heeft uw vrijetijdsbesteding, meneer Soer heeft de zijne. Als er iemand reden heeft om te klagen over de vrijetijdsbesteding van de ander is het meneer Soer, niet u. Maar eerlijk is eerlijk, u heeft ook niet geklaagd over zijn vrijetijdsbesteding, u probeert enkel de uwe koste wat kost te verdedigen.

NOOT VOOR ADMINS: deze post is goed onderbouwd, beleefd geformuleerd en zeker niet meer of minder op de man dan wat geregeld voorbijkomt. Een volgend slotje is naar aanleiding van deze post dan ook zeker niet op zijn plaats.
Mocht iemand van mening zijn dat het beter in een ander deel van het forum kan gebeuren, dan kan ik mij daarin vinden, daarvan graag bericht in geval van.

Groet,

Pieter


CiteerGeachte heer soer; ALS jager voel ik mij aangesproken door de suggestieve tekst en foto die u geplaatst heeft.

1) De persoon op de achtergrond heeft het geweer op de arm, en is dus veilig bezig, hij is zeker geen gevaar voor de veiligheid.
2) Uw foto is zeer suggestief; als ik een klein kind op een zebrapad plaats, daar met de telelens met op de achtergrond een auto op de weg fotografeer, is dan de auto bezig het kind dood te rijden?
3) u meldt met klem dat er gejaagd wordt, echter in februari is de jacht geheel gesloten; MITS er een ontheffing is voor bijvoorbeeld schade bestrijding op de ganzen ivm smienten of ganzen op grasland,Dan is de persoon bezig met beheer, niet met jacht.
4) hoeveel tijd brengt u door in het veld, en dan bedoel ik niet alleen overdag of op zaterdag?; 95% van de jagers is bijna iedere dag in "hun"veld te vinden, en dan ook savonds en snacht, niet alleen maar om te schieten, maar om te KIJKEN.



hoeveel nesten heeft U het afgelopen jaar beschermt? bij mij in het veld ruim 62 stuks, ( 2 grutto, 38 kievieten, 18 fazanten, 1 velduil!, 1 buizerd, 2 slechtvalken)
afgeschoten 11 vossen, 78 kauwen; 6 kraaien, 51 eksters (eksters op ontheffing)
de meeste kauwen en kraaien weggeschoten boven de nesten waar ik nog geen 3 uur daarvoor de nestbescherming had geplaatst...........

verwijderd uit het veld; totaal 11 rolcontainers vol troep van automobilisten.....als u rondloopt neemt u dan ook de troep mee die in de kanten ligt? af laat u dat liggen......

p.s. sorry administrator, maar de zoveelste aanval op jagers die onterecht is,
ik had het afgelopen jaar ruim 11500,-- euro schade door ganzen aan mijn gras en wintergerst percelen, zou meneer peter roest die even uit eigen broekzak willen vergoeden, en als het even kan ook de schade van mijn buren, die gelijke orde en groter waren?

grutto

#1
Op zich bijzonder dat een topic wat door een moderator gesloten is, weer actief gemaakt wordt.
Elders op dit forum heb ik wel eens gelezen dat voor en anti jacht alleen gewenst is bij ethiek of natuurbeheer.
Wat ik ook bijzonder vind is dat een andere moderator toch nog een bijdrage plaatst in een reeds door een andere moderator gesloten topic met een technisch onjuiste afsluitende zin.

Veiligheidshalve blijf ik uit de discussie echter technisch gezien kunnen er voor de man met het geweer diverse redenen zijn om in het veld te zijn. Ontheffingen zijn reeds genoemd maar wat van de landelijke vrijstelling.

Eerder is er al door een niet jager in de vorige topic geroepen: Doe nu eerst eens je huiswerk goed en ga dan schrijven. Bij deze volzin sluit ik me volledig aan.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

peter123

Hallo allemaal,

Misschien nog meer jagers die aan het forum willen deelnemen?

Groetjes, Peter Soer

Windekind

Grutto,

je hebt gelijk. Ik zag niet dat het topic gesloten was. Misschien langs elkaar heen of niet goed op gelet.
However,
als admin hoor ik daar dan ook niet meer een bijdrage te plaatsen en ik zal het verwijderen.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

ahjoon

Ik ben in dezelfde regio actief als Peter Soer - overigens een gerenommeerd waarnemer en fotograaf aldaar - en geloof hem op zijn woord dat deze 'jager' het op de Slechtvalk had gemunt. Zelf had ik ook al wat vermoedens in die richting.

En Peter, laat je niet verleiden tot denigrerende uitspraken over jagers!!
Het kaf moet van het koren worden gescheiden en dat bereik je niet met generalisaties!



Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

grutto

#5
CiteerGrutto,

je hebt gelijk. Ik zag niet dat het topic gesloten was. Misschien langs elkaar heen of niet goed op gelet.
However,
als admin hoor ik daar dan ook niet meer een bijdrage te plaatsen en ik zal het verwijderen.

Klasse dat geeft direct de kwaliteit van het forum weer! dank je wel.

m.b.t. de landelijk vrijstelling vis ik het volgende voor je van internet:

lijst 1(zonder ontheffing/ hele jaar )
Nederlandse naam     wetenschappelijke naam
Canadese gans          Branta canadensis
Houtduif                    Columba palumbus
Kauw                        Corvus monedula
Konijn                       Oryctolagus cuniculus
Vos                           Vulpes vulpes
Zwarte kraai               Corvus corone corone

lijst 2 ( met ontheffing voor bepaalde periode maar voor veel soorten gelukkig niet aan de orde)

Nederlandse naam        wetenschappelijke naam
Brandgans                   Branta leucopsis
Ekster                         Pica pica
Fazant                         Phasianus colchicus
Grauwe gans                Anser anser
Haas                           Lepus europaeus
Holenduif                     Columba oenas
Huismus                      Passer domesticus
Kleine rietgans             Anser brachyrhynchus
Knobbelzwaan              Cygnus olor
Kolgans                       Anser albifrons
Meerkoet                     Fulica atra
Rietgans                      Anser fabalis
Ringmus                      Passer montanus
Roek                           Corvus frugilegus
Rotgans                       Branta bernicla
Smient                         Anas penelope
Spreeuw                       Sturnus vulgaris
Wilde eend                   Anas platyrhynchos
Woelrat                        Arvicola terrestris


Deze bovenstaande feiten moet de politie eigenlijk ook weten en of onder de pet hebben dan wordt er niet een forum lid die alleen maar door de kijker/ lens kijkt op een verkeerd been gezet.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

vastenhouw

#6
Ha Peter,

Slechte zaak als ze nu al gaan jagen op slechtvalken bij Schieveen.
Heb je een identificatie kunnen doen of het nummerbord van een eventuele auto kunnen noteren?
Dit soort lieden dienen toch gewoon de AID achter zich aan te krijgen?

Volgens mij zijn slechtvalken nog steeds beschermd in Zuid-Holland, of?
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

peter123

#7
Hallo allemaal,

Heel mooi zo'n lijstje maar er staan geen data bij wanneer je wel en wanneer je niet mag schieten.
Ik wacht toch liever het atwoord van de politie af.
Ohja, goede jagers van de slechte onderscheiden?  :wacko:

Groetjes Peter Soer

Rene de Ruijter

Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Klaas van Dijk

hoi allemaal,

Ik ben nog niet zo lang op dit forum actief. maar buitengewoon vermakelijk / grappig om te lezen dat discussies over plezierjacht en jagen in het algemeen zo gevoelig liggen.

Hoe komt dat toch? Volgens mij omdat plezierjagers er toch nog altijd moeite mee hebben om gewoon te erkennen dat ze het leuk vinden om voor hun lol een Wilde Eend dood te schieten. En dan ook te erkennen dat jouw pleziertje belangrijker is dan het pleziertje van een vogelaar die deze Wilde Eend nog 100 X in zijn notitieboekje wil opschrijven en op waarneming.nl wil invoeren.

Wat dat is het en niets anders.

Alle andere zaken die 'goed zijn voor de natuur / het milieu' kun je ook doen zonder met een geweer rond te lopen en voor je lol een Wilde Eend dood te schieten. Dat leidt de discussie alleen maar af & verspilt alleen maar tijd.

Dus waarom dat geweer niet aan de wilgen hangen en de jachtakte inleveren?

Wees in ieder geval eerlijk en erken het plezier wat je hebt om de Wilde Eend met je geweer dood te maken. Wat dat is het: het is je eigen keuze. En je a.j.b. niet verschuilen achter allerlei andere zaken.


Vriendelijke groeten,

Klaas

Dorine

#10
Met grote aandacht heb ik het hele verhaal n.a.v de post van Peter Soer gelezen en
gelijk gisteravond nog bij andere belanghebbende onder de aandacht gebracht.
Het is mijn passie voor slechtvalken en een zeer onaangename ervaring met een "jager", die me toch doen besluiten nog een keer te reageren.

Wat de bedoelingen waren is m.i. niet duidelijk, ik was er niet bij dus weet ik het niet maar de manier van posten van Peter Soer deed me beseffen dat ie het bloedserieus meende.
De post van Hr Berbers heb ik met grote ogen zitten lezen.
Ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer je als jager goed bezig bent, dus aan natuurbeheer doet, je niet zo had gereageerd en al helemaal niet met onkostenposten had gezwaaid.
Als "goede jager" wil je graag het koren van het kaf scheiden en de rotte appelen uit het jagerswereldje weg hebben, het zijn tenslotte de rotte appelen die het voor de goedbedoelde en met natuurbeheer bezig zijnde jagers verknallen.
Ook wanneer er speciale vergunningen voor buiten het jachtseizoen afgegeven worden wordt daar door de jagers over het algemeen zorgvuldig mee omgegaan.
Zelf heb ik éénmaal meegemaakt dat het jagen in de buurt twee weken langer mocht duren dan gepland, echter dit werd wel bekend gemaakt bij omwonende en plaatselijke natuurverenigingen.

Zo zal een echte vogelaar, met hart voor de natuur, andere vogelaars die met verstoring e.d. bezig zijn nooit de hand boven het hoofd houden.

En zover mij bekend mag er in Nederland NIET op slechtvalken gejaagd worden.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



The Eagle

Beste Pieter,

Eigenlijk wilde ik geen woorden meer verspillen aan dit onderwerp, echter de door jou aangehaalde punten wil ik graag stuk voor stuk uitlichten en be-argumenteren.

1) Ten opzichte van de Slechtvalk doet de jager niets ongeoorloofd, daar gaat het om, dat word gesuggereerd, dus Peter en ook dhr. Berbers gissen.

2) Zegt is hier niet van toepassing.

3) Stelt U heel scherp, er zal inderdaad gejaagd worden, waarom zou die man daar anders met een geweer lopen (staan).

Echter Peter wil de indruk wekken dat desbetreffende persoon op deze mooie Slechtvalk uit is, wat echter weer uit niets blijkt!!

4) Onze ringers werken gemiddeld normaal net als ieder mens tot zijn pensioen 40 uur in de week.

De zangvogelringer gaat 's morgens voor zijn werk om een uur of vier half vijf al op pad en om zeven uur weer richting huis, omkleden en naar zijn werk.

Tijdens zijn ronden krijgt hij geregeld tips van plaatselijke jagers waarvan enkele ook gewoon van acht tot 5 werken.

Over het 's avonds en 's nacht jagen heb ik de volgende info kunnen verkrijgen.

Reewild mag van een uur voor zonsopkomst tot een uur na zonsondergang geschoten worden.
In de resterende tijd kan voor smienten een vergunning verleend worden van een paar uur voor opkomst tot een paar uur na zonsondergang.

Vossen en konijnen met lichtbak kunnen op verschillende plekken de gehele nacht met ontheffing bejaagd worden.
Zal proberen het fijne er nog van te achterhalen.

Dan de nestbescherming en de geldelijke steun ervoor is maar beperkt tot kleine aangewezen gebieden.
Hier krijg ik voor het ringen van weidevogels geen enkele vergoeding.

Dat dhr Berbers de Slechtvalkhorsten in de gaten houd is een zeer prijzenswaardig iets, in deze buurt proberen duistere lieden Havik en ook andere roofvogels nog wel eens van de nesten te stelen voor de handel, vaak zijn we dan ook 's nachts in het veld om die mensen voor het hekje te brengen.

Dan de rommel, in het veld werken Natuurbescherming, WBE's en de schooljeugd gezamelijk in het voorjaar een zaterdag om de troep op te ruimen die minder nette personen gedumpt zijn.( dit al sinds ik als schooljongentje bij de jeugd natuurwacht zat, ben de vijftig nu al voorbij)

De vergoedingen van dhr Berbers kan ik niet over oordelen, heb hier in de buurt wil een perceel opkomend gras van ca. tien ha. gezien dat er uitzag na smienten en ganzen bezoek als een baggerpoel waar olie op lag.
Kan me dus de schade van de boer wel enigzins indenken.

Tot slot over het aantal inbrengingen van dhr Berbers, dat kan net als bij mij niet veel wezen hij is nog maar net aangemeld.

Graag zou ik van Pieter willen weten wat de meerwaarde is van de in deze heropende topic door Peter123 geschreven berichten, gaat het dan om kwantiteit of kwaliteit.

Vr.g. The Eagle.

Henk Mulder.



Vr.g. Henk Mulder.


vastenhouw

#13
Citeer1) Ten opzichte van de Slechtvalk doet de jager niets ongeoorloofd, daar gaat het om, dat word gesuggereerd, dus Peter en ook dhr. Berbers gissen.

Op de foto is inderdaad (nog) niks verbodens te zien.
Ik ken de heer Soer echter als een integer persoon en als hij zegt dat er een of meerdere mensen bezig waren met jacht op een slechtvalk, dan geloof ik hem.
Jagers zouden elke schijn te jagen op beschermde soorten dan ook moeten vermijden denk ik.

Wat deed die meneer met een geweer in het veld als momenteel de jacht gesloten is?
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

pimpelmees

#14
Ik wil hierbij nog duidelijk maken in Nederland is verboden om slechtvalken te schieten.
Er zijn ook vogelbeschermers die samen werken met de wbe ter plaatse.
Ten eerste die Peter123 moet zijn werk beter doen en inlichtingen in winnen voor dat ie wat sugereerd. :angry:
En jammer dat er mensen zijn op dit forum die kortzichtig zijn.
Herman k

peter123

Ja, nog meer jagers op Waarnemingen.nl ?

Groetjes Peter Soer


vastenhouw

CiteerIk wil hierbij nog duidelijk maken in Nederland is verboden om slechtvalken te schieten.
Er zijn ook vogelbeschermers die samen werken met de wbe ter plaatse.
Ten eerste die Peter123 moet zijn werk beter doen en inlichtingen in winnen voor dat ie wat sugereerd. :angry:
En jammer dat er mensen zijn op dit forum die kortzichtig zijn.
Misschien is het aardig om te ondertekenen met je naam.
Het is niet gebruikelijk om anoniem te posten.
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Jeroen Nagtegaal

#17
CiteerIk wil hierbij nog duidelijk maken in Nederland is verboden om slechtvalken te schieten.
Dat is dus de aanleiding van het topic! De indruk wordt gewekt (bij de fotograaf) dat er wel opzet was tot het schieten/verjagen van de Slechtvalk.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Dorine

Citeer
CiteerIk wil hierbij nog duidelijk maken in Nederland is verboden om slechtvalken te schieten.
Dat is dus de aanleiding van het topic! Omdat dit wordt overtreden....
Dat is helaas niet bewezen maar de foto en deze twee regels tekst van Peter Soer:
Omdat ik die jager heel behoedzaam om de Slechtvalk heen zag sluipen.
Toen de Slechtvalk hem door had en wegvloog, kwam er direct een wagen aan met nog 3 jagers om hem op te pikken

wekken wel de indruk dat het zo was.
Dorine van Asten
peregrines.nl


Dorine

#20
en omdat de jagers hier ook lezen mag er best aan toegevoegd worden:

mochten jullie (jagers dus) twijfels wekken bij een vogelaar/fotograaf - piep er dan niet tussenuit maar maak je bedoelingen duidelijk
(ik heb begrepen dat die altijd goed zijn)
Dorine van Asten
peregrines.nl

peter123

Jagers proberen alles in het geniep te doen omdat ze weten dat ze vaak de wet overtreden. Dus geen openheid en helemaal geen pottenkijkers!

Groetjes Peter Soer

Jeroen Nagtegaal

Citeer
Citeer
CiteerIk wil hierbij nog duidelijk maken in Nederland is verboden om slechtvalken te schieten.
Dat is dus de aanleiding van het topic! Omdat dit wordt overtreden....
Dat is helaas niet bewezen maar de foto en deze twee regels tekst van Peter Soer:
Omdat ik die jager heel behoedzaam om de Slechtvalk heen zag sluipen.
Toen de Slechtvalk hem door had en wegvloog, kwam er direct een wagen aan met nog 3 jagers om hem op te pikken

wekken wel de indruk dat het zo was.
Ik zeg het inderdaad verkeerd. Omdat de indruk gewekt werd dat dit werd overtreden. Ik zal het even aanpassen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Waar zeiken we nu eigenlijk over, we zijn nu weer bezig met een ellelange discusie over jacht en jagers waar we nooit uit gaan komen.
Dit is door 1 persoon gezien, en er kan een topic komen met een advies naar de fotograaf.

Zelf ben ik wel van mening dat jagers (even over één kam geschoren. ja dat hoort niet...) meer openheid mogen geven. Ik probeer beide kanten te zien van het verhaal als student bos en natuurbeheer, maar merk wel dat jagers geen zin hebben om uitleg te geven over hun doen en laten (Ik probeer een gesprek aan te gaan en het duurt nooit langer dan 1 minuut omdat ze niet willen/mogen praten van de groep). Het kan natuurlijk zijn dat ik de verkeerde personen trof, maar daar kan ik dan niets aan doen.

Ik wil ook de jagers het advies meegeven om ook te geloven dat er "vuiligheid" zit in de jagerswereld (Oa ook stropers) en om normaal te reageren (geld voor iedereen). Wij (als natuurgenieters) kennen niet alle regels omdat het niet onze hobby/verplichting is, uitleg hierover kan dan toch ook geen kwaad?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

birdingholland

CiteerGraag zou ik van Pieter willen weten wat de meerwaarde is van de in deze heropende topic door Peter123 geschreven berichten, gaat het dan om kwantiteit of kwaliteit.

Ook ik had mij voorgenomen hier geen woorden aan vuil te maken, echter de bejegening van Peter Soer in het eerste topic werd zo eenzijdig en met ridicule argumenten aangezet, en vervolgens gesloten door een admin, dat het mij verstandig leek een aantal van deze volkomen eenzijdig belichte argumenten van een andere kant te laten zien.

Eenieder mag daar anders over denken, maar in mijn ogen is waarneming.nl geen plek voor jagers, anders dan om uit te vissen waar wat te halen valt.
Iemand die klaarblijkelijk zich net heeft ingeschreven, twee van zijn drie berichten wijdt aan controversiële onderwerpen (om het voorzichtig te zeggen), vervolgens met halve waarheden een boze en ongeruste vogelaar aanvalt en voorzover ik heb kunnen terugvinden nog geen enkele waarneming heeft ingevuld, mag wat mij betreft zonder enige schroom verbaal de oren gewassen worden.
Een admin zou zich om dergelijke newbies minstens zo druk om moeten maken als om op de man gespeelde topics. Het is zo eenvoudig een topic een bepaalde kant op te duwen.....



CiteerIk wil hierbij nog duidelijk maken in Nederland is verboden om slechtvalken te schieten.

Ja, en te hard rijden mag ook niet. Gebeurt (zo heb ik me laten vertellen, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt) ook wel eens....


Over en uit wat mij betreft.

Groeten,

Piter Anjema

CiteerMeneer of mevrouw Berbers,

als vogelaar voel ik mij ernstig misleid en wil ik graag reageren op uw argumentering.
In uw volgorde:
1)Een persoon met een geweer op de arm is per definitie minder veilig (bezig) dan een fotograaf. Ervan uitgaande dat de foto inderdaad vandaag genomen is, kunt u mij als jager ongetwijfeld vertellen waarom er een ontheffing zou zijn afgegeven. Daarnaast is het enige wat ik aan de hand van de foto kan constateren, het feit dat er een slechtvalk tussen de fotograaf en een persoon met een geweer vliegt. Niet meer, niet minder. U kunt, net als anderen, klaarblijkelijk aan de hand van de foto vaststellen dat wat de persoon met geweer ook aan het doen is, het in ieder geval niets onoorbaars is.
2) Uit uw opmerking maak ik op dat u niet bekend bent met het begrip aannemelijkheid, noch met de wet van de grote getallen. Ik wil u dit op verzoek graag proberen te verduidelijken. Uw reactie nu is enkel een scheefgaande redenering.
3)Nogmaals, ik kan niets anders van de foto afleiden dan als boven beschreven. Ik heb echter geen reden om aan te nemen dat meneer Soer liegt als hij beweert dat er gejaagd werd. U impliceert uitdrukkelijk dat meneer Soer dat wel doet, en na deze suggestie ontkracht u dat meteen weer (MITS moet in deze zin overigens TENZIJ zijn, dit voor een beter begrip van de argumenten), en weet u te melden, dat ook al mag er niet meer gejaagd worden, er toch gejaagd mag worden en alles dus goed is.
Beheer is in deze een eufemisme voor jacht en het doen voorkomen alsof er verschil tussen beiden zou zijn, is niets anders dan PR-middel.
4) Hieruit kan ik opmaken dat een jager gemiddeld genomen bovenmatig veel vrije tijd heeft, het gros van zijn vrije tijd spendeert aan het in het veld zijn, dan wel in zijn dagelijkse beroep in het veld is of moet zijn. Graag zie ik een onderbouwing van het percentage van 95 ten aanzien van jagers die bijna dagelijks in hun veld zijn.
Is het een jager toegestaan om 's avonds en/of 's nachts (zonder expliciete vergunning) te jagen in "zijn" veld? Iets zegt mij, dat als dat wel zo was, uw redenering niet zo sterk zou zijn, en er dus ook 's avonds en 's nachts gejaagd zou worden.

Prachtig dat u nesten beschermd heeft het afgelopen jaar. Hoeveel subsidie heeft u hiervoor gekregen? Waarom beschermt u nesten van de fazant als u ze later in het jaar bejaagt? Moet een prachtig veld zijn wat u mag beschermen, met niet minder dan 2 slechtvalken nesten, gelukkig dat iemand daar op let.
Vraagt u zich wel eens af wat er zou gebeuren als u niet deze aantallen vogels (en 11 vossen) zou afschieten in een jaar? Alle grutto's uitgestorven, geen kieviten meer? Toch zie ik het meeste grutto's in gebieden waar niet gejaagd mag worden, en niet in gebieden die zo vakkundig "beheerd" worden. Dat is niet bepaald een goede onderbouwing van uw argumentatie nietwaar?

11 rolcontainers die u uit het veld gehaald heeft: prachtig!
Ik vind het ook altijd zo vervelend als ik in de natuur last heb van anderen, die menen er meer recht op te hebben, bijvoorbeeld om rolcontainers te dumpen. Persoonlijk heb ik nogal eens last van jagers die de vogels die ik zo bewonder en waar ik vol genot naar kijk, opjagen, opschrikken, angstig maken en mij daarbij, als ik daar eens een opmerking over maak, bedreigen, gewapend en wel. Wel met het geweer over de arm, zoals de man op de foto, dat dan weer wel....

Om uw vraag te beantwoorden: nee, ik laat mijn troep niet liggen. Ik neem al mijn troep, tot het kleinste snoeppapiertje met mij mee terug. Soms ook de troep van anderen, al mag ik daarvoor niet een veld inlopen om het te pakken. Dat veld is meestal "beschermd" of wordt "beheerd" door een jagersgroep - of moet ik Wildbeheerseenheid zeggen? - en is voor mij, als vogelaar, niet toegankelijk, zelfs niet voor het opruimen van andermans troep. De enigen die ik, naast de boer, in het veld zie lopen, zijn de jagers, zo rond kerst. Lekker een haas uit een beschermd weiland....

Hoeveel van de ruim 11.500 Euro schade aan uw veld heeft u vergoed gekregen? Rechtstreeks teruggekregen en/of indirect teruggekregen door uw veld te verhuren aan een Wildbeheereenheid. Het feit dat u schade heeft, wil niet zeggen dat die schade niet vergoed wordt, iets wat u hier suggereert.

Tot slot, meneer of mevrouw Berbers: hoeveel waarnemingen heeft u de afgelopen tijd ingevoerd op waarneming.nl? Aan hoeveel discussies heeft u deelgenomen op het forum? Van meneer Soer zie ik geregeld het één en ander voorbij komen, ik kan mij uw naam hier echter niet voor de geest halen.

U heeft uw vrijetijdsbesteding, meneer Soer heeft de zijne. Als er iemand reden heeft om te klagen over de vrijetijdsbesteding van de ander is het meneer Soer, niet u. Maar eerlijk is eerlijk, u heeft ook niet geklaagd over zijn vrijetijdsbesteding, u probeert enkel de uwe koste wat kost te verdedigen.

NOOT VOOR ADMINS: deze post is goed onderbouwd, beleefd geformuleerd en zeker niet meer of minder op de man dan wat geregeld voorbijkomt. Een volgend slotje is naar aanleiding van deze post dan ook zeker niet op zijn plaats.
Mocht iemand van mening zijn dat het beter in een ander deel van het forum kan gebeuren, dan kan ik mij daarin vinden, daarvan graag bericht in geval van.

Groet,

Pieter


CiteerGeachte heer soer; ALS jager voel ik mij aangesproken door de suggestieve tekst en foto die u geplaatst heeft.

1) De persoon op de achtergrond heeft het geweer op de arm, en is dus veilig bezig, hij is zeker geen gevaar voor de veiligheid.
2) Uw foto is zeer suggestief; als ik een klein kind op een zebrapad plaats, daar met de telelens met op de achtergrond een auto op de weg fotografeer, is dan de auto bezig het kind dood te rijden?
3) u meldt met klem dat er gejaagd wordt, echter in februari is de jacht geheel gesloten; MITS er een ontheffing is voor bijvoorbeeld schade bestrijding op de ganzen ivm smienten of ganzen op grasland,Dan is de persoon bezig met beheer, niet met jacht.
4) hoeveel tijd brengt u door in het veld, en dan bedoel ik niet alleen overdag of op zaterdag?; 95% van de jagers is bijna iedere dag in "hun"veld te vinden, en dan ook savonds en snacht, niet alleen maar om te schieten, maar om te KIJKEN.



hoeveel nesten heeft U het afgelopen jaar beschermt? bij mij in het veld ruim 62 stuks, ( 2 grutto, 38 kievieten, 18 fazanten, 1 velduil!, 1 buizerd, 2 slechtvalken)
afgeschoten 11 vossen, 78 kauwen; 6 kraaien, 51 eksters (eksters op ontheffing)
de meeste kauwen en kraaien weggeschoten boven de nesten waar ik nog geen 3 uur daarvoor de nestbescherming had geplaatst...........

verwijderd uit het veld; totaal 11 rolcontainers vol troep van automobilisten.....als u rondloopt neemt u dan ook de troep mee die in de kanten ligt? af laat u dat liggen......

p.s. sorry administrator, maar de zoveelste aanval op jagers die onterecht is,
ik had het afgelopen jaar ruim 11500,-- euro schade door ganzen aan mijn gras en wintergerst percelen, zou meneer peter roest die even uit eigen broekzak willen vergoeden, en als het even kan ook de schade van mijn buren, die gelijke orde en groter waren?

Tis duidelijk dat je wat minder op de hoogte bent van het veld.

Certhia

#26
Citeer
CiteerMeneer of mevrouw Berbers,

als vogelaar voel ik mij ernstig misleid en wil ik graag reageren op uw argumentering.
In uw volgorde:
1)Een persoon met een geweer op de arm is per definitie minder veilig (bezig) dan een fotograaf. Ervan uitgaande dat de foto inderdaad vandaag genomen is, kunt u mij als jager ongetwijfeld vertellen waarom er een ontheffing zou zijn afgegeven. Daarnaast is het enige wat ik aan de hand van de foto kan constateren, het feit dat er een slechtvalk tussen de fotograaf en een persoon met een geweer vliegt. Niet meer, niet minder. U kunt, net als anderen, klaarblijkelijk aan de hand van de foto vaststellen dat wat de persoon met geweer ook aan het doen is, het in ieder geval niets onoorbaars is.
2) Uit uw opmerking maak ik op dat u niet bekend bent met het begrip aannemelijkheid, noch met de wet van de grote getallen. Ik wil u dit op verzoek graag proberen te verduidelijken. Uw reactie nu is enkel een scheefgaande redenering.
3)Nogmaals, ik kan niets anders van de foto afleiden dan als boven beschreven. Ik heb echter geen reden om aan te nemen dat meneer Soer liegt als hij beweert dat er gejaagd werd. U impliceert uitdrukkelijk dat meneer Soer dat wel doet, en na deze suggestie ontkracht u dat meteen weer (MITS moet in deze zin overigens TENZIJ zijn, dit voor een beter begrip van de argumenten), en weet u te melden, dat ook al mag er niet meer gejaagd worden, er toch gejaagd mag worden en alles dus goed is.
Beheer is in deze een eufemisme voor jacht en het doen voorkomen alsof er verschil tussen beiden zou zijn, is niets anders dan PR-middel.
4) Hieruit kan ik opmaken dat een jager gemiddeld genomen bovenmatig veel vrije tijd heeft, het gros van zijn vrije tijd spendeert aan het in het veld zijn, dan wel in zijn dagelijkse beroep in het veld is of moet zijn. Graag zie ik een onderbouwing van het percentage van 95 ten aanzien van jagers die bijna dagelijks in hun veld zijn.
Is het een jager toegestaan om 's avonds en/of 's nachts (zonder expliciete vergunning) te jagen in "zijn" veld? Iets zegt mij, dat als dat wel zo was, uw redenering niet zo sterk zou zijn, en er dus ook 's avonds en 's nachts gejaagd zou worden.

Prachtig dat u nesten beschermd heeft het afgelopen jaar. Hoeveel subsidie heeft u hiervoor gekregen? Waarom beschermt u nesten van de fazant als u ze later in het jaar bejaagt? Moet een prachtig veld zijn wat u mag beschermen, met niet minder dan 2 slechtvalken nesten, gelukkig dat iemand daar op let.
Vraagt u zich wel eens af wat er zou gebeuren als u niet deze aantallen vogels (en 11 vossen) zou afschieten in een jaar? Alle grutto's uitgestorven, geen kieviten meer? Toch zie ik het meeste grutto's in gebieden waar niet gejaagd mag worden, en niet in gebieden die zo vakkundig "beheerd" worden. Dat is niet bepaald een goede onderbouwing van uw argumentatie nietwaar?

11 rolcontainers die u uit het veld gehaald heeft: prachtig!
Ik vind het ook altijd zo vervelend als ik in de natuur last heb van anderen, die menen er meer recht op te hebben, bijvoorbeeld om rolcontainers te dumpen. Persoonlijk heb ik nogal eens last van jagers die de vogels die ik zo bewonder en waar ik vol genot naar kijk, opjagen, opschrikken, angstig maken en mij daarbij, als ik daar eens een opmerking over maak, bedreigen, gewapend en wel. Wel met het geweer over de arm, zoals de man op de foto, dat dan weer wel....

Om uw vraag te beantwoorden: nee, ik laat mijn troep niet liggen. Ik neem al mijn troep, tot het kleinste snoeppapiertje met mij mee terug. Soms ook de troep van anderen, al mag ik daarvoor niet een veld inlopen om het te pakken. Dat veld is meestal "beschermd" of wordt "beheerd" door een jagersgroep - of moet ik Wildbeheerseenheid zeggen? - en is voor mij, als vogelaar, niet toegankelijk, zelfs niet voor het opruimen van andermans troep. De enigen die ik, naast de boer, in het veld zie lopen, zijn de jagers, zo rond kerst. Lekker een haas uit een beschermd weiland....

Hoeveel van de ruim 11.500 Euro schade aan uw veld heeft u vergoed gekregen? Rechtstreeks teruggekregen en/of indirect teruggekregen door uw veld te verhuren aan een Wildbeheereenheid. Het feit dat u schade heeft, wil niet zeggen dat die schade niet vergoed wordt, iets wat u hier suggereert.

Tot slot, meneer of mevrouw Berbers: hoeveel waarnemingen heeft u de afgelopen tijd ingevoerd op waarneming.nl? Aan hoeveel discussies heeft u deelgenomen op het forum? Van meneer Soer zie ik geregeld het één en ander voorbij komen, ik kan mij uw naam hier echter niet voor de geest halen.

U heeft uw vrijetijdsbesteding, meneer Soer heeft de zijne. Als er iemand reden heeft om te klagen over de vrijetijdsbesteding van de ander is het meneer Soer, niet u. Maar eerlijk is eerlijk, u heeft ook niet geklaagd over zijn vrijetijdsbesteding, u probeert enkel de uwe koste wat kost te verdedigen.

NOOT VOOR ADMINS: deze post is goed onderbouwd, beleefd geformuleerd en zeker niet meer of minder op de man dan wat geregeld voorbijkomt. Een volgend slotje is naar aanleiding van deze post dan ook zeker niet op zijn plaats.
Mocht iemand van mening zijn dat het beter in een ander deel van het forum kan gebeuren, dan kan ik mij daarin vinden, daarvan graag bericht in geval van.

Groet,

Pieter


CiteerGeachte heer soer; ALS jager voel ik mij aangesproken door de suggestieve tekst en foto die u geplaatst heeft.

1) De persoon op de achtergrond heeft het geweer op de arm, en is dus veilig bezig, hij is zeker geen gevaar voor de veiligheid.
2) Uw foto is zeer suggestief; als ik een klein kind op een zebrapad plaats, daar met de telelens met op de achtergrond een auto op de weg fotografeer, is dan de auto bezig het kind dood te rijden?
3) u meldt met klem dat er gejaagd wordt, echter in februari is de jacht geheel gesloten; MITS er een ontheffing is voor bijvoorbeeld schade bestrijding op de ganzen ivm smienten of ganzen op grasland,Dan is de persoon bezig met beheer, niet met jacht.
4) hoeveel tijd brengt u door in het veld, en dan bedoel ik niet alleen overdag of op zaterdag?; 95% van de jagers is bijna iedere dag in "hun"veld te vinden, en dan ook savonds en snacht, niet alleen maar om te schieten, maar om te KIJKEN.



hoeveel nesten heeft U het afgelopen jaar beschermt? bij mij in het veld ruim 62 stuks, ( 2 grutto, 38 kievieten, 18 fazanten, 1 velduil!, 1 buizerd, 2 slechtvalken)
afgeschoten 11 vossen, 78 kauwen; 6 kraaien, 51 eksters (eksters op ontheffing)
de meeste kauwen en kraaien weggeschoten boven de nesten waar ik nog geen 3 uur daarvoor de nestbescherming had geplaatst...........

verwijderd uit het veld; totaal 11 rolcontainers vol troep van automobilisten.....als u rondloopt neemt u dan ook de troep mee die in de kanten ligt? af laat u dat liggen......

p.s. sorry administrator, maar de zoveelste aanval op jagers die onterecht is,
ik had het afgelopen jaar ruim 11500,-- euro schade door ganzen aan mijn gras en wintergerst percelen, zou meneer peter roest die even uit eigen broekzak willen vergoeden, en als het even kan ook de schade van mijn buren, die gelijke orde en groter waren?

Tis duidelijk dat je wat minder op de hoogte bent van het veld.
Nou kom maar op dan, meneer, mevrouw Anjema, ik ben wel weer in voor een rijtje rationaliseringen! Daar deze slechts Pieters punten zullen bevestigen vermoed ik zo.

Groet

Marc

vastenhouw

Citeer

Tis duidelijk dat je wat minder op de hoogte bent van het veld.
Op welk argument is dit een reactie?

Gaarne enige duidelijkheid.
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Herman van der Klis

#28
Citaat van: Piter Anjema,Feb 15 2009, 23:39 PM[ik had het afgelopen jaar ruim 11500,-- euro schade door ganzen aan mijn gras en wintergerst percelen, zou meneer peter roest die even uit eigen broekzak willen vergoeden, en als het even kan ook de schade van mijn buren, die gelijke orde en groter waren?
[/QUOTE]

Tis duidelijk dat je wat minder op de hoogte bent van het veld. [/QUOTE]
Jongens , we kunnen hier eindeloos over discussieren.  Hier staan twee partijen lijnrecht tegenover elkaar. Met twee totaal verschillende belangen. Het zal altijd een welles nietes discussie blijven . Juridisch wordt het altijd lastig , zo niet onmogelijk om dit soort handelingen te vervolgen.
Er rest maar een ding . We moeten keiharde bewijzen leveren.
Ik zou dan ook iedere vogelaar willen aansporen, die zich ophoudt in gebieden waar het vermoeden bestaat dat jagers hun boekje te buiten gaan , aktie te ondernemen.
Dit houdt in om jagers die vermoedelijk de (jacht)wet overtreden op film vast te leggen. Dit kan tegenwoordig al heel goed met een fotocameraatje en/ of je mobieltje.
Hierbij kun je bv. ook denken aan het schieten op ganzen die veel te hoog overvliegen. Ik heb al diverse keren meegemaakt dat de beesten wel geraakt worden ( je ziet aan de plotselinge schok van de vogel in de lucht), en weer doorvliegen. Ik geef je op een briefje dat de vogel naar alle waarschijnlijkheid dagen zo niet weken moet gaan verloederen , alvorens te sterven.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Tim de Boer

#29
CiteerJagers proberen alles in het geniep te doen omdat ze weten dat ze vaak de wet overtreden. Dus geen openheid en helemaal geen pottenkijkers!

Groetjes Peter Soer
Probeer je nou leuke grappen te maken ofwat? Ik ben geregeld met jagers op stap geweest, terwijl ik toch echt geen jager ben (wel vogelaar en libellen kijker enz, fotograaf, beheerder, onderzoeker en promoter van natuur onder de nederlandse jeugd om maar eens wat dingen te noemen.) Daarnaast heb ik in het veld zeer vaak met jagers gesproken, ik heb zodoende echt geen enkel idee waar je het over hebt? Misschien ook de reden bij jezelf zoeken??
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl