vlieg en mieren

Gestart door huysse, mei 17, 2006, 13:37:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Kan iemand mij helpen om deze vlieg en mieren te determineren?
De mieren hebben m'n Gelderse Roos helemaal ondermijnd en om zeep geholpen!

Bij voorbaat dank!

Marijke

Stippen

#1
Mesembrina meridiana, de Schorsvlieg.

Ik denk dat om de mier te vinden je wel wat meer details zult moeten fotograferen.

(het verschil tussen een wegmier en een bosmier is bv. het gemiddeld aantal haren op de 'snor', maar dat  is misschien een extreem geval)

Maar misschien kan iemand deze wel herkennen van afstand
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

huysse

Dank u!
Ik zal nog wel even moeten oefenen voor ik die mieren beter op de foto heb!

Groet,
Marijke

Mark van Veen

#3
Kort door de bocht: kleine zwarte mier in achtertuin = zwarte wegmier.

Een bosmier is het zeker niet, die zien er anders uit.
groet,

Mark van Veen

Stippen

CiteerKort door de bocht: kleine zwarte mier in achtertuin = zwarte wegmier.

Een bosmier is het zeker niet, die zien er anders uit.
Sorry, je hebt natuurlijk gelijk.
Ik schreef iets op uit mijn herinnering en dat moet je op mijn leeftijd niet meer doen. Ik ben al bijna 55+ hoor!

Ik bedoelde de humusmier (Lasius platythorax)
Naast biotoop schijnt daar het verschil erg klein te zijn met de zwarte wegmier.
Alles volgens François Vankerkhoven

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Mark van Veen

Gisteravond toevallig uitgebreid mieren zitten determineren (met genoemd werk aangevuld met andere tabellen). Platythorax ook gevonden en op morfologische kenmerken is het verschil klein. Leg je niger en platythorax naast elkaar dan is het wel te zien en daarna lukt het met alleen platythoraxen ook wel.
Qua habitat zijn de verschillen groot. Niger is van de droge stukken en de nesten onder warme tegels in de tuin. Platythorax is meer een vochtigere bossoort, waar we zondag een nest van vonden achter schors van een boomstobben. Vandaar mijn kort door de bocht antwoord (dat echter niet tot 100% zekere determinatie leidt, wel tot een waarschijnlijke).
Zie ook de waarnemingen en de foto's.
groet,

Mark van Veen

huysse

Ze zijn plusminus een halve cm lang ( ik vind ze vrij groot, de meeste mieren die hier zitten zijn kleiner), en zitten, denk ik, in de muur van het huis.
Ze trekken (al jaren) in een lange colonne van de muur naar ,nu, de Vlinderstruik, maar eerder was dat dus de Gelderse Roos waar ze kennelijk aan het hout bijten?
Ik zal de waarnemingen en foto's bekijken.

Groet,
Marijke

Mark van Veen

Met deze beschrijving begin ik zelfs aan Glanzende Houtmier te denken, zie http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1860...um_tm=&tab=info voor een beschrijving. Als ze echt boven de 6mm uitkomen en sterk zwart glanzen, dan is dat het wel.
groet,

Mark van Veen

huysse

Net even een onder de loupe bekeken ( een mier in paniek is aardig snel!) en ik meen het ingedeukte achterhoofd te zien.
De foto's op de site lijken aardig overeen te komen.
Glanzen doen ze zeker, vorig jaar waren er een aantal in een kuiltje terecht gekomen waar ze niet uitkonden (heel mul fijn zand) en al die dode mieren leken net een hoopje kaviaar!

Echt veel groter dan 6mm zijn ze nou ook weer niet zo te zien.

Dus glanzende houtmier????
Ik zal nog proberen een foto te maken.

Marijke

huysse

Nog even over het in colonne lopen, het is net een leger, befehl ist befehl!
Om van de muur van het huis naar de vlinderstruik te komen moeten ze over het tuinpaadje, waar rode stenen in liggen die, als de zon erop schijnt ,gloeiend heet worden. Ze lopen dan gewoon door, sissend en pruttelend komen ze dan aan hun eind. Ik leg er dus tegenwoordig een plankje over zodat ze in de schaduw kunnen lopen.

Marijke

huysse

Hier nog een betere foto van de betreffende mieren.
De deuk zit inderdaad in het achterhoofd!

Dus Glanzende Houtmier dan maar?

mARIJKE

markenleij

Glanzende houtmier. Als je aan de mier ruikt zul je merken dat hij een citroenachtige geur afgeeft. Maakt zijn nest bijna altijd tussen de wortels van bomen. Er is ooit ook een nest in een lijkkist gevonden. (zie "Onze mieren" van Eric Schoeters en Francois Vankerkhoven.

b.achterkamp

Je zegt dat de glanzende houtmieren je struik om zeep hebben geholpen. Is het niet eerder zo dat ze de luizen vertroeteld hebben die je struik om zeep hebben geholpen? Deze soort leeft vooral van honingdauw.

markenleij

De glanzende houtmieren vertroetelen inderdaad hun luizen. Bij het onderhouden en uitbouwen van hun nest maken ze ook gebruik van zacht hout.  De glanzende houtmier is een soort die ook aan "levend" zacht hout knaagt. Het kan zijn dat de mieren ook de stam uitgehold hebben om hun papierachtig nest te vergroten.

huysse

De Gelderse Roos is gewoon in elkaar gezakt doordat hij geheel "aangevreten" was en omdat de mieren daar zaten heb ik aangenomen dat die het gedaan hebben. Nu zitten ze dus op de vlinderstruik waar inderdaad luizen zitten.
Toch lijken ze hun nest in de muur te hebben, ze gaan voortdurend heen en weer.

Marijke