Welke?

Gestart door ac.billekens, februari 14, 2009, 22:26:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Deze hebben we in een broekbos op stam van een populier gevonden. Wie weet de naam van dit mooi zwammetje?

ac.billekens


ac.billekens


ac.billekens


ac.billekens

foto 5

Marian en Bert

#5
Hoi Alina,

Houdt het maar op een onzekere Hemitrichia calyculata want e.v. zou het namelijk nog H. clavata kunnen zijn.

groeten van Marian

Corryabbink

#6
Dag Alina,
Hoe weten jullie zo zeker dat het Hemitrichia calyculata betreft?
Ik heb nl. ook zoiets gevonden op Ratelpopulier en denk dat het H. clavata is. De verschillen tussen de soorten zijn minimaal en wat geeft dan de doorslag?

http://waarneming.nl/waarneming/view/41809646

Overigens stuur ik materiaal naar Hans.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ac.billekens

Dag Corry,

Wat is de grootste van minimaal verschillen tussen deze soorten dus?Macroscopische of alleen microscopische veschillen? Ik zie zeer variabel vormen zowel bij de  H. clavata net als bij de Hemitrichia calyculata.

Corryabbink

CiteerDag Corry,

Wat is de grootste van minimaal verschillen tussen deze soorten dus?Macroscopische of alleen microscopische veschillen? Ik zie zeer variabel vormen zowel bij de  H. clavata net als bij de Hemitrichia calyculata.
Dat probeerde ik van jullie te weten te komen ;)  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ac.billekens

Dag Corry,

Je hebt een commentaar geplatst daarom vraag ik over de verschillen. Als de verschillen minimaal zijn is dat geen grote faut gemaakt. Beter voor de mensen kan zijn als een commentaar eveneens altijd motiveerd is.  

Corryabbink

#10
CiteerDag Alina,
Hoe weten jullie zo zeker dat het Hemitrichia calyculata betreft?
Ik heb nl. ook zoiets gevonden op Ratelpopulier en denk dat het H. clavata is. De verschillen tussen de soorten zijn minimaal en wat geeft dan de doorslag?

http://waarneming.nl/waarneming/view/41809646

Overigens stuur ik materiaal naar Hans.
Alina ik heb geen commentaar maar een vraag geplaatst. Het was mij niet duidelijk en ik hoopte van jullie een antwoord te krijgen waar ik precies op zou moeten letten. Ik ken de myxo's niet.
Die van jullie zou heel goed correct kunnen zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

#11
Hoi Alina en Corry,

Als je beide soorten kent, kun je macroscopisch verschillen zien. In hoeverre je niet typische vondsten toch mac. kunt onderscheiden weet ik niet. Ook mic. is er wel wat verschil.
Foto's vergelijken als je de verschillen niet kent, werkt niet. Misschien dat ik in dit geval wat snel gekozen heb voor H. calyculata. Maar los van mijn mening is het volgens mij toch ook de bedoeling dat iemand er zelf ook van overtuigd is dat de gegevens kloppen (dus controleert of e.e.a. klopt) of e.v. de vondst laat controleren. Misschien voor de zekerheid er toch Hemitrichia spec. van maken Alina tot je op grond van kenmerken kunt besluiten dat Hemitrichia calyculata goed is?

Groeten van Marian