Eekhoorn pluimpjes

Gestart door Marijn_Verbeek, februari 14, 2009, 00:16:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marijn_Verbeek

Hallo,

Hoe zit dat eigenlijk. Wanneer krijgt een Eekhoorn pluimpjes op de oren?
Ik las ergens dat het met leeftijd te maken heeft maar ik heb ook gelezen dat het seizoensgebonden is.

Groet,

Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

tekenaar

ze raken ze even kwijt in de zomer, in de herfst / winter / begin voorjaar hebben ze pluimpjes. Hele jonkies missen ze ook, in de eerste herfst van hun leven krijgen ze voor het eerst.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Marijn_Verbeek

Paul, dank je wel voor de info!

Groet,

Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

Tinok

#3
Marijn,
Even aanhakend bij je vraag bedacht ik me ineens dat ik dit pluimpje vorige week gevonden heb in het natuurgebied de Treek bij Amersfoort. He ligt op gewoon schrijfpapier en is dus ongeveer 9 cm lang. de haren verschillen van kleur van rood tot bruin en ook wat lichters en zwart. De onderkant van de haren zijn een stuk lichter dan de bovenkant die veel rooier is.
Wij dachten dat het misschien wel van een eekhoorn zou kunnen zijn maar wie weet is het wel van een hond :huh:
Wie helpt ons uit de droom ^_^
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jeroen Nagtegaal

Lijkt me een stukje staart ven een Eekhoorn...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Draak

#5
Zoals Jeroen al schreef lijkt dit idd op staartpunt, alleen van welk dier?

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

Tinok

Hoi Arjan,

Is er een manier om achter te komen van welk dier het is? Zal ik hem anders naar je opsturen per post?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Sjoerd v Wierst

In Sloveniƫ heb ik een keer een afgebeten staart van een eekhoorn gevonden. In de boom zaten twee boommarters, dus schijnbaar is een eekhoorn zijn leven niet zeker bij de rovers. De staart was ongeveer even groot als jou foto doet vermoeden.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

vuurvlinder

Zou het niet van een vos kunnen zijn?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Tinok

Bedoel je nu dat het een hele staart is van een eekhoorn? Dat lijkt me niet kunnen aangezien ik verwacht dat er wervels in de staart zitten en dat is hier niet het geval. Bovendien zou er dan toch heel veel vlees aan het uiteinde moeten zitten en dit is slechts een roofje (korstje)
Het is echt een pluimpje. Dus misschien een stukje van de staart....
Vos zat ik ook aan te denken maar is die niet wat meer oranje? Dit is toch wel echt rood/bruin.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

vuurvlinder

#11
Qua kleur zit er bij vossen nogal wat variatie in. De lengte van het plukje haar lijkt mij meer overeen te komen met een pluk haar uit de staart van een vos.
Ik had ooit een opgezette eekhoorn en voor mijn gevoel hield de lengte van de staartharen wel op met een 3 tot 4 cm.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Bij eekhoorn zit er geen vlees aan, heb ze zelf al eens in de hand gehad, is ook niet de volledige staart maar wel een flink deel. En de kkotjes zitten er wel, maar zijn erg smal.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Maar bij dit plukje haar zit er slechts een korstje aan. Zie dergelijke plukjes haar ook regelmatig in de kamer liggen als de katten weer eens een meningsverschil hebben gehad.  :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Ik de plukjes ook van katten. Ik ben er van overtuigd dat het hier echt een kootje is en geen korstje. Tinok, kun je even vor de duidelijk aangeven dat het hier om kootjes gaat?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Nico Omlo

Het is maar een idee,maar kan het pluimpje niet van een zachte bezem  of borstel zijn.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

Tinok

CiteerIk de plukjes ook van katten. Ik ben er van overtuigd dat het hier echt een kootje is en geen korstje. Tinok, kun je even vor de duidelijk aangeven dat het hier om kootjes gaat?
Hey Jeroen,

Dank voor je tip. Had het niet verwacht maar ben het nog eens goed gaan bekijken en met name voelen en jawel er zit een kootje in van ongeveer 12 mm. Raar dat ik dat de eerste keer niet gevoeld heb.
Dus dit overtuigd me wel dat het een stuk van een eekhoornstaart is en wel het laatste stuk.
Klopt dat ook met de haarkleur en dan vooral het verloop van kootje creme/zwart naar uiteinde mooi roodbruin?
Ik had het nog niet goed bekeken bij daglicht maar de gemeleerde kleuren zijn echt mooi.
En Nico tnx voor de suggestie maar het is dus echt niet van een bezem ;)  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jeroen Nagtegaal

Klopt, is bij veel zoogdieren dat de ondervacht een andere kleur is dan de oppervlakte. Overigens zijn de lijntjes op shrijfpapier ca 6 tot 7 mm ipv 1 cm
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com