Zwam op kopsekant van een stam

Gestart door Gerrit Reitsma, februari 11, 2009, 19:21:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Reitsma

Vandaag trof ik op een afgezaagd stuk boomstaam, boom onbekend, een  bruinezwam in een witte cirkel, wie weet welke naam er bij hoort.

Groet Gerrit Reitsma.

Gerrit Reitsma


Gerrit Reitsma


Gerrit Reitsma


Gerrit Reitsma


mcbud


Gerrit Reitsma

Hallo Marc,

Bedankt voor de juiste naamsvermelding.

Groet Gerrit Reitsma.

Gerrit Reitsma

Hallo Gerrit,

Bedankt voor de uitleg, ik ga het gelijk veranderen.

Groet Gerrit Reitsma.

xenion

CiteerGerrit & Marc,
Dit is geen bruin- of kubiekrot veroorzakende Coniophora, maar de Paarse korstzwam (Chondrostereum purpureum), een oppervlakkige witrotter, waarvan het mycelium, nadat de sporen via (snoei)wonden binnen zijn gedrongen, loodglansziekte bij Prunus en Sorbus veroorzaken kan.
Paarse korstzwam zit er idd ook op, maar die lichte, bruinige (waar het om gaat) is toch echt een andere soort? Daarvoor vind ik Coniophora geen slechte suggestie...
Groeten,
Martin

Gerrit Reitsma

Mijne heren,

Nu weet ik het even niet meer.

Groet Gerrit Reitsma.

xenion

#10
CiteerMartin,
Daar zijn we het volstrekt oneens. De bleekpaarsbruine cirkel met de witte groeirand is een jonge Paarse korstzwam. Bovendien komen Kelderzwammen niet op vers geveld hout voor en waar zie je de kenmerkende (natte) bruin- of kubiekrot, die door Coniophora's wordt veroorzaakt ? Zie : Bruinrot Kelderzwam .
We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn ;)
Dat het geen Kelderzwam is wil ik het wel mee eens zijn, zo goed ken ik die soort ook weer niet.
Maar een Paarse korstzwam maak ik er ook niet van, op mijn scherm zie ik totaal geen paarse kleuren, hij is hier gewoon bruin. En bij mijn weten zijn de paarse kleuren, vooral bij de jonge exemplaren, altijd goed te zien.
Groeten,
Martin

xenion

Gerrit (R.), wat voor kleuren had deze zwam in het veld?
Groeten,
Martin

Gerrit Reitsma

Hallo Martin en Gerrit

In het midden is hij iets of wat paars daarna bruin en eindigend in de witte rand.

Ik heb een foto vvor jullie wat uitvergroot en er een hap genomen vanuit het midden naar de buitenrand en die zet ik zo op het Forum ik hoop dat jullie er dan uitkomen.

Groet Gerrit Reitsma.

Ismael

ik denk dat het ook de paarse korstzwam is die zie je ook wel een bruinig met een witte rand
Groeten Ismaƫl Wind

bruggeman

Waarom wachten jullie niet even (of leg hem onder de mic)?. Als hij verder groeit zie je waarschijnlijk duidelijk wat het is.  
groet,
Ida