insekt onbekend

Gestart door Corryabbink, mei 18, 2006, 15:44:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Hallo forumleden,

Wie weet welk insekt dit is? Ze zat gisterenavond mooi tussen de vlinders op de muur van het huis.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Geert-Jan Kroon

#1
Ik dacht Snavelvlieg, Rhagio ....

edit: Gewone Snipvlieg - Rhagio scolopaceus
Groet,

Geert-Jan Kroon

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

gardensafari

#3
Daar ben ik het mee eens. Zij heeft de foto echter op de kop gezet, want deze kijken altijd naar beneden. De Engelsen noemen hem daarom down-looking fly.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

kroonp

#4
CiteerDaar ben ik het mee eens. Zij heeft de foto echter op de kop gezet, want deze kijken altijd naar beneden. De Engelsen noemen hem daarom down-looking fly.

Groetjes,

Hans
:o Daar had ik nou echt nog nooit van gehoord. Is er een speciale reden waarom dat beestje dat doet?

Zit ie hier misschien op het plafond?
Hij heeft wel z'n ogen boven op de kop zitten.
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

Hallo forumleden,

Het beestje zat inderdaad met de kop naar beneden op het kozijn. Ik had de foto gedraaid om e.e.a. beter te kunnen bekijken. In de boeken staat deze bij mij ook niet op de kop.  Daar wordt ze nog Snavelvlieg genoemd. Kon ik niet vinden. Allemaal bedankt en ik heb deze nu goed(ondersteboven) in de database gezet. :lol:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

gardensafari

Voor zover ik weet, is er niemand in de hele wereld ooit in geslaagd te achterhalen waarom hij naar beneden kijkt. Hij zit (bijna) nooit op horizontale vlakken, maar altijd op verticale en kijkt dan naar beneden. Eén van de vele mirakels in de natuur.
Zo heb ik ook nog nooit een goede verklaring gevonden voor het fenomeen van een huisjesslak met haar op z'n huisje. Toch heeft de gewone haarslak een harig huisje. Wat kan daarvan in 's hemels naam het voordeel zijn?
Waarom lijken vedermotten op langpootmuggen? Langpootmuggen zijn weerloos en vogels en spinnen vreten ze graag op.
De natuur zit gelukkig vol met dit soort raadselen. En misschien zijn de antwoorden wel kinderlijk envoudig, maar voorlopig kennen we ze niet, in ieder geval ik niet.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arno van Stipdonk

Hier eentje met zijaanzicht. In het gebied waar ik dagelijks kom (de Krang) zitten ze overal, echt honderden!

han.endt

CiteerWaarom lijken vedermotten op langpootmuggen?
Als vedermotten op of vooral tussen overjarige grassprietjes gaan zitten zijn ze volkomen onzichtbaar.

gardensafari

CiteerIn de boeken staat deze bij mij ook niet op de kop.  Daar wordt ze nog Snavelvlieg genoemd. Kon ik niet vinden.
Volgens mij is dat nog niet zo lang geleden veranderd, omdat het woord snavelvliegen gebruikt werd voor twee families: de huidige snipvliegen en de huidige dansvliegen (die ook vaak een grote snufferd hebben). Onduidelijkheid troef dus. Daarom heeft men de twee families elk hun eigen naam gegeven. Ik hoop dat ik dit goed heb, anders moet een echte snip- en snavelkenner mij maar verbeteren.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.