Cryptocephalus ocellatus?

Gestart door lo.troisfontaine, februari 10, 2009, 00:32:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

Hoi,

vind deze het dichtst bij Cr. ocellatus in de buurt komen.
Maar de foto laat te wensen over.
In augustus 2007 gefotografeerd in Venray.

wie kan en wil er helpen?

b.v.d. en groeten,

Lo

jan cuppen

Zit inderdaad in de buurt, maar.........

er zijn meer opties mogelijk. Een foto recht van voren (om de "ocellatus"-vlekken voor de ogen te kunnen zien dan wel uit te sluiten) zou nuttig zijn.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

lo.troisfontaine

Hoi,

helaas geen aanvullende foto's beschikbaar. Beestje liet zich zoals zo vaak gebeurt meteen naar beneden storten om onvindbaar te zijn.
Dan maar boeken als Cryptocephalus species.

groeten,

Lo

lo.troisfontaine

Hoi,

toch nog maar eens het archief ingedoken om te kijken of ik nog soortgelijke waarnemingen had.

denk dat ik er toch een gevonden heb van een andere datum en lokatie, maar bij deze denk ik toch vlekken om de ogen te kunnen zien.

Dus toch een C. ocellatus?

b.v.d. en groeten,

Lo

jan cuppen

De "ocellatus"-vlekken zijn in een bovenaanzicht bij een Cryptocephalus niet te zien. De wetenschappelijke naam verwijst naar de verborgen kop, die niet echt verborgen is, maar wel heel steil afloopt, vandaar de Nederlandse naam: Steilkopje (voor het genus). Je ziet dus in een normaal bovenaanzicht van een kever slechts dat stukje wat bij ons achterhoofd genoemd wordt.

De "ocellatus"-vlekken staan op het voorhoofd en staan verder uit elkaar dan wat je op deze foto voor die vlekken zou kunnen aanzien.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

lo.troisfontaine

Beste Jan,

bedankt voor je antwoord. Dan zijn zulke opnames toch niet duidelijk genoeg, misschien is het wel de aanzet van de antennes, waar ik me in heb vergist.

Blijkt maar weer eens dat een gewoon fototoestel te kort schiet.

groeten,

Lo