Waarschijnlijk heel gewoon

Gestart door alphonsius, februari 09, 2009, 22:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

alphonsius

Dit korstmosje lijkt mij algemeen voorkomend maar ook iets gewoons kan heel mooi zijn. (vind ik)

Iemand die het herkent?
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

Met vriendelijke groet, Alfons.

Rutger

Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

waterland01

Grote kans dat dit Lecanora carpinea is, inderdaad,met die dikke witte berijping. Maar echt 100% zeker weet je het alleen met een C-reactie (chloor).

Henk Timmerman
Henk Timmerman

alphonsius

CiteerGrote kans dat dit Lecanora carpinea is, inderdaad,met die dikke witte berijping. Maar echt 100% zeker weet je het alleen met een C-reactie (chloor).

Henk Timmerman
Hallo Henk.

Hoe gaat dat in zijn werk C-reactie?

Bedankt
Met vriendelijke groet, Alfons.

kroonp

#5
CiteerGrote kans dat dit Lecanora carpinea is, inderdaad,met die dikke witte berijping. Maar echt 100% zeker weet je het alleen met een C-reactie (chloor).

Henk Timmerman
Om L. chlarotera uit te sluiten? Wil je L. subcarpinea uitsluiten dan zal je de P-reactie moeten bekijken. Of zijn er andere kenmerken op basis waarvan je die soort uitsluit? Of sluit je hem uit vanwege de zeldzaamheid?

CiteerHoe gaat dat in zijn werk C-reactie?
Heel simpel: een drupje chloor aanbrengen op de apotheciumschijf en kijken of er verkleuring optreedt.
Groet

Peter Kroon

waterland01

Ja, op grond van zeldzaamheid. Morfologisch moeilijk uit elkaar te houden, het thallus zou bij subcarpinea uitgebreider en opvallender zijn, en de P-reactie natuurlijk, maar dat doe je niet even in de natuur (het blijft link spul).

Henk Timmerman
Henk Timmerman

kroonp

Okay. Maar lijkt me toch wel een soort om rekening mee te houden. Op het verspreidingskaartje zie ik nog een redelijk aantal stippen verspreid over een flink deel van Nederland (http://www.blwg.nl/mosatlas/4993). Maar goed; ik ken de soort niet en er zijn maar weinig foto's van te vinden dus ik kan er niet veel zinnigs over zeggen.
Groet

Peter Kroon

alphonsius

#8
Hallo Peter en Henk,

Met een pipetje een halve druppel chloor op betreffende korstmos aangebracht, er is een duidelijke verkleuring misschien is nu beter vast te stellen om welke soort het gaat?

In ieder geval bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groet, Alfons.

waterland01

In ieder geval geen chlarotera, dus carpinea of subcarpinea. De laatste twee hebben beide C+ reactie op de apotheciumschijf. Alleen P-reactie kan definitief uitsluitsel geven of het carpinea of subcarpinea is. Misschien weet iemand anders uit ervaring of er toch morfologische verschillen zijn die echt duidelijk zijn?

Henk Timmerman
Henk Timmerman

alphonsius

CiteerIn ieder geval geen chlarotera, dus carpinea of subcarpinea. De laatste twee hebben beide C+ reactie op de apotheciumschijf. Alleen P-reactie kan definitief uitsluitsel geven of het carpinea of subcarpinea is. Misschien weet iemand anders uit ervaring of er toch morfologische verschillen zijn die echt duidelijk zijn?

Henk Timmerman
Hallo Henk,

De te verwachten vraag: wat betekent P-reactie?

Bedankt voor de bijdrage.
Met vriendelijke groet, Alfons.

waterland01

P is het chemische goedje para-fenyleendiamine: een vluchtig, vrij gevaarlijke chemische stof, die je niet zomaar kunt kopen. Er werd vroeger van gezegd dat het ziekteverwekkend was, maar dat schijnt nu niet zo te zijn. Ik gebruik het zelf niet, al is het soms wel nodig bij bepaalde moeilijke soorten.

Henk Timmerman
Henk Timmerman

alphonsius

CiteerP is het chemische goedje para-fenyleendiamine: een vluchtig, vrij gevaarlijke chemische stof, die je niet zomaar kunt kopen. Er werd vroeger van gezegd dat het ziekteverwekkend was, maar dat schijnt nu niet zo te zijn. Ik gebruik het zelf niet, al is het soms wel nodig bij bepaalde moeilijke soorten.

Henk Timmerman
Hallo Henk,

Soms weet je niet waar je naar vraagt. Gezien het antwoord zal ik daar zelf dan maar niet aan beginnen. Zou ik wat materiaal op kunnen sturen naar een deskundige of is dat niet de moeite?

Bedankt voor de bijdrage.
Met vriendelijke groet, Alfons.

Corryabbink

CiteerP is het chemische goedje para-fenyleendiamine: een vluchtig, vrij gevaarlijke chemische stof, die je niet zomaar kunt kopen. Er werd vroeger van gezegd dat het ziekteverwekkend was, maar dat schijnt nu niet zo te zijn. Ik gebruik het zelf niet, al is het soms wel nodig bij bepaalde moeilijke soorten.

Henk Timmerman
Henk waar heb je dat gehoord? ziekteverwekkend was voor mij een reden daar zo weinig mogelijk mee te werken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

waterland01

Dat hoorde ik laatst van Laurens Sparrius en Andre Aptroot. Ook als het niet ziekteverwekkend is, blijft het naar spul. De minste of geringste druppel verwoest bijvoorbeeld kleding, bureaus en wat al niet.
Henk Timmerman

alphonsius

CiteerDat hoorde ik laatst van Laurens Sparrius en Andre Aptroot. Ook als het niet ziekteverwekkend is, blijft het naar spul. De minste of geringste druppel verwoest bijvoorbeeld kleding, bureaus en wat al niet.
Hallo Henk,

Bedankt voor de reactie's, maar wat denk je, is het nu een carpinea of subcarpinea?

Groet Alfons.
Met vriendelijke groet, Alfons.

waterland01

Kan ik zelf echt niet zeggen. Bij twijfel opteer je het best voor de meest gangbare soort, en dat is dus carpinea.

Henk Timmerman
Henk Timmerman

kroonp

#17
Zonder 100% zekerheid moet een waarneming eigenlijk als onzeker ingevoerd worden.

Misschien kan je de vraag hoe L. carpinea en L. subcapinea op uiterlijk uit elkaar te houden zijn en welke soort dit dan is voorleggen op het Mosforum van de BLWG?
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

#18
CiteerZonder 100% zekerheid moet een waarneming eigenlijk als onzeker ingevoerd worden.

Misschien kan je de vraag hoe L carpinea en L. subcapinea op uiterlijk uit elkaar te houden zijn en welke soort dit dan is voorleggen op het Mosforum van de BLWG?
Klopt allemaal. Misschien komt er antwoord via het Mosforum maar ik ben bang dat ze je ook naar P. verwijzen. Probeer het maar eens.
Het zou prachtig zijn wanneer die soorten zonder P reactie te onderscheiden zouden zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alphonsius

Citeer
CiteerZonder 100% zekerheid moet een waarneming eigenlijk als onzeker ingevoerd worden.

Misschien kan je de vraag hoe L carpinea en L. subcapinea op uiterlijk uit elkaar te houden zijn en welke soort dit dan is voorleggen op het Mosforum van de BLWG?
Klopt allemaal. Misschien komt er antwoord via het Mosforum maar ik ben bang dat ze je ook naar P. verwijzen. Probeer het maar eens.
Het zou prachtig zijn wanneer die soorten zonder P reactie te onderscheiden zouden zijn.
Hallo Allemaal,

Bedankt voor de opmerkingen en suggesties heb de vraag bij het mosforum voorgelegd.
Met vriendelijke groet, Alfons.