Welke telescoop?

Gestart door Theovanv, februari 08, 2009, 20:37:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Dit is wat ik er over gevonden heb:

http://www.optics4birding.com/kowa-tsn601-angled-1983.html

http://www.amazon.com/Kowa-TSN-601-Standar...g/dp/B0002JSATM

http://www2.dealtime.com/xPO-Kowa-Kowa-TSN...45-Degree-Angl- ---> en dan Product Specs

http://www.birdforum.net/archive/index.php/t-61743.html

http://www.birdforum.net/archive/index.php/t-40553.html (verschillende kritieken, in 1e posts slecht, maar als je zoekt op july vind je iets over een test, net als in de link hierboven, waarin hij goed getest is: Also, for anyone who's interested in a budget scope, in July's edition of Birdwatching magazine they reviewed them (i.e. 60mm objective non ED scopes) and they rated the Kowa TSN 601 as the overall best one to buy, the Nikon Fieldscope III gave the best image but cost a hell of a lot more and not enough to justify the price difference.)

Of type even "Kowa TSN-601" (met aanhalingstekens) in op google en zoek op alle sites (niet alleen Nederlands).

Ik las dat hij geen ED/Prominar/APO/Flourite lens heeft, de Nikon 50 ED heeft dus wel kleurcorrectie, maar is minder lichtsterk. Wat is dan een betere optie? En zijn de ED/Prominar/APO/Flourite lenzen een vereiste of heb je dat pas bij veel duurdere scopes en kun je dat niet verwachten van scopes onder de 600 euro (inclusief oculair)?
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

De 601 is wel "fully multi coated".
Voor 599,- lijkt me dat een goede koop, op z'n minst de reis waard want zo iets moet je nooit ongezien via het internet kopen.
Vergelijk dan ter plekke met een Swarovski oid, dan weet je wat je mist en of je daar mee kunt leven.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

CiteerDe 601 is wel "fully multi coated".
Voor 599,- lijkt me dat een goede koop, op z'n minst de reis waard want zo iets moet je nooit ongezien via het internet kopen.
Vergelijk dan ter plekke met een Swarovski oid, dan weet je wat je mist en of je daar mee kunt leven.

Alex.
Ja, alleen niet ED en "maar" 60mm, dus vandaar de twijfel.
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Als je het beste wilt kun je gelijk een Swaro ATS 80 HD kopen (€2500) maar ik dnek dat je nu het beste gewoon wat zaken af kan gaan en gaan kijken en vergelijken. in principe is een kleurcorectie geen verreiste, het is alleen lastig met fotograferen soms.

Hier een topic over de Kowa TSN 821 M en fotograferen, ook niet kleurgecorigeerd
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=451
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

CiteerAls je het beste wilt kun je gelijk een Swaro ATS 80 HD kopen (€2500) maar ik dnek dat je nu het beste gewoon wat zaken af kan gaan en gaan kijken en vergelijken. in principe is een kleurcorectie geen verreiste, het is alleen lastig met fotograferen soms.

Hier een topic over de Kowa TSN 821 M en fotograferen, ook niet kleurgecorigeerd
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=451
Bedankt voor de link. Ik vind ook zijn foto's niet top, dus ik denk dat ik een scheiding moet gaan maken tussen fotograferen en vogels kijken. Het is natuurlijk super om de vogel zo dichtbij te kunnen krijgen met je scope, maar ik krijg steeds meer het idee dat je echt een goede dure scope met een goed oculair en camera moet hebben om optisch mooie en scherpe foto's te kunnen maken en dan ben je voor 1000 euro nog niet klaar. Dus het fotograferen moet ik denk ik maar bij mn telelens houden, veel minder zoom, maar wel een hogere kwaliteit en betere scherpte.

Wat betreft het vogels kijken twijfel ik tussen 2 scopes. De Kowa TSN-601 met 20-60x zoomoculair voor 599 euro tweedehands bij een fotozaak of de Nikon Spotting Scope 82A met 38x wide oculair voor 460 euro bij Foto Rooijmans. Daar kan ook nog een 20-60x zoomoculair bij voor 100 - 150 euro, maar volgens deze winkel gaat daardoor de kwaliteit van de scope wat achteruit. Vraag is dan of een vast oculair van 38x handig is en genoeg vergroot en ook een groot genoeg beeldveld geeft.
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

Citeeren "maar" 60mm
Ik heb ook een 65mm, enerzijds vanwege de prijs, anderzijds ivm het gewicht.
Kan je nog een keer een rondje Bussloo doen zonder dat je schouder het begeeft  ;)
Ook het statief kan dan een slagje lichter zijn.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

CiteerWat betreft het vogels kijken twijfel ik tussen 2 scopes. De Kowa TSN-601 met 20-60x zoomoculair voor 599 euro tweedehands bij een fotozaak of de Nikon Spotting Scope 82A met 38x wide oculair voor 460 euro bij Foto Rooijmans. Daar kan ook nog een 20-60x zoomoculair bij voor 100 - 150 euro, maar volgens deze winkel gaat daardoor de kwaliteit van de scope wat achteruit. Vraag is dan of een vast oculair van 38x handig is en genoeg vergroot en ook een groot genoeg beeldveld geeft.
Je moet echt door allebei kijken. Ongezien geef ik de Kowa de grootste kans, dus voor zo weinig mogelijk reistijd eerste langs Budel  :P  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

Citeer
CiteerWat betreft het vogels kijken twijfel ik tussen 2 scopes. De Kowa TSN-601 met 20-60x zoomoculair voor 599 euro tweedehands bij een fotozaak of de Nikon Spotting Scope 82A met 38x wide oculair voor 460 euro bij Foto Rooijmans. Daar kan ook nog een 20-60x zoomoculair bij voor 100 - 150 euro, maar volgens deze winkel gaat daardoor de kwaliteit van de scope wat achteruit. Vraag is dan of een vast oculair van 38x handig is en genoeg vergroot en ook een groot genoeg beeldveld geeft.
Je moet echt door allebei kijken. Ongezien geef ik de Kowa de grootste kans, dus voor zo weinig mogelijk reistijd eerste langs Budel  :P
Ze zijn helaas niet in dezelfde winkel te koop, dus door allebei kijken en vergelijken gaat niet. Ik ga natuurlijk zoiezo wel naar de winkel om erdoor te kijken als ik hem wil kopen :)
Theo van Veenendaal

Theovanv

Nou, het is wel weer balen. Nadat ik eerst net te laat was voor een tweedehands Zeiss telescoop kreeg ik net te horen dat vandaag net de laatste Kowa TSN-601 verkocht is... balen dus, want hij kan niet meer besteld worden. Hopelijk dat deze winkel nog een leuk alternatief kan bieden en anders wordt het waarschijnlijk toch een Nikon (RAIII 82A of ED 50).
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

Citeerkreeg ik net te horen dat vandaag net de laatste Kowa TSN-601 verkocht is...
Precies de reden waarom ide naam van die zaak niet op het forum heb gezet.
Balen voor je. Maar er komt vanzelf weer wat nieuws voorbij!

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Nagtegaal

Ik zie dat je ook een scoop bij Rooijmans in de overweging nam. Wou je hem dan daar ook halen? Ik zou toch gewoon wat zaken mailen en vragen wat hun hebben voor die prijs, ook 2e hands.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rene de Ruijter

Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Theovanv

CiteerEventueel een reisje naar Duitsland maken?
http://www.stopper.de/product_info.php/products_id/1577
Word lastig zonder auto :) Wel een mooie prijs als dat inclusief oculair is, vind ik niet zo duidelijk.

Kom toch ook een beetje terug op de Bynolyt S80. Als je deze test leest (http://www.bynolyt.nl/producttesten.aspx --> en dan Bynolyt S80 telescoop) moet hij heel goed zijn, vergeleken met een Zeiss en dan voor 380 euro. Wat denken jullie?

Ik kwam ook deze tegen: http://www.opticsplanet.net/bushnell-legen...e-786081ed.html Kan hem helaas niet in Nederland vinden, maar lijkt qua specs goed. Ultra HD, ED, vind het niet helemaal duidelijk of er nou wel of geen oculair bij zit, aangezien er wel 20-60x 80 bijstaat. Weet alleen niet of specs alles zeggen. Bushnell is wel bekend van de verrekijkers, maar ken ze niet qua scopes.
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

CiteerAls je deze test leest (http://www.bynolyt.nl/producttesten.aspx --> en dan Bynolyt S80 telescoop) moet hij heel goed zijn
Tsja, een test van Bynolyt over een Bynolyt....  :whistle:

Mijn ervaring met een (goedkope) Bynolyt verrekijker was dat deze na een jaar al minder werkte (rubbers kapot, occulair verdraait te makkelijk).

Maar ja, het prijsje is natuurlijk ook leuk...

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

#44
Citeer
CiteerAls je deze test leest (http://www.bynolyt.nl/producttesten.aspx --> en dan Bynolyt S80 telescoop) moet hij heel goed zijn
Tsja, een test van Bynolyt over een Bynolyt....  :whistle:

Mijn ervaring met een (goedkope) Bynolyt verrekijker was dat deze na een jaar al minder werkte (rubbers kapot, occulair verdraait te makkelijk).

Maar ja, het prijsje is natuurlijk ook leuk...

Alex.
Neej, dat dacht ik al, jullie lezen de test niet. Hij staat op de site van Bynolyt omdat het om een test van een Bynolyt gaat, maar hij is door iemand anders getest ;) Dat staat ook op die pagina. Deze test is gedaan door Gijs van Ginkel: Dr. Gijs van Ginkel test al jaren vele verrekijkers en telescopen voor foto- en buitensporttijdschriften en voor de Vogelbescherming Nederland.

Een paar quotes:

Presented are test results of the low-budget achromatic Bynolyt Spacelyt S-80 telescope in comparison with the top quality superachromatic Zeiss Diascope 85 T*FL telescope.

Both the Bynolyt S-80 and the Zeiss telescope are sturdy, well built telescopes, which can stand rough treatments.

The Bynolyt S-80 has a fixed 20-60x eyepiece with sufficient eye relief to oversee the whole field of view while wearing spectacles.

The Bynolyt S-80 and the Zeiss Diascope telescopes are both waterproof and filled with dry nitrogen gas to prevent the optical components inside from fogging. The S-80 comes with a protective cap which is screwed over the 20-60x eyepiece onto the housing of the telescope and  provides excellent protection of the eyepiece against dust and moisture during transport.

The Bynolyt Spacelyt S-8 telescope is equipped with Porro prisms. This makes the prism housing bulkier, but Porro prisms have the advantage that they yield a very good optical performance at a much lower price than the optically much more complicated Schmidt roof prisms,

The field of view of the Bynolyt S-80 is smaller with 32 m/1000m at 20x and 15 m/1000 m at 60x.

At magnifications of 20-50x the image quality of the Bynolyt S-80 is good: the image is sharp and clear up to the very edge of the image. However, there are clearly some leftovers of colour dispersion, which show up as a coloured line along sharp structures in the image. This is common also for more expensive achromatic telescopes. At magnifications of 50-60x the image becomes rather soft and gets a sort of fuzziness.

The total light transmission of both telescopes was measured with a light detector which has the same spectral response curve as the human eye. The measured values were corrected for the field of view. The transmission numbers listed in the table (1) are obtained from measurements performed under exactly the same experimental circumstances and they are therefore suited for comparison purposes. The data show that the total light transmissions of the Bynolyt S-80 and the Zeiss Diascope 85 are the same. At very low light levels the Bynolyt S-80 can compete well with the Zeiss Diascope as far as distinguishing small structures is concerned. That is a compliment for the optics and the coating quality of the S-80.

The comparison of  the Bynolyt Spacelyt with the top-quality Zeiss Diascope 85 T* FL  shows that the Bynolyt Spacelyt S-80 is certainly not swept from the optical battlefield, since it offers a nice optical and mechanical quality at a very attractive low price. It performs just as well as quite a few much more expensive achromatic telescopes. If one really wants top quality, one has to pay. Then the Zeiss Diascope is an obvious choice.


Overigens geeft Bynolyt 25 jaar garantie op zijn verrekijkers (op de duurdere types althans.) Ik weet niet welke verrekijker jij had, maar over mijn Tern 10x45 ben ik nog steeds zeer tevreden.
Theo van Veenendaal

Theovanv

#45
Na een grondige research en vorige week het bekijken van de Kowa 661 en de Meopta S1 75 ben ik vandaag naar Budel afgereisd om bij Foto Rooijmans de Bynolyt T80 ED te bekijken. Deze kwam op papier na veel uitzoekwerk en gesprekken met kenners er het beste uit, maar ik wilde hem natuurlijk wel zelf testen.

Bij Foto Rooijmans is daar alle ruimte voor, ze hebben een behoorlijk aanbod, goede testmogelijkheid, hele scherpe prijzen (mijn set was bijvoorbeeld 300 euro goedkoper dan bij House of Outdoor) en vooral een hele goede service. Ik heb de Bynolyt uitgebreid vergeleken met de Nikon 80a III en de Leica APO 62 en op basis van naam en prijs had ik verwacht dat de Bynolyt hier als slechtste uit de bus zou komen na een optelsom van helderheid, kleurechtheid, correctie van de chromatische aberratie en scherpte maar ik was verbaasd. Ik vond geen noemenswaardig verschil tussen de Bynolyt en de Leica, behalve misschien dat de Leica op de minimale vergroting (16x voor Leica en 20x voor Bynolyt) een heel klein tikkie scherper was, maar ook de Bynolyt was haarscherp. De Nikon vond ik ook niet beter, behalve misschien dat hij qua kleur wat koeler was en dit iets frisser overkwam, maar dat was na heel lang heen en weer kijken door beide scopes. De T80 ED is me erg meegevallen en ik heb deze dan ook gekocht met een 20-60x zoomocculair erbij en ben er erg blij mee. Ik ga hem binnenkort eens lekker in het veld uitproberen.

Ik wil iedereen bedanken voor de hulp en informatie! :)
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

Nogmaals gefeliciteerd met je aanschaf, dat je er maar veel plezier van mag hebben!  :D  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Nagtegaal

Gefelciteerd, en goed dat je zo uitgebreid te werk bent gegaan!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Arnaud

Ik heb het hier nu ook gelezen en ga zeer biinenkort ook kijken naar een dergelijke scope.
Budget wat ik kan/wil/mag besteden is hetzelfde.

Ook bedankt voor deze info

GijsB

voor welke prijs heb je je setje nou uiteindelijk gekocht, want ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe scope, en mijn oog is ook op deze scope gevallen. Het enige probleem is dat ie in de fotozaak bij mij in de buurt 1050 euro kost, en dit is ver boven mijn budget. Daarom zat ik te denken aan de Bynolyt T80  met 20-60x zoom occulair (dus niet de ED versie). Deze koste hier namelijk "maar" 699 euro.
Als ik lees wat jou budget was, en dat je de ED versie hebt ben ik benieuwt hoeveel goedkoper hij nou bij Foto Rooijmans is.
Gijs