waterjuffers in de Pacific

Gestart door ria.vogels, februari 08, 2009, 18:42:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

ria.vogels

Afgelopen november ben ik op de Cook eilanden geweest (Rarotonga en Mauke) en heb daar verschillende leuke libellensoorten gezien.
Er is een leuke site (cook islands biodiversity) waardoor ik veel op naam heb kunnen brengen, maar niet alles.
Bijgevoegd zijn enkele foto's van waterjuffers die ik niet kan plaatsen.

Het zou volgens de biodiversiteitssite kunnen gaan om Ischnura aurora (Blue-tip damselfly, ook wel delicata of bhimtalensis genoemd), of om Agriocnemis exsudans (Narrow-wing damselfly).

Het gaat om vrouwtjes en dat maakt determineren extra lastig.
Hebben jullie een idee?

Groet, Ria

foto 1

Groet, Ria Vogels

ria.vogels

foto 2
Deze waterjuffer heeft overigens een grote mijt op het achterlijf. Dat beestje heet een dragonfly biting-midge.

Groet, Ria Vogels

ria.vogels

foto 3

Dit is een ander exemplaar, de vorige is op Rarotonga gefotografeerd, deze op Mauke. Geen idee of het dezelfde soort waterjuffer betreft.

Groet, Ria Vogels

Goyatlah

Moi Ria,

op de site waar jij naar refereert staan 3 soorten:
Ischnura aurora, maar dit is mi geen Ischnura: geen achterhoofdsvlekken, en langwerpige pterostigma's
Agriocnemis exsudans - heb ik helaas geen plaatjes van
en een 3e, die ze Damselfly white thorax noemen.
Maar ik ben verschillende Argiocnemis soorten tegen gekomen met dit soort berijping. Vermoed dus dat dat ook Agriocnemis exsudans is.

Dan zou de jouwe dat vermoedelijk ook zijn, tenzij je natuurlijk een nieuwe soort te pakken hebt. Maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ria.vogels

Ha Dolf,

Ik kan al evenmin plaatjes vinden van de Agriocnemis exsudans, en ook zo gauw geen beschrijving, kan daarom niet zeker er van zijn, en zal ze maar als onzeker plaatsen.
Ben het helemaal met je eens dat het geen Ischnura is.
Dank voor je snelle reactie.

Groet, Ria Vogels

Goyatlah

Beide soorten zijn ook de enige 2 Zygoptera op de Norfolk eilanden, op Nieuw Zeeland komen 3 soorten voor (naast Ischnura aurora ook Austrolestes colensonis en Xanthocnemis zealandica).
Op Hawai zijn weliswaar veel meer soorten (een stuk of 30) maar dat zijn bijna allemaal endemische varianten van Megalagrion.

Denk eigenlijk niet dat er op de Cook eilanden meer juffers dan die 2 rondvliegen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

mlahaye

Hallo Ria,

Leuk hoor, zet je de waarnemingen ook op observado? Dat heeft in het geval van een collega die libellen heeft gefotografeerd in Kongo al geleidt tot een compleet nieuwe soort (!) en de 6e (?) waarneming ooit van een andere soort. maar ja, wie kijkt er dan ook naar libellen in Afrika (met uitzondering van KD Dijkstra) of op de Cook eilanden?

Groet,
Maurice

ria.vogels

De waarnemingen op de Cook eilanden staan al op Observado, voor zover mogelijk met foto's. Zie bij libellenwaarnemingen in tweede helft van november 2008.

Heel leuk vind ik zelf de Blue-flash dragonfly (Tholymis tillarga). De blauwe plek op de vleugels zie je alleen in volle vlucht en dat staat erop. Nergens anders een foto van kunnen vinden.


Groet, Ria Vogels

JohanvantBosch

CiteerDe waarnemingen op de Cook eilanden staan al op Observado, voor zover mogelijk met foto's. Zie bij libellenwaarnemingen in tweede helft van november 2008.

Heel leuk vind ik zelf de Blue-flash dragonfly (Tholymis tillarga). De blauwe plek op de vleugels zie je alleen in volle vlucht en dat staat erop. Nergens anders een foto van kunnen vinden.
Tof dat je hem in vlucht hebt kunnen fotograferen. Overigens is de vlek in zit toch ook regelmatig zichtbaar. Zie bijgaande foto's":
http://www.asia-dragonfly.net/globalResults.php?Species=1492

ria.vogels

Dag Johan,

Grappig, ik kijk vaak op asia-dragonflynet (staat uiteraard in mijn favorietenlijst), maar heb hier helemaal overheen gekeken.

Inderdaad zie je de vlek ook in zit.
De informatie dat dit niet het geval zou zijn heb ik van een andere website, weet niet meer welke.

Groet, Ria Vogels

Vincent_kalkman

Beste Ria,

De foto vertoond inderaad geen Ischnura aurora. Gezien het formaat en het feit dat er geen andere juffers van Cook bekend zijn is het vermoedelijk Agriocnemis exsudans. Veel soorten van dit geslacht zijn eigenlijk niet vanaf foto te determineren. Dit is vermoedelijk tevens de soort die op de site over de Cook eilanden 'Damselfly White thorax' wordt genoemd. De mannetjes van veel soorten Agriocnemis worden bij het ouder worden berijpt. Er zijn overigens maar 4 of 5 artikelen waarin waarnemingen van libellen van de Cook eilanden staan en ik vermoed dat A. exsudans eigenlijk nog niet in de literatuur gemeld is van de eilanden. Waarnemingen zijn wel van New Caledonia, New Hebrides en Fihi gepubliceerd. Al de soorten die op Cook zitten zijn allemaal wijd verbreide en algemene soorten. De eilanden zijn te klein en onstabiel om een rijke fauna met endemen te ontwikkelen. Wel is er een Hemicordulia van Cook bekend die gepubliceerd is als 'Hemicordulia sp. near hilaris'. Goede kans dat het daarbij om een ombeschreven soort gaat.

Groet, Vincent

nick w

Vincent, is deze afbeelding dan onjuist? Ik kom bij zoeken tegen a. exsudans = a vitiensis en dan kom je bij dit plaatje uit

http://cookislands.bishopmuseum.org/MM/TX-..._RR1_GM1_TX.jpg

Groet,
Nick W

nick w


Weia

De foto van anaciaeshna op die site lijkt me eerder een vrouwtje dan een mannetje. Toch? Twee aanhangsels bijv.
Wel grappig: onze isoceles wordt ook wel in Anaciaeschna geplaatst, dus dit zou dan een verwant zijn.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Heb het idee wat Vincent zegt, en wat ik veronderstelde wel overeenkomt:
aurora en de rest is vermoedelijk exsudans (ook de wit berijpte)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ria.vogels

hola, heb zojuist een lang antwoord geschreven op jullie opmerkingen, vlieg ik de site uit. Kort nog maar een keer.

Op Mauke vloog een glazenmakerachtige rond, volgens mij tenminste, met streepjes en vlekjes en vrij groenig, maar die wilde niet stilhangen, laat staan gaan zitten. Ik heb toen geen aantekeningen gemaakt, stom, nu kan ik het niet meer goed reproduceren, maar gezien de weinige soorten die op de Cook eilanden voorkomen, kan het een Anaciaschna geweest zijn.

Op Rarotonga zag ik een Anax guttatus, dat was onmiskenbaar. Helaas ook daar geen foto van kunnen maken. Ook vloog er een smaragdlibelachtige, evenmin goed genoeg kunnen zien voor determinatie. Misschien een Hemicordulia pacifica?

Dank voor jullie meekijken. Ik ga met jullie mee dat de waterjuffer een Agriocnemis exsudans zal zijn. Zeker gezien de berijping, en omdat het geen Ischnura kan zijn, en er hoogstwaarschijnlijk geen andere daar voorkomen.

We waren in het Takitumu reserve waar een beschermingsprogramma is opgezet voor de bijna uitgestorven Rarotonga flycatcher, en de biologe die ons rondleidde stelde dat ze al veel rare snuiters op sleeptouw had genomen, maar nog nooit iemand die in libellen was geïnteresseerd. Ze waren haar eigenlijk nog nooit opgevallen. En daar in dat Conservation area vlogen er meer rond dan verder op het hele eiland!
Mijn hoop dat er misschien nog iets moois te ontdekken valt, wordt overigens teniet gedaan door Vincent's nuchtere verhaal over het te kleine oppervlak van de eilanden.
Groet, Ria Vogels