Hoofdmenu

2 grote meeuwen,

Gestart door henkjanvdkolk, februari 07, 2009, 19:02:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Vanmiddag zaten er in de haven van Wageningen 2 grote meeuwen (zilver,geelpoot,pont). het blijft moeilijk.

Op deze foto heet de meeuw rechtsonder een lange snavel zonder gonyshoek, dat is goed voor pont. Maar volgens mij klopt de kopvorm niet echt en de iris is licht, dus zilver?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

Dezelfde vogel:
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

Vogel 2, snavel en pootkleur (is iets geelachtig, is niet op de foto te zien maar heb ik daar gezien) zijn volgens mij goed voor pont. Vogel was iets plomper dan de andere meeuw. Ook deze heeft een lichte iris, ik weet niet of een pont dat kan hebben?!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

Ook meeuw 2
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

#4
Vluchtfoto, geen idee van welke meeuw(1 of 2):
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

William de Jong

Vogel 1 heeft wel vrij wittige poten, en dat is toch een kenmerk van een Pont?

Groeten, William de Jong

lommert

#6
Hallo HenkJan,

Volgens mij (ik ben geen expert) maar gebasseerd op de "informatie" die wrn.nl geeft en de eerste 3 pag. met foto's van Ponten moet de iris zwart zijn. De beschrijving spreekt van meestal een donkere iris.

Over de vraag omtrent pootkleuring schrijft dezelfde bron: De poten zijn dofgrijs, met een vleeskleurige of geelachtige tint.

Een voorzichtige conclusie, gebasseerd op de iriskleur, lijkt mij dat het niet gaan om Ponten maar om Zilver ad. zomerkleed.
Vriendelijke groet,

Joost Lommen

JohanvantBosch

CiteerHallo HenkJan,

Volgens mij (ik ben geen expert) maar gebasseerd op de "informatie" die wrn.nl geeft en de eerste 3 pag. met foto's van Ponten moet de iris zwart zijn. De beschrijving spreekt van meestal een donkere iris.
tja... meestal betekent dat ze ook een lichte iris kunnen hebben.....  ;) om het ingewikkeld te houden  ;)  

henkjanvdkolk

Ik heb het een en ander aan foto's bekeken.

Bij meeuw 2 kom ik uit op een geelpotige zilvermeeuw, redelijk goed te vergelijken (snavel/pootkleur) met deze vogel:
http://www.iesmeulmeester.nl/fotos.php?act...o&subcatsub=398

Voor meeuw 1 ga ik toch eerder voor een pontische meeuw vanwege de snavel, vorm en de pootkleur, alleen de kleur van de iris klopt niet, maar de vogel is toch redelijk te vergelijken met deze pontische meeuw:
http://waarneming.nl/foto/view/275158

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er helemaal naast zit...

Ik ben een beetje de kluts kwijtgeraakt welke foto van welke meeuw is dus ik ben niet meer helemaal zeker dat de foto van de meeuw in vlucht van meeuw 1 is, kan mischien ook wel van meeuw 2 zijn  :wacko: .

Bijgevoegd nog een plaatje van meeuw 1:

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bram Rijksen

Alle kenmerken die ik zie zijn helemaal goed voor zilvermeeuw (ook de wat langere en dunnere snavel). Wat ik mis om hier een pont van te maken zijn de donkere iris, de meestal iets donkerder mantelkleur, de lange vleugels, de lange poten en het wat plattere kopprofiel. M.a.w.: ook de bouw is niet echt 'des ponts'..

henkjanvdkolk

CiteerAlle kenmerken die ik zie zijn helemaal goed voor zilvermeeuw (ook de wat langere en dunnere snavel). Wat ik mis om hier een pont van te maken zijn de donkere iris, de meestal iets donkerder mantelkleur, de lange vleugels, de lange poten en het wat plattere kopprofiel. M.a.w.: ook de bouw is niet echt 'des ponts'..
Oke! Het is me duidelijk! Bedankt voor je toelichting!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bram Rijksen

Geen dank, maar kijk voor de volledigheid ook vooral even naar de opmerkingen van Mars in het andere draadje over determinatie van Pontische meeuw!