rode korsten met een wit randje op den

Gestart door bruggeman, februari 04, 2009, 21:04:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Vandaag vond ik onder aan de onderkant van een liggende den een rode, meruoilde korst met een wit harig randje. Hij deed me aan de rode plakaatzwam denken die hier wel vaker gevonden wordt (en ik zie ook weinig verschil met het macroscopisch beeld op foto's van deze soort die ik eerder maakte). Er zijn echter twee redenen om aan een andere soort te denken: bij veel speten (niet alle) zit een gesp en een heel eind verder op dezelfde stam zat een plukje Phlebia radiata. Een sporee is nog in de maak, maar ik denk nu al dat het de Phlebia wel zal zijn (hetgeen dan wel betekent dat je ze in het veld eigenlijk niet kunt onderscheiden). Althans niet als Phlebia een witte rand heeft. Maar misschien heeft iemand nog een heel andere suggestie?

Dit is het exemplaar van vandaag
groet,
Ida

bruggeman

Dit is het plukje Phlebia van dezelfde stam
groet,
Ida

bruggeman

En dit is een rode plakaatzwam
groet,
Ida

bruggeman

groet,
Ida

xenion

#4
Lijkt mij niet direct op de Rode plakkaatzwam, structuur is een stuk grover dan wat ik van die soort ken.
Misschien is Leucogyrophana ook nog een optie? (ik heb de mic. kenmerken verder niet nagekeken)

Van die 2e foto zou ik zo trouwens geen Phlebia radiata durven maken (komt trouwens zelden/niet op naaldhout voor).
Groeten,
Martin

Ismael

de 2de lijkt mij macroscopisch zeker een rode plakkaatzwam. De eerste idd en phlebia-achtige
Groeten Ismaël Wind

bruggeman

#6
Dank Martin en Ismael,


Citeerde 2de lijkt mij macroscopisch zeker een rode plakkaatzwam. De eerste idd en phlebia-achtige
Het sporee heeft alleen wat eencelligen opgeleverd. Maar ik houd het op Phlebia radiata en dan maar een uitzondering op den. Want een den was het (er zat nog schors op). Leucogyrophana kan het niet zijn want er zijn geen geincrusteerde hyphen (zit WEL op coniferen trouwens)

Ik maak tenzij het om iets heel moois of bijzonders gaat eigenlijk alleen nog maar foto's van zwammen waarvan ik het substraat ken.
groet,
Ida

Ismael

o ik las het verkeerd geloof ik, de tweede was als voorbeeld bedoeld. P radiata kan volgens de PdS ook op naaldhout voorkomen. Maar heb je wel gekeken naar serpula? Serpula radicans bijvoorbeeld heeft een witte rand en komt op naaldhout voor en de septen zijn ingesnoerd (septen mit schnallen) (dat bedoel je toch met een gesp?)
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Ida, de rode plakkaatzwam die kon ik in zijn geheel van het hout trekken, hij is erg dun, je kunt hem oprollen. Ook groeide hij op kaal naaldhout.
Op de mic. cursus is deze bekeken en de benaming klopte.
Ik heb nog een stukje, als ik morgen tijd heb zal ik nog eens kijken of ik een mic. foto kan maken.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Goed idee Gert, maar eigenlijk heb ik wat deze plakaatzwam betreft geen probleem. Ik vond hem al een tijd terug en ik hem hem microscopisch bekeken. Ik was toen tamelijk onzeker omdat ik hem op verschillende plekken vond. Maar een van de NMV-leden hier uit de buurt zei dat hij in deze buurt (vooral telgebied Heidestein) tamelijk algemeen is. Hetgeen dus met mijn bevindingen klot.
groet,
Ida

bruggeman

#10
Citeero ik las het verkeerd geloof ik, de tweede was als voorbeeld bedoeld. P radiata kan volgens de PdS ook op naaldhout voorkomen. Maar heb je wel gekeken naar serpula? Serpula radicans bijvoorbeeld heeft een witte rand en komt op naaldhout voor en de septen zijn ingesnoerd (septen mit schnallen) (dat bedoel je toch met een gesp?)
Schnallen=gespen=clamps

Ik houd heb op de oranje aderzwam, die heeft ook een lichtere rand zegt de PDS. En al die andere soorten kloppen net niet.

dus bedankt iedereen die meegedacht heeft en ik heb weer een heleboel geleerd
groet,
Ida

Ismael

ok als het  :mic klopt is het prima, en die kan ook op naalhout voorkomen dus
Groeten Ismaël Wind