macro-converter voor LumixFZ50

Gestart door Stijn Schreven, februari 04, 2009, 11:20:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Voor mijn digitale camera, een Panasonic Lumix DMC-FZ50, wil ik een macro-voorzetlens aanschaffen om betere macrofoto's te maken. Nu zit ik te twijfelen tussen de Raynox macroconverters DCR-150 en DCR-250. Ik heb al op internet gekeken voor het verschil tussen de twee, maar heb niet zoveel verstand van de invloed van bv. lenssterkte (dioptrie) of scherptediepte.
De 150 heeft een sterkte van 4.8 dpt en de 250 van 8.0 dpt. Ik weet dat dit iets te maken heeft met de voorwerpafstand waarbij je het voorwerp nog scherp kan krijgen, maar snap het niet precies. Kan iemand dit uitleggen?
Verder vraag ik me af wat dit verschil in sterkte voor invloed heeft op de scherptediepte (dat is toch de 'laag' die scherp op het beeld komt?).
Mijn keuze hangt vooral af van de vraag welke het beste is om kleine insecten als bijen, sluipwespen, kevers e.d. over hun totale lijf scherp te krijgen (of in ieder geval het grootste deel), waarbij ook details als beharing/ stekels goed te zien zijn.
Welke zou ik dan beter kunnen nemen, de 150 of 250?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Arp

Hoi Stijn,

Heb geen ervaring met die dingen, maar wil je er wel even op opmerkzaam maken dat de webmaster van insektenfotos.de zo'n ding gebruikt en er binnen twee jaar al drie kapot in de kast heeft liggen omdat de bevestigingspootje waarmee ze zich aan het objectief klemmen afbreken (zie o.a. hier).

Geen idee of er nog andere fabrikaten zijn voor jouw camera, maar wel iets om rekening mee te houden en bij aanschaf duidelijke afspraken over te maken (mogelijkheid inruil kapot frame).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Goyatlah

Ik ben zelf ook met een telezoomcamera begonnen, maar iedereen die ik ken die serieus over macro-lensjes heeft gedacht, is (meestal vrij snel daarna) overgestapt op spiegelreflex. Macrolensjes werken niet echt goed, omdat het gewissel een gepriegel is, en de resultaten tegen vallen. Tenslotte zijn dat soort camera's high-tech apparaten die er helemaal niet voor bedoelt zijn om nog weer extra glas aan te gaan hangen.
Ik vermoed dat zo'n lens ook 1 a 2 diafragma stoppen kost, terwijl je dat licht voor extreem macro keihard nodig hebt.

Mijn suggestie is: koop - naast je Panasonic - een instap Nikon of (beter nog) Canon  B) en een 90mm Tamron lens (denk dat dat voor zo'n 600 a 700 euro moet kunnen). Bende geld, maar op de lange duur ben je denk ik beter af.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Rene de Ruijter

Panasonic heeft ook een eigen groothoekconverter.
Wel prijzig !!!!
Hier een test:
 http://www.digicam-beratung.de/test-panaso...r-dmw-lw55e.php
Staat ook nog iets over de Raynox-converter in.  
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852


kelly

#5
Ik ben erg tevreden over de DCR-250
Natuurlijk is er beter spul te krijgen,maar de prijs kwaliteits verhouding vind ik oke.
Veel van mijn foto`s zijn met dit voorzet lensje gemaakt hier twee voorbeelden.
Natuurlijk de Groetjes
          Kelly

kelly

voorbeeld 2
Natuurlijk de Groetjes
          Kelly

frankw

Mooi hoor. Ik had alleen minder scherpte-diepte gezien maar verder niets van te zeggen voor een compact met voorzetlens :duim: