Buizerd

Gestart door André van Calsbeek, februari 02, 2009, 19:14:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

André van Calsbeek

Vandaag zag ik een witte buizerd. Op de zwarte randen na natuurlijk.
Mijn vraag: is dit gewoon een buizerd of een scandinavische soort?
Neem aan dat ik hem gewoon bij buizerd in moet voeren want ik zag geen andere opties. Ik heb een foto gevonden op het web ter verduidelijking.

vr gr André

Jos Welbedacht

Witte Buizerds worden ongeveer zo wit als de vogel van bovenstaande foto. Bij Ruigpootbuizerd (de enige andere Buteo soort naast de gewone Buizerd in Scandinavie) is nooit zo wit, heeft een bevedere tarsus en laat doorgaans een minder variabel kleed zien. Daarbij is de snavel van de Ruigpootbuizerd iets kleiner, wat de algehele jizz redelijk herkenbaar maakt. In vlucht komt de vogel Kiekendiefachtig over. Ruigpootbuizerds hebben enkele (in Europa) diagnostische combinaties van kenmerken, zoals een donker buikschild (met name in juveniel kleed), een duidelijk zwarte eindband aan de staart (die bij juveniele vogels wat vager is en bij mannelijke exemplaren zijn een paar extra subterminale bandjes aanwezig), opvallende polsvlekken en lichtelijk bevederde tarsussen. De basis van de bovenstaart is witachtig. Buizerds kunnen met hun verenkleed heel dicht in de buurt komen, maar missen vaak enkele van de bovenstaande kenmerken. Daarbij hebben ze een andere jizz, die na training de begrijpen is.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space

Guus Peterse

CiteerWitte Buizerds worden ongeveer zo wit als de vogel van bovenstaande foto.
Sommige nog veel witter.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

carel

CiteerIk heb een foto gevonden op het web ter verduidelijking

Is dit geen foto van de desbetreffende vogel ?

zo nee: is de foto ook niet door u gemaakt ?

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Inge van der Wulp

Deze (slechte) foto maakte ik vanmorgen van een bijna geheel witte buizerd. Ze was prachtig om te zien maar in het matige licht lastig op de foto nemen.

Buizerds zijn zeer variabel. In hetzelfde gebied zit een vrijwil geheel bruine. Leuk he!

Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

The Eagle

Heb hier een nog wittere al een jaar of acht aan het broeden, geeft ook zeer lichtgekleurde Jongen.

Elk jaar succesvol en heeft groot territorium waar hij geen andere Buizerds duld.

Hij heeft enkele van mijn krielkippen geslagen ( niet zo heel erg, de Steenmarter die in één nacht alles vermoorde heb ik meer problemen mee), heb de witte ook een volwassen wild konijn zien slaan samen met zijn partner.

Dat samen een prooi slaan heb ik niet eerder gezien.

Vr.g. The Eagle.

Henk.
Vr.g. Henk Mulder.

André van Calsbeek

Sorry voor de late reactie van mijn kant mensen ::)
Het was niet een eigen foto...zo zag hij er ongeveer uit en zo een heb ik nog nooit waargenomen vandaar de vraag, nogmaals dank aan een ieder die heeft gereageerd!! ;)
groet André