maar ook dat waarneming.nl en waarnemingen.be integraal onderdeel moeten worden van observado.
dat is ook wel het uiteindelijke doel.
(tipje via https://waarneming.nl kun je op de hele wereld invoeren, raadplegen is dan wel een dingetje)
Vier vragen:
1. Ik wens ook dat Nederland en België worden samengevoegd met Observation. Gewoon alles op world.observation.org invoeren. Is het al duidelijk of en wanneer dat gebeurt?
2. Maar wat dan ook gelijk moet: de vogellijsten synchroniseren. Nu tellen in Nederland subsoorten mee in je levenslijst die in Observation niet meetellen.
Enkele voorbeelden: zwarte rotgans, witbuikrotgans, kleine zwaan, Siberische tjiftjaf, Engelse, noordse, rouw- en witkeelkwikstaart.
Ik dacht dat zowel NL als Obs de IOC-lijst volgen. Wanneer worden ze dan eens gesynchroniseerd? Ik zag op dit forum een oud topic uit 2011 hierover, maar er is schijnbaar weinig veranderd. Nu zelfs Clements en IOC steeds meer synchroniseren, mag/kan Nederland toch niet achterblijven?
3. Is er al duidelijkheid of en wanneer Observation overgaat naar een nieuwe website? (van mij hoeft dit trouwens absoluut niet! Zoeken gaat echt veel makkelijker op de oude site, waar ook veel meer te vinden is!).
4. Ik zie nu op de voorlopige nieuwe Observation-site alleen een lange lijst met landennamen (en tamelijk lukraak allerlei eilanden, gebieden, zelfs een atol etc, sommige vrij arbitrair ook, en meerdere gebieden en het nieuwste land op aarde Zuid-Soedan zelfs missend), niet handig doorzoekbaar. Komt er weer een kopje Geography, waar je op heel werelddeel én op landen per werelddeel kunt zoeken? Ook hoop ik dat de List of species groups en de List of families te bezichtigen blijven, erg handig altijd. En uiteraard alle rankings en Observed species lists per land.
Plus liefst de zeldzaamheden in rood en vet rood behouden: ik vind al die extra kleurtjes helemaal niks, veel onoverzichtelijker.
Alvast bedankt!