Requests for improvements in Observado.org

Gestart door wespenbuizerd, februari 02, 2009, 12:19:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Citaat van: hiskodevries op maart 18, 2020, 13:31:08 PM
Citaat van: Lonnie Bregman op maart 13, 2020, 15:50:01 PM
Volgens mij begrijp je het concept 'blokker' dan niet helemaal, Hisko ;)
zo beter begrepen Lonnie https://observation.org/user/blockers/18483  ?

Hisko, dit is geweldig! Duurt wel langer om te laden inderdaad, maar dan heb je ook wat :)
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

En ik heb hierdoor gelijk nog een suggestie: het lijkt me logischer als de soort "Undescribed new bird species - Species novum" als verzamelsoort te boek komt te staan. Heel goed natuurlijk dat de mogelijkheid bestaat om dit in te voeren, maar het lijkt me een beetje voorbarig om het mee te laten tellen op de lijsten (zonder dat je kunt zien waar het om gaat ook). En er zijn ook mensen met meerdere verschillende onbeschreven soorten op hun lijst, waarbij het totale aantal op hun levenslijst nu dus sowieso niet klopt (hun aantal is te hoog als je alleen beschreven soorten wilt tellen, maar te laag als je alle onbeschreven soorten erbij wilt tellen).
Groeten, Lonnie Bregman

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nhdejong

Bij het uitzoeken van andere soortgroepen, die ik minder goed beheers, maar waar ook beperkt literatuur van te verkrijgen is, zou het fijn zijn als er een soort foto-overzicht opgeroepen kan worden voor de soorten die al eens gezien zijn, liefst te specificeren naar omgeving.
Bijvoorbeeld: ik was in februari in Suriname en heb echt een truckload aan foto's gemaakt, veel van dagvlinders. Nu is er een bepaalde groep vlinders (Cissia/Hermeuptychia/Euptychia/Pareuptychia/Splendeuptychia/etc) die heel erg veel op elkaar lijken, maar die ik (bij mijn weten) nergens goed met elkaar kan vergelijken. Er is een 'observed species list' waarvan ik ieder item kan openen en dan in ieder item de foto's kan openen en dan gaat het redelijk, maar het blijft een beetje behelpen. Ik bedoel, ik ben geen computer-expert, maar dat moet toch gemakkelijker kunnen?

Ik heb gezocht in de nieuwe versie van waarneming.nl, maar daar kan ik ook zoiets niet vinden. Of kijk ik verkeerd?

Smiles,
Klaas

hiskodevries

nee zo iets hebben we niet.
dagvlinders hebben ook nog tegen dat heel veel soorten in dezelfde familie zitten. In nederland gebruikte ik in het pre obsidentify tijdperk altijd het familie overzicht van 1 soortgroep om een zoek richting te krijgen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


nhdejong

JA! Supervet, Hisko! Ik neem aan dat van de soorten zonder foto nog geen goedkeurde foto voor handen is? Dat zal dan met de tijd ook beter worden, maar dit helpt al een heleboel!

Dank!
Klaas

hiskodevries

dat klopt, ik toon alleen gevalideerde foto`s
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op maart 20, 2020, 15:29:21 PM
maar nu wel https://suriname.observation.org/soortenlijst_wg_v3.php?date=0%2F%2F&g=4&fam=0&jaar=0&maand=0&from=1800-01-01&to=2020-03-20&kwart=0&rar=0&s%5B%5D=S&exo=0&esc=0&only_valid=0&include_foto=0&include_foto=1

Hoe kom je zonder bovenstaande link op die pagina? En is dat voor elk land voor handen? Of enkel voor Suriname?

Ik heb het al gevonden: bij Waargenomen soorten het vakje "Toon voorbeeld foto" aanvinken.  :duim:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

GijsB

Ik hoor van meerdere eBird gebruikers die Observation gebruiken voor andere soortgroepen dat ze voor vogels nog niet overgestapt zijn op Observation omdat ze in iObs/ObsMapp niet kunnen zoeken op Alpha-code. Deze functie zou denk ik het gebruik van Observation in vooral VS en Canada vergroten en vooral de overstap van eBird naar Observation een stuk soepeler maken.

http://birding-world.com/bird-species-alpha-codes/

Gijs

hiskodevries

Gijs, dat is wel een erg beperkte lijst "2129 species "
dat is minder dan 10 procent van de vogelsoorten. niet heel generiek
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

caliprobola

Citaat van: hiskodevries op mei 01, 2020, 08:39:32 AM
Gijs, dat is wel een erg beperkte lijst "2129 species "
dat is minder dan 10 procent van de vogelsoorten. niet heel generiek
Zijn er dan 20000+ vogelsoorten?  :rolleye:

IJsvogelaar

#883
Citaat van: hiskodevries op maart 22, 2019, 14:45:14 PM
Citeermaar ook dat waarneming.nl en waarnemingen.be integraal onderdeel moeten worden van observado.
dat is ook wel het uiteindelijke doel.
(tipje via https://waarneming.nl kun je op de hele wereld invoeren, raadplegen is dan wel een dingetje)

Vier vragen:
1. Ik wens ook dat Nederland en België worden samengevoegd met Observation. Gewoon alles op world.observation.org invoeren. Is het al duidelijk of en wanneer dat gebeurt?
2. Maar wat dan ook gelijk moet: de vogellijsten synchroniseren. Nu tellen in Nederland subsoorten mee in je levenslijst die in Observation niet meetellen.
Enkele voorbeelden: zwarte rotgans, witbuikrotgans, kleine zwaan, Siberische tjiftjaf, Engelse, noordse, rouw- en witkeelkwikstaart.
Ik dacht dat zowel NL als Obs de IOC-lijst volgen. Wanneer worden ze dan eens gesynchroniseerd? Ik zag op dit forum een oud topic uit 2011 hierover, maar er is schijnbaar weinig veranderd. Nu zelfs Clements en IOC steeds meer synchroniseren, mag/kan Nederland toch niet achterblijven?
3. Is er al duidelijkheid of en wanneer Observation overgaat naar een nieuwe website? (van mij hoeft dit trouwens absoluut niet! Zoeken gaat echt veel makkelijker op de oude site, waar ook veel meer te vinden is!).
4. Ik zie nu op de voorlopige nieuwe Observation-site alleen een lange lijst met landennamen (en tamelijk lukraak allerlei eilanden, gebieden, zelfs een atol etc, sommige vrij arbitrair ook, en meerdere gebieden en het nieuwste land op aarde Zuid-Soedan zelfs missend), niet handig doorzoekbaar. Komt er weer een kopje Geography, waar je op heel werelddeel én op landen per werelddeel kunt zoeken? Ook hoop ik dat de List of species groups en de List of families te bezichtigen blijven, erg handig altijd. En uiteraard alle rankings en Observed species lists per land.
Plus liefst de zeldzaamheden in rood en vet rood behouden: ik vind al die extra kleurtjes helemaal niks, veel onoverzichtelijker.

Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

hiskodevries

Citaat van: GijsB op april 22, 2020, 17:00:32 PM
Ik hoor van meerdere eBird gebruikers die Observation gebruiken voor andere soortgroepen dat ze voor vogels nog niet overgestapt zijn op Observation omdat ze in iObs/ObsMapp niet kunnen zoeken op Alpha-code. Deze functie zou denk ik het gebruik van Observation in vooral VS en Canada vergroten en vooral de overstap van eBird naar Observation een stuk soepeler maken.

http://birding-world.com/bird-species-alpha-codes/
Gijs, volgens mij kan ik daar wel wat mee, alleen rept de pagina >2000 soorten maar op https://www.pwrc.usgs.gov/BBl/manual/speclist.cfm kom ik op iets meer dan 1000 soorten klopt dat ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: GijsB op april 22, 2020, 17:00:32 PM
Ik hoor van meerdere eBird gebruikers die Observation gebruiken voor andere soortgroepen dat ze voor vogels nog niet overgestapt zijn op Observation omdat ze in iObs/ObsMapp niet kunnen zoeken op Alpha-code. Deze functie zou denk ik het gebruik van Observation in vooral VS en Canada vergroten en vooral de overstap van eBird naar Observation een stuk soepeler maken.

http://birding-world.com/bird-species-alpha-codes/
Ik zou zeggen leg die gasten gewoon de snel invoer uit. Wilson's Warbler voer je in als Wi<SPATIE>Wa. Of zelfs W<SPATIE>Wa. Werkt altijd en overal ter wereld met alle soorten en ook in andere talen dan het Engels
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

OlivierO

Goede avond,

Een puntje ter verbetering waar ik zo onmiddellijk op kom:

- ik was wat in het nieuwe Observation aan het rondklikken en ik kwam op de levenslijst (soorten gezien) waar je ook op land kan selecteren. Heel leuk en handig wat mij betreft! Maar ik vind het wel verwarrend dat in die lijst ook Belgium en Netherlands staat terwijl die niet worden meegeteld in als je alle landen selecteert.

Voor de rest héél goed dat observation nu ook is over gezet. Ondanks het werk dat nog in waarnemingen.be en .nl moet gebeuren qua optimalisatie, ziet het er wel een stuk aangenamer uit.

Post is bewerkt.

Groeten,

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Lbird

Citaat van: OlivierO op juni 22, 2020, 20:12:50 PM
Goede avond,

Een puntje ter verbetering waar ik zo onmiddellijk op kom:

- ik was wat in het nieuwe Observation aan het rondklikken en ik kwam op de levenslijst (soorten gezien) waar je ook op land kan selecteren. Heel leuk en handig wat mij betreft! Maar ik vind het wel verwarrend dat in die lijst ook Belgium en Netherlands staat terwijl die niet worden meegeteld in als je alle landen selecteert.

Voor de rest héél goed dat observation nu ook is over gezet. Ondanks het werk dat nog in waarnemingen.be en .nl moet gebeuren qua optimalisatie, ziet het er wel een stuk aangenamer uit.

Post is bewerkt.

Groeten,

In aanvulling hierop zou ik onder 'profile' wel graag wat meer statistieken zien:
- Species by year
- Species by month and/or current month
- Species by country
- Species by major region/continent

En natuurlijk de optie om zelf de soortgroep te kunnen kiezen.
En de mogelijkheid om door te klikken naar betreffend jaar, maand, land, regio.


Met vriendelijke groet,
Albert Vrielink

Gert Veurink

Ik zou ook graag 1 site zien.

Is het tot die tijd niet mogelijk on gevoegde levenslijsten en ranglijsten te zien? Dit kon wel op de oude site via 'alle domeinen' of via world.observado.org
Groet!
groet!
Gert Veurink



Ties

Ik heb de volgende suggestie/ wens:
Op het eerste tabblad Profiel direct de WERELDKAART laten zien zoals bij e-bird https://ebird.org/about/resources/tracking-your-lists-with-ebird
alleen dan gebruik maken van ''Mijn Kaarten'' mét de rode stipjes (Oude site) https://observation.org/user_gmap_leaflet.php
(Waarnemingen en/of Soorten(incl. Cirkeldiagram) kunnen dan verplaatst worden naar een tabje rechts van Profiel onder statistieken).

Het geeft de site en je profielpagina veel meer uitstraling. Bovendien, wat zegt nu eigenlijk ''Rest van de wereld'' kan 1 of tig landen zijn naast Nederland en België. Om meer gebruikers te trekken lijkt me dit ook een goede!

Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |

Douwe de Boer

In de nieuwe site van observation.org wordt bij "soorten gezien" ook een overzicht gegeven van verzamelsoorten. Dat is een goede toevoeging, maar wat ik niet begrijp is waarom onzekere soorten dan niet zichtbaar zijn. In principe is een verzamelsoort onzekerder dan een onzekere soort. Immers een verzamelsoort kan bv twee verwante soorten zijn, of een lid van een bepaald geslacht of familie terwijl een onzekere soort waarschijnlijk die soort is maar niet helemaal zeker. Ik zou het op prijs stellen indien er of een vinkje gezet kan worden zodat onzekere soorten worden weergegeven of indien die bij verzamelsoorten worden meegenomen (of een aparte rubriek onzekere soorten). De reden dat ik deze soorten vermeld wil zien is omdat ik dan sneller een bepaalde groep nogmaals door kan lopen om te kijken of ik de onzekere soorten op een later tijdstip alsnog op naam kan brengen.

Bij voorbaat dank,

Douwe de Boer

hiskodevries

bij je eigen waarnemingen komt tzt een extra optie om onzekere waarnemingen te selecteren. in soorten gezien is dat geen slimme keuze.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Morten

Citaat van: Morten op februari 08, 2017, 22:01:22 PM
Citaat van: Morten op januari 31, 2017, 21:42:22 PM
Hoe dat dan, Hisko? Ik begrijp dat dit iets is dat doorwerkt vanuit Waarneming.nl. In dit geval, zouden er dan bij de ingevoerde foto's van Limosa limosa foto's van L. l. limosa en L. l. islandica door elkaar heen staan. Geen probleem toch, omdat áls er al een ondersoort is opgegeven, dit netjes onder de foto erbij staat vermeld.

Zou toch nog steeds graag zien dat dit ten goede verandert, kijk de laatste tijd voor studiedoeleinden veel naar de ingevoerde foto's per soort en vergeet continu dat hokje 'zonder ondersoorten' uit te zetten, waardoor ik steeds foto's misloop.

Voor geluiden is het zelfs nog gekker, daar is er geen eens zo'n aankruishokje. Je zou denken dat er voor deze soort geen geluiden zijn ingevoerd: https://observation.org/soort/info/73020. Dat klopt echter niet, je moet eerst elk van de afzonderlijke ondersoorten aanklikken om echter te komen dat die er wel degelijk zijn (zie lampronotus).

(...)

Ten eerste, ik zie dat dit in de nieuwe versie van observation.org eindelijk is opgepakt, hulde! Nu mis je geen geluidsopnames van een soort meer omdat die onder een ondersoort zijn ingevoerd en foto's zijn niet meer verborgen onder het standaard aangevinkte hokje "zonder ondersoorten". Kan dit niet ook zo worden ingesteld voor de oude versie? :angel: Standaard uitvinken is toch de logische optie? Bij geluiden is het wat lastiger aan te pakken omdat ze daar helemaal onzichtbaar zijn.

Ten tweede, de standaardzeldzaamheid voor soorten is "vrij algemeen", terwijl die voor ondersoorten "algemeen" is (dit was in ieder geval jarenlang zo en heeft zijn sporen nagelaten).
Kan dit op een of andere manier gelijkgetrokken worden voor soorten waarbij de zeldzaamheid niet achteraf handmatig is aangepast?
Het is natuurlijk krom dat een vrij algemene soort uit alleen maar algemene ondersoorten bestaat. Zie bijvoorbeeld deze soort en diens ondersoorten (in het uitklapmenu): https://observation.org/species/72187/
Groet, Morten


hiskodevries

Zeldzaamheid op observation.org zou eigenlijk altijd onbekend moeten zijn tenzij van een soort bekend is hoe de wereld status is, bv via iucn.org
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Remco Hofland

Ik erger me al een tijdje aan het steenkolenengels van de website Observation. De slag om wie nu de handigste waarnemingen-website van de wereld is ga je op deze manier ook niet winnen van bijvoorbeeld eBird.

Twee duidelijke voorbeelden:

Bij het invoeren van een waarneming zie je nu (in de Engelse versie) "certain (Uncheck if you are not sure about the determination)".
Dit moet natuurlijk zijn "certain (Uncheck if you are not sure about the ïdentification)". 'Determination' betekent in het Engels zoveel als 'bepaling ' - slaat hier iig de plank geheel mis. 'Identification' staat voor 'identificatie/determinatie'. Een native-speaker heeft in eerste instantie geen flauw benul van wat je hier bedoelt.

Een ander voorbeeld is de term 'flushing'. 'Flushing' is het werkwoord voor '(het toilet) doorspoelen'; de term die je hier bedoelt is 'flushed' ('opgejaagd') hoewel je mogelijk eerder doelt op 'opvliegend', dan zou ik 'taking off' gebruiken.

Als ik andere pregnante voorbeelden van onbedoeld hilarisch Engels tegenkom dan meld ik ze hier (tenzij ik daarmee elders moet zijn).

Met vriendelijke groet,

Remco Hofland

Remco Hofland

Ik plaats (na buitenlandse reizen, maar ook na een dagtripje in NL) vaak vrij grote hoeveelheden foto's bij de door mij in het veld reeds ingevoerde waarnemingen. Soms plaats ik tijdens een reis al geregeld een screenshot van een via wifi van mijn camera op mijn smartphone overgeladen foto, die ik na de reis/'s avonds vervang door een crop van het origineel (betere kwaliteit). In verband daarmee heb ik twee verzoeken en een opmerking:

1. Is het mogelijk om e.e.a. zó te programmeren dat ik bij een waarneming alle (vijf de) foto's in 1x kan verwijderen (om daarna vijf foto's van betere kwaliteit te plaatsen)? Nu moet ik dat handmatig vijf keer doen, da's c 20 muisklikken per waarneming.

2. Ik voer veel verschillende soortgroepen in. Bij het 's avonds plaatsen van foto's bij de lijst waarnemingen van die dag is het allerhandigst als ik soortgroepen zou kunnen uitsluiten. Ik voer bijv vogels het vaakst in maar daar heb ik bijna nooit te plaatsen foto's van. Idealiter zou ik dus een lijst voor mijn neus hebben die al mijn waarnemingen van die (geselecteerde) dag toont, MINUS de vogels. Ik kan dan heel snel de foto's van insekten, paddestoelen en reptielen bij de waarnemingen plaatsen zonder dat ik door de vogels hoef heen te scrollen. Wat ik nu doe is bijv. alleen de Bijen, wespen en mieren tonen en dan daarvan de foto's uploaden, etc, maar dat is toch meer uitzoekwerk.

Opmerking: het valt me op dat er in feite een muisklik teveel zit bij het uploaden van foto's. Ik klik nu steeds op het drop-down-menu Opties en ongeacht of ik op Bewerk of Foto toevoegen klik, kom ik daarna in het scherm Wijzig waarneming waar ik (weer) op Uploaden moet klikken als ik een foto wil toevoegen. Is het niet logischer (en minder tijdrovend) om na het aanklikken van Foto toevoegen direct naar je computermap te worden geleid van waaruit je foto's selecteert om te uploaden?

Met vriendelijke groet,

Remco Hofland

hiskodevries

Remco. over die vertalingen, in 2009 zijn wel wat woorden gewijd aan de term flushing. Niemand kon op een betere term komen.
taking off maakt mij ook niet erg warm, maar die is nu wel aanwezig.
die andere vertaal issues kunnen we pas oppakken als we een vertaalmodule hebben voor de nieuwe site.

Over je foto ideeën.
Je zou ook je werkwijze kunnen aanpassen en de foto`s pas toevoegen als je op een plek bent waar je het origineel kunt plaatsen
veel foto`s tegelijk verwijderen leidt ook weer tot vergissingen .

Je idee om gelijk in het bestand upload gedeelte te komen vereist onderzoek. Geen idee hoeveel tijd het kost om 1 muisklik minder te realiseren. Buiten het feit om de doorsnee gebruiker snapt wat gebeurt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Remco Hofland

Dank voor je reactie Hisko!

Nog een klein verzoek, en de aanleiding daarvan: ik speel met de gedachte om al mijn buitenlandse reizen te gaan invoeren. Zoals reeds aangekondigd in mijn 'Waarnemer van de maand'-stukje doe ik dat zo nauwgezet mogelijk. Ik ben reeds begonnen met invoer van waarnemingen van reizen waarvan ik recent de foto's heb getraceerd (waarnemingen met foto plaats ik sowieso), bijv Papoea Nieuw-Guinea 2010. Van iedere dag waarvan ik een waarneming met foto invoer probeer ik alle waarnemingen in te voeren; dat betekent veel soorten op één plek invoeren. Nu valt me op (en dat is echt behoorlijk veel extra werk) dat, ook als ik de knop 'Remember options below for next observation' aanklik (met in de Notes bijvoorbeeld de tekst "[PLEKNAAM]. Location and time of sighting approximate.") weliswaar alles eronder herhaald wordt bij de volgende invoer, maar de Accuracy van de lokatie-aanduiding terugspringt van (bijv) 1000 naar (bijv) 25m.

Is wellicht eenvoudig aan te passen dat ook de Accuracy wordt vastgezet bij aanklikken van de knop 'Remember options below for next observation'? Ik neem tenminste aan dat die knop juist bedoeld is voor het snel kunnen verwerken van grote aantallen (achterstallige) waarnemingen, en daar hoort dan die Accuracy (in mijn optiek) gewoon bij.

Hartelijke groet,

Remco Hofland

hiskodevries

Remco, ik zal dit aandragen als een improvement. Maar naar de letter klopt het wel.
'Remember options below for next observation' Accuracy staat daar niet onder.
Het is de vraag of het ook makkelijk kan, want de software moet dan wel checken of de lokatie op de kaart nog gelijk is aan de vorige waarneming.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Datura

In je eigen foto-overzicht (in mijn geval: https://observation.org/users/8740/photos/?) kun je alleen op een hele soort zoeken. Kan dat veld ook 'wildcard' gemaakt worden (dus als ik 'geranium' in het zoekveld typ, ik al mijn fotos van geraniumsoorten te zien krijg)? Bij je eigen waarnemingen werkt het al zo (en in de oude versie voor foto's ook).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides