Twee ideeën.
1: Zou het een idee zijn als er een aankruisvakje oid komt, dat je kunt aangeven of je wel/niet meer foto's hebt, dan wat je nu bij je waarneming hebt gezet?
Als bij een validatie blijkt dat bepaald kenmerk niet op de foto's staat, maar men weet dat je wel meer foto's hebt, dan kan men vragen of je misschien foto hebt van dit of dat kenmerk.
2: Zou het handig zijn als optioneel (dus niet verplicht) mogelijk wordt om je foto's verder te specificeren met bijvoorbeeld overzichtsfoto, detailfoto, vooraanzicht, zijaanzicht, foto van bovenaf, gehele plant/dier/.... of kop / poten / steel enz.
Dat hoeft niet perse in het invoerformulier, maar echt als specificatie van de foto, bijv. waar je nu ook aanpassingen in kleed kunt doen. Ik zie dat voor me als een soort menu lijstje waar je meerdere dingen kunt selecteren (zoals je dat nu bij filteren bij de levenslijst op de oude site kon) als een soort extra specificatie/label aan de foto.
De gedachte hiermee is eigenlijk, als ik bijvoorbeeld overvliegende kraanvogels zie maar ik heb ze niet duidelijk op de foto, dan kan het handig zijn om andere foto's te kijken van de onderzijde van kraanvogels.
"Overvliegend" foto's zijn niet altijd de onderzijde, maar vaak van opzij. Als ik bijvoorbeeld bezig ben met prenten van dieren, kan het handig zijn andere prenten te bekijken (kan je op filteren), maar vaak zijn prenten niet heel duidelijk. Soms zijn er zelfs geen andere foto's van prenten van die soort. Foto's van de onderzijde van de poot van het dier (bijv van een dood dier) kan wel helpen, maar daar kan je niet op filteren. Ik kan mij voorstellen dat vogelaars misschien wel eens voor leeftijdbepaling of kleed oid van een vogel, misschien de linkervleugel of rechtervleugel van een soort willen zien. Er zijn waarnemers die zulke foto's invoeren, maar je kunt er niet op filteren. Bij planten gaat het misschien specifiek om beharing op de steel of de aanhechting van het blad of iets anders. Dan kan het handig zijn als je op zulke details (steel, blad, bladaanhechting) kan filteren. Bij vlinders is de onderzijde van de voor- en/of achtervleugel vaak interessant.
Je zou zelfs kunnen denken aan ook specificatie op kleur. Als ik een paddenstoel eerder heb gezien maar de naam niet meer weet, kan filteren op (bijv) rood of rode hoed erg helpen. Of een vlinder die lichtgeel is. Of een plant met paarse bloem of...?