Requests for improvements in Observado.org

Gestart door wespenbuizerd, februari 02, 2009, 12:19:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

als je later extra foto`s toevoegt aan een bestaande waarneming waar al foto`s aan gekoppeld zijn begint die inderdaad bij de nieuwe foto`s opnieuw te tellen.
dat kan beter.
staat genoteerd.
maar wat maakt de volgorde uit bij deze foto`s ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marleen

Citaat van: hiskodevries op september 08, 2017, 13:09:02 PM
als je later extra foto`s toevoegt aan een bestaande waarneming waar al foto`s aan gekoppeld zijn begint die inderdaad bij de nieuwe foto`s opnieuw te tellen.
Dat is eigenlijk ook niet wat er gebeurt. Ze stonden er nu gewoon middenin. En ik kan dat met foto-volgorde nummers (bij wijzig foto) niet wijzigen. De 2e foto stond op de 1e plek, de 1e foto stond ergens middenin. En de rest staat nog zoals het staat, omdat ik de laatste foto's niet op plek 3 en 4 kreeg. Maar misschien moet ik de andere vier foto's wel 5 t/m 8 nummeren om het goed te krijgen?

staat genoteerd.
:right: B) Dank je wel.

maar wat maakt de volgorde uit bij deze foto`s ?
Nou het is niet van levensbelang, maar ik vind het wel veel beter als je eerst overzicht hebt over het dier en daarna details ziet.
Zodat de informatie in logische volgorde bij kijker komt.
2023: 141/1000. Mijn waarnemingen. Noorse wn: Artsobservasjoner.

Marleen

Ik wens... ik wens...

Voor norway.observado.org een eigen soortenkalender.
Omdat de "vliegtijd" of de periode waarin een soort actief / te vinden is, anders is dan in Nederland.
Bovendien ook fijn om te zien welke soorten er in die periode voorkomen.

Groetjes, Marleen

lukasverboom

Dit forum is ook het forum van Observado.org. Mag daarom bovenaan de pagina ook een banner voor Observado.org komen? Naast de banner van Waarneming.nl die naar die site leidt.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

hiskodevries

Citaat van: Marleen op september 10, 2017, 14:20:03 PM
Ik wens... ik wens...

Omdat de "vliegtijd" of de periode waarin een soort actief / te vinden is, anders is dan in Nederland.

Groetjes, Marleen
dat gaat nog even niet gebeuren. ten eerste heb je daar wel wat meer data voor nodig en ten tweede wordt dat voor observation.org niet gegenereerd.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: lukasverboom op september 18, 2017, 10:16:20 AM
Dit forum is ook het forum van Observado.org. Mag daarom bovenaan de pagina ook een banner voor Observado.org komen? Naast de banner van Waarneming.nl die naar die site leidt.
en binnenkort ook voor Waarnemingen.be dus helemaal weg is beter

Marleen

Citaat van: hiskodevries op september 18, 2017, 12:01:16 PM
Citaat van: Marleen op september 10, 2017, 14:20:03 PM
Ik wens... ik wens...

Groetjes, Marleen
dat gaat nog even niet gebeuren. ten eerste heb je daar wel wat meer data voor nodig en ten tweede wordt dat voor observation.org niet gegenereerd.

Juist omdat er nog niet zoveel data is, zou het zo fijn zijn.
Daarom wens ik het juist...

hiskodevries

om statistische data te kunnen berekenen heb je ...... jawel veel data nodig.

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op september 18, 2017, 12:01:46 PM
Citaat van: lukasverboom op september 18, 2017, 10:16:20 AM
en binnenkort ook voor Waarnemingen.be dus helemaal weg is beter

Oh! Is dat officieel geregeld? Dat het Belgische forum "weg" gaat?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

nee nog niet, maar dat gaat vast gebeuren

Marleen

Citaat van: hiskodevries op september 18, 2017, 13:29:34 PM
om statistische data te kunnen berekenen heb je ...... jawel veel data nodig.

Hisko. Bedankt voor je reactie. Ik weet niet zo goed wat ik hier op moet reageren. Ik wil niet steeds bij elke vraag of wens keer op keer erover door gaan.

Als er al zoveel data was, dan was de soortenkalender (voor mij) ook niet zo hard nodig.
De data wordt in de soortenkalender toch steeds opnieuw berekend? Dan wijzigt het vanzelf naar mate er meer data komt.

Er zijn bij bijv nachtvlinders een paar 'lastige' geslachten. Epirrita, Thera, en Dysstroma.
Ik heb er afgelopen dagen weer een heleboel en ook soorten die daar erg op lijken, maar die het niet zijn.
Ik heb geen idee wat er half september hier actief is, of wat er eind september/begin oktober actief wordt.

Maar er zijn andere waarnemers, zoals deze en deze die misschien wel al in andere jaren nachtvlinders hebben waargenomen. Als ik de soortenkalender zou kunnen gebruiken kan ik zien wat zij in deze tijd van het jaar hebben waargenomen. Al is het maar één waarneming, dat maakt in dit geval niet uit. Het gaat even om - welke soorten zijn nu actief.  Of waren recent actief / worden op korte termijn actief. Misschien staan er nog 3 andere soorten die in deze tijd van het jaar actief zijn. Die kan ik dan bekijken en op letten of ik die ook zie. Of misschien zie ik dan dat mijn waarneming een van die drie is.

Het zou zo fijn zijn om hier in Noorwegen wat hulp te hebben met het op naam brengen van soorten.
- De hoeveelheid soortengidsen is hier (volgens mij) niet zo als in Nederland. Ik heb er een paar, maar bijv nachtvlinders heb ik nog nergens gezien.
- De admins valideren minder/niet/nauwelijks op norway.observado. Snap ik ivm onvoldoende kennis, onvoldoende admins en genoeg werk op de NL'se site. Bij vogels, dagvlinders, planten, o.a. gaat het wel goed. Maar nachtvlinders wordt nu door 'de crowd' gedaan.
- Op het forum worden de buitenland-waarnemingen-mapjes minder bekeken en veel vragen blijven onbeantwoord, want er is onvoldoende kennis van scandinavië, waar ik absoluut begrip voor heb. Ik ervaar zelf ook hoe lastig het is, terwijl ik in sommige groepen in NL best aardig thuis was. Soms krijg ik wel hulp (waarvoor dank!) maar vaak met kanttekening dat men niet weet wat hier voorkomt en of er gelijkende soorten zijn.
- In foto-overzichten van soorten/families kan ik niet verder kijken dan slechts 1 maand. Wat is 1 maand? En zeker met zo weinig waarnemers. Het is niet te doen om bij elke waarneming tig keer de datum te veranderen (ofwel dagen ofwel maand, ofwel jaar) omdat ik maar max van 4 weken tegelijk kan zien.
- Op norway observado staan volgens mij nog alle soorten en niet beperkt alleen wat er in Noorwegen voorkomt.
- De familieoverzichten zijn beperkt/minimaal ingevuld of helemaal leeg. (Maar ook daar dus volgens mij alle soorten en niet alleen noorwegen-soorten).

Ik kan mij heel goed voorstellen dat de focus bij waarneming ligt en niet bij observado. En dat bij observado dan de focus ligt op landen die veel bezocht worden zoals Frankrijk bijvoorbeeld.
En ik ben misschien een van de weinige in Noorwegen, dus ik snap zeker ook dat nu ik daar woon, niet met een toverstokje gezwaait wordt en alles en iedereen mij hier met determinaties komt helpen.

Maar waarneming heeft zoveel, zulke mooie tools, die enorm ondersteunend zijn bij determinatie, die ik nu wel ontzettend mis.

Sommige nachtvlindersoorten vliegen een maand of langer al voor de soort in NL actief wordt. Dus NL'se gidsen heb ik beperkt wat aan. Bovendien ontbreken daar veel Noorse soorten. Er is een Noors waarneming systeem waar ik in kan kijken, maar daar is géén validatie dus tja, statistieken enz het geeft mij alleen maar vraagtekens. Je kan nergens zeker van zijn. Zeker met dit soort lastige geslachten. Er is een Noorse vlinder site, maar de data daarin is beperkt. In 3 bladzijden met wat foto's kan ik zo 4 jaar verder zijn. Of daar controle is of de foto's juist zijn, weet ik niet.

Ik noem nu nachtvlinders als voorbeeld, maar het gaat net zo goed om dagvlinders, planten, paddenstoelen, spinnen, slakken, enzovoort.

Nou, tot zover mijn "pleidooi". Ik zou een Noorse soortenkalender denk ik veel gebruiken nu. Maar als het niet kan of het komt niet uit, dan moet ik op zoek naar andere informatiebronnen. Al weet ik nog even niet welke.

Groetjes, Marleen

caliprobola

De genera die je aanhaalt (Epirrita, Thera, Dysstroma) zijn ook in de lage landen lastige genera waarbij ook in de lage landen determinatie aan de hand van genitaalorganen vaak aan te raden is. Zelfs met een zelfde inspanning en service voor norway.observation.org als voor waarneming.nl/waarnemingen.be zou je dus bij die soortgroepen met vraagtekens blijven zitten. En het is natuurlijk onmogelijk om enkel vanuit de lage landen een zelfde service te bieden als bv op waarneming.nl/waarnemingen.be voor elk land op de wereld.

Ik kan me echter niet voorstellen dat er in Noorwegen (of ruimer in Scandinavië) geen initiatieven zijn die jou wel beter kunnen helpen.
Als ik zoek op volgende respectievelijk Noorse en Zweedse citizen science sites kom ik al tientallen waarnemingen van Epirrita's tegen van de laatste paar weken:
http://artsobservasjoner.no
https://www.artportalen.se/

Dan heb je nog volgende websites:
http://www.lepidoptera.no/en/
http://www.lepidoptera.se/
http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/svenska_fjarilar.html

Dit boek behandelt de Spanners van Scandinavië:
http://www.naturbokhandeln.se/sv/articles/2.84.1739/nordens-malere-skou-danmarks-dyreliv-bd-2
Er is ook een Engelse vertaling van:
https://books.google.be/books?id=cdwUAAAAIAAJ&pg=PA7&lpg=PA7&dq=the+geometrid+moths+of+northern+europe+Skou&source=bl&ots=RxYpB9I894&sig=tHrMKHNhx9WZQHXI2bBZAP24A0o&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwiQ5cLCnbHWAhXBJFAKHRNGBdsQ6AEIWjAN#v=onepage&q=the%20geometrid%20moths%20of%20northern%20europe%20Skou&f=false
Dit boek de Uilen van Scandinavië:
http://www.pemberleybooks.com/product/nordens-ugler/2127/

Marleen

Hallo Pieter,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie en moeite om sites op te zoeken.

Voor de zekerheid om het wat duidelijker uit te leggen. Het gaat niet om oké. Bijv Novemberspanner en dan plaatjes kijken.
Het gaat erom dat je een vlinder hebt en niet weet welke het is. Bijvoorbeeld in dit topic.
Drie spanners die ik niet kan vinden.

Artsobservasjoner is het Noorse systeem waar ik over sprak, wat de waarnemingen niet (nauwelijks) valideert. De zweedse site is volgens mij het broertje ervan.
Lepidoptera is de vlindersite waar ik over sprak. Met beperkt foto's en onbekend validatie.

De boeken ga ik naar kijken.  :duim:
Edit: Ik weet niet of ik iets verkeerd doe, maar het Deense boek is niet meer te koop. De engels vertaling als ik het goed heb berekend voor 133 euro en het boek over uilen (ik vind bijna alleen maar spanners) is 100 euro. Vind ik erg duur.

Wil je mij stap voor stap uitleggen hoe jij deze soorten kunt vinden? Sorry ik kan ze niet vinden in mijn gids. Niet met recente spanner foto's van artsobservasjoner. Niet met de foto's van Karel en Lukas. Niet met recente vragen van het "sommerfugler i norge" FB-groep. Ik heb het nu op twee fora gezet. Ik weet niet hoe ik deze drie kan vinden.

Groetjes, Marleen

lukasverboom

Hoi Marleen,

Zoals Pieter al zei zul je af en toe moeten concluderen dat exemplaren (zeker foto's ervan) niet te determineren zijn, of alleen te determineren zijn met duurdere / moeilijk verkrijgbare literatuur.

Ik deel vrees ik de mening van Hisko dat het voor Noorwegen voorlopig niet zoveel zin heeft om op deze site (norway.observation) een soortkalender te maken, aangezien de meeste daar voorkomende soorten heel weinig of niet ingevoerd zijn. De kalender zou dan gebaseerd zijn op te weinig data om een betrouwbaar beeld te geven.
Overigens hebben de genoemde sites (deze bijvoorbeeld) ook een tab met de vliegtijden, dat gebaseerd is op meer data dan observado.
Oh, en als het verschil in weken/maanden de reden is dat je graag een soortkalender zou zien: in Noorwegen liggen deze vele weken uit elkaar omdat het zo'n groot land is.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

caliprobola

Citaat van: Marleen op september 19, 2017, 15:05:29 PM
Hallo Pieter,

Voor de zekerheid om het wat duidelijker uit te leggen. Het gaat niet om oké. Bijv Novemberspanner en dan plaatjes kijken.
Het gaat erom dat je een vlinder hebt en niet weet welke het is. Bijvoorbeeld in dit topic.

Artsobservasjoner is het Noorse systeem waar ik over sprak, wat de waarnemingen niet (nauwelijks) valideert. De zweedse site is volgens mij het broertje ervan.
Lepidoptera is de vlindersite waar ik over sprak. Met beperkt foto's en onbekend validatie.

Edit: Ik weet niet of ik iets verkeerd doe, maar het Deense boek is niet meer te koop. De engels vertaling als ik het goed heb berekend voor 133 euro en het boek over uilen (ik vind bijna alleen maar spanners) is 100 euro. Vind ik erg duur.

Wil je mij stap voor stap uitleggen hoe jij deze soorten kunt vinden? Sorry ik kan ze niet vinden in mijn gids. Niet met recente spanner foto's van artsobservasjoner. Niet met de foto's van Karel en Lukas. Niet met recente vragen van het "sommerfugler i norge" FB-groep. Ik heb het nu op twee fora gezet. Ik weet niet hoe ik deze drie kan vinden.

Groetjes, Marleen
Hoi Marleen,

zoals eerder aangegeven zijn de soorten waar jij moeilijkheden mee hebt soorten die je best determineert op basis van de gentiaalorganen. Dit betekent dus dat je voor een zekere determinatie tot op soort enkele exemplaren (bij voorkeur mannetjes) zal moeten inzamelen en met degelijke vergroting de genitaalorganen bekijken. Als ik het goed heb zijn het bij de mannetjes van die soorten de externe delen van de genitaalorganen die verschillen dus hoeft het prepareren van de genitaalorganen niet.
Dit is niet enkel in Noorwegen zo maar ook in de lage landen. Lokaal kan het zijn dat er een aantal vleugelkenmerken uitspringen en is het mogelijk om exemplaren met een grote waarschijnlijkheid aan 1 van de soorten te koppelen maar dit is een Nederlands project en er zijn geen mensen met lokale Scandinavische nachtvlinderkennis actief. Het is dus niet zo dat op deze site niemand jou wil helpen, het is gewoon onmogelijk, onwetenschappelijk om een naam te kleven op de vlinders die jij fotografeert zonder de genitaalorganen bekeken te hebben.

Ik vind het ook wat vreemd dat jij niet zo'n fan bent van http://artsobservasjoner.no & https://www.artportalen.se/. Ik vind het net heel heldere websites (de Zweedse versie is de oudste en de "moeder"versie van de Noorse) en gemakkelijk in gebruik (ten minste wat raadplegen betreft).
lepidoptera.se lijkt me inderdaad een site die pas opgestart is (en initieel op dagvlinders gericht) maar lepidoptera.no lijkt me net een website die wel heel waardevolle info biedt met vele duizenden foto's, info over vliegtijden, verspreidingskaartjes,...

Marleen

Citaat van: caliprobola op september 19, 2017, 16:46:33 PM
Citaat van: Marleen op september 19, 2017, 15:05:29 PM
Hallo Pieter,

Groetjes, Marleen
Hoi Marleen,

zoals eerder aangegeven zijn de soorten waar jij moeilijkheden mee hebt soorten die je best determineert op basis van de gentiaalorganen. Dit betekent dus dat je voor een zekere determinatie tot op soort enkele exemplaren (bij voorkeur mannetjes) zal moeten inzamelen en met degelijke vergroting de genitaalorganen bekijken. Als ik het goed heb zijn het bij de mannetjes van die soorten de externe delen van de genitaalorganen die verschillen dus hoeft het prepareren van de genitaalorganen niet.
Dit is niet enkel in Noorwegen zo maar ook in de lage landen. Lokaal kan het zijn dat er een aantal vleugelkenmerken uitspringen en is het mogelijk om exemplaren met een grote waarschijnlijkheid aan 1 van de soorten te koppelen maar dit is een Nederlands project en er zijn geen mensen met lokale Scandinavische nachtvlinderkennis actief. Het is dus niet zo dat op deze site niemand jou wil helpen, het is gewoon onmogelijk, onwetenschappelijk om een naam te kleven op de vlinders die jij fotografeert zonder de genitaalorganen bekeken te hebben.

Ik vind het ook wat vreemd dat jij niet zo'n fan bent van http://artsobservasjoner.no & https://www.artportalen.se/. Ik vind het net heel heldere websites (de Zweedse versie is de oudste en de "moeder"versie van de Noorse) en gemakkelijk in gebruik (ten minste wat raadplegen betreft).
lepidoptera.se lijkt me inderdaad een site die pas opgestart is (en initieel op dagvlinders gericht) maar lepidoptera.no lijkt me net een website die wel heel waardevolle info biedt met vele duizenden foto's, info over vliegtijden, verspreidingskaartjes,...

Hallo Pieter.

Ik heb het gevoel dat mijn berichtje niet zo goed is aangekomen. Wil je het alsjeblieft nog eens lezen?
Ik geef er ook (een beetje) antwoord op je vraag, (één van de redenen) waarom ik geen fan ben van artsobservasjoner.

Ik begrijp niet zo goed waarom je blijft reageren op de drie geslachten die ik noemde, terwijl ik aangeef dat het daar niet om gaat, maar gaat om vlinders waarvan ik niet weet welke het zijn. Misschien vind jij dat het drie epirrita zijn ofzo, maar misschien moet je dat in dat topic dan even zeggen, daar stel ik de vraag namelijk voor. Dan weet ik dat ook, zonder dat ik het hoef te raden.

Info over vliegtijden en verspreidingskaartjes gebruik je als je weet (of bijna weet) welke soort het is. Om te checken of het kan kloppen. Daar heb ik dus nu niets aan. Want ik weet nog niet welke soorten het zijn. Daarvoor heb ik aanwijzingen nodig als "Welke spanners zijn er nu actief". Zodat je soorten kunt bekijken die het mogelijk kunnen zijn, of dat je kunt wegstrepen wat het niet is.

Ik laat het hierbij voor wat het is. Jammer dat het gaat zoals het gaat.

Groetjes, Marleen

caliprobola

Ik keer telkens terug op die Epirrita omdat dat 1 van de genera is die je zelf aanhaalde en omdat waarneming 1 & 2 uit jouw andere vraag Epirrita species zijn, 3 is mogelijk eerder een Operophtera species (gelijkend genus met vergelijkbare, iets latere, vliegtijd).
En ik zeg gewoon dat de sites die je vermeldt volgens mij wel sites van goeie kwaliteit zijn. Moest ik in Noorwegen nachtvlinders vangen zou ik die zeker gebruiken.

Marleen

Waarom antwoord je niet in het vlindertopic? Daar wordt de vraag gesteld.

Pieter. Ik heb drie keer gevraagd of je mij stap voor stap wilt aangeven hoe jij de onbekende vlinders van mijn topic dan kan vinden, met behulp van die sites. Als je weet welke soort het is, kan je de sites best gebruiken. Als je niet weet welke soort het is, helpen die sites mij niet om je soort te vinden. Als je zou wel zo fantastisch helpen, leg mij dan zeer graag uit hoe. Stap voor stap.

Maar je negeert de vraag.

Teleurstellend dat ik graag de goede tools die waarneming heeft, op observado wil gebruiken. En dat ik dan wordt weggestuurd met "zoek je info maar ergens anders".

Groetjes, Marleen

caliprobola

Citaat van: Marleen op september 20, 2017, 07:41:27 AM
Waarom antwoord je niet in het vlindertopic? Daar wordt de vraag gesteld.

Pieter. Ik heb drie keer gevraagd of je mij stap voor stap wilt aangeven hoe jij de onbekende vlinders van mijn topic dan kan vinden, met behulp van die sites. Als je weet welke soort het is, kan je de sites best gebruiken. Als je niet weet welke soort het is, helpen die sites mij niet om je soort te vinden. Als je zou wel zo fantastisch helpen, leg mij dan zeer graag uit hoe. Stap voor stap.

Maar je negeert de vraag.

Teleurstellend dat ik graag de goede tools die waarneming heeft, op observado wil gebruiken. En dat ik dan wordt weggestuurd met "zoek je info maar ergens anders".

Groetjes, Marleen
Maar Marleen, de goede tools die waarneming.nl heeft zijn enkel en alleen goede tools omdat je

(1) een grote basis aan data hebt,
(2) een groot aantal mensen met ervaring hebt die kunnen monitoren waardoor je
(3) een grote hoeveelheid bevestigde waarnemingen hebt.

Die 3 zaken heb je niet voor norway.observation.org, toch niet wat nachtvlinders betreft (op dit moment 2455 waarnemingen met 467 foto's, op lepidoptera.no hebben de top5 waarnemers meer dan 100.000 waarnemingen met meer dan 10.000 foto's), en dat gegeven blijf jij negeren...

Ik had nog niet in het buitenlandtopic gereageerd omdat ik in dat topic enkel de dagvlindervragen bekijk, daar heb ik al meer dan werk genoeg mee (op waarnemingen.be + observation.org beoordeelde ik tot nu 130.000+ dagvlinderwaarnemingen...).

Hoe ik jouw vlinders vind? Ervaring, ik ben zelf nachtvlinders beginnen kijken in 2004, toen er nauwelijks internetfora waren waar je determinatievraag binnen de dag beantwoord was. Dan rest er niets anders dan soort per soort foto's bekijken en vergelijken met jouw eigen foto's.

Hoe jij die soorten dan kan vinden? Ik neem aan dat je de nachtvlindergids voor de lage landen wel hebt liggen? Met die gids zou je toch al moeten kunnen vinden in welke richting je kan zoeken. Dan is het toch gewoon maar op bovenstaande websites kijken of er verwante soorten zijn, je kan er perfect zoeken op subfamilie, op genus,.... (bijvoorbeeld alle foto's van Operophtera species) Op de hierboven vermelde websites kan je ook perfect nagaan welke soorten recent zijn gezien.
Je kan ook lepiforum gebruiken, daar kan je thumbnails van alle Europese soorten mooi naast elkaar te zien krijgen, een woordje Duits verstaan is hier wel handig.

Marleen

Oké. Dus anno 2017 moeten we werken zoals jij deed in 2004. En moeten we eerst allemaal zelf het wiel uitvinden en uren, dagen, weken, maanden steken in ieder voor zich kennis verzamelen van soorten op een omslachtige manier. En als we dat met 100.000 hebben gedaan, en observado eindelijk gevuld is, dan komt er de soortenkalender die dan bevestigd wat we dan allemaal inmiddels al weten. en die we dan dus niet meer zo hard nodig hebben. Oké!

Bedankt voor je reactie op hoe ik 'mijn' vlinders zou kunnen vinden. Ik snap niet waarom je die tekst hier plaatst, en niet gewoon in het topic waar de vraag gesteld wordt.

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: Marleen op september 20, 2017, 10:19:25 AM
Oké. Dus anno 2017 moeten we werken zoals jij deed in 2004. En moeten we eerst allemaal zelf het wiel uitvinden en uren, dagen, weken, maanden steken in ieder voor zich kennis verzamelen van soorten op een omslachtige manier. En als we dat met 100.000 hebben gedaan, en observado eindelijk gevuld is, dan komt er de soortenkalender die dan bevestigd wat we dan allemaal inmiddels al weten. en die we dan dus niet meer zo hard nodig hebben. Oké!

Bedankt voor je reactie op hoe ik 'mijn' vlinders zou kunnen vinden. Ik snap niet waarom je die tekst hier plaatst, en niet gewoon in het topic waar de vraag gesteld wordt.

Groetjes, Marleen

Marleen, misschien moet je eens wat minder hoog van de toren blazen. De wereld draait niet om Marleen alleen en Noorwegen is niet ineens belanrijker geworden omdat jij daar bent gaan wonen.
Alle begin is moeilijk dus begin nou maar eens met een soortgroep die je een beetje kan behappen. En als je daar dan eventueel hulp bij nodig hebt ga dan niet de mensen uitkafferen die de moeite nemen om je te helpen.
Herman van der Meer

sjakgielen

Ik zou graag in het basisscherm van eur.observation (Biodiversity Europe) de aparte knop in de kop hebben met het rolmenu soorten zodat ik kan doorklikken naar o.a. lijst van soortgroepen en lijst van families. Die knop bestaat wel in Observado maar niet in eur.observation

gertjanvannoord

Voor schermen met foto's waarbij slechts een maximaal interval van een maand kan worden geselecteeerd: kan er een knopje komen waarbij je automatisch een maand terug in de tijd gaat, zodat je met heel weinig moeite ook naar oudere foto's kunt gaan?

Het gaat om schermen zoals deze:
https://ireland.observation.org/foto/index?g=10&t=0&id_kleed=0&id_akt=0&z=0&sort=date&only_val=2&exo_not=0&exo_only=0&type_foto=0&from=2015-09-13&to=2015-10-12&only_rated=0
Gertjan van Noord

hiskodevries

Citaat van: sjakgielen op oktober 01, 2017, 08:57:13 AM
Ik zou graag in het basisscherm van eur.observation (Biodiversity Europe) de aparte knop in de kop hebben met het rolmenu soorten zodat ik kan doorklikken naar o.a. lijst van soortgroepen en lijst van families. Die knop bestaat wel in Observado maar niet in eur.observation
in menu overzichten staat een optie 'soorten'

hiskodevries

Citaat van: gertjanvannoord op oktober 12, 2017, 20:13:44 PM
Voor schermen met foto's waarbij slechts een maximaal interval van een maand kan worden geselecteeerd: kan er een knopje komen waarbij je automatisch een maand terug in de tijd gaat, zodat je met heel weinig moeite ook naar oudere foto's kunt gaan?

Het gaat om schermen zoals deze:
https://ireland.observation.org/foto/index?g=10&t=0&id_kleed=0&id_akt=0&z=0&sort=date&only_val=2&exo_not=0&exo_only=0&type_foto=0&from=2015-09-13&to=2015-10-12&only_rated=0
Gert- Jan het cachen van schermen met alleen foto`s is problematisch. (niet te doen). Dat komt door de javascript welke zorgt dat je zo leuk door de foto`s kan scrollen. Die is verschrikkelijk verouderd en moet hoognodig vernieuwd worden.
Vandaar dat de ranges beperkt worden gehouden. ik heb wel wat aan de onderliggende queries geknutseld zodat op observation.org standaard een jaar verschil wel mogelijk is, ook voor subsites

gertjanvannoord

Hisko, mooi dat de ranges wat langer zijn voor observado.

Mijn suggestie was slechts om nadat je bv de foto's van 01-09-2013 tot 01-10-2013 hebt gezien met slechts 1 druk op de knop naar 01-08-2013 tot 01-09-2013 kan springen. Dus voor de database geen verschil, maar voor de gebruiker makkelijker te bedienen.

Gertjan van Noord

hiskodevries

ja dat maakt zeker verschil, want dan kun je heel makkelijk een nieuwe query starten.
Het zit ook niet in het, bij foto overzichten gebruikte systeem om de pagina`s te orderenen.
Kortom dat gaat veel te veel herbouw kosten, dat schuif ik door naar de nieuwbouw.

stefan_goetze

Hello,

is there a possibility to create subcategory forums for other languages?

greets
Stefan

Maico Weites

I agree that we need to cater more to people who do not speak Dutch.
I'm aware of the fact that most forum boards have an international sub-board but often even the name of this sub-board is in Dutch.
I think that the international sub-boards should get English (or bilingual) names and have a sticky topic in English. A bit like it is on the beetle board.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/