om statistische data te kunnen berekenen heb je ...... jawel veel data nodig.
Hisko. Bedankt voor je reactie. Ik weet niet zo goed wat ik hier op moet reageren. Ik wil niet steeds bij elke vraag of wens keer op keer erover door gaan.
Als er al zoveel data was, dan was de soortenkalender (voor mij) ook niet zo hard nodig.
De data wordt in de soortenkalender toch steeds opnieuw berekend? Dan wijzigt het vanzelf naar mate er meer data komt.
Er zijn bij bijv nachtvlinders een paar 'lastige' geslachten. Epirrita, Thera, en Dysstroma.
Ik heb er afgelopen dagen weer een heleboel en ook soorten die daar erg op lijken, maar die het niet zijn.
Ik heb geen idee wat er half september hier actief is, of wat er eind september/begin oktober actief wordt.
Maar er zijn andere waarnemers, zoals
deze en
deze die misschien wel al in andere jaren nachtvlinders hebben waargenomen. Als ik de soortenkalender zou kunnen gebruiken kan ik zien wat zij in deze tijd van het jaar hebben waargenomen. Al is het maar één waarneming, dat maakt in dit geval niet uit. Het gaat even om - welke soorten zijn nu actief. Of waren recent actief / worden op korte termijn actief. Misschien staan er nog 3 andere soorten die in deze tijd van het jaar actief zijn. Die kan ik dan bekijken en op letten of ik die ook zie. Of misschien zie ik dan dat mijn waarneming een van die drie is.
Het zou zo fijn zijn om hier in Noorwegen wat hulp te hebben met het op naam brengen van soorten.
- De hoeveelheid soortengidsen is hier (volgens mij) niet zo als in Nederland. Ik heb er een paar, maar bijv nachtvlinders heb ik nog nergens gezien.
- De admins valideren minder/niet/nauwelijks op norway.observado. Snap ik ivm onvoldoende kennis, onvoldoende admins en genoeg werk op de NL'se site. Bij vogels, dagvlinders, planten, o.a. gaat het wel goed. Maar nachtvlinders wordt nu door 'de crowd' gedaan.
- Op het forum worden de buitenland-waarnemingen-mapjes minder bekeken en veel vragen blijven onbeantwoord, want er is onvoldoende kennis van scandinavië, waar ik absoluut begrip voor heb. Ik ervaar zelf ook hoe lastig het is, terwijl ik in sommige groepen in NL best aardig thuis was. Soms krijg ik wel hulp (waarvoor dank!) maar vaak met kanttekening dat men niet weet wat hier voorkomt en of er gelijkende soorten zijn.
- In foto-overzichten van soorten/families kan ik niet verder kijken dan slechts 1 maand. Wat is 1 maand? En zeker met zo weinig waarnemers. Het is niet te doen om bij elke waarneming tig keer de datum te veranderen (ofwel dagen ofwel maand, ofwel jaar) omdat ik maar max van 4 weken tegelijk kan zien.
- Op norway observado staan volgens mij nog alle soorten en niet beperkt alleen wat er in Noorwegen voorkomt.
- De familieoverzichten zijn beperkt/minimaal ingevuld of helemaal leeg. (Maar ook daar dus volgens mij alle soorten en niet alleen noorwegen-soorten).
Ik kan mij heel goed voorstellen dat de focus bij waarneming ligt en niet bij observado. En dat bij observado dan de focus ligt op landen die veel bezocht worden zoals Frankrijk bijvoorbeeld.
En ik ben misschien een van de weinige in Noorwegen, dus ik snap zeker ook dat nu ik daar woon, niet met een toverstokje gezwaait wordt en alles en iedereen mij hier met determinaties komt helpen.
Maar waarneming heeft zoveel, zulke mooie tools, die enorm ondersteunend zijn bij determinatie, die ik nu wel ontzettend mis.Sommige nachtvlindersoorten vliegen een maand of langer al voor de soort in NL actief wordt. Dus NL'se gidsen heb ik beperkt wat aan. Bovendien ontbreken daar veel Noorse soorten. Er is een Noors waarneming systeem waar ik in kan kijken, maar daar is géén validatie dus tja, statistieken enz het geeft mij alleen maar vraagtekens. Je kan nergens zeker van zijn. Zeker met dit soort lastige geslachten. Er is een Noorse vlinder site, maar de data daarin is beperkt. In 3 bladzijden met wat foto's kan ik zo 4 jaar verder zijn. Of daar controle is of de foto's juist zijn, weet ik niet.
Ik noem nu nachtvlinders als voorbeeld, maar het gaat net zo goed om dagvlinders, planten, paddenstoelen, spinnen, slakken, enzovoort.
Nou, tot zover mijn "pleidooi". Ik zou een Noorse soortenkalender denk ik veel gebruiken nu. Maar als het niet kan of het komt niet uit, dan moet ik op zoek naar andere informatiebronnen. Al weet ik nog even niet welke.
Groetjes, Marleen