Dag Maurice,
(Dit alles vanuit een zoogdier-perspectief en als persoonlijke mening:)
Voor de zoogdieren zijn (vrijwel) alle soorten ingesteld op hun IUCN-bedreigdheid (wat trouwens wat anders is dan zeldzaamheid, maargoed). De lokale zeldzaamheid is echter ook ingesteld voor steeds meer soorten, omdat mensen dat interessant vinden om te zien, en omdat interessante waarnemingen gelijk opvallen. Al die plaatselijke zeldzaamheid-statussen zomaar verwijderen lijkt me dan ook een slecht idee, al is het alleen maar uit respect voor de uren (dagen, weken) tijd die experts erin hebben gestopt om dat een beetje kloppend te krijgen. Het heeft trouwens niks met hoe vaak een soort in een land is ingevoerd, de afwijkende zeldzaamheid wordt ingesteld op basis van bekende verspreidingsgegevens en een controle in de literatuur. Ik gebruik zelf ook veel de IUCN-site en soort-teksten daarop om te bepalen in welke landen soorten echt zeldzaam zijn.
Daarnaast, maakt het echt zoveel uit? Algemene soorten zullen over het algemeen worden ingevoerd in de landen waar ze veel voorkomen, dus staan niet op de voorpagina. Zeldzame soorten staan eigenlijk altijd wel op de voorpagina, ook al zijn ze ingevoerd in het land waar het grootste deel van de populatie zich bevindt (enkele uitzonderingen daargelaten). En verder: wat vind jij leuker om te zien, een voorpagina met daarop meldingen van bijv. een wolf in Denemarken, een gewone dolfijn die helemaal naar Zuid Afrika is gezwommen en een albatros die een rondje door de Waddenzee maakt.. of diezelfde voorpagina met altijd dezelfde olifant en leeuw uit Kruger?
Tot slot struikel ik wat over je opmerking "Bij gebruik van IUCN status is meteen duidelijk voor welke soorten het van belang is dat zij worden waargenomen en doorgegeven.". Het is natuurlijk voor ALLE soorten van belang dat ze ingevoerd worden. Algemene soorten ook (juist!). Immers werken deze vaak als indicator (als de populatie van een algemene soort ineens in lijkt te storten is er wat aan de hand, bij een zeldzame soort "is ie toch al zeldzaam en zullen mensen m wel gewoon niet zien".
Edit: Ik zie dat we in het wishes topic zitten, sorry Hisko! Als je hier geen discussie wilt, verplaats m'n bericht gerust.