Hallo,
Ik gebruik nogal vaak de link 'Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie' in het detailscherm om suggesties te doen over de soort van waarnemingen die als 'spec.' of 'onbekend' werden ingegeven omdat de waarnemer de soort nog niet op naam kreeg. Soms weet ik het gewoon, andere keren vind ik het zelf leuk om zelf op zoek te gaan op het web, zeker voor regio's en groepen waar ik interesse voor heb. Als je iets meldt via deze link dan krijgt het detailscherm een link naar de commentaar via 'Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie'. Via deze link krijg je ook de suggesties te zien die ingevoerd werden via de pagina waarnemingen>help identificeren (enkel beschikbaar op de hoofdpagina observado.org, maar niet op subpagina's zoals asia.observado.org).
Soms vind ik het meer oportuun om de waarnemer rechtstreeks te contacteren via de link 'E-mail waarnemer'.
Enkele bevindingen en vragen in dit kader:
- Van zodra een waarnemer een aanpassing doet van zijn waarneming is de link 'Overzicht gebruikers meldingen' en de bijhorende commentaar verdwenen. bv.
http://asia.observado.org/waarneming/view/61625896?_popup=1. Bij deze waarneming heb ik na wat opzoekingswerk een suggestie gedaan, met vermelding van de referenties die ik vond. De soort is echter nog niet terug te vinden op observado, zoals de waarnemer zelf noteert in de 'Details'. Hiermee is de waarneming aangepast en is mijn commentaar verdwenen en kan ik hem ook niet onmiddellijk verder helpen door naar de mijn aangehaalde referenties te gaan (sorry, maar dat onthouden kan ik niet) en de correcte naam (incl. auteurs) aan te vragen in het des betreffende forum. Ik moet terug beginnen te googelen en dat neemt weer wat meer tijd in beslag.
- Ik merk dat waarnemers veel sneller reageren als je ze iets stuurt via 'E-mail waarnemer'. Krijgen waarnemers via ''Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie'' geen melding?
- Veel waarnemers kennen blijkbaar het forum niet om nieuwe soorten aan te vragen zonder dat iemand (bv. admin) hen daar op wijst.
- Op de pagina '
http://observado.org/waarnemingen_identify_me.php' zijn enkel 'multi-soorten' te zien. Ik wil ook de foto's zien van 'onzekere' waarnemingen die ik misschien zou kunnen bevestigen.
Mijn wensen en suggesties:
- Laat de commentaren van gebruikers niet verdwijnen. Het zou ook leuk zijn om een alert te krijgen als er reactie is of op zijn minst een commentaaroverzicht zoals in 'mijn observado.org'>'mijn commentaaroverzicht' met datum zodat je dat wat kan opvolgen.
- Maak de commentaren van gebruikers meer zichtbaar op het detailscherm ipv te verbergen achter een link. Dat maakt het volgens mij ook uitnodigend voor andere gebruikers indien ze een gedacht hebben.
- De vorige opmerking komt er eigenlijk op neer om ook de gebruikers toe te laten om commentaren toe te voegen aan het detailscherm, zoals admins dat kunnen doen. Dan kan dat ook terechtkomen in 'mijn commentaaroverzicht' en daarmee is mijn eerste wens ook vervult.
- Voeg een link toe op het invoerscherm én detailscherm naar het forum 'Missing Species/Ontbrekende soorten in Observado'.
- Toevoegen van onzekere waarnemingen aan de lijst op de pagina '
http://observado.org/waarnemingen_identify_me.php'.
Groeten,
Bart