Requests for improvements in Observado.org

Gestart door wespenbuizerd, februari 02, 2009, 12:19:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Mudde

Citaat van: nhdejong op december 11, 2021, 15:11:43 PM
Het is mogelijk al eerder genoemd, maar het reikt te ver om alle posts terug te lezen, maar het zou heel erg fijn zijn als ObsIdentify kijkt naar dieren en planten uit de omgeving. Nu worden bij invoering van Afrikaanse soorten, denk ik(?), alle foto's vergeleken met de gehele database, die voornamelijk is gevuld met Europese soorten, waardoor de uitkomst van ObsIdentify na invoering van de foto bijna altijd beperkt is tot Europese soorten. Ik begrijp dat er nog maar weinig Afrikaanse foto's zijn, waardoor mogelijk de foutenmarge nog wat groot is, maar zoals te zien in de bijlage wordt nu een algemene en veelgefotografeerde soort als de Afrikaanse Monarch (Danaus chrysippus alcippus), gemakkelijk te herkennen, ook voor een computer lijkt mij, uitgescholden voor Rouwmantel.
Afgezien van het feit dat het iedereen na een aantal keer proberen wel op zal vallen, lijkt het me een erg slechte reclame voor de site, want willekeurige buitenlanders die de site proberen of overwegen om hem te gaan gebruiken, zullen hierdoor gelijk weer afhaken. Toch?

Terwijl, tsja, wat weet ik er van, maar toch, het lijkt mij betrekkelijk eenvoudig om het zoekgebied van ObsIdentify te beoerken op een paar kilometer, desnoods een paar honderd kilometer, van de crime scene. Misschien wel met een knop om het zoekgebied uit te breiden naar andere werelddelen om een nieuwe identificatiepoging te ondernemen?

Ik hoop dat dit lukt!
Smiles,
Klaas

Beste Klaas,

Volgens mij haal je een aantal zaken heel erg door elkaar. Je hebt ObsIdentify, dat is een losstaande app (helaas worden wel alle waarnemingen waarbij een gebruiker op "bewaar" klikt opgeslagen in de de database van waarneming.nl, waarneming.be en observation.org!!!) vooral gericht op soortherkenning in NL en B. Dan heb je de beeldherkenningsfunctie in ObsMapp welke volgens mij dezelfde is als de NIA in de drie eerder genoemde websites. En dan heb je de drie invoerportalen (waarneming.nl, waarneming.be en observation.org). Bij de laatste is sedert vrij recent er ook de mogelijkheid om een beeldherkenning uit te laten voeren op de door jou ingevoerde foto's. Uitgezonderd ObsIdentify kun je in alle gevallen er voor kiezen om geen beeldherkenning te gebruiken. Dat is ook van harte aan te raden buiten NL en B!!!!! Alle "beeldherkennings-software" van alle genoemde webstekken en apps werkt (nog) louter met soorten uit NL en B, dus zal ie er met ingevoerde foto's van soorten ver, heel ver, buiten deze landsgrenzen vaker naast zitten dan het correct hebben. Als je zelf in Afrika ObsIdentify gebruikt zou ik je willen vragen daar mee te stoppen want elke "bewaarde" waarneming gedaan met ObsIdentify komt automatisch in de database tewrect waardoor er inmiddels een stortv;oed aan volslagen onbetrouwbare en onbruikbare data in de de database staat!!! Voor NL en B is het al niet meer bol te werken voor een aantal validatoren bij bepaalde sooortgroepen. Voor observado.org ontbreekt het grotendeels zelfs nog aan validatoren dus of dat ooit goed komt waag ik te betwijfelen. Apps en beeldherkenningssoftware zijn nu nog louter leuke speeltjes en ten hoogste een hulpmiddel om een determinatie-richting te vinden. Voor we zover zijn dat ze op de gehele wereld bruikbaar zijn zal er nog heel wat water door de wereldzeeën stromen. Tot die tijd heeft het geen enkele  zin om een "determinatiegids voor NL en B" te gebruiken buiten die gebieden !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Met hartelijke groet,

Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

nhdejong

Hoi Jan,

Dank voor je uitgebreide antwoord. En nee, ik ben niet zo dom dat ik de losstaande app in Afrika gebruik. Ik bedoel de soortherkenning die automatisch optreedt als je een foto uploadt in Observation.org. Het is technisch vast allemaal te verklaren en overigens ook fijn dat het uit te zetten is, maar ijn voornaamste punt is dat het de site onaantrekkelijk maakt voor mensen uit andere continenten, omdat het dus automatisch aanstaat.

Het zou mooi zijn als je het zelf moet aanzetten en je dan gewaarschuwd wordt voor de beperkingen van de toepassing.

En mijn vraag was dus vooral ook of de beeldherkenning in Afrika zou kunnen gebeuren op basis van foto's uit Afrika. Dat zou een boel schelen in de accuracy. En excuses dat mijn erwtenbrein niet in staat is te begrijpen waarom dat niet kan...  :rolleye:

Smiles,
Klaas

Jan Mudde

Citaat van: nhdejong op december 11, 2021, 18:28:53 PM
Hoi Jan,

Dank voor je uitgebreide antwoord. En nee, ik ben niet zo dom dat ik de losstaande app in Afrika gebruik. Ik bedoel de soortherkenning die automatisch optreedt als je een foto uploadt in Observation.org. Het is technisch vast allemaal te verklaren en overigens ook fijn dat het uit te zetten is, maar ijn voornaamste punt is dat het de site onaantrekkelijk maakt voor mensen uit andere continenten, omdat het dus automatisch aanstaat.

Het zou mooi zijn als je het zelf moet aanzetten en je dan gewaarschuwd wordt voor de beperkingen van de toepassing.

En mijn vraag was dus vooral ook of de beeldherkenning in Afrika zou kunnen gebeuren op basis van foto's uit Afrika. Dat zou een boel schelen in de accuracy. En excuses dat mijn erwtenbrein niet in staat is te begrijpen waarom dat niet kan...  :rolleye:

Smiles,
Klaas

Hallo Klaas,

Jij ook bedant voor je uitgebreide en snelle reactie!!! Met deze uitleg snap ik een stuk beter wat je bedoeld. Waar je het over hebt is de NIA, zoals de ontwikkelaars het benoemd hebben, die op de invoerportalen van waarneming.nl, waarneming.nl en klaarblijkelijk ook op observation.org in werking is. Doordat jij dat benoemde als ObsIdentify dacht ik dat je het over de gelijknamige app had, vandaar mijn reactie in deze vorm.

Ik ben het geheel met je eens dat het behoorlijk onzinnig is om de NIA op observado.org actief te hebben. De crossreference database is voor zover ik het weet alleen nog maar gevuld met gevalideerd fotomateriaal uit NL en B (en mogelijk een stukje Europa) en dat levert idd volkomen idiote "antwoorden" op wanneer je een foto invoert. Net even getest met wat van het web geplukte plaatjes. Echt te zot voor woorden waar de NIA mee komt. Wat dan weer begrijpelijk is want de ge-uploade foto's zijn allemaal soorten die niet in de huidige NIA zitten. Zie deze voorbeelden; https://observation.org/observation/230479264/  https://observation.org/observation/230479286/ en https://observation.org/observation/230479349/ de laatste zelfs met 96% zekerheid. Ik haal de voorbeelden binnen zeven dagen weer weg.

Er moet tenminste een disclaimer in het invoerscherm opgenomen worden als de NIA aan blijft staan op observado.org en nog beter is het de NIA daar volledig uit te zetten!!!! Want dit gaat louter een puinhoop aan waarnemingen en een immense bak frustratie opleveren!!!!

Ik mag hopen dat de mensen achetr de schermen heel snel op hun schreden terugkeren!!

Grtz, Jan



Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

Citaat van: nhdejong op december 11, 2021, 17:32:02 PM
Dank je, ik dacht al zoiets, maar dat er in de rest van Europa veel soorten voorkomen die ook in de Benelux voorkomen wil ik wel geloven, alleen is de situatie in Afrika (en andere werelddelen) heel anders en is het inderdaad voornamelijk storend dat de herkenning daar aanstaat.
Als dat uit zou kunnen worden gezet, zou dat volgens mij wel een boel schelen in aantrekkelijkheid van de website!

Overigens begrijp ik niet dat er alleen maar soorten uit de Benelux in de database zitten. Kennelijk gebruikt ObsIdentify een andere database dan gewoon Waarneming.nl/Observation.org?

Smiles,
Klaas

Hallo Klaas,

De NIA gebruikt idd een heel andere database dan de database van de drie invoerportalen. De NIA wordt "getraind" met een aantal GEVALIDEERDE foto's van een bepaalde soort en van daaruit gaat het systeem aangeboden beelden beoordelen (hetgeen de leek dan als "determineren " zal ervaren) en een verwachting "uitspreken". Soorten waarin de NIA niet getraind is omdat er bv. in de databases onvoldoende waarnemingen met een bruikbare foto zijn opgeslagen die ook nog eens gevalideerd zijn bv. zal het systeem zowiezo niet "herkennen".

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Michiel en Milka

Uitleg van NIA staat hier: https://observation.org/pages/nia-explain/ inclusief de disclaimer voor Nederland en België, maar ja wie heeft dat ooit gelezen. ;)
N.B. observado.org gaat al een aantal jaar door het leven als observation.org.
Groet, Michiel

Jan Mudde

Citaat van: Michiel en Milka op december 11, 2021, 19:59:31 PM
Uitleg van NIA staat hier: https://observation.org/pages/nia-explain/ inclusief de disclaimer voor Nederland en België, maar ja wie heeft dat ooit gelezen. ;)
N.B. observado.org gaat al een aantal jaar door het leven als observation.org.

Hallo Michiel en Milka,

Tsja, een "uitleg" op een voor een nieuwe invoerder niet te vinden plek en zelfs voor een doorgewinterde waarnemer niet eenvoudig te lokaliseren. En dan rammelt die uitleg ook nog eens aan alle kanten.......en wordt de waarnemer keurig met een kluitje het riet in gestuurd......Doodzonde!!!!!

En je hebt voledig gelijk met observado = observation, ik ga zo veel mogeloijk met mijn tijd mee, echter soms blijven oude gewoontes een beetje vast zitten. Weekt nog wel los vermoed ik  ;D ;)

Grtz,

Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Michiel en Milka

Citaat van: Jan Mudde op december 11, 2021, 20:27:06 PM
Citaat van: Michiel en Milka op december 11, 2021, 19:59:31 PM
Uitleg van NIA staat hier: https://observation.org/pages/nia-explain/ inclusief de disclaimer voor Nederland en België, maar ja wie heeft dat ooit gelezen. ;)
N.B. observado.org gaat al een aantal jaar door het leven als observation.org.

Hallo Michiel en Milka,

Tsja, een "uitleg" op een voor een nieuwe invoerder niet te vinden plek en zelfs voor een doorgewinterde waarnemer niet eenvoudig te lokaliseren. En dan rammelt die uitleg ook nog eens aan alle kanten.......en wordt de waarnemer keurig met een kluitje het riet in gestuurd......Doodzonde!!!!!

[...]

Grtz,

Jan Mudde
Helemaal eens.
Groet, Michiel

nhdejong

Hoi Jan, Michiel & Milka,

Blij dat jullie het met me eens zijn. Als we hopen op meer buitenlandse deelnemers aan de website, moet dit denk ik zo snel mogelijk geblokkeerd worden, hoewel ik ook denk dat er op bepaalde plekken van de wereld al best wel veel foto's in de database zitten, waardoor mogelijk lokale beeldherkenning al wel mogelijk is, maar dat moeten de experts maar bepalen.

Het handige is natuurlijk dat de meest algemene soorten het meest gefotografeerd worden en daardoor ook het vaakst herkend zullen worden door de database-herkenningsmodule. Hiermee breng je dus toch een groot deel van de lokale flora & fauna geautomatiseerd redelijk tot goed op naam of word je in ieder geval als waarnemer in een juiste richting gedirigeerd.bEn sowieso beter dan nu, want precies wat je zegt: dit slaat echt helemaal nergens op en is alleen maar anti-reclame.

Aan de andere kant lijkt het me wel terecht dat de module op hol slaat van een Olifant in zee bij Denemarken of een Secretarisvogel op Spitsbergen.  ;D

Smiles,
Klaas

nhdejong

Citaat van: Michiel en Milka op december 11, 2021, 19:59:31 PM
N.B. observado.org gaat al een aantal jaar door het leven als observation.org.

Kijk in dit kader nog even naar de naam van deze thread, hahaha!

Jan Mudde

Citaat van: nhdejong op december 12, 2021, 10:59:54 AM
Hoi Jan, Michiel & Milka,

Blij dat jullie het met me eens zijn. Als we hopen op meer buitenlandse deelnemers aan de website, moet dit denk ik zo snel mogelijk geblokkeerd worden, hoewel ik ook denk dat er op bepaalde plekken van de wereld al best wel veel foto's in de database zitten, waardoor mogelijk lokale beeldherkenning al wel mogelijk is, maar dat moeten de experts maar bepalen.

Het handige is natuurlijk dat de meest algemene soorten het meest gefotografeerd worden en daardoor ook het vaakst herkend zullen worden door de database-herkenningsmodule. Hiermee breng je dus toch een groot deel van de lokale flora & fauna geautomatiseerd redelijk tot goed op naam of word je in ieder geval als waarnemer in een juiste richting gedirigeerd.bEn sowieso beter dan nu, want precies wat je zegt: dit slaat echt helemaal nergens op en is alleen maar anti-reclame.

Aan de andere kant lijkt het me wel terecht dat de module op hol slaat van een Olifant in zee bij Denemarken of een Secretarisvogel op Spitsbergen.  ;D

Smiles,
Klaas

Hallo Klaas,

Ja en dat is dus het meest vervelende aan de diverse "determinatie-apps en tools" ze zijn louter ontwikkeld om "plaatjes van een naam te voorzien" Rekening houden met waarschijnlijkheid van optreden van een soort in een bepaald gebied doen ze niet. Dat is één van de vele handicaps bij het gebruik van dergelijke hulpmiddelen. Voor een wat meer geoefende waarnemer met wat meer algemene natuurkennis zal het vrij snel duidelijk zijn dat iets bijkans onmogelijk is. Dit type waarnemer kijkt ook vaak verder dan de neus lang is en zoekt vaak bij een wat vreemd aandoend determinatievoorstel van de tools even de voorgestelde soorten op om te vergelijken met de eigen waarneming. De relatieve leek zal dat niet tot hooguit een enkele keer doen. Daarom denk ik dan ook dat de winst van dit soort tools (nog) niet zit in het bereiken en enthousiasmeren van volslagen leken maar veel meer in het enthousiasmeren voor nieuwe soortgroepen van reeds actieve waarnemers. Zo ben ik b.v. vanuit de vogel- en nachtvlinderhoek mede door de NIA me meer gaan richten op kostmossen en mossen. Ik heb daartoe nu ook de nodige literatuur aangeschaft, geïnvesteerd in de aanschaf van een goede loep en ben lid geworden van de BLWG. Ook voer ik vaker planten in en een veelheid aan andere soortgroepen. Niet alles zoek ik direct na, en dus lever ik ook de nodige "baggerwaarnemingen" aan. Wel probeer ik zo veel als mogelijk om van het commentaar van de admins/validatoren te leren opdat ik steeds minder "bagger" aanlever.

Ik heb gister ook maar even een mail gestuurd naar info@waarneming.nl met de opmerking dat de NIA in observation.org beter uitgezet kan worden, vergezeld van mijn drie voorbeelden van "baggerwaarnemingen". Ik ben benieuwd naar de reactie van de staf.

Grtz,

Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

Citaat van: nhdejong op december 12, 2021, 11:01:08 AM
Citaat van: Michiel en Milka op december 11, 2021, 19:59:31 PM
N.B. observado.org gaat al een aantal jaar door het leven als observation.org.

Kijk in dit kader nog even naar de naam van deze thread, hahaha!

Tsja, topic is gestart in 2009 dus niet verbazingwekkend. Het is me al vaker opgevallen dat wanneer een topictitel de lading niet meer dekt dit niet aangepast wordt.
Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

nhdejong

Hmmm, grappig, ik probeerde het net en kon het gewoon zelf aanpassen. Opgelost  :duim:

Jan Mudde

Citaat van: nhdejong op december 12, 2021, 10:59:54 AM
Hoi Jan, Michiel & Milka,

Blij dat jullie het met me eens zijn. Als we hopen op meer buitenlandse deelnemers aan de website, moet dit denk ik zo snel mogelijk geblokkeerd worden, hoewel ik ook denk dat er op bepaalde plekken van de wereld al best wel veel foto's in de database zitten, waardoor mogelijk lokale beeldherkenning al wel mogelijk is, maar dat moeten de experts maar bepalen.

Het handige is natuurlijk dat de meest algemene soorten het meest gefotografeerd worden en daardoor ook het vaakst herkend zullen worden door de database-herkenningsmodule. Hiermee breng je dus toch een groot deel van de lokale flora & fauna geautomatiseerd redelijk tot goed op naam of word je in ieder geval als waarnemer in een juiste richting gedirigeerd.bEn sowieso beter dan nu, want precies wat je zegt: dit slaat echt helemaal nergens op en is alleen maar anti-reclame.

Aan de andere kant lijkt het me wel terecht dat de module op hol slaat van een Olifant in zee bij Denemarken of een Secretarisvogel op Spitsbergen.  ;D

Smiles,
Klaas

Hallo Klaas, Michiel en Milka,

Inmiddels een kleine emailwisseling gehad met Hisko aangaande de NIA op observation.org. Kort en goed komt het antwoord van Hisko hier op neer;

Men is zich er terdege van bewust dat het automatisch aanstaan van de NIA gaat lijden tot foute determinaties, onnodig extra werk voor validatoren/admins/waarnemers en irritaties. De NIA staat aan op verzoek van een aantal buitenlandse partners. Bij het in de lucht hangen van de nieuwe site van observado.org stond dit aanvankelijk ook uit. De NIA werkt in NL en B redelijk als je kijkt over alle soortgroepen heen. In omringend gebied is er ook een redelijke kans op succesvolle beeldherkenning, al zal de hoeveelheid fouten steeds verder toenemen met een steeds grotere afstand. Er wordt ook in die beperkte geografische ruimte op dit moment behoorlijk veel "fout" ingevoerd bij diverse soortgroepen.
De bedrijfsmatige kant van de invoerportalen neemt dit vooralsnog allemaal voor lief. Het heeft de aandacht. Er wordt binnen de club verschillend over gedacht. En het lijkt er op dat vooralsnog degenen die meer lijken te hechten aan kwantiteit van data dan kwaliteit het pleit winnen.

Ik vind het erg jammer in elk geval en ben van mening dat commerciële motieven absoluut nodig zijn om het bedrijf en daarmee de databases en invoerportalen in de lucht te houden. Het voorbij gaan aan wensen van gebruikers en validatoren/admins voor wat betreft de handhaving van gewenste kwaliteit van de data zou naar mijn mening nog wel eens de spreekwoordelijke zaag aan de poten van het hele gebeuren kunnen blijken te zijn. Laten we er maar het beste van hopen.......

Grtz,

Jan Mudde

PS inmiddels zijn mijn drie voorbeelden afgekeurd en dus niet meer voor derden zichtbaar........ondanks de disclaimer dat het om een test gaat........
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

nhdejong

Tsja, blijft het feit dat iedere soort voor ieder continent of zelfs voor ieder land of ik geloof zelfs voor ieder deelgebied een verschillende zeldzaamheid kan hebben, maar dat de NIA dus kennelijk alleen voor de gehele site aan of uit kan. Dat is natuurlijk suf. En een lachwekkend iets als je er als leek naar kijkt.
Er zal heus een technische reden voor zijn,maar ik ben maar een eenvoudige veldbioloog zonder de benodigde kennis daarvoor.

Maar dank voor je meedenken, Jan!

Smiles,
Klaas

Jozef

Ik weet niet of dit al aan de orde is geweest in deze informatie maar het volgende:
Binnen de oude versie (die ik nog steeds veel overzichtelijker en handiger vind en bij voorkeur gebruik) kon ik mijn landenlijst selecteren en dan kwam alleen van dat land de lijst te zien. Dat is tegenwoordig niet meer mogelijk want ook als ik een land heb gekozen en opnieuw heb bevestigd blijft toch de hele lijst in beeld.
Echter wat erg handig is dat onderaan staat hoeveel soorten je hebt gezien en hoeveel daarvan met foto en hoeveel met geluid.
Dit laatste kan je niet terugvinden in de nieuwe versie van observado.
Is dat bekend en zo ja is dat te verhelpen zodat je toch kunt zien van hoeveel vogels (of iets anders) je foto's en geluiden hebt?


Jozef

dag Hisko
ik bedoel het verschil tussen deze lijst
https://waarneming.nl/user/lifelist/3195
met onderaan dus deze tekst: Met foto's : 316
Met geluidsopname : 102

en deze lijst
https://observation.org/users/3195/species/?period=life&species_group_id=1&province_id=0&start_date=&end_date=&filter_month=&filter_year=&use_local_taxonomy=on

Op deze pagina kan ik nergens vinden hoeveel soorten ik al met foto of geluid heb

Rutger Koperdraad

Ik had dit al gerapporteed als bug, maar Hisko vindt het een wens en vraagt die exact te specifieren per functie, dus daar gaat ie.

Bij de standaardsortering transects (https://observation.org/users/96886/transects/) wordt de datum van nieuw naar oud gesorteerd maar de tijd van oud naar nieuw, waardoor ze in een wat vreemde volgorde staan. Zou dit kunnen worden aangepast naar op aflopende datum én tijd?

Bij het sorteren van foto's geldt iets soortgelijks, hoewel de sortering van foto's vamn dezelfde dag bij mijn laatste uploads wat onnavolgbaar is (https://observation.org/users/96886/photos/). Zou dit kunnen worden aangepast naar sortere op aflopende datum én tijd? Gewoon de laatste foto bovenaan, niet de eerste foto van de laatste dag.

groet,
Rutger.
met vriendelijke groet,
Rutger Koperdraad.


Douwe de Boer

Ik heb al eerder deze vraag gesteld, maar heb geen idee wat de consensus hierover nu is.

Ik maak heel veel gebruik van de lijst mogelijkheid "soorten gezien", om te kijken of de soorten die ik fotografeer al eerder door mij zijn vastgelegd en al of niet zeker op naam zijn gebracht. Dit is met name relevant, omdat ik in heel veel in Zuid Afrika actief ben en er heel weinig vergelijkingsmateriaal in Observation.org aanwezig is mbt insecten en planten in die regio. Als ik een soort al eerder zeker heb ingevoerd, dan staan ook de onzekere waarnemingen in de lijst, maar indien de soort nog niet eerder zeker is ingevoerd, dan ontbreken de onzekere waarnemingen en dus ook die soort volledig. Mijn vraag is of het mogelijk is om in de toekomst onzekere waarnemingen/soorten toe te voegen via een vinkje zoals dit nu ook kan voor exoten en uitgestorven soorten en ook voor escapes. Dit zou heel erg helpen om overzicht te houden bij het determineren. Soorten die eerst als onzeker zijn geregistreerd kunnen dan ook mogelijk later correct gedetermineerd worden doordat ze telkens in het vergelijken worden meegenomen, waardoor geprofiteerd kan worden van voortschrijdend inzicht.

Met vriendelijke groet,

Douwe de Boer

lennartv

Wellicht dat iemand anders hier al om gevraagd heeft, maar ik zou het prettig vinden om mijn waarnemingen per land te kunnen filteren in de nieuwe site. Ik zag zojuist dat die mogelijkheid bestaat in de fotogalerij. Is het ook mogelijk om die knop ook voor de waarnemingen in te stellen? Dat zou mij helpen bij het toevoegen van foto's aan mijn waarnemingen. Mocht ik iets over het hoofd zien dan hoor ik het graag.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com


Remco Hofland

Is het mogelijk om van een bepaalde reis (oftewel: binnen een zelf geselecteerde datumreeks) alle waarnemingen van een soort in één keer te selecteren om deze allemaal tegelijk te veranderen naar de juiste soort of ondersoort?

Bijv ik bemerkte dat ik in Senegal de Black-headed Weaver allemaal als ondersoort capitalis had ingevoerd maar dat moest melanocephalus zijn. 20 waarnemingen maal 5 muisklikken is weer tien minuten van mijn leven verspild.

Ook handig voor: initiële misidentificaties. Bijv op eBird zie je dat in bijv Thailand geregeld de (Afrikaanse soort) Pygmy Falcon is ingevoerd terwijl de (Aziatische) White-rumped Falcon wordt bedoeld. Dat soort foutjes zullen gebruikers van Observado vast ook wel eens maken; met één soort selecteren en allemaal tegelijk veranderen in de juiste vergroot je het gebruikersgemak.

(Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat bij -de met afstand meest gebruikersvriendelijke site- Observation.org deze mogelijkheid nog niet bestaat ... )

Met vriendelijke groet,

Remco Hofland

Julian

Bij 'mijn kaarten' https://observation.org/users/3121/map/?start_date=2017-07-31&interval=157680000&end_date=2022-07-30&map_type=grid100k en kaarten van een specifieke soort https://observation.org/species/120/maps/?start_date=2021-08-04&interval=86400&end_date=2022-07-30&map_type=grid100k kun je kiezen voor 'heatmap' en voor een raster van verschillende hokgroottes.

Een nieuwe optie daarbij waarmee in één oogopslag te zien is in welk landen je een soort hebt doorgegeven ('mijn kaarten') of in welke landen een soort is geregistreerd (algemene kaarten per soort) zou m.i. een gave (en nuttige) toevoeging zijn! Dan denk ik aan zoiets: https://world.observation.org/map_user_world.php

Bijvoorbeeld zo:
- heatmap
- 100km-grid
- 50km-grid
- 25km-grid
- landniveau

Je zou het ook per local kunnen doen. Op Waarneming.nl:
- provincieniveau

Gijs21

Geen 'technische' vraag maar een opmerking over validatie. Het valt me op dat er geen waarnemingen meer worden beoordeeld, in ieder geval niet van vogels. Dat zal wel met drukte te maken hebben, maar waarom wordt hier nooit over gecommuniceerd? Van een verblijf in Zwitserland eind april - begin mei is slechts één waarneming beoordeeld: een fuut. Wat is dat voor flauwekul? Validators zijn vrijwilligers krijg je als dooddoener te horen als je hier over begint, maar is het zo moeilijk om naar waarnemers te communiceren (op de site of het forum): sorry, door drukte wordt er niet gevalideerd?

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Remco Hofland

Graag zou ik een eenvormige weergave van opties zien over alle drop-down menu's in Observation. Zo staan in Observation onder Activity een kleine 50 opties waaronder

present, calling, foraging en occupied nest

terwijl om volstrekt onverklaarbare redenen alleen Courtship/singing en Prey (dead) met hoofdletter gespeld worden. Kunnen die ook in kleine letter? (Observation is hier inconsistent ten opzichte van Waarneming.nl, waar in hetzelfde drop-down menu 'baltsend/zingend' en 'prooi (dood)' reeds met kleine letter zijn gespeld; zo ook 'abundantie' onder Telmethode.)

Alle opties in de drop-down menus onder Life Stage en Observation method zijn volledig met kleine letters gespeld (= consistent) maar onder Counting method staat enkel Abundance weer met hoofdletter gespeld (-> deze graag ook met kleine letter spellen).

Wat Waarneming.nl betreft zou ik zelf een voorkeur hebben voor het woord 'talrijkheid' in plaats van 'abundantie' (maar da's misschien persoonlijk).

Met vriendelijke groet,

Remco Hofland

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

dannybregman

Goedemiddag,

Binnenkort vertrek ik naar Ecuador en dus ben ik alvast aan het kijken op https://ecuador.observation.org/index_map.php voor de nodige voorbereidingen. Echter, op deze website is het alleen mogelijk om waarnemingen van vogels te zien, maar niet van zoogdieren, reptielen en amfibieën, etc.

Nu ben ik er achter gekomen dat dit wel kan op https://ecuadorca.observation.org/index_map.php?g=1 (Met dus de letters 'ca' achter ecuador). Ik vind dit vrij verwarrend. Het lijkt me beter om van deze twee subsites één subsite te maken waarop alles te zien is. Daarnaast is de naam 'ecuadorca.observation.org' natuurlijk vrij gek als subsite voor Ecuador ;).

Is het mogelijk om alle waarnemingen van vogels, zoogdieren, etc. op de website van https://ecuador.observation.org/index_map.php te krijgen?

Met vriendelijke groet,
Danny
Danny Bregman

hiskodevries

Danny, ja ik vermoed niet dat de oorspronkelijke aanvrager daar nog iets mee doet
ik zal dat even aanpassen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0