Ik zou volgende heel prettig vinden:
1. stel, ik zoek op White-faced Nunbird.
2. Ik krijg, omdat ik de soort correct helemaal intyp, maar 1 resultaat, hetgeen ik wou hebben. Met een typo of zelfs ""White faced nunbird" zonder koppelteken, kom ik er niet... Tip: een suggestieveld met exacte zoekterm, zoals op ebird of xeno-canto, zou handig zijn.
3. Als ik vervolgens klik op mijn zoekresultaat, kom ik bij informatie over de soort. Dat is niet handig. Ik zoek naar waarnemingen en niet naar informatie, die bij observation nu eens uitgebreid, dan weer redelijk ontbrekend is (Bij White-faced Nunbird staat bvb geen info, enkel een fotootje). Dus bij voorkeur de waarnemingen weergeven bij doorklikken. Daarvoor gebruik je observation!
4. Als ik dan op waarnemingen klik, krijg ik enkel deze van het laatste jaar. De soort wordt niet veel gezien, dus krijg ik een magere 6 waarnemingen. Dit is nog nefaster voor de functie 'maps': je ziet een schamel klein kaartje met 4 vierkantjes. Indien de waarnemingen vanaf 1800 erin worden meegenomen (maar daarvoor moet je de selectie uitbreiden), dan krijg je wel een mooi kaartje (en zie ik als admin tegelijkertijd dat er enkele amazone waarnemingen zijn, die vermoedelijk dienen gecorrigeerd te worden). Dus bij voorkeur geen filter op de datum.
Op observation dien ik dus volgende stappen te doen om een kaartje van een soort te krijgen:
1. naam invoeren (correct, anders is het nop)
2. doorklikken
3. doorklikken op maps
4. datum range aanpassen
5. eventueel grootte van de blokjes op de map nog aanpassen (hoe kleiner default, hoe beter!)
op ebird ga je naar de url van ebird map en zijn volgende stappen nodig:
1. naam ingeven in suggestieveld, en klaar.
Filters gebruik je om eigen voorkeuren in te brengen. Een database die reeds default filtert, is in mijn ogen niet handig voor opzoeken van wat je wil zien. Bij ebird krijg je alles op de ebird map met 1 zoekhandeling... maps zijn zowat de krachtigste tool binnen een waarnemingen database, maar de functionaliteit blijft bij observation sterk achter, terwijl de locatiedata ingevoerd met de observation app vaak van hogere kwaliteit zijn wegens exact ingegeven.