Oostvaarderswold

Gestart door hdijk, februari 01, 2009, 18:01:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdijk

Hendrik Jan van Dijk

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Applaus!

Voor mensen die nog niet weten wat het inhoudt:
Advies Strategisch Beheer OostvaardersWold
(pdf, 49 pp, 8 mb)

Die structuurvisie in het eerste bericht geeft bij mij een foutmelding dus hier maar een nieuwe link
Structuurvisie Oostvaarderswold
(pdf, 57 pp, 15 mb)
Herman van der Meer

Johan Helmus

Klinkt goed! Ik meende dat Bleker provincies had gedreigd met sancties als ze eigenhandig toch de EHS plannen wilden doorzetten? Misschien voelt de provincie zich gesterkt door de recente uitspraken van de europese commissie.
Groeten, Johan Helmus

HPM

Citaat van: Johan1981 op mei 10, 2011, 14:33:40 PM

Klinkt goed! Ik meende dat Bleker provincies had gedreigd met sancties als ze eigenhandig toch de EHS plannen wilden doorzetten? [...]

Daarom vind ik dit ook zo mooi:

"In het bestuursakkoord van het college van Flevoland wordt subtiel
verwezen naar de grotere ruimte die het kabinet de provincies
toedicht voor de inrichting van het landelijk gebied en voor het
regionale beleid op het gebied van natuur, recreatie en toerisme.
"Wij zijn bereid onze nieuwe verantwoordelijkheid op grond van het
kabinetsbeleid te nemen", zo kaatsen de coalitiepartners de bal
terug."

Het kabinet bedoelt daar vast iets heel anders mee, maar tegen de interpretatie van de provincie valt weinig in te brengen.

Herman van der Meer

Johan Helmus

Precies, moet hij maar een eenduidiger visie neerleggen. Enerzijds alles zelf willen bepalen en de provincies willen beperken in hun handelen, en anderzijds de verantwoordelijkheid bij de provincies willen leggen. Nu wordt het in zijn nadeel gebruikt. 

Die man krijgt de laatste tijd wel veel tegenslagen te verduren. Stichting Das & Boom met hun Blekerleaks, waarvan hij niet al te gecharmeerd leek bij 'De wereld draait door'. En nu dit. Een goede zaak, wat mij betreft!  ;D
Groeten, Johan Helmus

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

hdijk

Hendrik Jan van Dijk

Freek Verkerk

Het lijkt me ook uitstekend om de verantwoordelijkheid (voor de natuur)  zo decentraal mogelijk neer te leggen. Op provinciaal en gemeentelijk niveau weet men waar de burgers (stemmenrs) en natuur behoefte aan hebben. Men kan dan zelf kiezen of er geld uitgegeven wordt aan een leuk strand of aan een nachtopvang voor daklozen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen


jeroenroelofsen

#11
Citaat van: M.Haverkamp op september 25, 2011, 09:02:23 AM
Het gaat toch door!

Bron?

Wellicht deze , al is het in dit berichtje ook nog niet 100% zeker.....

Denk dat ik er pas echt in geloof als ie helemaal af is. Zeker met deze regering.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op september 27, 2011, 15:01:41 PM
Citaat van: M.Haverkamp op september 25, 2011, 09:02:23 AM
Het gaat toch door!

Bron?

Wellicht deze , al is het in dit berichtje ook nog niet 100% zeker.....

Denk dat ik er pas echt in geloof als ie helemaal af is. Zeker met deze regering.....

"De ontwikkeling van het Oostvaarderswold, een groenstrook van de
Oostvaardersplassen tot het Horsterwold, ..."

Onder 'groenstrook' versta ik toch iets anders.

Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op september 27, 2011, 16:37:39 PM
"De ontwikkeling van het Oostvaarderswold, een groenstrook van de
Oostvaardersplassen tot het Horsterwold, ..."

Onder 'groenstrook' versta ik toch iets anders.

Ja ik ook, alhoewel het natuurlijk straks wel wat weg heeft van een lang gerekte strook. De breedte van de hele verbinding is natuurlijk niet heel erg groot. In tegenstelling tot de lengte...
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jan vH

Weer wat meer nieuws:
Eerste realisatie OostvaardersWold in 2012

Erg mooi nieuws trouwens dat het toch door gaat!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

M.Haverkamp

Citaat van: jeroenroelofsen op september 28, 2011, 13:49:14 PM
Citaat van: HPM op september 27, 2011, 16:37:39 PM
"De ontwikkeling van het Oostvaarderswold, een groenstrook van de
Oostvaardersplassen tot het Horsterwold, ..."

Onder 'groenstrook' versta ik toch iets anders.

Ja ik ook, alhoewel het natuurlijk straks wel wat weg heeft van een lang gerekte strook. De breedte van de hele verbinding is natuurlijk niet heel erg groot. In tegenstelling tot de lengte...
Het geeft in ieder geval een mooi aanknooppunt in de toekomst (na dit kabinet) verder uit te bouwen.


Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

KorHaan

Goed nieuws, het gaat door!  :duim:

Ook leuk voor de rijke investeerders die villa's en een golfbaan (en weet ik wat al niet meer) aan de randen kunnen gaan bouwen. Dat zal het "particuliere initiatief" wel zijn waar het bericht over rept...

Overigens moet ik herinneren aan de uitbreiding van luchthaven Lelystad, die nog steeds in de planning zit, en die het natuurgenot weer ernstig zal gaan belemmeren...
Maar we zijn blij met de kruimels die ons worden toegeworpen, hoor!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

jeroenroelofsen

Citaat van: KorHaan op november 18, 2011, 21:46:03 PM
Goed nieuws, het gaat door!  :duim:

Ook leuk voor de rijke investeerders die villa's en een golfbaan (en weet ik wat al niet meer) aan de randen kunnen gaan bouwen. Dat zal het "particuliere initiatief" wel zijn waar het bericht over rept...

Vind het jammer van de vrij cynische ondertoon. Het is toch juist geweldig dat het nu door particuliere initiatieven zover is gekomen? Tuurlijk is het jammer dat de overheid het niet doet, maar aan de andere kant blijkt ook maar weer dat als we als natuurlijk liefhebbers de krachten bundelen we toch behoorlijk wat kunnen bereiken.
En wat betreft de villa's, golfbanen etc langs de randen, dat zal zo'n vaart niet lopen. Er is daar immers geen bestemmingsplan voor. En ik schat dat die er ook niet zal komen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

KorHaan

Citaat van: jeroenroelofsen op november 21, 2011, 12:23:53 PM
Citaat van: KorHaan op november 18, 2011, 21:46:03 PM
Goed nieuws, het gaat door!  :duim:

Ook leuk voor de rijke investeerders die villa's en een golfbaan (en weet ik wat al niet meer) aan de randen kunnen gaan bouwen. Dat zal het "particuliere initiatief" wel zijn waar het bericht over rept...

Vind het jammer van de vrij cynische ondertoon. Het is toch juist geweldig dat het nu door particuliere initiatieven zover is gekomen? Tuurlijk is het jammer dat de overheid het niet doet, maar aan de andere kant blijkt ook maar weer dat als we als natuurlijk liefhebbers de krachten bundelen we toch behoorlijk wat kunnen bereiken.
En wat betreft de villa's, golfbanen etc langs de randen, dat zal zo'n vaart niet lopen. Er is daar immers geen bestemmingsplan voor. En ik schat dat die er ook niet zal komen.


Je hebt gelijk, hoor, Jeroen.

Ik ben ook erg blij dat de natuurbrug tussen Hilversum en Bussum er nu ligt. Het duurste ecoduct van Europa ( € 15.000.000,- ) verbindt het Spanderswoud met de Westerheide/Bussumerheide, en is tot stand gekomen mede door particulier initiatief.

Je hebt een prachtig uitzicht over de golfbaan die aan weerszijden is aangelegd. Driemaal raden waar het "particuliere" aandeel van de totstandkoming van de natuurbrug vandaan kwam...

Hè, nu word ik weer cynisch. Ik word nooit meer een optimist, denk ik. Daarom ben ik ook zo blij met de "kruimels" waar ik het over had...

Vriendelijke groet,

Ronald


KorHaan

#21
De gemeenten moeten het gaan doen, dus. En die laten de oren hangen naar de investeerders.
Golfbanen, villa's voor de happy few, kortom, de mensen met poen bepalen voor ons hoe het nieuwe natuurgebied wordt ingericht.... Almere - Nieuw Buiten Oost!

Ik WIL niet cynisch zijn en daarom ga ik nu hard zitten lachen!

Garoetjes,

Ronald

Johan Helmus

Wat is die man toch ook een vreselijke tuingnoom. Aan de ene kant probeert hij de verantwoordelijkheden af te schuiven naar de provinciën, en zoekt ie angstvallig bondgenoten voor zijn anti-natuur plannetjes. Hij heeft zijn mond vol van termen als "meer verantwoordelijkheid bij lokale overheid. Ondernemers en burgers moeten de natuur beschermen. De regels worden eenvoudiger, de natuur blijft beschermd, maar met minder bureaucratie". Maar als puntje bij paaltje komt, en iemand die verantwoordelijkheid neemt, dan bemoeit hij zich er weer mee. Wat een vertoning.

Gelukkig dat het rentmeesterschap van het CDA, waar ze zelf zo graag mee pochen, van een zeer hoogstaand niveau is. Als ze op 8 zetels staan, dan schenk ik een jägermeistertje in om het te vieren.  ;D
Groeten, Johan Helmus

KorHaan

Op je gezondheid, Johan! Ik neem er alvast een Texels Juttertje op.

Als ze op 0 zetels staan, zuip ik mezelf klem.

Vriendelijke groet,

Ronald

KorHaan

#24
Vanavond om 21.20 u  op Nederland 2 in Reporter van de KRO :

DE MOEIZAME RELATIE TUSSEN MENS EN NATUUR.

Ik meld dit even op de valreep, omdat het iets meer inzicht geeft over hoe eng mensen natuur vinden.

Vr. groet, Ronald

Norman

Sapperloot, de hele week in mijn geheugen, maar toch vergeten.
Morgen maar via uitzendinggemist.

KorHaan

In mijn haast om het nog te posten heb ik niet goed op de titel gelet.
Het is:

DE MOEIZAME RELATIE TUSSEN MENS EN DIER.

O.a. met een "safari" in de Oostvaardersplassen, beelden van dode (en stervende) herten waar heel Nederland zich aan stoorde. Het Oostvaarderswold is natuurlijk een noodzaak om dieren de gelegenheid te geven in strenge winters naar een ruimer voedselaanbod en betere beschutting te laten migreren.

Ik zal geen cynische opmerkingen meer maken, want ik ben grosso modo natuurlijk blij, dat het Oostvaarderswold er komt, in wat voor vorm dan ook zal het een aanwinst zijn.

Vriendelijke groet,

Ronald

Norman

Ik heb gisteravond nog even via uitzendinggemist gekeken.
Ik weet weer helemaal waarom het altijd zo gezellig is als Hans Vader erbij is.
We spreken dezelfde taal.

De burgervader zou eens een rastertje om dat gat moeten zetten, paar wildroostertjes er bij en geen zwientje komt het dorp meer in. Iedereen weer blij.

De AWD zou nu eens goed omrasterd (lees voldoende hoog) moeten worden met goede intreedplaatsen. Nu zijn er plenty plekken waar nauwelijks over hek te spreken is. Een Hekje van 1.20 (Zilk-zijde) is geen belemmering, bij de Oase en Pannenland kunnen de herten via de entree keurig naar buiten wandelen. Alleen Zandvoort is nu redelijk Damhert proof, maar ook hier kan nog e.e.a. verbeterd worden. Uiteraard zou de Vogelezangseweg veel intensiever gehandhaafd moeten worden op de maximumsnelheid, met 80+ is het echt onmogelijk voor een Damhert om een juiste inschatting te maken en voor de bestuurder onmogelijk om tijdig te remmen. Helaas word het Hert aangekeken op het ongeval.

Ik ben afgelopen jaar zeker 20-25 keer in de AWD geweest en die Vogelezangseweg word vaak gebruikt als racebaan. De toegestane 60 km p/u word door de meeste bestuurder niet gehaald. Vrijwel iedereen rijd harder. Als ik met 60 over die weg sukkel, word ik of ingehaald (ook niet toegestaan) of ik heb een bumperklever achter me.

KorHaan

Ik heb het even laten bezinken, en ga nu dingen zeggen die heel gek zijn.

Ik vond de zwijnen in Epe leuk, die het plantsoentje omploegden.
Ik vond de Damherten leuk, die over de Zandvoortse badweg liepen.
Ik vond die Aerdenhoutse mevrouw een zeikerd.
Ik vond die Aerdenhoutse meneer minder een zeikerd,  maar plant dan geen bloembollen.
Ik vond die Epese burgemeester een typisch voorbeeld van burgerlijkheid ( geen fantasie).
Ik vond de Epese VVV-mevrouw een hypocriete trut. Wel verdienen aan de zwijntjes, maar dan ook aan zwijntjesvlees in potjes.
Ik vond de jager Jan Borren op zijn hoogzit een tragisch figuur in een tragische tijd. ( Ondanks zo'n fantastisch mooie Leica Geovid - kijker met rangefinder naast zich, en een sigaartje.)
Ik vond de lummel die een verdrinkend hert aan een achterpoot uit het water sleurde een zak hooi. Laat dat beest liggen. Nu krepeert hij langer op het droge. En dan hoofdschuddend erbij staan en zeggen dat het zo erg is. Jaja...
Ik vind mensen, die met de auto 100 km/uur rijden op een weg, waar Damherten oversteken, zeikerds. Je kunt ook 50 rijden en dan nog remmen als het moet.
Ik vind toeristen die zwijnen staan te voeren zeikerds. En dom, bovendien.
Ik vind defensie zeikerds, omdat ze met hun helicopters paniek zaaien onder het wild, waardoor dat weer massaal doodgereden wordt door zeikerds die zich met grote spoed huiswaarts begeven waar je beter niet zo hard kunt rijden.
Ik vind de gemiddelde natuurliefhebber een zeikerd, omdat die niet tegen zielige dieren kan. Dode beesten horen erbij.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo





HPM

Ik vond het relativeren van de schade wel leuk door de Koolmezen te noemen waarvoor jaarlijks voor miljoenen aan schade wordt uitgekeerd omdat ze aan de peren (zouden) pikken.

Herman van der Meer